Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 4:27

Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
RSR uitlaten (voor 993) aanbieding 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht 
Olaf schreef:
Paul van Engelen schreef:
Vervelende brom net onder de 3000 toeren..

Inderdaad :( ... maar ook hierin verschillen de meningen/ervaringen ...

Resonantie kan door veel verschillende factoren komen en wordt niet altijd veroorzaakt door de uitlaat zelf. Denk aan spanband, hitteschild, uitlaathouder, koppeling tussen cat en uitlaat enz enz. Heb zelf ervaring met het hitteschild wat resoneert. Schijnt regelmatig voor te komen (op 993) na (de)monteren van einddempers. Inmiddels opgelost. De RSR's onder mijn 993 vind ik overigens fantastisch klinken. Niet te vergelijken met een "echte" sportuitlaat. Dat zocht ik ook bewust niet. Behoorlijk wat voller en meer geluid dan standaard (niet alleen bij stationair) maar comfortabel genoeg op langere ritten. Maar dit blijft persoonlijk en smaken verschillen. Ik heb in ieder geval geen (last van) brom of andere ongewenste bijgeluiden.

26 nov 2008 15:16
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Ik heb het hier niet over resonantie - maar over 'n geluid - te weten 'n laag tonige brom (onder de 3000 rpm) die op langere afstand door mij als niet prettig werd ervaren ...

... wat 'n klein beetje hielp was het dichtplakken van de gaatjes in het luchtfilterhuis (sound-pakket optie) - of het rijden in 'n lagere versnelling - ergo: met hogere toeren ... :roll:

... 't beste resultaat heb ik nu - gewoon terug naar standaard dempers :lol:

26 nov 2008 17:10
Profiel WWW Facebook 
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Gewoon het gas er op houden.......... :mrgreen:

26 nov 2008 17:26
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Belgie
Bericht 
Bedankt voor de interesse in de RSR's.

We hebben in de laatste jaren honderden sets verkocht en dit overal ter wereld en 98% van onze klanten is uitermate tevreden met het nieuwe geluid.
Natuurlijk is er af en toe wel iemand die resonantie ondervind met de RSR's. Meestal hadden die al last van resonantie met de originele uitlaten en door het installeren van de RSR's werd dit alleen versterkt.
Het voordeel van de RSR's blijft buiten de interessante prijs, de formule van "niet tevreden, geld terug".
Probeer dat maar eens met een -made in Taiwan- Fabspeed uitlaat :D.

Nog iets verduidelijken :
De behuizing van de 993 uitlaat is gemaakt uit RVS.
De aansluitbuizen zijn inderdaad gewoon staal.
Bij de ombouw naar RSR's wordt de uitlaat in de originele las opengedaan en worden 2 van de 3 kamers op een correcte, beproefde manier verwijderd. Daarna wordt de uitlaat in de originele las met TIG (RVS lassen) terug dichtgelast en dit allemaal in onze werkplaats.
Een uitlaat helemaal leegmaken -zoals hier wel eens smalend wordt gezegd- leidt tot het vormen van één grote resonantiekamer met een hol/resonerened geluid en vermogensverlies tot gevolg. Dat doen we dus niet.

Robin Sun (USA) en ik maken de RSR uitlaten voor de 993 sinds het jaar 2000 en de uitlaat is in de afgelopen jaren steeds verbeterd in geluid en flow.
Hetzelfde geldt voor de 996 en 997 uitlaten waar we nu terug een nieuwere versie hebben omdat een aantal klanten de vorige versie te stil vonden.
Nog een resultaat van een 3 maanden lange R&D is de "GT uitlaat" voor de 987/Cayman die we volgende week lanceren.

Voor verdere vragen kan je me altijd contacteren via gert@carnewal.com .

Groeten,
Gert.

30 nov 2008 17:03
Profiel WWW
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
heb ze nu al vele jaren en in volle tevredenheid. Daarbijkomende, levenslange garantie, pas betalen na 3 weken ans je ze hebt gebruikt, waar kom je dat nog tegen en voor mij het goede geluid voor een Porsche, zeker vergeleken met een standaard 993. Snap het gereutel van nine-eleven ook niet zo....lijkt me een beetje een typisch geval van een mening hebben over de aanpake maar niet bekend zijnde met het resultaat....

30 nov 2008 19:22
Profiel
Westervoort
Bericht 
Ik heb ze verschillende keren gehoord en kan ook niet anders zeggen dan dat ik 't een mooi geluid vind, zoniet het mooiste geluid.

