Bedankt voor alle antwoorden zover!
Uiteraard zal ik -bij welke Porsche ik dan ook koop- een AKK laten doen. Kan achteraf en hooooop ellende besparen, dus het risico dat ik een minder goede koop wil ik niet lopen. Dat ten eerste..
26.900 USD is natuurlijk weinig geld voor een 993 Targa die er (op de foto's!) netjes uit ziet. Wellicht is er wat van de prijs af te praten, maar daar ga ik voor het gemak niet vanuit. Echter kan ik de Porsche niet meenemen met mijn huisraad dus zal ik alle belastingen, etc. gewoon af moeten geven. Vraag blijft dan natuurlijk of het wel de moeite loont om zo'n Porsche mee te nemen en laten we dan even dit voorbeeld als basis nemen.
Een snelle en -nu nog- niet zo nauwkeurige rekensom leert je dat:
Aankoop 26900 USD
Transport 2000 USD
--------------------------------------------- +
28900 USD / 20749 Euro
Invoerrechten 10%
20749 Euro
1.1
----------------------- X
22824 Euro
BTW 19%
22824 Euro
1.19
----------------------- X
27161 Euro
BPM
27161 Euro
2000 Euro
----------------------- +
29161 Euro
Benodigde aanpassingen
29161 Euro
500 Euro
29661 Euro
RDW
29661 Euro
1000 Euro
TOTAAL 30661 Euro
In mijn ogen is dit
grofweg een realistische schatting voor wat het me gaat kosten om uiteindelijk de auto te kunnen rijden (correct me if I'm wrong). Er zullen hier en daar nog wat kleine kosten bij komen voor bijv aanvragen kentekenplaten, US customs clearance naar huisadres laten sturen, AKK, etc. maar deze heb ik voor het gemak even weggelaten aangezien er in de schatting nog wat speling zit.
Daar komen dus nogal wat kosten bij kijken, waar ik me overigens al van bewust was.
Wat je je dan natuurlijk gaat afvragen is of het nog rendabel is. Als het me uiteindelijk 2K of misschien 3K scheelt in het uiteindelijke bedrag is het natuurlijk waanzin om daar al deze moeite en bovendien ook risico's voor op m'n hals te halen.
Nu lijkt me, zeg, 30.000 Euro alsnog niet veel geld voor zo'n Porsche.
Wat het bedrag zal zijn wat ik er hier in NL voor terug krijg (na een paar jaar gereden te hebben) vind ik moeilijk schatten. Dit aangezien er vrij weinig vergelijkingsmateriaal is en niet te vergeten blijft het natuurlijk een US import die bij de verkoop minder waard zal zijn dan een oer-Hollandse auto. Als ik een voorzichtige(!) schatting mag doen zou ik zeggen dat ik 'm hier misschien voor 35.000 Euro nog zal kunnen kwijt raken als ik 'm na een paar jaar weg zou willen doen. Realistisch or not?
Dan moet je toch even die emotie uitschakelen en nuchter proberen na te denken
.