|
Auteur |
Bericht |
Lydia
|
Ik ben eigenlijk best wel lief. Maar pssssttt, niet verder vertellen!
On-topic: zó'n lekker gitaartje:
http://www.youtube.com/watch?v=fFvSBNm66SA
|
28 dec 2008 15:05 |
|
|
P-911
964 C2
|
Toto toevallig ook, je weet wel met Africa, Rosanna enz??
Met een Velodyne Subwoofer
Digital Drive
of
|
28 dec 2008 19:59 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Doe ik zelden tot nooit, "muziek luisteren" doe ik in de auto, daar zit wèl een fatsoenlijke set in (overigens ook geen very-expensive site, dat terzijde) Vandaag even gedaan, lang leve de Media Markt ("high-end studio" staan ze allemaal naast elkaar!). Onkyo werd/wordt niet warmer dan de Yamaha of Sony. HK (AVR-255) werd wel wat warmer, dat terzijde...
Ik heb een mooie Canton Movie-MX set. Is nog steeds een prima set als ik het zo vergelijk met wat je kunt kopen. Het enige wat ik ooit/op redelijke termijn zou willen vervangen is de center, maar dan puur uit estetisch oogpunt (is nu een vierkantje, en ik zoek een platte versie ).
Anyway, voorkeur ligt nu bij de Onkyo, vanwege de aansluitingsmogelijkheden, maar de Yamaha is ook een zeer goede optie. Prijzen vallen relatief mee, hangen met zijn allen zo rond de 500 Euro, de een wat minder (Yamaha en Onkyo) de ander wat meer (Sony/HK).
Wie weet, eerst eens wat ruimte maken, dan maar eens een knoop hakken, maar het gaat in elk geval geen "klein setje" worden, maar een losse receiver
|
28 dec 2008 22:54 |
|
|
P-911
964 C2
|
Met 4 x HDMI op de Onkyo zal je niet snel tekort komen denk ik, voorlopig ...
Maar dat weet je toch nooit.
Succes in ieder geval
|
29 dec 2008 14:49 |
|
|
roenkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02.
Cayenne: ex 958-10, 9YA-18Dirksland
|
Lijkt me ook de meest logische oplossing gezien het gebruik (vooral films) en de huidige speakerset die je hebt.
_________________________________________ gang is alles, roak is power!
|
29 dec 2008 21:42 |
|
|
dreamer
Nissan 370Z roadster
Ex-BWM Z4 3.0
Ex-350Z 313pk grijs
Ex-350z in 't zwart (kort)
Ex-944, 1984
Ex-968 targa
ex-944 S2 CabrioKrimpen aan den IJssel
|
Heb Yamaha staan, niet de duurste, niet de goedkoopste, heb ik een Yama 6.1 systeem aan gehangen voor films en een Yamaha stereo speakers set voor de gewone muziek. Prima spul, is nu ongeveer 6 jaar oud.
1 maal na een jaar of 2 is mijn DVD kapot geweest. Naar de winkel en door hun naar Yama gestuurd, binnen een week retour maar bij ons niet geheel naar wens. Weer terug naar de winkel weer door hun naar Yamaha gestuurd. Met een paar dagen nieuwe gekregen van yamaha, alles kostenloos!
Succes met je keuze.
|
30 dec 2008 10:27 |
|
|
P-911
964 C2
|
Ik ken 5.1 1x sub 2x rear 2 x front en center, 7.1 1 x sub 2 x rear 2 x side en 2 x front.
maar wat is 6.1??
|
30 dec 2008 21:44 |
|
|
Jort
Groningen
|
5.1 + rear center?
_________________________________________ Tjolk.
|
30 dec 2008 21:49 |
|
|
P-911
964 C2
|
pfff ja zou kunnen, heb je daar een aansluiting voor dan op je versterker??
Ik ben niet zo op de hoogte met surround
|
30 dec 2008 21:51 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Wat betekent 4.1, 5.1, 6.1 of 7.1?
