Auteur |
Bericht |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
was overdrachtelijk bedoeld nav de bijdrage van paSCal
daar ben ik het ook mee eens, zoals ik al zei
_________________________________________ Got coffee?
|
07 jan 2009 23:10 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dan onderschat je de werking van PDAS.
|
08 jan 2009 0:19 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Twee zelfs bij mij (maar dat is een mod), maar ook dan ben je nog niet aan het glijden.
|
08 jan 2009 0:20 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
PDAS?
_________________________________________ Got coffee?
|
08 jan 2009 0:21 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Zelden is de hoeveelheid grip constant. Dus daar kan je je lelijk in vergissen.
Het probleem kan zijn dat iemand in de C4 zich beschermd waant en daardoor gekker gaat doen. Maar met dezelfde rijstijl en rijsnelheid zal je met een C4 veel minder in de problemen komen.
|
08 jan 2009 0:23 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dat is dus aantoonbaar onjuist. Bij mindere grip is 4wd altijd in het voordeel van 2wd. Zo lang er maar sperdiffs op zitten, want anders is het per definitie minder...
Wel rijd ik liever een C2 met winterbanden/kettingen dan een C4 die op een dagje Nordschleife in september is berekend. Maar dat is iets anders dan dat C4 geen rol zou spelen.
|
08 jan 2009 0:26 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Ja is PMS bij een auto
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
08 jan 2009 0:29 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Porsche Dynamische Allrad Steuerung.
De sperren die door midden van krachtverdelingen de auto bij een slip corrigeren. Porsche noemde het ook wel traction control, maar dat is een beetje onzinnig. Maar je merkt het wel. Overstuur gaat over in onderstuur. In korte bochten op een droge weg niet prettig, bij minder grip wel prettig.
|
08 jan 2009 0:29 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Dat is een waar woord Devils son. En zo is het met al die veiligheids voorzieningen inclusief winterbanden. En inderdaad zijn de SUV bestuurders veelal de ergste. "Ik heb alles aan boord inc 4x4 en winterbanden dus kan ik gewoon met 150 door de sneeuw raggen' Overigens gaat er bij mij in de C4 wel degelijk een lampje branden als de PSM ingrijpt maar dan voel je ook wel dat de auto in het grijze gebied is aangekomen.
Standaard is de krachtverdeling meen ik 30/70 op voor/achterwielen. Als je goed je best doet kun je een C4 ook gewoon met de kont uit laten breken voordat de techniek ingrijpt. Gaat overigens alleen in korte bochtjes en met wat oefening.
Maar vooropgesteld dat je gewoon enigzins netjes rijdt zal de slip van een van de wielen keurig worden opgevangen door de overige.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
08 jan 2009 1:19 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Amen.
_________________________________________ oud is beter
|
08 jan 2009 1:35 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Tja, wat rest er anders na deze geloofsovertuigingen.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
09 jan 2009 21:56 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
|
09 jan 2009 21:57 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
09 jan 2009 23:19 |
|
|
Stefan 964C4
'91 964 Carrera 4/Marine blauw op de stoep voor het P museumDe Bilt
|
Wil je (technisch) het fijne weten van de vierwiel aandrijving van de C4 dan is dit een geweldige (en zeeeer uitgebreide) uitleg van Adrian Streather (PF leden wel bekend neem ik aan): http://www.adrianstreather.com/docs/PDA ... viewR2.pdf
Veel leerzaam leesplezier .
Stefan
_________________________________________ Life = today
|
09 jan 2009 23:41 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
|
10 jan 2009 0:02 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Goed verhaal Stefan. Die kende ik nog niet van Adrian.
Voor de 964 C4 gaat dat helemaal op maar de latere auto's (993 weet ik niet qua C4) maar zeker 996 en 997 hebben toch een iets andere techniek. Alhoewel natuurllijk veel basisbegrippen wel nog steeds op gaan heeft de aansturing van de wielen toch een wat meer electronische benadering gekregen en is niet te vergelijken met de benadering die in de 964 is gekozen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 jan 2009 0:32 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Toch niet dat befaamde natgespoten beton?
Natuurlijk helpen winterbanden, maar die zelf-testen bij Zandvoort maken er ook wel een show van. Een set zomer-regenbanden doet dan ook wonderen.
Andersom, als het dan opeens plus zoveel wordt en het wegdek is weer anders, is het resultaat opeens geheel de andere kant op! Dat vertelt men er weer niet bij ...
