Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:34



Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Nieuwe auto inrijden of niet? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Nieuwe auto inrijden of niet?
Vanwege een discussie in een ander draadje:

Is het tegenwoordig nog steeds zo dat een nieuwe auto rustig ingereden moet worden gedurende een paar duizend kilometers? Dit zou de motor in de toekomst stiller houden (?) en olie-lekkage voorkomen? Of is dit niet meer zo, dus zolang je de motor eerst warm rijdt kun je 'm daarna maximaal belasten?

De BMW-dealert zei vrijdag tegen mij de eerste 2.000 kms niet meer dan 3.500/4.000 toeren maken, tegen Amandus zei de Porsche-dealer 'gewoon belasten'.

Dus wat is wijsheid? Ben met name benieuwd naar de mening van de techneuten hier!


04 jan 2009 0:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster S 3.4 Tiptronic & Harley - Davidson FXDLS Low Rider S
Lemmer (PF #48)
Bericht 
Volgens mij is het een fabeltje uit vervlogen tijden.
Elke motor wordt bij de fabriek al getest.
En voor dat ji hem krijgt is de auto ook nog even op "0" gezet...
_________________________________________
Styles change, Style doesn't


04 jan 2009 0:37
Profiel Twitter 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
987 3.2S '07 / ex-986 2.7 '03 / ex-964 C2 '91 / ex-968 CS '92 / ex-964 C4 targa '91
regio Waterland
Bericht 
Ha, da's een "eeuwenoude" discussie. Doet het erg goed op verjaardagen; je bent zo twee uur - en een kratje - verder.
Imho: tenzij je vanavond nog de Dolomieten in knalt, kun je de motor best "lekker" belasten. Nu is het woord "lekker" inmiddels behoorlijk beladen in de autojournalistiek - de talloze scribenten gebruiken het woord véél te veel in de berichtgeving - maar je kunt al best gaan tot redelijk in de buurt van de 'redline'. Zeker bij ons op zeeniveau slijt er niet snel iets overmatig.

Aan de andere kant: ik ken geen BMW van 4 jaar en ouder, die niet rookt....
Dusseeh... :roll:

Zoals ik je reeds meldde: prachtige wagon!
_________________________________________
Take the long way home....


04 jan 2009 0:44
Profiel Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
ErikE schreef:
Imho: tenzij je vanavond nog de Dolomieten in knalt,


Humor: ik kreeg eind october mijn octavia 1.8 TSI. Kon hem donderdag 's avonds ophalen en vrijdagochtend vertrok ik naar Italie. Zat 's avonds daadwerkelijk met de wagen in de dolomieten!!! :lol:

Kreeg ook vanuit de dealer mee om hem zo wisselend mogelijk te belasten, "maar echt rekening houden met de motor hoefde niet, want hij was in de fabriek al ingereden" ????
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


04 jan 2009 1:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Is inderdaad achterhaald volgens mij.
Vroeger kon er met veel minder nauwkeurige toleranties worden geproduceerd. Toen werden autos afgeleverd met een speciale dunnere olie om in te rijden. Die olie was dus veel dunner en bedoeld om alle schraapsel tijdens het inlopen af te voeren. Toen moest je ook na 1000 of 1500 km de eerste beurt laten doen om er de normale olie in te laten doen en vanaf dat moment mocht je de motor pas gaan belasten.
De hudige motoren zijn met dusdanig nauwe toleranties en verfijning gemaakt dat inlopen niet echt meer hoeft.
Maar om nu gelijk alles op z'n staart te trappen is ook niet mijn ding. Eerste paar duizend kilometer even wat rustiger aan doen kan geen kwaad volgens mij
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


04 jan 2009 1:17
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
En wat te denken van dit verhaal:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

:?:
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


04 jan 2009 1:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Die discussie is hier ook al eerder gevoerd. Is wel heel extreem.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


04 jan 2009 1:20
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Fabeltje, achterhaald, verjaardagspraat, ... ;-)

Heb recent een handleiding van een 997 gelezen, met het advies om de eerste 3000 km:
- met voorkeur langere trajecten te rijden
- vele koude starts en korte ritjes te vermijden
- niet deel te nemen aan motorsport evenementen en sportrijtrainingen :(
- hoge toerentallen, speciaal bij koude motor te vermijden.

Dit alles omdat ondanks de modernste productie methoden met hoge precisie het niet volledig te vermijden is dat delen op elkaar moeten inslijten.

:P
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


04 jan 2009 1:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
En jij als technisch onderlegde, Paul, wat denk (en doe) jij? Toch nog wel even rustig aan dus?


04 jan 2009 1:55
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Rad911 schreef:
En wat te denken van dit verhaal:

Sorry maar ik heb geen uren de tijd.
Kun je ff samenvatten?
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


04 jan 2009 2:01
Profiel
Bericht 
Tuurlijk moet je in een nieuwe auto rijden :wink:

ehhh eerste 1k ff afwisselen niet tot max daarna huppateee gaan met die peer! wel ff de vloeistoffies in begin frequent naloeren


04 jan 2009 3:42
PorscheForum Rakker
MY01 BoxsterS
Bericht 
Tsja. Zelf ooit een 206gti en BoxsterS nieuw gekocht en moeten inrijden.
Zelfbeheersing is bij mij redelijk aanwezig, alhoewel als het om auto's gaat sommigen daar anders over denken.

