Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 16:20

Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
964 Oliepeil, alweeeer 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C2 '92
Amsterdam
Bericht 964 Oliepeil, alweeeer
Een hele goedenavond!

Ligt het aan mij, de auto of de kou dat ik het oliepeil van mn 92er C2 sinds de siberische kou niet fatsoenlijk kan meten? Vanmorgen zo'n 30 km gereden met goed het gas erop (na fatsoenlijk warmdraaien uiteraard). en bij stilstand stond de olietemp tussen 2e en 3e streep, wat naar mijn weten genoeg moet zijn om te kunnen meten. Even stationair draaien (minuutje) maar er zat geen beweging in de oliepeilmeter. Die kan natuurlijk u/s zijn, dussss; oliepeil gemeten met dipstick. Daar krijg ik echter ook weinig clue van, want oliespoor is lastig te herkennen.

Gezien de reputatie van de 964 op het gebied van olielekkages ben ik nogal hypochonder geworden en sinds een lekke olieleiding een tijdje geleden is dat alleen maar erger geworden. Aan de andere kant kan overvullen nog erger zijn zoals iedereen wel weet.

Kan dit alles aan de kou buiten liggen of heeft er iemand nog andere suggesties? Ter info; 1000km terug is olie verversd en als ik langer heb stilgestaan (>1hr) is er geen teken van lekkage te zien op de grond. Bovendien was bij de laatste beurt (8000km terug) de motor kurkdroog.

Heb uiteraard de zoekfunctie al geplunderd, maar elke suggestie is welkom.

Groeten,

een olie hypochonder :)

11 jan 2009 1:11
Profiel
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Olie
Kan je inderdaad beste meten warme motor, stilstand, vlakke vloer, stationair draaien. In principe kijk ik altijd naar de oliemeter in de auto, als deze omhoog komt is het mooi als meer dan over de helft staat.

11 jan 2009 2:06
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Hoeksche Waard
Bericht 
Als zeer recent de olie (voldoende) ververst is en je hebt geen lekkage, dan lijkt mij dat er niet veel aan de hand kan zijn. Mits je geen last hebt van zeer plaatselijke dikke mist.

Zoals Marco al zei is ook bij mij de meter in de auto al behoorlijk maatgevend. Wel peil ik af en toe en dan is het inderdaad lastig om goed de stand te zien. Vaak hou ik dan de peilstok even tegen een lamp aan. De olie is ook zo dun.

11 jan 2009 9:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Je schrijft dat je dertig kilometer gereden hebt met goed gas erop. Bij deze temperaturen is mijn motor echt nog niet goed op temperatuur na dertig kilometer. Wellicht is dat bij jou ook het geval en is het daardoor lastig of onmogelijk om goed te peilen.

11 jan 2009 10:56
Profiel WWW
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Je schrijft dat je dertig kilometer gereden hebt met goed gas erop. Bij deze temperaturen is mijn motor echt nog niet goed op temperatuur na dertig kilometer. Wellicht is dat bij jou ook het geval en is het daardoor lastig of onmogelijk om goed te peilen.

Dit levert niets op, Ruud. :wink:

Laatst bijgewerkt door WdePundert op 11 jan 2009 11:08, in totaal 1 keer bewerkt.

11 jan 2009 10:56
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Hoeksche Waard
Bericht 
Ahaa, dus zo kom jij aan je super junkie status! :? :arrow: :wink:

Na 30 km. zal het blok misschien nog niet super heet zijn, maar ik leg toch mijn handje maar niet op het blok :shock: :wink: .

11 jan 2009 11:02
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
na 30 km is mijn motor echwel op bedrijfstemp. maar je komt met deze vorst niet verder dan halverwege 1e streepje.

11 jan 2009 11:21
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Gewoon opletten dat de oliekoeler open gaat, dan is de motor op bedrijfstemperatuur. Daarna pas goed het gas erop :shock: en vanaf dat moment kun je de hoeveelheid goed meten. Dat duurt bij deze temperaturen inderdaad wel (wat) langer dan "normaal". Bij mijn 964 nu, afhankelijk van de belasting uiteraard, ± 25-30km.

11 jan 2009 11:33
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: 964 Oliepeil, alweeeer
Captain 911 schreef:
... er zat geen beweging in de oliepeilmeter.

Een 993 zal in dit opzicht niet zoveel anders zijn dan een 964 en voor mij betekent dit dat het olienivo onder de helft staat (tussen max. en min.).
Maar hoeveel daar onder dat is de vraag :!:

Probeer toch nog eens op de peilstok te kijken. Vergelijk van onder af de 'natte' stukken aan beide zijden. Daar valt meestal toch wel een conclusie uit te trekken.

