Auteur |
Bericht |
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Niet officiele sleutelaars
'n gerenomeerd Porsche-Specialist kan wel eens meer kennis en ervaring in huis hebben dan de P-dealer
AKK van 250 Euro .... 'n aantal specialisten doet dat standaard, als er 'n P voor 'n (grote) onderhoudsbeurt komt - maar brengt dat NIET in rekening
20.000 Km beurt stelt bij 'n 993 niet zo veel voor - de grote beurt komt pas bij 40.000 Km
|
24 okt 2008 11:31 |
|
|
PentAr
Vleuten
|
Ok, ok, niet officiele sleutelaars klinkt misschien een beetje oneerbiedig, je hebt gelijk. En met 20.000 km beurt bedoel ik dat hij (toen ik hem kocht) bij 140.000 km een beurt heeft gehad en er nu bijna 160.000 op staat.
_________________________________________ Ben ff weg....
|
24 okt 2008 11:38 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Zou dus de 4de 40 Dkm beurt kunnen zijn
|
24 okt 2008 11:40 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Wat een geldklopperij!
Zelf ben ik klant bij een ander PC. Daar heb je eerst een direct aanname waarbij wordt gekeken welk extra onderhoud er al op het eerste gezicht is te zien.
Als er aan de auto wordt gewerkt, dan wordt ik in de loop van de dag gebeld wat er in het geheel aan extra onderhoud nodig is, waar ik dan met hen overleg over heb en zelf de knoop doorhak wat ik wel en wat ik niet laat uitvoeren.
Enne, of je die kosten van die AKK krijgt verrekend, zul je aan A'dam zelf moeten vragen (lijkt mij overigens niet meer dan normaal dat het wordt verrekend als je het werk laat uitvoeren). Zelf zou ik als ik verplicht een AKK krijg aangesmeerd naar een ander PC op zoek gaan.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
24 okt 2008 11:44 |
|
|
PentAr
Vleuten
|
Bij welk PC is dat? Dat kan ik dan even tegen PCA aanhouden...
Ik heb even geïnformeerd, ik hoef de AKK kosten niet te betalen als ik het onderhoud daar uit laat voeren.
Maar goed, is er nou veel verschil in prijs en kwaliteit tussen de officiële Porsche Centers en de Porsche Specialisten?
_________________________________________ Ben ff weg....
|
24 okt 2008 11:45 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ik denk dat er veel onafhankelijke specialisten zijn die meer van 993's (en nog veel meer van oudere modellen) dan de gemiddelde dealert. Qua value for money zou ik dus niet snel met een ouder model naar de dealer gaan. En mijn APK kostte (incl. lassen stoel en wat andere klusjes) 140E o.i.d. waarvan de APK zelf echt tientjeswerk was. 250E is a joke.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
24 okt 2008 14:33 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Wel een heel algemene vraag. De ene dealer zal de andere niet zijn en dat zelfde geldt voor specialisten. Ik kom niet vaak bij een P dealer maar stond laatst een tijdje in de garage van Pon Leusden en het viel me op dat er evenveel nieuwe P's (Cayenne, 997) als oude (3.2, 993'en) op de brug stonden. Er zullen dus genoeg mensen zijn die hun oudere P laten onderhouden door een dealer.
Je moet gewoon naar een dealer/specialist gaan waar je een goed gevoel krijgt en waar ze naar jouw mening het onderhoud goed doen.
|
24 okt 2008 16:17 |
|
|
PentAr
Vleuten
|
Tja... lastig om dit puur op gevoel te doen, zeker als het je eerste Porsche en eerste grote beurt is. Ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen. Ik heb in ieder geval al een aantal PB-tjes gekregen, iedereen zegt dat ik beter naar de specialist kan gaan... Is het n het geval van de wat oudere auto's dan werkelijk zo slecht gesteld met de officiële dealers?
_________________________________________ Ben ff weg....
|
24 okt 2008 16:29 |
|
|
horn
PF #57
|
Zo slecht? Denk het niet. Maar ze hebben een hoger uurloon en de (goede) monteurs die in de tijd dat jouw 993 nieuw verkocht werd bij de dealers werken zijn inmiddels met pensioen of voor zichzelf begonnen... als Porsche specialist! Dus de meeste specialisten hebben als jonge monteurs aan auto's als de jouwe gesleuteld en zo het vak geleerd. Hebben nu geen enorme overhead, pand aan de snelweg of marmeren showroom terug te verdienen, dus kunnen een ander prijsnivo koppelen aan een dosis ervaring.
