Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 12:04



Antwoord op onderwerp  [ 315 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Wie rijdt er in de winter met winterbanden? 

Wie rijdt er momenteel met winterbanden?
Poll eindigt op 11 jan 2009 18:34
Ja, ik rijd met winterbanden in de winter 29%  29%  [ 42 ]
Nee, ik rijd niet met winterbanden in de winter 33%  33%  [ 48 ]
Alleen van en naar de wintersport 2%  2%  [ 3 ]
Ja, maar niet onder de Porsche 23%  23%  [ 33 ]
Ik rij helemaal geen Porsche in de winter 13%  13%  [ 18 ]
Totaal aantal stemmen : 144

Wie rijdt er in de winter met winterbanden? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
was overdrachtelijk bedoeld nav de bijdrage van paSCal
daar ben ik het ook mee eens, zoals ik al zei
_________________________________________
Got coffee?


07 jan 2009 23:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Marco schreef:
maar ik ben er van overtuigd dat als je niet Schumacher als achternaam hebt een C2 makkelijker te controleren is dan een C4 als het mis gaat


Dan onderschat je de werking van PDAS.


08 jan 2009 0:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Marco schreef:
bij een C4 gaat er geen lampje branden en is het ineens zo ver :idea:


Twee zelfs bij mij (maar dat is een mod), maar ook dan ben je nog niet aan het glijden.


08 jan 2009 0:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
PDAS?
_________________________________________
Got coffee?


08 jan 2009 0:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Marco schreef:
een C2 geeft je meer gevoel en vind ik daardoor veiliger


Zelden is de hoeveelheid grip constant. Dus daar kan je je lelijk in vergissen.

Het probleem kan zijn dat iemand in de C4 zich beschermd waant en daardoor gekker gaat doen. Maar met dezelfde rijstijl en rijsnelheid zal je met een C4 veel minder in de problemen komen.


08 jan 2009 0:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Speelt GEEN rol, als we even uitgaan van - verplichting of eigen keus - het rijden met winterbanden. DIE maken dan het verschil, niet de 4-wielaandrijving :idea:


Dat is dus aantoonbaar onjuist. Bij mindere grip is 4wd altijd in het voordeel van 2wd. Zo lang er maar sperdiffs op zitten, want anders is het per definitie minder...

Wel rijd ik liever een C2 met winterbanden/kettingen dan een C4 die op een dagje Nordschleife in september is berekend. Maar dat is iets anders dan dat C4 geen rol zou spelen.


08 jan 2009 0:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht 
Marco schreef:
PDAS?


Ja is PMS bij een auto 8)
_________________________________________
Een vriendelijk woord kost niets!
www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA


08 jan 2009 0:29
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Marco schreef:
PDAS?


Porsche Dynamische Allrad Steuerung.

De sperren die door midden van krachtverdelingen de auto bij een slip corrigeren. Porsche noemde het ook wel traction control, maar dat is een beetje onzinnig. Maar je merkt het wel. Overstuur gaat over in onderstuur. In korte bochten op een droge weg niet prettig, bij minder grip wel prettig.


08 jan 2009 0:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Devils son schreef:
Het probleem kan zijn dat iemand in de C4 zich beschermd waant en daardoor gekker gaat doen. Maar met dezelfde rijstijl en rijsnelheid zal je met een C4 veel minder in de problemen komen.


Dat is een waar woord Devils son. En zo is het met al die veiligheids voorzieningen inclusief winterbanden. En inderdaad zijn de SUV bestuurders veelal de ergste. "Ik heb alles aan boord inc 4x4 en winterbanden dus kan ik gewoon met 150 door de sneeuw raggen'

Overigens gaat er bij mij in de C4 wel degelijk een lampje branden als de PSM ingrijpt maar dan voel je ook wel dat de auto in het grijze gebied is aangekomen.

paSCal schreef:
Overigens, maar weet ik niet zeker, verdeelt een C4 zijn krachten over 4 wielen, waardoor hij minder snel met de kont zal gaan wiebelen als een C2.

Standaard is de krachtverdeling meen ik 30/70 op voor/achterwielen. Als je goed je best doet kun je een C4 ook gewoon met de kont uit laten breken voordat de techniek ingrijpt. Gaat overigens alleen in korte bochtjes en met wat oefening.
Maar vooropgesteld dat je gewoon enigzins netjes rijdt zal de slip van een van de wielen keurig worden opgevangen door de overige.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


08 jan 2009 1:19
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Amen.
_________________________________________
oud is beter


08 jan 2009 1:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
Tja, wat rest er anders na deze geloofsovertuigingen. :roll:
_________________________________________
De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten


09 jan 2009 21:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Hoeksche Waard
Bericht 
Je klep houden :twisted: :arrow: :wink:


09 jan 2009 21:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
:x
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


09 jan 2009 23:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'91 964 Carrera 4/Marine blauw op de stoep voor het P museum
De Bilt
Bericht 
maurice schreef:
Devils son schreef:
Het probleem kan zijn dat iemand in de C4 zich beschermd waant en daardoor gekker gaat doen. Maar met dezelfde rijstijl en rijsnelheid zal je met een C4 veel minder in de problemen komen.