Anyway ze hebben beide na een paar honderd km de redline wel gezien. 206gti staat inmiddels op de 166000 km, loopt als een zonnetje en gebruikt geen spat olie tussen jaarlijkse beurtjes in. BoxsterS idem.

Ik zou de eerste zeg 200km even wat rustiger aan doen en de eerste tijd idd niet aan trackdays e.d. meedoen en/of de topsnelheid langdurig opzoeken. Verder gewoon heel goed warm rijden en gaan...

'a redline a day keeps the bugs away' :)
(maar wel alles eerst 15 min. ofzo op temp. laten komen!!!)


Mark.


04 jan 2009 9:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
NordRack2 schreef:
Rad911 schreef:
En wat te denken van dit verhaal:

Sorry maar ik heb geen uren de tijd.
Kun je ff samenvatten?

Ja:
"Een automotor heeft hoge belastingen nodig om goed ingereden te worden, de eerste 60 km van zijn leven dient de motor heftig belast te worden om dit te realiseren. Dat scheelt vermogen e.d."
:roll:
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


04 jan 2009 10:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Dat kot gelijk opentrappen, als er dan op korte termijn iets aankomt is het garantie, is het later, dan is het voor de tweede eigenaar, en die heeeft dan als cadeau de grote afschrijving gehad. :D :D
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


04 jan 2009 11:09
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
718 Spyder
Bericht 
Ik heb afgelopen vrijdag mijn nieuwe leaseauto opgehaald (Audi) en mij werd verteld gewoon regulier te belasten. Hoewel ik niet doorgevraagd heb doe ik hierbij de veronderstelling dat ik de auto altijd even netjes warm dien te rijden alvorens hogere toerentallen op te zoeken. Ik moet wel toegeven dat ik (ook bij de leaseauto's) de eerste 1.000 a 1.500 km uit mezelf altijd wat rustiger rijdt. Bij de eerder door mij aangeschafte motoren heb ik me altijd netjes aan een door de dealer verstrekt inrijprogramma gehouden (Kawasaki).
_________________________________________
Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!


04 jan 2009 11:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Fabeltje, achterhaald, verjaardagspraat, ... ;-)
:P


In het Haagse noemen ze dat toch "even het zieltje eruit trappen"?
:wink:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


04 jan 2009 12:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Heb het hele artikel over de 'stevige' manier van inrijden gelezen en heb het uiteindelijk ook helemaal gesnapt, denk ik :wink:

In principe was ik van de school van voorzichtig inrijden. Maar mijn autotechniekschooljaren liggen al weer 30+ jaren terug en dingen veranderen. Zoals metaaltechniek, productie methoden etc.
En ik had me jaren terug al eens afgevraagd of wat steviger inrijden niet beter was dan dat (te) voorzichtige gedoe.

Als ik de instructie van Porsche nu lees, zoals eerder weergegeven in dit draadje, dan zeggen ze eigenlijk 'Ga je gang wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is, zonder (sterke) beperking in toerental en helemaal niets over beperking van de belasting.'. Dat is dus zeker niet in tegenspraak met het Break In verhaal van de MotoMan :idea:

Wat hij zegt is stevig accelereren geeft voldoende druk op de hele zuigerveren waardoor deze goed inslijpen op (de vorm van) de cilinder.
Dat laatste is belangrijk ivm goed afsluiten van de verbrandingsruimte tijdens de compressie en vooral ook wel... :) de arbeidsslag :lol:
Het inslijpende effect van de nog ruwe cilinderwand (ruw door hoonproces) is al heel snel over doordat de (harde) zuigerveren dit ruwe oppervlak glad slijpen. Er valt dan niets meer te slijpen aan de veren!
Daarom direct deze korte periode benutten, met veel druk op de veren waardoor deze zich optimaal aanpassen aan de vorm van de cilinder.

Ik denk dat ik dit zo ga doen, als ik weer eens een nieuwe motor moet inrijden :lol:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


04 jan 2009 13:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Timeless
Bericht 
Ik ben het aan het doen 8)
_________________________________________
Timeless objects


04 jan 2009 13:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Verstandig; hebben we nog iets om te vergelijken :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


04 jan 2009 13:42
Profiel
Bericht 
Hoeveel nachtjes slapen nog, meneer van Engelen?


04 jan 2009 13:47
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
De planning is vanaf volgende week zaterdag inrijden 8)

Amandus is echt de allersnelste van dit forum :twisted: :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


04 jan 2009 13:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Timeless
Bericht 
Dat was dankzij PCG Paul :roll: :!:
_________________________________________
Timeless objects


04 jan 2009 13:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
En hoe moet dat dan met de Nieuwjaarsreceptie?
:wink:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


04 jan 2009 13:59
Profiel
Bericht 
Ik wil hem wel voor je inrijden, Paul! :mrgreen:

Euh ... ja, komen er nog wat mensen op mijn oer-gezellige-nieuwjaars-brunch??? :wink:


04 jan 2009 14:00
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Dat is toch zondag, dus in principe zijn we daar.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


04 jan 2009 14:01
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.