Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 21:45



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Waarom geen 968 ipv 944 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Belgie
Bericht Waarom geen 968 ipv 944
Zoals sommigen reeds gelezen zullen hebben ben ik al eventjes aan het uitkijken naar een 944, voorkeur gaat uit naar een S2. Iemand vroeg me waarom geen 968? Wel ik weet het eigenlijk niet want heb helemaal nog geen research gedaan naar een 968. Wat ik ook vrij belangrijk vind zijn onderhoudskosten, eventuele wisselstukken, ... Aan de ene kant zou het mijn eerste Porsche zijn en lijkt het me misschien verstandiger om met een 944 (al dan niet S2) te beginnen maar aan de andere kant is het misschien beter om gewoon effe door te sparen voor een 968...


18 dec 2008 1:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944
Grave
Bericht 
Uit mijn archief:

Een Autovisie uit 1991 maakt gehakt van de 968 en verkiest de 944 S2.
De reden is dat de 3-litermotor met varioram en de 6-bak van de 968 niet echt uit de verf kwamen (Lees:het extra vermogen van 29 pk in combi met 6-bak de auto niet echt sneller maakt).Ook vond men de 968 weinig vernieuwend en weinig toevoegen aan de "Porsche-range".
Tenminste,dat was het commentaar van Autovisie.Toen......
De keus is aan uzelf. :idea: :wink:
_________________________________________
Waar een wil is........
.....is een weg.
En voor wie niet wil.......
......die heeft pech !!


18 dec 2008 1:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Ex 944 en ex 968
Achterhoek
Bericht 
Misschien archief uitbreiden?
:wink:
_________________________________________
ieder zijn meug!


18 dec 2008 1:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
EX-968 #1201 productie 1994
Rotterdam
Bericht 
Sommige carrosserie delen van de 968 zijn veel duurder dan die voor de 944 (voorspatborden). Het wisselen van een koppelingsplaat is echter weer een fluitje van een cent in vergelijking met de 944 varianten.

Ikzelf heb de 968 leren kennen in de tijd dat ik hem rijdt als een comfortabel, degelijk en betrouwbaar vervoermiddel dat qua prestaties niet onderdoet voor de 944 S2. Van de zomer in 4 dagen tijd zo'n 2500 km met het gezin erin gereden en dat ging heel goed. De motor is soepeler dan die van de S2. Tot 4200 Rpm is de motor krachtig maar civiel, daarboven komt het beest los tot boven 6000 Rpm. Brandstof gebruik is iets meer dan de S2 (968 is zwaarder). De 6-bak vind ik persoonlijk fijner en beter doseerbaar dan de 5-bak in de S2.

Punten van aandacht bij de 968: nokkenas-ketting iedere Max. 160K vervangen en nokkenastandwielen laten nakijken.

Qua vormgeving en uitstraling vind ik de 968 ook mooier dan de 944, maar dat is geheel mijn vooroordeel.

Voor iedere 944/968 geldt: zorg dat je een reserve DME relais bij je hebt. Deze relais (origine Spanje of zuid-amerika) zijn namelijk fabriekswege slecht gesoldeerd en die verbindingen willen weleens scheuren. Met oudere auto's loop je dat risico dus. Als je zelf handig met de soldeerbout bent: zelf even goed doorsolderen, dan heb je geen reserve relais nodig.
_________________________________________
Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!


18 dec 2008 1:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
Bericht 
Zet de auto`s maar eens naast elkaar....dan is de keuze (denk ik) snel gemaakt. Wat betreft het onderhoud (944 S2 VS 968) beide modellen hebben nagenoeg dezelfde potentiele problemen met de nokkenassen/ tandwielen en natuurlijk ook de ketting, hier dus weinig verschil.

Een koppelingsplaat vervangen is bij een 968 weer makkelijker-> je hoeft niet de hele bak uit te bouwen. Bij de 944 serie moet dit weer wel.

Er is een item in een uitgave van 911 & Porsche World geschreven wat de 944 S2 vergelijkt met de 968, laten we het er op houden dat de uitslag anders was als bij Autovisie. Bij de uitgever van bovenstaand blad kun je ook back issues bestellen (indien voorradig)

Ik heb beide modellen in mijn bezit mogen hebben en daar heb ik nooit spijt van gehad maar als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor de 968 gaan.

Veel succes met je keuze!

Groet,

Rutger


18 dec 2008 2:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
esgigt schreef:
Punten van aandacht bij de 968: nokkenas-ketting iedere Max. 160K vervangen en nokkenastandwielen laten nakijken.