Dat is een waar woord Devils son. En zo is het met al die veiligheids voorzieningen inclusief winterbanden. En inderdaad zijn de SUV bestuurders veelal de ergste. "Ik heb alles aan boord inc 4x4 en winterbanden dus kan ik gewoon met 150 door de sneeuw raggen'

Overigens gaat er bij mij in de C4 wel degelijk een lampje branden als de PSM ingrijpt maar dan voel je ook wel dat de auto in het grijze gebied is aangekomen.

paSCal schreef:
Overigens, maar weet ik niet zeker, verdeelt een C4 zijn krachten over 4 wielen, waardoor hij minder snel met de kont zal gaan wiebelen als een C2.

Standaard is de krachtverdeling meen ik 30/70 op voor/achterwielen. Als je goed je best doet kun je een C4 ook gewoon met de kont uit laten breken voordat de techniek ingrijpt. Gaat overigens alleen in korte bochtjes en met wat oefening.
Maar vooropgesteld dat je gewoon enigzins netjes rijdt zal de slip van een van de wielen keurig worden opgevangen door de overige.


Wil je (technisch) het fijne weten van de vierwiel aandrijving van de C4 dan is dit een geweldige (en zeeeer uitgebreide) uitleg van Adrian Streather (PF leden wel bekend neem ik aan): http://www.adrianstreather.com/docs/PDA ... viewR2.pdf

Veel leerzaam leesplezier :) .

Stefan
_________________________________________
Life = today


09 jan 2009 23:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Hoeksche Waard
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
:x


Paul je bedoeld zeker deze :silent: :arrow: :lol:


10 jan 2009 0:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Stefan 964C4 schreef:
Wil je (technisch) het fijne weten van de vierwiel aandrijving van de C4 dan is dit een geweldige (en zeeeer uitgebreide) uitleg van Adrian Streather (PF leden wel bekend neem ik aan): http://www.adrianstreather.com/docs/PDA ... viewR2.pdf

Veel leerzaam leesplezier :) .

Stefan


Goed verhaal Stefan. Die kende ik nog niet van Adrian.
Voor de 964 C4 gaat dat helemaal op maar de latere auto's (993 weet ik niet qua C4) maar zeker 996 en 997 hebben toch een iets andere techniek. Alhoewel natuurllijk veel basisbegrippen wel nog steeds op gaan heeft de aansturing van de wielen toch een wat meer electronische benadering gekregen en is niet te vergelijken met de benadering die in de 964 is gekozen.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


12 jan 2009 0:32
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
928 S4 '91
Bericht 
maurice schreef:
Bij de aanschaf van de 996 kreeg ik de winterbandenset erbij dus tuurlijk zitten die er nu onder op de originele C4 17" velg. Dan kunnen in de lente de 18" velgen met zomerbanden er onder.

Winterbanden maken echt wel een enorm verschil. Heeft niks met sneeuw en regen alleen te maken maar zoals RS-R al schrijft nog veel meer met de temperatuur. De compound is zachter bij lage temperaturen en geeft daardoor duidelijk meer grip.
Laatst een training gehad om zomer en winterbanden met elkaar te vergelijken op Zandvoort en ik was verrast door het resultaat. Twee gelijke autos waarvan één op zomer en de ander op winterbanden gelijk op laten rijden tot zo 80 km/u en dan vol in de ankers. Dat scheelt gewoon drie wagenlengtes op een nat en koud wegdek. Ook andere proeven lieten duidelijk het positieve voordeel van winterbanden zien bij lage temperaturen. Ik kende de verhalen natuurlijk allemaal erg goed maar om er zo mee geconfronteerd te worden heeft mij wel doen besluiten voortaan alles op winterbandjes te zetten. (in de winter dan :wink: )


Toch niet dat befaamde natgespoten beton? :(

Natuurlijk helpen winterbanden, maar die zelf-testen bij Zandvoort maken er ook wel een show van. Een set zomer-regenbanden doet dan ook wonderen.

Andersom, als het dan opeens plus zoveel wordt en het wegdek is weer anders, is het resultaat opeens geheel de andere kant op! Dat vertelt men er weer niet bij ... :D

Ook is het "Wauw ik heb winterbanden" gevoel, vaak ook vooral het gevoel dat je net weer van de garage komt met nieuwe gebalanseerde maar in ieder geval weer opgepompte banden. Ik heb net onder mijn straat-Mondeo in november er 4 nieuwe zomers onder gezet en had ook een wauw gevoel. Toch, toen ik in het nieuwe jaar terug kwam uit vakantie en op die sneeuw mocht rijden, glibberde ik lekker ondanks de wauw. :D

Let wel, ik ga hier niet ontkennen dat winterbanden een enorme verschil kunnen maken (zeker op verse sneeuw), want het is evident dat dat kan. Schoeisel is van enorm belang. Maar het wordt soms wel teveel zwart-wit verkocht, alsof het vreselijk gevaarlijk is zonder en je super-veilig bent mét. In realiteit is het uiteraard een glijdende schaal.