30 nov 2008 19:37
Profiel
981 Boxster GTS
Bericht 
Marcel schreef:
Snap het gereutel van nine-eleven ook niet zo....lijkt me een beetje een typisch geval van een mening hebben over de aanpake maar niet bekend zijnde met het resultaat....

Jammer dat er wellicht niet aandachtig maar slechts vluchtig wordt gelezen.

Ik probeer als techneut slechts aan te geven dat ik mij enigszins zorgen maak over kwaliteit van het "hernieuwde" ontwerp en met name over de flow en de benodigde tegendruk van het RSR "uitlaatsysteem".
Dat de RSR's een mooi en Porsche waardig geluid produceren, dat geloof ik zondermeer, maar of de rest ook in orde is daar heb ik een beetje mijn twijfels over.
In mijn optiek kan het niet zo zijn dat het werk van Porsche ingenieurs (behorende tot de beste ter wereld) een dusdanig slecht uitlaatsysteem in elkaar flansen dat de eerste de beste deze dempers open kan maken, er een beetje pijpelarij e.d. uit sloopt, weer dichtlast en de demper minimaal net zo goed is.
Ingenieurs spenderen dagen zoniet weken aan een goed functionerend uitlaatontwerp :idea:

Ik probeer slechts e.e.a. ter overdenking aan te geven, verder is een ieder natuurlijk vrij om ermee te doen wat hij of zij natuurlijk wil.
Een forum is hier toch tenslotte voor, of niet soms :?:

01 dec 2008 21:26
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht 
Dat je iets ter "overdenking" mee wilt geven is natuurlijk prima. Maar als vervolgens de halve wereld daarop reageert en daar zelfs ook nog wel een paar zinnige dingen tussen staan, dan ga je in je laatste post vervolgens gewoon weer je hele verhaal herhalen. Daarvoor kan ik ook gewoon naar je eerste post terugscrollen. Voegt niet zo veel toe aan de discussie imho. :roll:

Beetje eigenwijs? :wink:

Even on topic en ter overdenking. Die Porsche ingenieurs (ik vind ze ook steengoed) moeten een uitlaatsysteem ontwerpen dat aan heel veel verschillende factoren moet voldoen. Het resultaat is dus per definitie altijd een compromis of optimum van verschillende variabelen.

01 dec 2008 23:11
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Nine-eleven schreef:
Ik probeer als techneut slechts aan te geven ......

..... dat de eerste de beste deze dempers open kan maken,
......er een beetje pijpelarij e.d. uit sloopt, weer dichtlast en de demper minimaal net zo goed is.

bovenstaande subjectieve opmerkingen zeggen mi meer over jou als techneut dan dat ze echt als objectief en wetenschappelijk onderbouwd zijn, weet je eigenlijk wat de modificatie behelst, ik nl niet......

02 dec 2008 0:42
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Gert beschrijft het modificatieproces hierboven toch precies :?: :wink:

Kan me wel vinden in het gevoel van Nine-Eleven over deze modificatie, maar zijn beschrijving wordt nogal vertroebeld door enkele onjuiste/ongenuanceerde kwalificatie's.

02 dec 2008 11:31
Profiel
981 Boxster GTS
Bericht 
Eigenlijk wilde ik hier niet meer op reageren i.v.m. grote tenen e.d. :wink:
Het valt mij namelijk op dat mogelijke bezitters van RSR uitlaten het hardst van de toren blazen. Dat vind ik jammer, het is mij er niet aan gelegen het bezit er van aan de kaak te stellen maar het productieproces.

Goed, ik denk echter dat Gert zelf al een groot deel van de discussie beantwoord:

gcar schreef:
Robin Sun (USA) en ik maken de RSR uitlaten voor de 993 sinds het jaar 2000 en de uitlaat is in de afgelopen jaren steeds verbeterd in geluid en flow

Hieruit zou ik met een beetje negatieve inslag uit op kunnen maken dat de eerste RSR's zeker voor verbetering vatbaar waren en waaruit blijkt dat het produceren van een goed uitlaatsysteem (met name voor wat de flow betreft) geen sinecure is.
Deze "fabrikant" had er zelfs jaren voor nodig.

Nogmaals, ik wil de fabrikant absoluut niet afvallen, alleen middels de informatieve functie van het forum lezers nader informeren hoe het een en ander in elkaar steekt.