:shock:
Ik zou 60k aanhouden. Voor de S2 is 100k al een bovengrens met de huidige kennis en ervaring (...ik ook helaas) en dat is zónder variocam (meer slijtage).
_________________________________________
Tjolk.


18 dec 2008 2:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Niet overdrijven, bij 170k is bij mij de ketting en glijplaatjes vervangen en zag er nog ok uit. Bij mijn weten heeft de S2 ook niet de problemen met de nokkenassen zelf, maar is het bij de 968 waar de tandjes er vanaf willen.

De vraag is eigenlijk welke vind je mooier en wanneer je de 968 mooier vind ben je bereidt om de meerprijs daarvoor te betalen. Kort door de bocht komt het daar op neer. Een voordeel van de 968 is de 6 bak, daardoor is het tweede verzet langer gemaakt en komt de 968 zo sneller icm meer vermogen tot de 100. Tevens heeft de 968 standaard airbags, maar ook in een 968 is het beter om niet te crashen.
Voor beide type geldt, zorg dat je geld hebt voor een goede en dan nog eens geld voor de eerste grote onderhoudsbeurt van 1000 euro plus.

@rgjc4 als je het over het artikel hebt met de twee broers in 911pw, dan herinner ik mijn een andere conclusie. Namelijk 968 de betere en mooiere auto maar niet de meerprijs waard. Maar ik zal het eens nazoeken hier.
Het gaat er ook niet om wat de betere auto is, maar waar wil jij in rijden en heb jij het geld voor over. Wat wij hier vinden is bijzaak.
Succes
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


18 dec 2008 8:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Onzin.

In DL is een registratielijst bijgehouden waaruit bleek dat 1 op de 5 S2tjes al eens tegen de lamp was gelopen...en dat was 8 jaar geleden al. Dat zijn schades varierend van 3,5 tot 5+ duizend Euro.

Kun je 2 dingen doen, de officïele interval aanhouden (160k?) of preventief vervangen rond de 100k of eerder, tegelijk met de distributie bijv.

Bij mij waren de glijplaatjes bij 170k zo gaar als wat, resulterend in een vastlopende ketting. Natuurlijk zijn er bij die mazzel hebben, immers 4 op de 5 heeft (8 jaar geleden..) nooit problemen gehad. Maar lijkt mij niet het gokken waard. Ik heb er gezien die voor de 120k al de geest gaven.

Lees ook dit eens door.
_________________________________________
Tjolk.


18 dec 2008 12:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
EX-968 #1201 productie 1994
Rotterdam
Bericht 
Er is geloof ik enig misverstand over de distributie-wissel bij 80K en het punt dat ik aanroerde.

Wat ik bedoel is het wisselen van de ketting die de twee nokkenassen verbindt. Ik begreep onlangs van een specialist dat die ketting slijtage gaat vertonen, dusdanig dat de tanden van de tandwielen op de nokkenassen kunnen uitslijten en uiteindelijk afbreken. Uiteindelijk kan dat resulteren in ernstige motorschade.

Tenmiste, zo heb ik het onlangs van een specialist begrepen.

Overigens ben ik het eens met iedereen die claimt dat bij 80K ook de glijplaatjes vervangen moeten worden.
_________________________________________
Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!


18 dec 2008 14:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Het afbreken van tandjes op de tandwielen heb ik bij de S2 nog niet van gehoord. Is denk ik dan ook mmer een 968 probleem.

we kunnen er over discusseren, maar gewoon even de deksel lichten en kun je zo zien hoe de plaatjes er bij staan.
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


18 dec 2008 14:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
Bericht 
@DeniS2:


Dat artikel bedoelde ik idd....zoals je terecht schrijft: het gaat erom wat een ieder zelf aan een auto wil uitgeven en welk model mooier wordt gevonden.

Als je toch mag/ kunt kiezen tussen de twee modellen:

Hoe zit het eigenlijk met de waarde ontwikkeling van deze modellen :?:

Tocht niet geheel onbelangrijk lijkt me....


18 dec 2008 15:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Op beide schrijf je af, ik heb niet de indruk dat de verschillen daar zo spannend zijn.
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


18 dec 2008 15:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Waarde van een goede S2 is de laatste 5 jaar niet of nauwelijks veranderd, sterker nog, een jaar of 2 geleden waren ze zelfs (tijdelijk) goedkoper.
_________________________________________
Tjolk.


