Niet eens. Er is niets mis met een 4-cylinder. Porsche is zelfs zo begonnen! Een Lotus met een 4-cylinder draait ook rondjes op het circuit om veel zwaarder bemotorde zaken.
Ik heb thuis nog een mooie oude Porsche poster, waar Porsche reclame maakt dat zij dankzij hun uitmuntende weggedrag een bepaalde rece won in een klassement waarbij alle tegenstanders een zwaardere motor had. Dat is het oude Porsche!
Juist in het meest lichte model is een sterke 4-cylinder bestte doen. Men moet dan echter wél zorgen dat die Boxster ook echt licht is en in lijn met de oude traditie.
Of er moet een pittige turbo bij. Sommige nep-Porsche liefhebbers keken altijd neer op de 924/944/968 (of eigenlijk elk non-911 model) maar ook dat waren voertuigen met goede rijeigenschappen en heel veel pit.
Grote vraag is meer waarom Porsche die 4-cylinders invoert. Als het net als die Cayenne Diesel enkel uit commericeel oogpunt is, ben ik de eerste om het te bekritiseren. Dan merken we dat vanzelf wel bij de presentatie.
Maar ik vrees dat het meer noodzaak is om aan die papieren EU tijger van milieu eisen te voldoen. En als men dan van een nood een deugd maakt, en een lichte kale Boxster maakt, zie ik het probleem niet.