Auteur |
Bericht |
Captain 911
964 C2 '92Amsterdam
|
964 Oliepeil, alweeeer
Een hele goedenavond!
Ligt het aan mij, de auto of de kou dat ik het oliepeil van mn 92er C2 sinds de siberische kou niet fatsoenlijk kan meten? Vanmorgen zo'n 30 km gereden met goed het gas erop (na fatsoenlijk warmdraaien uiteraard). en bij stilstand stond de olietemp tussen 2e en 3e streep, wat naar mijn weten genoeg moet zijn om te kunnen meten. Even stationair draaien (minuutje) maar er zat geen beweging in de oliepeilmeter. Die kan natuurlijk u/s zijn, dussss; oliepeil gemeten met dipstick. Daar krijg ik echter ook weinig clue van, want oliespoor is lastig te herkennen.
Gezien de reputatie van de 964 op het gebied van olielekkages ben ik nogal hypochonder geworden en sinds een lekke olieleiding een tijdje geleden is dat alleen maar erger geworden. Aan de andere kant kan overvullen nog erger zijn zoals iedereen wel weet.
Kan dit alles aan de kou buiten liggen of heeft er iemand nog andere suggesties? Ter info; 1000km terug is olie verversd en als ik langer heb stilgestaan (>1hr) is er geen teken van lekkage te zien op de grond. Bovendien was bij de laatste beurt (8000km terug) de motor kurkdroog.
Heb uiteraard de zoekfunctie al geplunderd, maar elke suggestie is welkom.
Groeten,
een olie hypochonder
_________________________________________ There's no better way to fly
|
11 jan 2009 1:11 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Olie
Kan je inderdaad beste meten warme motor, stilstand, vlakke vloer, stationair draaien. In principe kijk ik altijd naar de oliemeter in de auto, als deze omhoog komt is het mooi als meer dan over de helft staat.
|
11 jan 2009 2:06 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Als zeer recent de olie (voldoende) ververst is en je hebt geen lekkage, dan lijkt mij dat er niet veel aan de hand kan zijn. Mits je geen last hebt van zeer plaatselijke dikke mist.
Zoals Marco al zei is ook bij mij de meter in de auto al behoorlijk maatgevend. Wel peil ik af en toe en dan is het inderdaad lastig om goed de stand te zien. Vaak hou ik dan de peilstok even tegen een lamp aan. De olie is ook zo dun.
|
11 jan 2009 9:39 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Je schrijft dat je dertig kilometer gereden hebt met goed gas erop. Bij deze temperaturen is mijn motor echt nog niet goed op temperatuur na dertig kilometer. Wellicht is dat bij jou ook het geval en is het daardoor lastig of onmogelijk om goed te peilen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
11 jan 2009 10:56 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Je schrijft dat je dertig kilometer gereden hebt met goed gas erop. Bij deze temperaturen is mijn motor echt nog niet goed op temperatuur na dertig kilometer. Wellicht is dat bij jou ook het geval en is het daardoor lastig of onmogelijk om goed te peilen.
Je schrijft dat je dertig kilometer gereden hebt met goed gas erop. Bij deze temperaturen is mijn motor echt nog niet goed op temperatuur na dertig kilometer. Wellicht is dat bij jou ook het geval en is het daardoor lastig of onmogelijk om goed te peilen.
Je schrijft dat je dertig kilometer gereden hebt met goed gas erop. Bij deze temperaturen is mijn motor echt nog niet goed op temperatuur na dertig kilometer. Wellicht is dat bij jou ook het geval en is het daardoor lastig of onmogelijk om goed te peilen.
Je schrijft dat je dertig kilometer gereden hebt met goed gas erop. Bij deze temperaturen is mijn motor echt nog niet goed op temperatuur na dertig kilometer. Wellicht is dat bij jou ook het geval en is het daardoor lastig of onmogelijk om goed te peilen.
Dit levert niets op, Ruud.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
Laatst bijgewerkt door WdePundert op 11 jan 2009 11:08, in totaal 1 keer bewerkt.
|
11 jan 2009 10:56 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
|
11 jan 2009 11:02 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
na 30 km is mijn motor echwel op bedrijfstemp. maar je komt met deze vorst niet verder dan halverwege 1e streepje.