18 dec 2008 15:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Rob 944 schreef:
Uit mijn archief:

Een Autovisie uit 1991 maakt gehakt van de 968 en verkiest de 944 S2.
De reden is dat de 3-litermotor met varioram en de 6-bak van de 968 niet echt uit de verf kwamen (Lees:het extra vermogen van 29 pk in combi met 6-bak de auto niet echt sneller maakt).Ook vond men de 968 weinig vernieuwend en weinig toevoegen aan de "Porsche-range".
Tenminste,dat was het commentaar van Autovisie.Toen......
De keus is aan uzelf. :idea: :wink:


Ik ken het stuk. Conclusie: niet sneller als je varioram uitschakelt door het stekkertje eruit te trekken (zoiets althans). Maar dat vond ik nogal dom. Varioram zit er nl. WEL op.

Daarnaast is de 968 gewoon net weer verfijnder.

De 6-bak werd overigens een gimmick genoemd. Maar, zo herinner ik mij: daar gaven ze zelf bij aan dat over iets van 10 jaar daar anders tegenaan gekeken zou worden.

Ik zou wel liever een hele goede S2 hebben dan een matige 968. Maar verder: de 968 is de betere auto.


18 dec 2008 15:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Varioram... of variocam?
_________________________________________
Tjolk.


18 dec 2008 15:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
RGJC4 schreef:
@DeniS2:
Dat artikel bedoelde ik idd......


Ik moet dat exemplaar hier ergens hebben, maar ik kan em zo even niet vinden.
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


18 dec 2008 16:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht 
Jort schreef:
Varioram... of variocam?


.....variomatic......

Ach nee, dat was weer wat anders,

was een trutteschudder met jarretelle aandrijving :wink:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


18 dec 2008 18:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 914, nu Ferrari 208 GTB
Haacht
Bericht 
ik vind de 968 gewoon mooier,
de voorkant is gwoon meer :?: Porsche :?:



(pas op, ik vind een 944 zeker ook NIET lelijk :!: )
_________________________________________
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.


18 dec 2008 18:34
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Re: Waaom geen 968 ipv 944
herky04 schreef:
Zoals sommigen reeds gelezen zullen hebben ben ik al eventjes aan het uitkijken naar een 944, voorkeur gaat uit naar een S2. Iemand vroeg me waarom geen 968?


Als je persoonlijke voorkeur echt uitgaat naar een S2 zou ik ook voor een S2 gaan en laat je niet door anderen iets anders aanpraten. :wink:

Mocht je voor jezelf nu aan het twijvelen zijn en niet doordat die andere het vroeg... Misschien heb je aan onderstaand draadje ook nog iets. Het ging bij mij destijds om een leuke betrouwbare dagelijkse en betaalbare Porsche.

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=269448#269448

Succes met het maken van een keuze.
_________________________________________
Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe


18 dec 2008 19:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Jort schreef:
Varioram... of variocam?


Precies, Variocam. Varioram zit op sommige 993's :wink: .
_________________________________________
NPC 0577


21 dec 2008 21:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Jort schreef:
Varioram... of variocam?


Variocam, je hebt helemaal gelijk.


21 dec 2008 23:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
968 is veel minder van gemaakt, en dus is het meeste gewoon duurder, zoals deels al gezegd, maar dit geldt dus voor bijna alle onderdelen. Van de 944 kun je natuurlijk eindeloos veel deuren ruiten en andere body panelen voor een relatief schijntje opstrijken bij slopers of voor iets meer via meer officiele kanalen.
Als het nieuwere en meer exclusieve voor jou voldoende reden is om het toch te kopen, da's jou ding ;)
Overigens is met de goeie tools de koppeling van een 944 ook vlot te vervangen hoor, ik heb ondertussen binnen 2 uur een versnellingsbak eruit, als het hobby is vind je dat geen reden om een auto niet t ekopen ;)


22 dec 2008 13:24
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 3.6 - 2002
Gent - België
Bericht 
Dit weekend de 968 nog eens buiten gehaald.
Zit al twee dagen met een Permagrin :o

Sjonge, wat haal je toch makkelijk belachelijke snelheden met dat ding....en als je niet vergelijkt met een 911 is het motorgeluid toch mooi. Gisteren lekker genieten in een ondergrondse parking.

968 gaat nog lang de deur niet uit. 911 komt er gewoon bij.
_________________________________________
Air or water, Porsches are COOL.

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be


22 dec 2008 14:10
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: de Fiscalist


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.