Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:28

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
schakelprobleem; gaat niet naar 4e/5e versnelling 
Auteur Bericht
Bericht schakelprobleem; gaat niet naar 4e/5e versnelling
Sinds een tijdje wanneer ik van de 3 door wil schakelen naar de 4 of de 5 gaat hij wel in de versnelling, maar wanneer je de koppeling op laat komen blijkt hij toch weer in de 2/3 te zitten ipv de 4/5.

Bij Renntech een andere pook gekocht en die erin gezet en dit hielp niet.

Bak olieniveau is ook goed.

Wie heeft een idee wat dit probleem kan veroorzaken?

Nog een ander vraagje:

Is het mogelijk om een G50 of een 915 bak te plaatsen waar nu een 901 bak zit? ik heb namelijk volgens mij een 901 bak uit 1965 op een 2.7 motor uit 1973 zitten. (waar volgens mij een 915 bak bij hoort)

08 jan 2009 13:01
PorscheForum Super Junkie
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht 
Zitten beide bouten er wel in,waar de stang naar achteren loopt vlak bij de versnellingsbak? Heb ik gehad,toen ze bij de dealer vergeten waren de boutjes vast te zetten. Kon toen alleen maar 3 en 4 gebruiken! op zijwaartse beweging van de pook geen reactie!

08 jan 2009 13:39
Profiel Facebook 
Bericht 
Misschien handig om erbij te vertellen dat:

De versnellingen het gewoon deden en er niets mee is gebeurd.

Nadat het probleem ontstond heeft hij nog dagen gehad waarbij de versnellingen (4 en 5) het wel gewoon deden, maar die dagen werden steeds minder. Nu doen ze het gewoon totaal niet.

08 jan 2009 14:17
PorscheForum Junkie
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
Bericht 
wellicht boutje op de de achterste schakel vork los, hierdoor verplaatst de slider niet meer voldoende waardoor de dogteeth en slider niet ineen grijpen. of de schakel vork of de slider is te ver uitgesleten

Wellicht dat de forum technieker hier een goed antwoord op heeft

08 jan 2009 14:28
Profiel WWW
Bericht 
Denk ook dat er iets van bevestiging schakelunit niet goed vast of losgekomen is. :idea:
Zou welk frappant zijn als bak het ineens begeeft. :roll:

08 jan 2009 16:06
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Je kan ook eens kijken of de busjes uit de koppeling onder het luikje achter de stoelen er niet uit liggen. Ik heb dit in het verleden ook gehad en toen kon ik niet meer in 1 en 2 schakelen. Hier kun je lezen hoe ik het heb opgelost. Als dit inderdaad het probleem zou zijn is het makkelijk en goedkoop op te lossen.

08 jan 2009 21:47
Profiel
Bericht 
Deze tip is zeker de moeite waard, ik ga morgen even die buisjes bekijken of ze beschadigd zijn geraakt.

09 jan 2009 10:50
Bericht 
Helaas de auto was zaterdag niet te starten. Zelfs niet met een extra accu van mijn vaders auto. Het zal met het koude weer te maken hebben. Hierdoor kan ik de auto niet vervoeren naar huis en heb je tip nog niet kunnen nakijken.

Ik hoop dat het snel wat warmer word!

11 jan 2009 12:39
Moderator
PF #57
Bericht 
ik had in plaats van een nieuwe pook gekocht bij Renntech, gewoon Renntech even naar het probleem laten kijken. Ik zie hier wel vaker mensen die op het oog 'lukraak' (dure) onderdelen gaan vervangen om te moeten constateren dat dat niet de oorzaak was... :roll: Ik bedoel het niet jippie, maar als je technisch genoeg bent om een dergelijk probleem te repareren, ben je toch ook technisch genoeg om de oorzaak te achterhalen? Als je niet technisch genoeg bent om te vinden waar het aan ligt, zou je het dan - met tips van bezoekers hier - wél kunnen repareren? Is meer een algemene vraag, die me al een tijdje bezighoudt.

In ieder geval succes!

11 jan 2009 12:46
Profiel
Bericht opgelost!
Ik heb het opgelost!! :D

Het bleek dat de scharnierpen niet goed gesteld stond. Toen ik hem opnieuw stelde ging hij wel weer goed naar de 4/5!

Super bedankt Double G voor het begin van de oplossing.

18 jan 2009 15:48
Moderator
PF #57
Bericht 
Plús een nieuwe schakelpook. :lol: Top! Rijden maar weer.

18 jan 2009 17:15
Profiel
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Geen dank, maar hoe komt het dat dit heeft kunnen vergaan? Stond het niet goed vast of zo?

18 jan 2009 22:24
Profiel
Bericht 
Kijk daar is nog eens een goede vraag.

Hoe het komt is mij ook niet duidelijk. Het is wel zeker dat hij er helemaal niet goed op afgesteld stond.

Het scharnier staat nu beter afgesteld dan hij ooit heeft gedaan. Mijn vermoeden is dat hij net op het randje stond afgesteld tussen de 3 en de 5 en dat hij inderdaad heeeel langzaam is gaan schuiven.

Om het op te lossen heb ik de kant van de versnellingsbak in de 5 gezet om vervolgens de pook er dan weer op vast te maken waar ik de pook in de 5 wil hebben. Dit loste het probleem zoals gezegd helemaal goed op.

19 jan 2009 12:19
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]