Auteur |
Bericht |
schoones
|
stuurtrillingen 993 4S
Heb bij snelheden tussen ongeveer 80 en 100 km/hr last van trillingen in het stuur. Daarnaast 'slaat' het stuur als ik afrem bij genoemde snelheden. Weet niet of dit twee separate problemen zijn of dat deze een gemeenschappelijke oorzaak heben. Kan iemand mij een eerste analyse geven? Vriendelijk bedankt en bij deze ook vast de sportieve wensen voor 2009.
|
30 dec 2008 14:28 |
|
|
PentAr
Vleuten
|
Bij mij waren de schokdempers voor versleten
_________________________________________ Ben ff weg....
|
30 dec 2008 14:30 |
|
|
Wimpie77
|
_________________________________________ * * *
|
30 dec 2008 14:32 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Kan dat aan de schokbrekers liggen
Zou eerder aan balanceren te denken
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
30 dec 2008 14:33 |
|
|
PentAr
Vleuten
|
Misschien kan het meerdere oorzaken hebben? Ik ben geen specialist.... maar sowieso is de enige oplossing even langs een specialist rijden denk ik.
Ik had hetzelfde toen ik hem kocht en onder garantie heeft Wolbert toen de voorste dempers door Car Service Visser laten vervangen.
_________________________________________ Ben ff weg....
|
30 dec 2008 14:36 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Versleten dempers zou goed kunnen, maar ook een kromme remschijf. Wanneer de zaak trilt bij constante snelheid (niet remmen) dan zou ik eerst de wielen laten balanceren (liefst aan de auto, dat is echter lastig bij een 4wd). Trilt de zaak bij remmen dan de schijven laten controleren op een afwijking. Een 993 is heel gevoelig voor afwijkingen en trilt snel een beetje. Ik heb bij mijn auto de afwijking van de schijven met het juiste gereedschap gemeten, die lagen ver onder (0,04 en 0,05) de max afwijking (0,09 mm) die Porsche ok vindt. Toch heb ik soms voelbaar last van een lichte trilling bij remmen.
|
30 dec 2008 15:27 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Zou beginnen met balanceren:
- Opspannen met centreerconus aan de binnenzijde!
- Oude lood nog niet verwijderen maar eerst kijken of er relevante onbalans is, dan weet je of deze actie zin kan hebben
- Proefrijden indien gebalanceerd.
- afhankelijk van uitkomst voorafgaande: ...
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
30 dec 2008 16:13 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Dat is inderdaad zo, ga mijn schijven voor ook straks vernieuwen
Zitten er net 20.000 km op maar trilt met aanremmen, maar trap je door is er niets aan de hand
Volgens Hans Suwerink een euveltje en vernieuwen ze ook wel het gedeelte waar het lager in zit, dus echt de hele schijf
Maar dit is aardig kostbaar
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
30 dec 2008 23:30 |
|
|
PentAr
Vleuten
|
Ze kunnen de schijven toch afdraaien? Dat is een stuk goedkoper...
_________________________________________ Ben ff weg....
|
30 dec 2008 23:57 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Denk niet dat het remschijven of balanceren is. Lijkt meer op defecte fusee kogels of een ander defect in de voorwielophanging. Zeker gezien het feit dat je schrijft dat het stuur gaat 'slaan' op het moment dat je af remt.
Een hele kleine onbalans in de wielen wordt door deze defecte ophanging enorm versterkt en helemaal wanneer je remt en dus de speling in de ophanging nog meer onder druk komt te staan.
Overigens zou ik de remschijven hoe dik ook nooit afdraaien. Dan kunnen ze veel minder warmte dissiperen en dus neemt de kans op fading enorm toe.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
31 dec 2008 0:25 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Heb ik gedaan op advies van Erwin, was in het begin super maar na verloop van tijd ging hij weer trillen
Misschien toch maar de naaf ook vernieuwen, maar wat Maurice zegt is ook wel een goede.
Zal de kogels eens goed bekijken.
Wat ik wel wil aangeven is dat hij goed was maar na een enorme remingreep op de snelweg (kwam een auto zomaar naar links) was het gelijk foute boel.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
31 dec 2008 9:32 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Hem kennende heeft hij je dat er wel bij verteld ... dat de kans op slagen bij afdraaien nihil (of tijdelijk van aard) is ...Heb het overigens ook (door hem) laten doen, zowel bij de vorige Porsche als bij de non-porsche bij beide voor lange(re) tijd geen last meer van trillingen gehad. 't mooiste van het verhaal is dat ze dat kunnen zonder de schijven te hoeven demonteren
Ergo: rijden zoals met de Porsche de bedoeling is NIET als 'n oud wijf
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
31 dec 2008 9:50 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Jij maakt geen vrienden Olaf
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
31 dec 2008 9:57 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Schijven afdraaien of gewoon afslijten heeft precies hetzelfde effect qua warmteopname, dus zolang de minimum toegestane dikte in het oog wordt gehouden is dit - ook volgens P. zelf - geen probleem.
Vandaar ook dat Erwin het soms voorstelt
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
31 dec 2008 10:44 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Mee eens, zolang de minimale dikte in stand blijft is het een optie. Maar bij een schijf die al een tijdje mee gaat heb je veelal niet zo heel veel marge meer.
Maar ik ben wel benieuwd wat het nu uiteindelijk is bij schoones.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
31 dec 2008 10:54 |
|
|