De term 5 in 5.1 staat voor een vijf luidspreker opstelling, namelijk Links, Midden (center), Rechts en twee (meestal kleinere) surround luidsprekers achter of naast de luisterpositie. De center luidspreker komt vaak op of onder de TV en is met name bedoeld voor een goede dialoog weergave. De term .1 in 5.1 is de zesde luidspreker, namelijk een speciale bas-luidspreker (subwoofer). Zo'n luidspreker is speciaal bedoeld om de lage frequenties en LFE (Low frequency effects) in de muziek weer te geven. Voor een huiskamer voldoet vaak één zo'n luidspreker omdat lage tonen minder richtings gevoelig zijn. De term 6.1 is te vergelijken met 5.1 alleen zijn er nu drie surround luidsprekers. De derde is de midden luidspreker achter. De term 7.1 is te vergelijken met 6.1 alleen zijn er nu vier surround luidsprekers. Namelijk twee luidsprekers voor L+R midden en twee luidsprekers L+R achter (opzij) De term 4.1 staat voor een vier luidspreker opstelling, namelijk L+R voor en L+R achter. Plus natuurlijk nog de speciale bas-luidspreker (subwoofer) om de lage tonen weer te geven. De term 4.0 (en misschien ook wel 4.1) past ook wel bij quadrafonie. Deze techniek dat begin 1970 bekendheid kreeg, is nooit een succes geworden.
Verschillende Surround formaten:
Dolby Stereo, Stereo Surround, Dolby Surround
In de periode 1950 tot 1970 stond stereo voor meerdere kanalen geluid. Uiteindelijk werd stereo de synoniem voor twee kanalen geluid. Voor de bioscoop was het een komen en gaan van verschillende meerkanaals stereo formaten. In 1976 verscheen voor de bioscoop Dolby Stereo met vier kanalen geluid (35 mm stereo optische film). De betekende de introductie van het center en surround kanaal. Dolby bedacht een manier (gebaseerd op de quadrafonie techniek aangevuld met nieuwe geavanceerde technieken) om het center en surround geluid onder te brengen in het gewone stereo signaal. Door middel van faseverschuiving van het geluid wordt in de twee stereo kanalen een extra kanaal, surround, gecodeerd. Het center kanaal wordt toegevoegd aan het stereosignaal toegevoegd. De center luidspreker staat midden tussen de twee stereo (L + R) luidsprekers. Het surround geluid gaat naar één of meer luidsprekers die (opzij en) achter de luisteraar(s) staan. In 1978 kwam er een zes kanaals magnetische variant bij voor de 70 mm film. Dolby noemde die techniek Stereo Surround. Het omvatte L, R, center, surround en twee bas kanalen. Er is ook een versie verschenen met twee surround kanalen (voorloper van Dolby Digital). Dolby Surround kwam in 1982 voor de consumenten markt. Dit was een drie kanaals versie bestaande uit L, R en een surround kanaal. De digitale versie was overigens wel vier kanaals alleen werd het center kanaal nog niet gedecodeerd.
Dolby Pro Logic Surround
Dit protocol werd in najaar 1987 door Dolby geïntroduceerd . Het zorgt voor een zeer ruimtelijk geluid door middel van de 5.1 luidsspreker opstelling. Het geluidsbeeld lijkt nu nog meer op het ruimtelijke geluid in de bioscoop. Om dit geluid weer te kunnen geven moet een versterker (of TV) voorzien zijn van een Dolby Pro Logic processor (decoder). Deze decoder haalt uit de stereo geluidsporen de signalen die nodig zijn om alle luidsprekers aan te sturen. De luidsprekers achter geven een Mono signaal weer. Het frequentiegebied van de surround luidsprekers is beperkt (tot 7 kHZ). Het center kanaal wordt -3dB verzwakt en toegevoegd aan de stereo geluidskanalen. Het surround geluid wordt gefilterd (100Hz - 7 kHz), er wordt Dolby-B ruis correctie toegevoegd en vervolgens krijgt het L kanaal het resulaat +90 in fase verschoven, en R kanaal -90 in fase verschoven.
Dolby Pro Logic II Surround
Dolby Prologic II Surround is de opvolger Dolby Pro Logic Surround. Nieuw is de mogelijkheid om van een gewoon stereo geluid een echt surround geluid te maken. Verder wordt oorspronkelijk Pro Logic materiaal omgezet in echte 3/2 geluidskanalen. Dat wil zeggen: 3 voor (L, center en R), 2 surround achter (L en R), plus nog een extra subwoofer kanaal. De surround luidsprekers krijgen nu een grotere bandbreedte (100Hz - 20 kHz) en leveren dus een veel mooier geluid en dat met een 3/1 matrixed signaal.