Marcel schreef:
........bovenstaande subjectieve opmerkingen zeggen mi meer over jou als techneut dan dat ze echt als objectief en wetenschappelijk onderbouwd zijn, weet je eigenlijk wat de modificatie behelst, ik nl niet......

Tja, het spijt mij zeer maar ik ben helaas wel in het bezit van de nodige papieren. Dat ik daar vandaag de dag weinig gebruik meer van maak en een bouwkundige richting ben ingeslagen doet daar verder weinig afbreuk aan.

02 dec 2008 19:37
Profiel
Uden
Bericht 
Nine-eleven schreef:
Marcel schreef:
........bovenstaande subjectieve opmerkingen zeggen mi meer over jou als techneut dan dat ze echt als objectief en wetenschappelijk onderbouwd zijn, weet je eigenlijk wat de modificatie behelst, ik nl niet......

Tja, het spijt mij zeer maar ik ben helaas wel in het bezit van de nodige papieren. Dat ik daar vandaag de dag weinig gebruik meer van maak en een bouwkundige richting ben ingeslagen doet daar verder weinig afbreuk aan.

Tja dat geldt voor mij op autotechnisch gebied en de ingeslagen weg ook...

02 dec 2008 20:50
Profiel
Bericht 
Nine-eleven schreef:
Eigenlijk wilde ik hier niet meer op reageren i.v.m. grote tenen e.d. :wink: Het valt mij namelijk op dat mogelijke bezitters van RSR uitlaten het hardst van de toren blazen.

Nee hoor, het RSR uitlaattype is welliswaar een type wat iets luider is dan een standaard type maar zeker niet hard te noemen. Mij valt dan ook op dat het juist de niet-RSR types zijn die hier hard (of hoog) van de toren blazen.

En net nog even gechecked, maar het formaat van mijn tenen is alleszins redelijk te noemen.

:ba:

02 dec 2008 20:53
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
MarkS schreef:
... Mij valt dan ook op dat het juist de niet-RSR types zijn die hier hard (of hoog) van de toren blazen...

Bij welk type deel je mij in Mark, gezien het feit dat je me volgens mij niet kent :?: :D

02 dec 2008 20:56
Profiel
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Bij welk type deel je mij in Mark, gezien het feit dat je me volgens mij niet kent :?: :D

Afgaande op je "uitla(a)tingen" hier op het PF, een zeer genuanceerd type. Ik ken je inderdaad persoonlijk niet dus of dat ook voor je tenen geldt... :wink:

02 dec 2008 22:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Snoopy 3.8
Madurodam
Bericht 
Wat een gezever, de RSR uitlaat heb ik onder de 993 zitten en ze bevallen uitstekend, dat de geleerden van Porsche jaren op de flow hebben gestudeerd geloof ik zonder meer, helaas moesten ze ook rekening houden met het milieu en hebben er vervolgens een extra ( milieu )schotje ingeplaatst.

Carnewal heeft gewoon dat "milieu schotje" verwijderd, et voila, hij klinkt nu zoals de ingenieurs het eigenlijk hadden willen laten klinken.

De P trekt ietsepietsie harder, wil je meer geluid en pk's? monteer dan een 100 cel katalysator + RsR uitlaat.

02 jan 2009 15:35
Profiel
PorscheForum Rakker
944 s2 cabrio ----Porsche 964 car 2 cabrio---Porsche 964 C4 RUF(Amazone)---Boxster 2.7------Porsche 993---Porsche 996 C2 cabrio---Porsche 964 C2 Ruf(grijs)---Porsche 996 Turbo--- Porsche 997 S2
Antwerpen
Bericht 
Wat ik mij hier afvraag in heel die discussie hier rond het al dan niet vervangen van de originele uitlaat in een "RSR"-type is hetvolgende:

-Dat het geluid erop vooruit gaat , daar kan ik inkomen omdat de originele dempers nogal wat soft klinken maar gaat dit niet ten koste van de prestaties of het verbruik of is het net het tegenovergestelde en wint men nog iets anders dan "geluid"?

no fun,no life.......

you only live once,
make it a good one!!!!

02 jan 2009 23:38
Profiel
Bericht 
Deze "hele discussie" lag overigens, na de reanimatie van gister, al een hele maand stil. :wink:

Ik geloof dat je behalve het extra geluid er verder niks mee wint (vermogen). Ook niet verliest trouwens (verbruik).

03 jan 2009 5:08
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2