Auteur |
Bericht |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Nieuwe auto inrijden of niet?
Vanwege een discussie in een ander draadje:
Is het tegenwoordig nog steeds zo dat een nieuwe auto rustig ingereden moet worden gedurende een paar duizend kilometers? Dit zou de motor in de toekomst stiller houden (?) en olie-lekkage voorkomen? Of is dit niet meer zo, dus zolang je de motor eerst warm rijdt kun je 'm daarna maximaal belasten?
De BMW-dealert zei vrijdag tegen mij de eerste 2.000 kms niet meer dan 3.500/4.000 toeren maken, tegen Amandus zei de Porsche-dealer 'gewoon belasten'.
Dus wat is wijsheid? Ben met name benieuwd naar de mening van de techneuten hier!
|
04 jan 2009 0:35 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Volgens mij is het een fabeltje uit vervlogen tijden.
Elke motor wordt bij de fabriek al getest.
En voor dat ji hem krijgt is de auto ook nog even op "0" gezet...
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
04 jan 2009 0:37 |
|
|
ErikE
987 3.2S '07 /
ex-986 2.7 '03 /
ex-964 C2 '91 /
ex-968 CS '92 /
ex-964 C4 targa '91regio Waterland
|
Ha, da's een "eeuwenoude" discussie. Doet het erg goed op verjaardagen; je bent zo twee uur - en een kratje - verder.
Imho: tenzij je vanavond nog de Dolomieten in knalt, kun je de motor best "lekker" belasten. Nu is het woord "lekker" inmiddels behoorlijk beladen in de autojournalistiek - de talloze scribenten gebruiken het woord véél te veel in de berichtgeving - maar je kunt al best gaan tot redelijk in de buurt van de 'redline'. Zeker bij ons op zeeniveau slijt er niet snel iets overmatig.
Aan de andere kant: ik ken geen BMW van 4 jaar en ouder, die niet rookt....
Dusseeh...
Zoals ik je reeds meldde: prachtige wagon!
_________________________________________ Take the long way home....
|
04 jan 2009 0:44 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Humor: ik kreeg eind october mijn octavia 1.8 TSI. Kon hem donderdag 's avonds ophalen en vrijdagochtend vertrok ik naar Italie. Zat 's avonds daadwerkelijk met de wagen in de dolomieten!!!
Kreeg ook vanuit de dealer mee om hem zo wisselend mogelijk te belasten, "maar echt rekening houden met de motor hoefde niet, want hij was in de fabriek al ingereden" ????
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
04 jan 2009 1:14 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Is inderdaad achterhaald volgens mij.
Vroeger kon er met veel minder nauwkeurige toleranties worden geproduceerd. Toen werden autos afgeleverd met een speciale dunnere olie om in te rijden. Die olie was dus veel dunner en bedoeld om alle schraapsel tijdens het inlopen af te voeren. Toen moest je ook na 1000 of 1500 km de eerste beurt laten doen om er de normale olie in te laten doen en vanaf dat moment mocht je de motor pas gaan belasten.
De hudige motoren zijn met dusdanig nauwe toleranties en verfijning gemaakt dat inlopen niet echt meer hoeft.
Maar om nu gelijk alles op z'n staart te trappen is ook niet mijn ding. Eerste paar duizend kilometer even wat rustiger aan doen kan geen kwaad volgens mij
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
04 jan 2009 1:17 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
04 jan 2009 1:19 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Die discussie is hier ook al eerder gevoerd. Is wel heel extreem.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
04 jan 2009 1:20 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Fabeltje, achterhaald, verjaardagspraat, ...
Heb recent een handleiding van een 997 gelezen, met het advies om de eerste 3000 km:
- met voorkeur langere trajecten te rijden
- vele koude starts en korte ritjes te vermijden
- niet deel te nemen aan motorsport evenementen en sportrijtrainingen
- hoge toerentallen, speciaal bij koude motor te vermijden.
Dit alles omdat ondanks de modernste productie methoden met hoge precisie het niet volledig te vermijden is dat delen op elkaar moeten inslijten.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 jan 2009 1:29 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
En jij als technisch onderlegde, Paul, wat denk (en doe) jij? Toch nog wel even rustig aan dus?
|
04 jan 2009 1:55 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Sorry maar ik heb geen uren de tijd.
Kun je ff samenvatten?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
04 jan 2009 2:01 |
|
|
zuugnap
|
Tuurlijk moet je in een nieuwe auto rijden
ehhh eerste 1k ff afwisselen niet tot max daarna huppateee gaan met die peer! wel ff de vloeistoffies in begin frequent naloeren
|
04 jan 2009 3:42 |
|
|
markk
MY01 BoxsterS
|
Tsja. Zelf ooit een 206gti en BoxsterS nieuw gekocht en moeten inrijden.