< 10 woorden verwijderd, Erwin :wink: >

Laatst bijgewerkt door Paul II op 27 jun 2009 18:29, in totaal 2 keer bewerkt.

11 jan 2009 11:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Paul, haal die laaste 10 woorden even weg, want dat is natuurlijk niet echt zo. :lol:

.

11 jan 2009 11:56
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Kan misschien om het hoekje kijken, net als Guido Weijers. :wink:

11 jan 2009 12:04
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
:lol:

De lengte van de olieleiding van een 964 / 993 na de vuldop is ongeveer 120 cm. En daar zitten ook nog twee knikken in. Net een periscoop, maar dan zonder de spiegels.
Als je zover vult totdat het olienivo bovenin de vulbuis te zien is , dan weet je wel zeker dat er meer dan genoeg inzit.

Zeker als je dan ook nog bedenkt dat de olietank onder in het rechterachterscherm zit tussen de deur en het achterwiel. :shock:

.

Laatst bijgewerkt door Renntech op 11 jan 2009 12:26, in totaal 1 keer bewerkt.

11 jan 2009 12:11
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
1986 C1
Friesland
Bericht 
Ik wacht met ongeduld op de eerste Porschist die het zo gehad heeft met oliepeilen dat hij op een zaterdagmiddag even met de flex een 1972 luikje in een 964 maakt. :wink: Er zijn toch nauwelijks meer bediende benzinepompen meer in Nederland.

11 jan 2009 12:21
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Renntech schreef:
Paul, haal die laatste 10 woorden even weg, want dat is natuurlijk niet echt zo. :lol:

Heb het 'onleesbaar' gemaakt. Zal het nog eens checken (bij mijn 993 :wink: ) als het weer er naar is.

Preiscoop? :x :lol:

11 jan 2009 12:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Zal het nog eens checken (bij mijn 993 :wink: ) als het weer er naar is.

Preiscoop? :x :lol:

Het weer er naar is?? Doe de gordijnen maar eens open en kijk eens naar buiten :shock:

Preiscoop is een te snel getypte periscoop.

11 jan 2009 12:36
Profiel WWW Facebook 
964.c4
assendelft
Bericht 
Airhead schreef:
Ik wacht met ongeduld op de eerste Porschist die het zo gehad heeft met oliepeilen dat hij op een zaterdagmiddag even met de flex een 1972 luikje in een 964 maakt. :wink: Er zijn toch nauwelijks meer bediende benzinepompen meer in Nederland.

die zijn er wel, die 964 met zo'n olie klepje bedoel ik dan he!

robert

11 jan 2009 12:43
Profiel WWW Facebook 
964.c4
assendelft
Bericht 
Afbeelding

robert

11 jan 2009 12:51
Profiel WWW Facebook 
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
:shock: nooit eerder gezien

11 jan 2009 12:52
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Ik begrijp Paul wel. De olie loopt soms wat moeilijk door de vulbuis, je moet derhalve ook zeer voorzichtig bijvullen en vooral niet te snel (heb ik zelf getest :D ). En inderdaad, soms lijkt het erop dat de olie helemaal niet meer doorloopt.

11 jan 2009 12:52
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 997 4S, ex 993 Targa, ex 964 Targa
Amstelveen
Bericht 
Die witte is overduidelijk een 1972'er met 964 look, dat telt niet :wink:

11 jan 2009 12:56
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
het is een 964 C4 lightweight,
en telt dus eigenlijk ook niet 8)

http://www.qv500.com/porsche964p10.php

robert

11 jan 2009 13:00
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Vleuten
Bericht 
EriC4C schreef:
Gewoon opletten dat de oliekoeler open gaat, dan is de motor op bedrijfstemperatuur.

Hoe weet je dat de oliekoeler open gaat? Heeft de 993 dat ook? Waarom gaat er geen lampje branden als hij open gaat als teken dat de motor warm genoeg is?

11 jan 2009 15:22
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
welke koeler? voorkoeler gaat niet open met deze temp...

11 jan 2009 15:49
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
bij mij wel, misschien het verschil tussen een 964 en die van jou?

robert

11 jan 2009 15:54
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Cayman S Speedgelb voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.
Noord Holland
Bericht 
Als je op je meter let zie je hem eerst oplopen en na een tijdje gaat ineens olietemp dalen(dus gaat ie open) ook al sta je bijv. stil in de file, waarna hij, als je met name in de file staat daarna weer ziet oplopen. Maar eens goed op je meter letten.

11 jan 2009 16:01
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende