Auteur |
Bericht |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Erg aardig van je, maar sommige dingen moet een man nu eenmaal zelf doen
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 jan 2009 14:04 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
moderne auto's rijden zichzelf in via de software die de eerste 1000 km wat beperkingen oplegt dacht ik wel eens gehoord te hebben.
_________________________________________ oud is beter
|
04 jan 2009 14:14 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Heb het boekje vd Beemer even zitten bekijken:
Inrijden
Beweeglijke delen moeten zich op elkaar kunnen inspelen. Een optimale levensduur en zuinigheid van uw auto worden bereikt door de volgende richtlijnen aan te houden:
Tot 2000 km
Met wisselende toerentallen en snelheden rijden, daarbij niet overschrijden:
Benzinemotor: 4500/min of 160 km/u
Dieselmotor: 3500/min of 150 km/u
De volgas of kickdownstand van het gaspedaal beslist vermijden.
Vanaf 2000 km
Toerental en snelheid kunnen geleidelijk worden verhoogd.
|
04 jan 2009 14:36 |
|
|
BartCCC
Valkenburg aan de Geul (Lb)
|
Toch gek dan dat ze hem bij menig fabrikant in de begrenzer jagen om zo te meten of de motor wel aan het gespecificeerde vermogen komt
|
04 jan 2009 14:49 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Je kunt 'm daar niet (recht) voor de deur parkeren hoor!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
04 jan 2009 17:05 |
|
|
Porsche911
911 SC targa '79, , 968 Clubsport '93, 996 GT3 '99, 997 Carrera S '06 EX: 964 C4 coupe '89, 911 3.2 coupe '84
|
Hoe denk je dat er voor de aflevering met de auto word gereden?
Altijd netjes onder de 3000rpm...
Op de losplaatsen word er echt flink doorgereden!
Gewoon normaal gebruiken moeten de auto's van tegenwoordig gewoon tegen kunnen.
_________________________________________ Groeten Pascal
Laatst bijgewerkt door Porsche911 op 05 jan 2009 22:34, in totaal 1 keer bewerkt.
|
05 jan 2009 21:41 |
|
|
amandus
Timeless
|
In de boekjes van de 997S staat letterlijk:
Ondanks de modernste productijmethoden , die zich kenmerken door hoge precisie blahblah moeten op elkaar inlopen .
Daarom moet U de eerste 3000km :
De voorkeur geven aan langere ritten.
Vaak koud starten in combinatie met korte ritten indien mogelijk vermijden
Niet deelnemen aan autoraces , speciale racecursussen en
Hoge toerentallen , vooral bij een koude motor , vermijden .
Concreet voor mij , indien warm maximaal belasten
_________________________________________ Timeless objects
|
05 jan 2009 22:04 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
PvE, die eerder in dit draadje schreef:
Heb recent een handleiding van een 997 gelezen, met het advies om de eerste 3000 km: - met voorkeur langere trajecten te rijden - vele koude starts en korte ritjes te vermijden - niet deel te nemen aan motorsport evenementen en sportrijtrainingen - hoge toerentallen, speciaal bij koude motor te vermijden.
Dit alles omdat ondanks de modernste productie methoden met hoge precisie het niet volledig te vermijden is dat delen op elkaar moeten inslijten.
Er staat dus: hoge toerentallen vermijden. Maximaal belasten = hoge toerentallen.
|
05 jan 2009 22:37 |
|
|
amandus
Timeless
|
oeps , geen huiswerk gedaan . THNX voor het attenderen
_________________________________________ Timeless objects
|
05 jan 2009 22:39 |
|
|
Porsche911
911 SC targa '79, , 968 Clubsport '93, 996 GT3 '99, 997 Carrera S '06 EX: 964 C4 coupe '89, 911 3.2 coupe '84
|
Hoge toerentallen met een koude motor is voor elke motor slecht welk merk het ook betreft evenals als de autoraces.
Ook het niet goed warm rijden kleine stukjes gaat op den duur ten koste van de leversduur van alle onderdelen.
My 2 cents
_________________________________________ Groeten Pascal
|
05 jan 2009 22:40 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Denk inderdaad dat de rode draad in het verhaal is dat normaal gebruik gewoon vanaf de 1e km kan tegenwoordig. En met een beetje gevoel voor techniek weet je dat je een nieuwe (maar ook koude) auto niet gelijk vollop in het geweld moet storten en onderdelen de kans moet geven goed op elkaar in te lopen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
05 jan 2009 23:59 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Inderdaad, want .....
..... wat is het verschil met > 3000km?
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 jan 2009 9:59 |
|
|
Wimpie77
|
Inderdaad... Mag je vanaf km stand 3001 wel koud starten (wat is dat eigenlijk? Niet starten als het onder de 10 graden is?) en wel korte ritten maken en wel meteen vol in de toeren?
_________________________________________ * * *
Laatst bijgewerkt door Wimpie77 op 06 jan 2009 14:53, in totaal 1 keer bewerkt.
|
06 jan 2009 10:42 |
|
|
amandus
Timeless
|
Letterlijk uit de P boekies , snap het ook niet helemaal op de korte ritten na dan
_________________________________________ Timeless objects
|
06 jan 2009 14:28 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Correct vertaald uit het Duits Marc
Max. belasten = max. vermogen vragen bij elk toerental (niet alleen het hoogste vermogen bij vrijwel max. toerental dus).
Betekent dus ook de eerste kilometers, na vlot warmrijden, stevig op het rechter pedaal met een oog op toerenteller - PDK niet in sportstand Marc - en dan steeds wat verder voorbij 4000, 5000, .... doortrekken.
Starten met koude motor is uiteraard niet te vermijden. Het gaat om koud starten in combinatie met korte ritjes. Maar iedereen weet toch al dat dat slecht is voor de motor, en óók voor milieu en portemonnai.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
06 jan 2009 15:01 |
|
|
amandus
Timeless
|
De P wordt is een stuk minder snel betriebs temperatuur dan de vorige , vreemd ....
_________________________________________ Timeless objects
|
06 jan 2009 16:43 |
|
|
Wimpie77
|
Standaard veiligheid!
_________________________________________ * * *
|
06 jan 2009 16:46 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Erg vervelend verplicht veel verder om moeten rijden voordat ie warm is.
Hebben ze eindelijk een goed excuus om laat thuis te komen is het weer niet goed
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
06 jan 2009 17:05 |
|
|
amandus
Timeless
|
Ja, mn vrouw ook niet blij en te laat op mn afspraken , dus ook niet blij , eigenlijk niemand blij , alleen ik blij ...wat een leven
_________________________________________ Timeless objects
|
06 jan 2009 17:14 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
@Amandus: Heb je met de vorige ook wel met deze temperaturen gereden
Komt het misschien door de directe benzine inspuiting: efficiëntere verbranding met minder brandstof (lagere temperatuur) en bovendien direct ingespoten waardoor afkoeling - ook lagere temperatuur - in de verbrandingsruimte
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
06 jan 2009 17:18 |
|
|
amandus
Timeless
|
Nee , nu je het zegt niet eerder met deze temp gereden ....maar toch zegt mn gevoel : eerst heel langzaam op de 60 daarna na twee keer iets meer gas erop naar 90 . Ik consteteer dit omdat ik , zoals alle sjunkies , een bepaalde route rij en precies het gedeelte waar ik de snelweg op draai volgas kan rijden en dat haal ik niet kwa temperatuur , ook niet tijdens de tijdelijke dooi .
Dus Paul , misschien wat jij schrijft de directe inspuiting
_________________________________________ Timeless objects
|
06 jan 2009 18:14 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Misschien dat de temperatuursensor in de 997 een veel reeëler waarde aan geeft dan de vorige modellen.
De temp meter in de 996 staat ook met dit weer na een kilometer of 7 al netjes rond de 90 graden maar dan zie ik aan de oliedruk meter dat de olie nog ijskoud is. Pas zo rond de 35 km rijden is alles echt op temperatuur en gaat het gas er pas echt op.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
06 jan 2009 22:41 |
|
|
amandus
Timeless
|
_________________________________________ Timeless objects
|
06 jan 2009 22:48 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Die enorme hoeveelheid olie is echt niet met 10 km warm met dit weer. Dit in tegenstelling tot die paar liter water. Om die reden werd in de 996 ook die warmtewisselaar toegepast. Om maar te zorgen dat de olie wat sneller op bedrijfstemperatuur kon komen.
En juist de olietemperatuur is bepalend voor de levensduur van de motor en niet de watertemperatuur. Porsche geeft zelf aan dat onder normale weersomstandigheden de motor pas na zo'n 20 km helemaal op bedrijfstemperatuur is.
Ik rijd de eerste 5 km ook met zo 3000 toeren daarna niet over de 4000 toeren totdat de oliedruk meter aangeeft dat de olie op temperatuur is.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
Laatst bijgewerkt door maurice op 06 jan 2009 23:01, in totaal 1 keer bewerkt.
|
06 jan 2009 22:58 |
|
|
amandus
Timeless
|
Volgens mij ook het beste , staat nergens geschreven tot hoeveel toeren warm te rijden
_________________________________________ Timeless objects
|
06 jan 2009 23:00 |
|
|