Dolby Digital (AC-3)
In 1992 verscheen Dolby Digital in de bioscoop en in 1993 op de consumentenmarkt. Dolby Digital is de digitale vorm van het pure surround (film-)geluid. Misschien is de 3 in AC-3 (Audio Compression version 3) toeval, het is in ieder geval wel de derde Dolby surround versie (Surround, Pro Logic en Digital). Alle geluidskanalen zijn gescheiden. Dit zijn links voor, rechts voor, center kanaal, links achter, rechts achter en de sub-woofer (LFE=low frequency effects). Het LFE (ook wel boom channel genoemd) heeft een bereik van 20 Hz tot 120 Hz. Verder is deze versie ook downwards compatibel met 2.0 (stereo) en 4.0 (Pro Logic, vier kanaals surround). Om Dolby Digital te gebruiken is natuurlijk wel een speciale decoder nodig.
DTS (Digital Theatre System)
Dit systeem is een geduchte concurrent van Dolby Digital. Dit systeem is in detail ook beter. De techniek is vergelijkbaar, alleen de compressie is variabel (DTS: 1:1 tot 1:40 ten opzichte van 1:12 bij Dolby Digital). Verder is de bitrate groter (DTS: 24 bit, Dolby Digital: 18 bits). Dit levert een betere geluidsweergave resulteert, echter de data omvang is groter. Er is een speciale DTS decoder vereist, de meeste versterkers ondersteunen dat gelukkig. Overigens heeft DTS, naast DTS ES 6.1 (& 6.1 Neo) in 2001 ook een nieuw 96Khz/24bit 5.1 formaat gelanceerd, waarmee een nog hogere kwaliteits niveau wordt bereikt.
DTS ES (Digital Theatre System Extended Surround 6.1), DTS 6.1 Neo
De toevoeging 'ES' levert de 6.1 functionaliteit. Er zijn twee varianten. De eerste variant is qua functie en werking te vergelijken met Dolby Digital Surround EX, zie verder. Middels matrixing in de 2 achterste kanalen wordt een extra 6e kanaal verwerkt. De tweede variant heeft een zesde kanaal. Voor de toekomst is er overigens ook al rekening gehouden met een "plafond-kanaal". Je moet er maar op komen. DTS ES komt dus het best tot zijn recht op een 6.1 geluidssysteem. Ook DTS is downwards compatibel gemaakt met DTS 6.1. Neo. Hiermee kan gewone stereo muziek als "6.1" surround muziek worden weergegeven. DTS 6.1 Neo is er ook nog in twee smaken, namelijk "Cinema" voor films en "Music" voor Audio-CD's en voor gewone stereo muziek.
MPEG-2 MultiChannel Surround
Een minder bekende concurrent is multi-kanaals MPEG-2. Hoewel het een goede techniek is, zal deze techniek het moeilijk krijgen. Dolby Digital is min of meer de standaard geworden voor een video Dvd.
Dolby Digital - Surround EX
Dit geluidsformaat geintroduceerd in 1999 door Dolby Labs & Lucasfilm. Surround EX is bedoeld voor 7.1 weergave systemen. Het is volledig compatibel met alle reeds bestaande 5.1 en 6.1 weergave systemen. Het EX surround systeem maakt gebruik van een vergelijkbare techniek die we al langer kennen van het aloude Dolby (Pro Logic) Surround: in twee kanalen (in het EX geval de twee "5.1" achterkanalen) worden twee extra kanalen verweven die met een speciale 'decoder' er weer uitgefilterd wordten. Met deze 'nieuwe' extra kanalen worden de midden-achter luidsprekers voorzien van geluidsinformatie. In het geval van 6.1 wordt een mono signaal naar de opgestelde midden achter luidsprekers gestuurd. In het geval van 7.1 surround wordt er stereo informatie naar de luidsprekers verzonden.
Sony Digital Dynamic Surround
SDDS is een tegenhanger van Dolby Digital en DTS. SDDS kan maximaal 7.1 kanalen bevatten van hoge kwaliteit. Sony lijkt niet van plan SDDS vrij te geven voor gebruik in de thuismarkt. De SDDS techniek is de basis van ATRAC dat gebruikt wordt voor Sony's MiniDisc. De luidspreker opstelling lijkt veel op die van een normale 7.1 opstelling. Echter deze is toch wat anders. Sony noemt Links voor: Links center, Rechts voor: Rechts center. Dan staat gewoon Links dus Links opzij. Daarna volgt Links opzij (wat meer naar achteren dan gewoon Links) en Links achter als Left Surround. Hetzelfde verhaal geldt natuurlijk ook voor Rechts.