12 jan 2009 16:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
ArminG schreef:
In realiteit is het uiteraard een glijdende schaal.


Met zomerbanden in de sneeuw zeker... :wink:


12 jan 2009 19:52
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
997 S GT-silber
De betuwe
Bericht Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
Nog ff over dat zachte rubber, kan echt geen kwaad, vooral als je als eens rechtdoor ging op een verkeerstafel, terwijl je linksaf wilde. Dusss...
Een KLAP, Een PAALTJE, Een REKENING van 11.000,-- guldentjes.

Dan ben je goed ziek als het zo afloopt.
Was ook nog met mijn 'eerste' jongensdroom, een 964 Targa.

Is toen wel weer netjes geworden, had hem nooit weg moeten doen !
_________________________________________
302 km/h ist langweilig.


12 jan 2009 20:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Timeless
Bericht 
Geen sneeuwbanden en net naar Dusseldorf geweest , was min 10 , je voelt de verharding van het compound , rijd niet prettig zeker met hoge snelheden . Volgende dag zelfde weg gereden terug met 0 graden , rijd gelijk iets zekerder maar nog niet wat het moet zijn . Geleerd dat onder de min volgende winter sneeuwbanden onder mn liefde ga zetten :!:
_________________________________________
Timeless objects


12 jan 2009 20:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
sayn schreef:
Nog ff over dat zachte rubber, kan echt geen kwaad, vooral als je als eens rechtdoor ging op een verkeerstafel, terwijl je linksaf wilde. Dusss...
Een KLAP, Een PAALTJE, Een REKENING van 11.000,-- guldentjes.

Dan ben je goed ziek als het zo afloopt.
Was ook nog met mijn 'eerste' jongensdroom, een 964 Targa.

Is toen wel weer netjes geworden, had hem nooit weg moeten doen !


Feauteaux?? :D
_________________________________________
"Il mattino ha l' oro in bocca"


12 jan 2009 21:28
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
997 S GT-silber
De betuwe
Bericht Re: Wie rijdt er in de winter met winterbanden?
Nuee,

just memeory.
_________________________________________
302 km/h ist langweilig.


12 jan 2009 21:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
offtopic: heb je wel foto's van je 997?


12 jan 2009 21:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
ArminG schreef:
Toch niet dat befaamde natgespoten beton? :(


Nope in eerste instantie gewoon op het harde maar wel nat gemaakte asfalt van het circuit. :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


12 jan 2009 22:58
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
928 S4 '91
Bericht 
maurice schreef:
ArminG schreef:
Toch niet dat befaamde natgespoten beton? :(


Nope in eerste instantie gewoon op het harde maar wel nat gemaakte asfalt van het circuit. :wink:


Dat valt dan nog mee, want die testen van die autoprogramma's zijn altijd op 'speciaal' asfalt (ziet er uit als beton) dat natgespoten is. Tja, dat is niet wat wij op onze wegen aantreffen. Kennelijk symboliseert dat verse sneeuw?

Op gewoon droog of zelfs nat A-weg wegdekt, is het toch wat minder spectaculair dan in die zelf-testen is mijn ervaring (vorig jaar wél, nu geen winterbanden).

Kom ook net terug uit de Rocky Mountains, en daar was ik vooral blij dat ik 4x4 had. Een paar keer aan/uit gezet en ongelooflijk wat een verschil. Slippende kont vs stabiel. Remmen heb ik daar geheel niet hoeven doen, omdat er toch vrijwel geen ander verkeer is. Gewoon afwisselen in zijn 2 en 3 zetten (was Nissan met halfautomaat) ivm berghellingen en de jeep laten werken. Je kunt dan stapvoets rijden op die ijswegen. Volgens mij had ik zelfs met zomerbanden dan uit de voeten gekunt, maar ik was toch blij dat ik winterbanden had.

Dwz volgens het verhuurbedrijf zaten er winterbanden op, maar dat was dan enkel het rubber, want dat typische lammellenprofiel dat wij hebben, zat daar niet op. :?:

Kennelijk is de ene winterband ook de andere niet ... (of is de definitie daar anders.) :?:

Maar goed, in Finland werd ik weer uitgelachen toen ik over winterbanden begon. Dat hielp toch niet. Je moest gewoon meteen spikes nemen ... :D

Als ik dan iemand hoor leuteren die niet buiten Nederland komt, dat je wel zo vreselijk dom, nee zelfs associaal bent als je hier niet met winterbanden rijdt, en dat dat hier verboden zou moeten worden, moet ik daarom toch altijd wel wat lachen. Beetje relativeren kan geen kwaad over het nut van die dingen.


13 jan 2009 10:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 315 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.