Ook is het "Wauw ik heb winterbanden" gevoel, vaak ook vooral het gevoel dat je net weer van de garage komt met nieuwe gebalanseerde maar in ieder geval weer opgepompte banden. Ik heb net onder mijn straat-Mondeo in november er 4 nieuwe zomers onder gezet en had ook een wauw gevoel. Toch, toen ik in het nieuwe jaar terug kwam uit vakantie en op die sneeuw mocht rijden, glibberde ik lekker ondanks de wauw.
Let wel, ik ga hier niet ontkennen dat winterbanden een enorme verschil kunnen maken (zeker op verse sneeuw), want het is evident dat dat kan. Schoeisel is van enorm belang. Maar het wordt soms wel teveel zwart-wit verkocht, alsof het vreselijk gevaarlijk is zonder en je super-veilig bent mét. In realiteit is het uiteraard een glijdende schaal.
|
12 jan 2009 16:51 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Met zomerbanden in de sneeuw zeker...
|
12 jan 2009 19:52 |
|
|
sayn
997 S GT-silberDe betuwe
|
Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
Nog ff over dat zachte rubber, kan echt geen kwaad, vooral als je als eens rechtdoor ging op een verkeerstafel, terwijl je linksaf wilde. Dusss...
Een KLAP, Een PAALTJE, Een REKENING van 11.000,-- guldentjes.
Dan ben je goed ziek als het zo afloopt.
Was ook nog met mijn 'eerste' jongensdroom, een 964 Targa.
Is toen wel weer netjes geworden, had hem nooit weg moeten doen !
_________________________________________ 302 km/h ist langweilig.
|
12 jan 2009 20:28 |
|
|
amandus
Timeless
|
Geen sneeuwbanden en net naar Dusseldorf geweest , was min 10 , je voelt de verharding van het compound , rijd niet prettig zeker met hoge snelheden . Volgende dag zelfde weg gereden terug met 0 graden , rijd gelijk iets zekerder maar nog niet wat het moet zijn . Geleerd dat onder de min volgende winter sneeuwbanden onder mn liefde ga zetten
_________________________________________ Timeless objects
|
12 jan 2009 20:44 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
Feauteaux??
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
12 jan 2009 21:28 |
|
|
sayn
997 S GT-silberDe betuwe
|
Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
Nuee,
just memeory.
_________________________________________ 302 km/h ist langweilig.
|
12 jan 2009 21:49 |
|
|
Stijn van Kooten
|
offtopic: heb je wel foto's van je 997?
|
12 jan 2009 21:53 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Nope in eerste instantie gewoon op het harde maar wel nat gemaakte asfalt van het circuit.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 jan 2009 22:58 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Dat valt dan nog mee, want die testen van die autoprogramma's zijn altijd op 'speciaal' asfalt (ziet er uit als beton) dat natgespoten is. Tja, dat is niet wat wij op onze wegen aantreffen. Kennelijk symboliseert dat verse sneeuw?
Op gewoon droog of zelfs nat A-weg wegdekt, is het toch wat minder spectaculair dan in die zelf-testen is mijn ervaring (vorig jaar wél, nu geen winterbanden).
Kom ook net terug uit de Rocky Mountains, en daar was ik vooral blij dat ik 4x4 had. Een paar keer aan/uit gezet en ongelooflijk wat een verschil. Slippende kont vs stabiel. Remmen heb ik daar geheel niet hoeven doen, omdat er toch vrijwel geen ander verkeer is. Gewoon afwisselen in zijn 2 en 3 zetten (was Nissan met halfautomaat) ivm berghellingen en de jeep laten werken. Je kunt dan stapvoets rijden op die ijswegen. Volgens mij had ik zelfs met zomerbanden dan uit de voeten gekunt, maar ik was toch blij dat ik winterbanden had.
Dwz volgens het verhuurbedrijf zaten er winterbanden op, maar dat was dan enkel het rubber, want dat typische lammellenprofiel dat wij hebben, zat daar niet op.
Kennelijk is de ene winterband ook de andere niet ... (of is de definitie daar anders.)
Maar goed, in Finland werd ik weer uitgelachen toen ik over winterbanden begon. Dat hielp toch niet. Je moest gewoon meteen spikes nemen ...
Als ik dan iemand hoor leuteren die niet buiten Nederland komt, dat je wel zo vreselijk dom, nee zelfs associaal bent als je hier niet met winterbanden rijdt, en dat dat hier verboden zou moeten worden, moet ik daarom toch altijd wel wat lachen. Beetje relativeren kan geen kwaad over het nut van die dingen.
|
13 jan 2009 10:27 |
|
|