Auteur |
Bericht |
herky04
Belgie
|
Waarom geen 968 ipv 944
Zoals sommigen reeds gelezen zullen hebben ben ik al eventjes aan het uitkijken naar een 944, voorkeur gaat uit naar een S2. Iemand vroeg me waarom geen 968? Wel ik weet het eigenlijk niet want heb helemaal nog geen research gedaan naar een 968. Wat ik ook vrij belangrijk vind zijn onderhoudskosten, eventuele wisselstukken, ... Aan de ene kant zou het mijn eerste Porsche zijn en lijkt het me misschien verstandiger om met een 944 (al dan niet S2) te beginnen maar aan de andere kant is het misschien beter om gewoon effe door te sparen voor een 968...
|
18 dec 2008 1:01 |
|
|
Rob 944
944Grave
|
Uit mijn archief:
Een Autovisie uit 1991 maakt gehakt van de 968 en verkiest de 944 S2.
De reden is dat de 3-litermotor met varioram en de 6-bak van de 968 niet echt uit de verf kwamen (Lees:het extra vermogen van 29 pk in combi met 6-bak de auto niet echt sneller maakt).Ook vond men de 968 weinig vernieuwend en weinig toevoegen aan de "Porsche-range".
Tenminste,dat was het commentaar van Autovisie.Toen......
De keus is aan uzelf.
_________________________________________ Waar een wil is........
.....is een weg.
En voor wie niet wil.......
......die heeft pech !!
|
18 dec 2008 1:29 |
|
|
racebeus
Ex 944 en ex 968Achterhoek
|
Misschien archief uitbreiden?
_________________________________________ ieder zijn meug!
|
18 dec 2008 1:46 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Sommige carrosserie delen van de 968 zijn veel duurder dan die voor de 944 (voorspatborden). Het wisselen van een koppelingsplaat is echter weer een fluitje van een cent in vergelijking met de 944 varianten.
Ikzelf heb de 968 leren kennen in de tijd dat ik hem rijdt als een comfortabel, degelijk en betrouwbaar vervoermiddel dat qua prestaties niet onderdoet voor de 944 S2. Van de zomer in 4 dagen tijd zo'n 2500 km met het gezin erin gereden en dat ging heel goed. De motor is soepeler dan die van de S2. Tot 4200 Rpm is de motor krachtig maar civiel, daarboven komt het beest los tot boven 6000 Rpm. Brandstof gebruik is iets meer dan de S2 (968 is zwaarder). De 6-bak vind ik persoonlijk fijner en beter doseerbaar dan de 5-bak in de S2.
Punten van aandacht bij de 968: nokkenas-ketting iedere Max. 160K vervangen en nokkenastandwielen laten nakijken.
Qua vormgeving en uitstraling vind ik de 968 ook mooier dan de 944, maar dat is geheel mijn vooroordeel.
Voor iedere 944/968 geldt: zorg dat je een reserve DME relais bij je hebt. Deze relais (origine Spanje of zuid-amerika) zijn namelijk fabriekswege slecht gesoldeerd en die verbindingen willen weleens scheuren. Met oudere auto's loop je dat risico dus. Als je zelf handig met de soldeerbout bent: zelf even goed doorsolderen, dan heb je geen reserve relais nodig.
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
18 dec 2008 1:46 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Zet de auto`s maar eens naast elkaar....dan is de keuze (denk ik) snel gemaakt. Wat betreft het onderhoud (944 S2 VS 968) beide modellen hebben nagenoeg dezelfde potentiele problemen met de nokkenassen/ tandwielen en natuurlijk ook de ketting, hier dus weinig verschil.
Een koppelingsplaat vervangen is bij een 968 weer makkelijker-> je hoeft niet de hele bak uit te bouwen. Bij de 944 serie moet dit weer wel.
Er is een item in een uitgave van 911 & Porsche World geschreven wat de 944 S2 vergelijkt met de 968, laten we het er op houden dat de uitslag anders was als bij Autovisie. Bij de uitgever van bovenstaand blad kun je ook back issues bestellen (indien voorradig)
Ik heb beide modellen in mijn bezit mogen hebben en daar heb ik nooit spijt van gehad maar als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor de 968 gaan.