Maar wederom, wie betaalt bepaalt. Je kán natuurlijk gewoon je auto bij PCA afleveren. Gebeurt vast ook goed. Maar als een monteur minder ervaring heeft met een 993 dan met een Boxster, KN of Gayman gaat jouw onderhoud langer duren en kost het nog meer... hypothetisch natuurlijk .
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
24 okt 2008 16:57 |
|
|
shaggy
ex 964 c4 '89 zwart
997 c2 zwart
|
heb mijn blok los weg gebracht voor een grote beurt en dat was een kleine 850 euro.
kleppen gesteld
nieuwe bougies
luchtfilter
oliefilter
3 riemen vanaf de krukas
riem stuurbekrachtiging
keerring en o-ring aandrijving stuur pomp
controle van stroomverdeler riem
koelvin monteren,had ik gestraald en los meegebracht
nieuwe pakkingen inlaat spruitstuk
Toen mijn auto weer opgebouwd was nog even binnengebracht om af te stellen en uit te lijnen en nog wat kleine dingen
kostte nog eens ruim 600euro.
Staat nu wel perfekt in orde
Dit is in Belgie bij officiele dealer gebeurt
|
24 okt 2008 20:44 |
|
|
PentAr
Vleuten
|
Ik zal ff kijken of ik het blok er morgen uitkrijg
_________________________________________ Ben ff weg....
|
24 okt 2008 22:25 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Nou, nou, zo oud zijn die 993'tjes nu ook weer niet.
Of zouden alle monteurs van (destijds) onder de vijftig voor zichzelf zijn begonnen?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
24 okt 2008 23:13 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
..moet je het daarna nog naar Belgie zien te krijgen
|
25 okt 2008 1:17 |
|
|
beaker
koekebakker
930uden
|
Weet niet of dit bekend is maar bij PCE nu 25 procent korting op uurloon bij modellen van 1997 of ouder bij een onderhoudsbeurt. (zoals ik begrijp is deze korting al meegenomen in de aangegeven serviceprijzen echter exact dezelfde prijzen als PCA???)
_________________________________________ no guts, no glory
|
25 okt 2008 9:47 |
|
|
John
Cayenne
|
met PCA heb ik geen ervaring...alleen zelf met Wittebrug en Eindhoven...toppers in mijn ogen, en daar ga ik heen.
Als je in Utrecht woont, dan zit je extreem centraal...
Porsche Amsterdam is goede een optie...mooie tent en er zal vast goede ervaring zijn..
zoek je oude rotten dan zijn de volgende twee adressen een idee en aan te rijden vanuit Utrecht.
Rob Goossens Uithoorn, en is Ex Porsche Amsterdam, en ook nog is een aardige kerel, werkt wel alleen (zit naast HAns Bos).
Wim de Mooy Woerden ( http://www.garagegmund.nl/ ), is ex chefwerklaats Porsche Wittebrug, ook al een geschikte kerel.
Laatste ken ik iets beter, heeft ook net als Rob een Porsche hart.
Wim is in zijn vrije tijd op het circuit te vinden (d8 in een 993).
tja je kan ook is naar het Oosten kijken.....die meneer in Steenwijk schijnt er ook verstand van te hebben ..
Of Johan van de Gugten.....ook al zo'n kei....mwah makkelijk heh.
|
25 okt 2008 16:00 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Dit vind ik wel wat kort door de bocht. Die "marmeren showroom" hebben ze niet om aan wagens te werken maar wel om (meestal) nieuwe Porsche's te verkopen. Dus denk niet dat ze deze kosten zullen moeten recupereren bij het onderhoud. Echt veel duurder zijn ze volgens mijn ervaring niet (zeker niet als je jouw Porsche ook daar gekocht hebt, dan willen ze al wel eens water bij de wijn doen). Het gebrek aan ervaring met oudere types moet ik wel beamen, typische mankementen (zoals het knarsen van de ramen bij 993's) zijn vaak "nieuw" voor hun.