_________________________________________ remmen is angst
|
30 dec 2008 21:51 |
|
|
P-911
964 C2
|
Mooi stukje bij elkaar getypt Rob
In principe mooie statements,maar dan moet er opnametechnisch ook flink doorgdacht zijn ...
maar bedankt voor de info, ik ben weer wat wijzer.
|
30 dec 2008 22:06 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ikke nie begreip hoor.
dit kwam ik tegen op google, heb het vluchtig door gelezen maar kan het niet na vertellen, gaat ver boven mijn audio kennis.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
30 dec 2008 22:15 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Tja, was ook mijn conclusie
Twijfel nu nog tussen de Onkyo TX-SR606 en Sony STR-DA2400ES... Neig erg richting de Sony. Geen echte redenen voor, maar is een gevoel. Denk dat de Onkyo nagenoeg gelijk zal zijn hoor, maar zou het niet mooi combineren met de Bravia TV (nee, zonder dollen, instellingen schijnen wat makkelijker te zijn op de Sony, vandaar).... Twijfel twijfel, gelukkig heb ik nog even, het huidige spul is niet stuk
|
30 dec 2008 22:53 |
|
|
P-911
964 C2
|
Als je komende dagen niets te doen hebt en je een beetje wil verdiepen
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1325285/0
Veel leesplezier
|
30 dec 2008 23:06 |
|
|
roenkie
|
Als je je dan toch wilt verdiepen zou ik eerder op de site van What-hifi kijken, heb je meer aan dat gezwam op tweakers.
Heb het je makkelijk gemaakt:
De Sony & De Onkyo
Succes met je keuze
|
30 dec 2008 23:46 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Tja, die had ik ook al gevonden, neigt ook naar de Sony toch (beetje "hard" geluid af en toe, maar ach).... Nou nog op zoek naar een goeie prijs voor die Sony
|
31 dec 2008 0:28 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
ik heb zoals al eens eerder geschreven een Sony ES set. Bevalt na 8 jaar nog steeds prima. Tevens mooie afwerking/design. Succes!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
31 dec 2008 0:49 |
|
|
Jort
Groningen
|
Kwestie van relatief "warme" luidsprekers uitzoeken.
_________________________________________ Tjolk.
|
31 dec 2008 0:53 |
|
|
dreamer
Nissan 370Z roadster
Ex-BWM Z4 3.0
Ex-350Z 313pk grijs
Ex-350z in 't zwart (kort)
Ex-944, 1984
Ex-968 targa
ex-944 S2 CabrioKrimpen aan den IJssel
|
Zoals al prachtig is aangegeven door rob964.c4 welke duidelijk kennis van zaken heeft betreft het idd een extra rear center speaker.
|
31 dec 2008 10:10 |
|
|
roenkie
|
Zou eerder op zoek gaan naar een goede hifi-zaak die ze beide heeft en je toestaat ze in de thuissituatie uit te proberen met je eigen speakers. Heb je meer aan dan een paar tientjes voordeel terwijl je de verkeerde koopt
|
31 dec 2008 11:14 |
|
|
P-911
964 C2
|
Als het nu al een beetje "hard" geluid is, gaat het op den duur zeker irriteren.
Thuis uitproberen is idd het beste
@roenkie gathering is zeker niet altijd serieus te nemen, maar vaak staan er handige tips of mogelijkheden van gebruikers in, die in recensies niet beschreven worden, waar je toch je voordeel mee kan doen.
|
31 dec 2008 13:09 |
|
|
roenkie
|
Geef toe dat er best af en toe wat nuttigs staat op gathering maar de informatie-dichtheid is laag... vaak draadjes van tig pagina's met hier en daar relevante info vandaar de link naar what-hifi compact en met verstand van zaken
|
31 dec 2008 16:29 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Tja, het enige nadeel van what-hifi vind/vond ik, dat het net iets 'te' beknopt is .... Ik ga binnenkort maar eens kijken/luisteren naar een Sony en een Onkyo. Welke zou beter passen bij mijn Canton set?
|
31 dec 2008 16:45 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Geen idee!
(Heb JM Lab speaker aan mijn ES versterker)
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
02 jan 2009 14:42 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
B&W aan ES, zeer tevreden...
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
02 jan 2009 14:48 |
|
|