Veel succes met je keuze!
Groet,
Rutger
|
18 dec 2008 2:01 |
|
|
Jort
Groningen
|
Ik zou 60k aanhouden. Voor de S2 is 100k al een bovengrens met de huidige kennis en ervaring (...ik ook helaas) en dat is zónder variocam (meer slijtage).
_________________________________________ Tjolk.
|
18 dec 2008 2:26 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Niet overdrijven, bij 170k is bij mij de ketting en glijplaatjes vervangen en zag er nog ok uit. Bij mijn weten heeft de S2 ook niet de problemen met de nokkenassen zelf, maar is het bij de 968 waar de tandjes er vanaf willen.
De vraag is eigenlijk welke vind je mooier en wanneer je de 968 mooier vind ben je bereidt om de meerprijs daarvoor te betalen. Kort door de bocht komt het daar op neer. Een voordeel van de 968 is de 6 bak, daardoor is het tweede verzet langer gemaakt en komt de 968 zo sneller icm meer vermogen tot de 100. Tevens heeft de 968 standaard airbags, maar ook in een 968 is het beter om niet te crashen.
Voor beide type geldt, zorg dat je geld hebt voor een goede en dan nog eens geld voor de eerste grote onderhoudsbeurt van 1000 euro plus.
@rgjc4 als je het over het artikel hebt met de twee broers in 911pw, dan herinner ik mijn een andere conclusie. Namelijk 968 de betere en mooiere auto maar niet de meerprijs waard. Maar ik zal het eens nazoeken hier.
Het gaat er ook niet om wat de betere auto is, maar waar wil jij in rijden en heb jij het geld voor over. Wat wij hier vinden is bijzaak.
Succes
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
18 dec 2008 8:57 |
|
|
Jort
Groningen
|
Onzin.
In DL is een registratielijst bijgehouden waaruit bleek dat 1 op de 5 S2tjes al eens tegen de lamp was gelopen...en dat was 8 jaar geleden al. Dat zijn schades varierend van 3,5 tot 5+ duizend Euro.
Kun je 2 dingen doen, de officïele interval aanhouden (160k?) of preventief vervangen rond de 100k of eerder, tegelijk met de distributie bijv.
Bij mij waren de glijplaatjes bij 170k zo gaar als wat, resulterend in een vastlopende ketting. Natuurlijk zijn er bij die mazzel hebben, immers 4 op de 5 heeft (8 jaar geleden..) nooit problemen gehad. Maar lijkt mij niet het gokken waard. Ik heb er gezien die voor de 120k al de geest gaven.
Lees ook dit eens door.
_________________________________________ Tjolk.
|
18 dec 2008 12:58 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Er is geloof ik enig misverstand over de distributie-wissel bij 80K en het punt dat ik aanroerde.
Wat ik bedoel is het wisselen van de ketting die de twee nokkenassen verbindt. Ik begreep onlangs van een specialist dat die ketting slijtage gaat vertonen, dusdanig dat de tanden van de tandwielen op de nokkenassen kunnen uitslijten en uiteindelijk afbreken. Uiteindelijk kan dat resulteren in ernstige motorschade.
Tenmiste, zo heb ik het onlangs van een specialist begrepen.
Overigens ben ik het eens met iedereen die claimt dat bij 80K ook de glijplaatjes vervangen moeten worden.
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
18 dec 2008 14:01 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Het afbreken van tandjes op de tandwielen heb ik bij de S2 nog niet van gehoord. Is denk ik dan ook mmer een 968 probleem.
we kunnen er over discusseren, maar gewoon even de deksel lichten en kun je zo zien hoe de plaatjes er bij staan.
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
18 dec 2008 14:56 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
@DeniS2:
Dat artikel bedoelde ik idd....zoals je terecht schrijft: het gaat erom wat een ieder zelf aan een auto wil uitgeven en welk model mooier wordt gevonden.