Zelfbeheersing is bij mij redelijk aanwezig, alhoewel als het om auto's gaat sommigen daar anders over denken.
Anyway ze hebben beide na een paar honderd km de redline wel gezien. 206gti staat inmiddels op de 166000 km, loopt als een zonnetje en gebruikt geen spat olie tussen jaarlijkse beurtjes in. BoxsterS idem.
Ik zou de eerste zeg 200km even wat rustiger aan doen en de eerste tijd idd niet aan trackdays e.d. meedoen en/of de topsnelheid langdurig opzoeken. Verder gewoon heel goed warm rijden en gaan...
'a redline a day keeps the bugs away'
(maar wel alles eerst 15 min. ofzo op temp. laten komen!!!)
Mark.
|
04 jan 2009 9:26 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Ja:
"Een automotor heeft hoge belastingen nodig om goed ingereden te worden, de eerste 60 km van zijn leven dient de motor heftig belast te worden om dit te realiseren. Dat scheelt vermogen e.d."
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
04 jan 2009 10:51 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Dat kot gelijk opentrappen, als er dan op korte termijn iets aankomt is het garantie, is het later, dan is het voor de tweede eigenaar, en die heeeft dan als cadeau de grote afschrijving gehad.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
04 jan 2009 11:09 |
|
|
ASW
718 Spyder
|
Ik heb afgelopen vrijdag mijn nieuwe leaseauto opgehaald (Audi) en mij werd verteld gewoon regulier te belasten. Hoewel ik niet doorgevraagd heb doe ik hierbij de veronderstelling dat ik de auto altijd even netjes warm dien te rijden alvorens hogere toerentallen op te zoeken. Ik moet wel toegeven dat ik (ook bij de leaseauto's) de eerste 1.000 a 1.500 km uit mezelf altijd wat rustiger rijdt. Bij de eerder door mij aangeschafte motoren heb ik me altijd netjes aan een door de dealer verstrekt inrijprogramma gehouden (Kawasaki).
_________________________________________ Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!
|
04 jan 2009 11:24 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
In het Haagse noemen ze dat toch "even het zieltje eruit trappen"?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
04 jan 2009 12:06 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Heb het hele artikel over de 'stevige' manier van inrijden gelezen en heb het uiteindelijk ook helemaal gesnapt, denk ik
In principe was ik van de school van voorzichtig inrijden. Maar mijn autotechniekschooljaren liggen al weer 30+ jaren terug en dingen veranderen. Zoals metaaltechniek, productie methoden etc.
En ik had me jaren terug al eens afgevraagd of wat steviger inrijden niet beter was dan dat (te) voorzichtige gedoe.
Als ik de instructie van Porsche nu lees, zoals eerder weergegeven in dit draadje, dan zeggen ze eigenlijk 'Ga je gang wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is, zonder (sterke) beperking in toerental en helemaal niets over beperking van de belasting.'. Dat is dus zeker niet in tegenspraak met het Break In verhaal van de MotoMan
Wat hij zegt is stevig accelereren geeft voldoende druk op de hele zuigerveren waardoor deze goed inslijpen op (de vorm van) de cilinder.
Dat laatste is belangrijk ivm goed afsluiten van de verbrandingsruimte tijdens de compressie en vooral ook wel... de arbeidsslag
Het inslijpende effect van de nog ruwe cilinderwand (ruw door hoonproces) is al heel snel over doordat de (harde) zuigerveren dit ruwe oppervlak glad slijpen. Er valt dan niets meer te slijpen aan de veren!
Daarom direct deze korte periode benutten, met veel druk op de veren waardoor deze zich optimaal aanpassen aan de vorm van de cilinder.
Ik denk dat ik dit zo ga doen, als ik weer eens een nieuwe motor moet inrijden
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 jan 2009 13:34 |
|
|
amandus
Timeless
|
Ik ben het aan het doen
_________________________________________ Timeless objects
|
04 jan 2009 13:38 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Verstandig; hebben we nog iets om te vergelijken
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 jan 2009 13:42 |
|
|
Lydia
|
Hoeveel nachtjes slapen nog, meneer van Engelen?
|
04 jan 2009 13:47 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
De planning is vanaf volgende week zaterdag inrijden
Amandus is echt de allersnelste van dit forum
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 jan 2009 13:50 |
|
|
amandus
Timeless
|
Dat was dankzij PCG Paul
_________________________________________ Timeless objects
|
04 jan 2009 13:54 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
En hoe moet dat dan met de Nieuwjaarsreceptie?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
04 jan 2009 13:59 |
|
|
Lydia
|
Ik wil hem wel voor je inrijden, Paul!
Euh ... ja, komen er nog wat mensen op mijn oer-gezellige-nieuwjaars-brunch???
|
04 jan 2009 14:00 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Dat is toch zondag, dus in principe zijn we daar.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 jan 2009 14:01 |
|
|