Als je "oude" wagen niet van een Porsche dealer komt en je geen belang hecht aan het officiële stempeltje in je onderhoudsboekje denk ik dat jij en je wagen tevredener zullen zijn bij een niet officiële specialist.
|
18 nov 2008 17:45 |
|
|
horn
PF #57
|
wat is een niet-officiele specialist? volgens mijn zijn er nog steeds geen officiele specialisten. Dealers en specialisten. En wat 'kort door de bocht' betreft - de dealers hebben een aantal activiteiten, nl oa verkoop en onderhoud. De investering in zowel de werkplaats als de showroom zullen door dit bedrijf moeten worden opgebracht. Kosten/investeringen en overhead zullen derhalve substantieel hoger zijn dan van een specialist met 3 bruggen en een kantoortje. Linksom of rechtsom, de marmeren showroom zal toch terugverdiend moeten worden. En ik ben nog nooit een Porschedealer tegengekomen met hetzelfde uurloon als 'de specialist'.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 nov 2008 20:44 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Die "niet-officiele specialist" is simpelweg een uitdrukking om het verschil tussen een officiële garage en de garage van een specialist duidelijk te maken.
Ten tweede denk ik dat de kosten voor de werkplaats in beide gevallen ongeveer hetzelfde zullen zijn (een brug blijft een brug), alleen heeft de specialist geen dure toonzaal nodig. Maar deze zal dan ook geen inkomsten genereren vanuit de verkoop van wagens. Denk dat deze twee posten elkaar toch (zeker) dienen op te heffen, anders vermoed ik dat er nog maar weinigen een officiële garage zouden willen uitbaten.
En in België merk ik alvast weinig van prijsverschil tussen het onderhoud gedaan bij een dealer en de specialist. De specialist is wat goedkoper maar niet heel veel. En een sportophanging (M030) laten steken was er zelfs iets duurder. Nu weet ik wel niet hoe dit in Nederland zit. En dit zal natuurlijk ook van dealer tot dealer en specialist tot specialist afhangen.
Maar zoals ik al zei vind ik specialisten voor oudere Porsche's beter omdat er algemeen genomen meer kennis aanwezig is
|
18 nov 2008 21:04 |
|
|
PentAr
Vleuten
|
Even een oude koe uit de sloot halen. Vandaag een telefoontje van Robert Visser gehad, voor 4300 euro wordt de 993 weer als nieuw! De remmen waren niet helemaal goed, alle olie moet vervangen (ook de versnellingsbak), links en rechts wat steuntjes verroest, de achterbandjes moeten vervangen, nieuwe bougies, motortje van de spoiler moest vervangen, etc, etc....
Best veel geld voor een beurtje!
_________________________________________ Ben ff weg....
|
22 dec 2008 19:22 |
|
|
Eric
Achter de duinen.
|
Das wel een boel geld vind ik....
Die "paar steuntjes", wordt daar gezien de prijs de complete ophanging mee bedoeld?
_________________________________________ Boxer power.
|
22 dec 2008 19:34 |
|
|
PentAr
Vleuten
|
Nee hoor, daarmee bedoel ik de 2 steunen van de achterbumper vlak achter het achterwiel. Woensdag haal ik hem op en dan zie ik op de factuur wel wat er precies allemaal gedaan moest worden. Ik heb niet alles onthouden...
_________________________________________ Ben ff weg....
|
22 dec 2008 19:38 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
de extra dingen maken het duurder maar die horen dan ook weer niet bij een gewone beurt.
bandjes
monteren balanceren
spoiler motor, montage
enz.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
22 dec 2008 19:43 |
|
|
PentAr
Vleuten
|
Klopt inderdaad. En met veel geld bedoelde ik meer dan ik had gehoopt, niet dat het te duur is (voor mensen denken dat ik aan het klagen ben over de prijzen van Robert Visser)...
_________________________________________ Ben ff weg....
|
22 dec 2008 19:47 |
|
|
thomas993
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
|
wel heel netjes dat je dit allemaal laat doen vlak voor dat je hem verkoopt, die steuntjes heb ik inderdaad ook laten doen 2 maanden terug en daar moet toch de hele bumper voor worden gedemonteerd.
|
22 dec 2008 22:31 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Zo'n bedrag aftikken voor een beurt plus wat dingetjes, dat gaat imho nooit wennen...
|
22 dec 2008 23:30 |
|
|