Als je toch mag/ kunt kiezen tussen de twee modellen:
Hoe zit het eigenlijk met de waarde ontwikkeling van deze modellen
Tocht niet geheel onbelangrijk lijkt me....
|
18 dec 2008 15:23 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Op beide schrijf je af, ik heb niet de indruk dat de verschillen daar zo spannend zijn.
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
18 dec 2008 15:28 |
|
|
Jort
Groningen
|
Waarde van een goede S2 is de laatste 5 jaar niet of nauwelijks veranderd, sterker nog, een jaar of 2 geleden waren ze zelfs (tijdelijk) goedkoper.
_________________________________________ Tjolk.
|
18 dec 2008 15:38 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik ken het stuk. Conclusie: niet sneller als je varioram uitschakelt door het stekkertje eruit te trekken (zoiets althans). Maar dat vond ik nogal dom. Varioram zit er nl. WEL op.
Daarnaast is de 968 gewoon net weer verfijnder.
De 6-bak werd overigens een gimmick genoemd. Maar, zo herinner ik mij: daar gaven ze zelf bij aan dat over iets van 10 jaar daar anders tegenaan gekeken zou worden.
Ik zou wel liever een hele goede S2 hebben dan een matige 968. Maar verder: de 968 is de betere auto.
|
18 dec 2008 15:53 |
|
|
Jort
Groningen
|
Varioram... of variocam?
_________________________________________ Tjolk.
|
18 dec 2008 15:59 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Ik moet dat exemplaar hier ergens hebben, maar ik kan em zo even niet vinden.
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
18 dec 2008 16:40 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
.....variomatic......
Ach nee, dat was weer wat anders,
was een trutteschudder met jarretelle aandrijving
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
18 dec 2008 18:29 |
|
|
ironpatje
ex 914, nu Ferrari 208 GTBHaacht
|
ik vind de 968 gewoon mooier,
de voorkant is gwoon meer Porsche
(pas op, ik vind een 944 zeker ook NIET lelijk )
_________________________________________ When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
|
18 dec 2008 18:34 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Re: Waaom geen 968 ipv 944
Als je persoonlijke voorkeur echt uitgaat naar een S2 zou ik ook voor een S2 gaan en laat je niet door anderen iets anders aanpraten.
Mocht je voor jezelf nu aan het twijvelen zijn en niet doordat die andere het vroeg... Misschien heb je aan onderstaand draadje ook nog iets. Het ging bij mij destijds om een leuke betrouwbare dagelijkse en betaalbare Porsche.
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=269448#269448
Succes met het maken van een keuze.
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
18 dec 2008 19:49 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Precies, Variocam. Varioram zit op sommige 993's .
_________________________________________ NPC 0577
|
21 dec 2008 21:16 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Variocam, je hebt helemaal gelijk.
|
21 dec 2008 23:36 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
968 is veel minder van gemaakt, en dus is het meeste gewoon duurder, zoals deels al gezegd, maar dit geldt dus voor bijna alle onderdelen. Van de 944 kun je natuurlijk eindeloos veel deuren ruiten en andere body panelen voor een relatief schijntje opstrijken bij slopers of voor iets meer via meer officiele kanalen.
Als het nieuwere en meer exclusieve voor jou voldoende reden is om het toch te kopen, da's jou ding
Overigens is met de goeie tools de koppeling van een 944 ook vlot te vervangen hoor, ik heb ondertussen binnen 2 uur een versnellingsbak eruit, als het hobby is vind je dat geen reden om een auto niet t ekopen
|
22 dec 2008 13:24 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Dit weekend de 968 nog eens buiten gehaald.
Zit al twee dagen met een Permagrin
Sjonge, wat haal je toch makkelijk belachelijke snelheden met dat ding....en als je niet vergelijkt met een 911 is het motorgeluid toch mooi. Gisteren lekker genieten in een ondergrondse parking.
968 gaat nog lang de deur niet uit. 911 komt er gewoon bij.
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
22 dec 2008 14:10 |
|
|