_________________________________________ oud is beter
|
11 jan 2009 11:21 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Gewoon opletten dat de oliekoeler open gaat, dan is de motor op bedrijfstemperatuur. Daarna pas goed het gas erop en vanaf dat moment kun je de hoeveelheid goed meten. Dat duurt bij deze temperaturen inderdaad wel (wat) langer dan "normaal". Bij mijn 964 nu, afhankelijk van de belasting uiteraard, ± 25-30km.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
11 jan 2009 11:33 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: 964 Oliepeil, alweeeer
Een 993 zal in dit opzicht niet zoveel anders zijn dan een 964 en voor mij betekent dit dat het olienivo onder de helft staat (tussen max. en min.). Maar hoeveel daar onder dat is de vraag Probeer toch nog eens op de peilstok te kijken. Vergelijk van onder af de 'natte' stukken aan beide zijden. Daar valt meestal toch wel een conclusie uit te trekken. < 10 woorden verwijderd, Erwin >
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 27 jun 2009 18:29, in totaal 2 keer bewerkt.
|
11 jan 2009 11:41 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Paul, haal die laaste 10 woorden even weg, want dat is natuurlijk niet echt zo.
.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
11 jan 2009 11:56 |
|
|
cabrio wim
|
Kan misschien om het hoekje kijken, net als Guido Weijers.
|
11 jan 2009 12:04 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
De lengte van de olieleiding van een 964 / 993 na de vuldop is ongeveer 120 cm. En daar zitten ook nog twee knikken in. Net een periscoop, maar dan zonder de spiegels.
Als je zover vult totdat het olienivo bovenin de vulbuis te zien is , dan weet je wel zeker dat er meer dan genoeg inzit.
Zeker als je dan ook nog bedenkt dat de olietank onder in het rechterachterscherm zit tussen de deur en het achterwiel.
.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
Laatst bijgewerkt door Renntech op 11 jan 2009 12:26, in totaal 1 keer bewerkt.
|
11 jan 2009 12:11 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Ik wacht met ongeduld op de eerste Porschist die het zo gehad heeft met oliepeilen dat hij op een zaterdagmiddag even met de flex een 1972 luikje in een 964 maakt. Er zijn toch nauwelijks meer bediende benzinepompen meer in Nederland.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
11 jan 2009 12:21 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Heb het 'onleesbaar' gemaakt. Zal het nog eens checken (bij mijn 993 ) als het weer er naar is.
Preiscoop?
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
11 jan 2009 12:30 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Het weer er naar is?? Doe de gordijnen maar eens open en kijk eens naar buiten
Preiscoop is een te snel getypte periscoop.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
11 jan 2009 12:36 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
die zijn er wel, die 964 met zo'n olie klepje bedoel ik dan he!
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
11 jan 2009 12:43 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
11 jan 2009 12:51 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
nooit eerder gezien
_________________________________________ Got coffee?
|
11 jan 2009 12:52 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Ik begrijp Paul wel. De olie loopt soms wat moeilijk door de vulbuis, je moet derhalve ook zeer voorzichtig bijvullen en vooral niet te snel (heb ik zelf getest ). En inderdaad, soms lijkt het erop dat de olie helemaal niet meer doorloopt.
|
11 jan 2009 12:52 |
|
|
diggler_911
ex 997 4S,
ex 993 Targa,
ex 964 TargaAmstelveen
|
Die witte is overduidelijk een 1972'er met 964 look, dat telt niet
_________________________________________ whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's
|
11 jan 2009 12:56 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
het is een 964 C4 lightweight,
en telt dus eigenlijk ook niet
http://www.qv500.com/porsche964p10.php
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
11 jan 2009 13:00 |
|
|
PentAr
Vleuten
|
Hoe weet je dat de oliekoeler open gaat? Heeft de 993 dat ook? Waarom gaat er geen lampje branden als hij open gaat als teken dat de motor warm genoeg is?
_________________________________________ Ben ff weg....
|
11 jan 2009 15:22 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
welke koeler? voorkoeler gaat niet open met deze temp...
_________________________________________ oud is beter
|
11 jan 2009 15:49 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
bij mij wel, misschien het verschil tussen een 964 en die van jou?
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
11 jan 2009 15:54 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Als je op je meter let zie je hem eerst oplopen en na een tijdje gaat ineens olietemp dalen(dus gaat ie open) ook al sta je bijv. stil in de file, waarna hij, als je met name in de file staat daarna weer ziet oplopen. Maar eens goed op je meter letten.
_________________________________________ Last Rat standing
|
11 jan 2009 16:01 |
|
|