Auteur |
Bericht |
max du sab
Zeeland
|
korte eindoverbrenging GT3
Beste allemaal,
Heeft iemand van jullie ervaring met een korte (cup) overbrenging in een GT3?
De topsnelheid gaat terug naar 265 maar wat is het effect op acceleratie?
Max
|
08 jan 2009 22:37 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
die wordt beter, gewoon sperretje erop
_________________________________________ Got coffee?
|
08 jan 2009 22:41 |
|
|
max du sab
Zeeland
|
volgens mij zit in een gt3 al een sper.... dat de acceleratie beter wordt zal duidelijk zijn maar wat is de ervaringen en hoe veel sneller wordt hij?
Zijn de verhoudingen van de bak dan nog ok?
|
08 jan 2009 22:59 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
verhoudingen zijn makkelijker te wisselen met een ander sperretje dan je bakverhoudingen te wisselen
over bmw kan ik je meer vertellen dan Porsche, bel anders eens met Lammertink
_________________________________________ Got coffee?
|
08 jan 2009 23:03 |
|
|
max du sab
Zeeland
|
maar met een andere sperr veranderd er toch niets in je bak? (buiten om de sperr functie dan)
|
08 jan 2009 23:10 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
een sper heeft ook een verhouding 4.10 bijvoorbeeld
des te hoger de verhouding, des te sneller de acceleratie en des te lager je top
met racen wisselen wij de sper afhankelijk van het circuit; stuk handiger dan je hele bak te verbouwen
_________________________________________ Got coffee?
|
08 jan 2009 23:13 |
|
|
max du sab
Zeeland
|
een sperr heeft zijn eigen functie in een bak en heeft niets met overbrenging te maken als je het mij vraagt.
Aan de sperr zit wel een tandwiel wat de eindoverbrenging bepaalt.
dit tandwiel samen met de as (crown & pignon) die dit aandrijft is wat ik bedoel.
als deze omwisselt met een "korte" overbrenging gebeurd zoals je aangeeft.
maar mijn vraag is wat is het effect in % of tijd met het wisselen van origineel naar een cup overbrenging?
|
08 jan 2009 23:22 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
geen idee bij een Porsche, maar ik weet zeker dat de jongens van Lammertink het je zo kunnen vertellen
http://www.lammertink-porsche.nl/
_________________________________________ Got coffee?
|
08 jan 2009 23:24 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Ja, Marco heeft waarschijnlijk wel eens iets gehoord van even de sper wisselen en denkt nu dat je hiermee de eindoverbrenging wijzigt.
Marco, je haalt de dingen door elkaar.
Als je bij jouw BMW het sper vervangt omdat dit voor een bepaald circuit beter is, gaat het om het complete differentieel waarvan de sper één van de onderdelen is en die heeft eigenlijk niks met de eindoverbrenging te maken.
Waarschijnlijk zullen die monteurs het hebben over ´het sper vervangen´ , maar wordt de eindoverbrenging vervangen bedoeld . En om de eindoverbrenging te vervangen, vervang je dus het complete differentieel, waarvan het daadwerkeleijke differentieel en kroon en pignonwiel een onderdeel zijn. Het kroon en pignonwiel zijn de eindoverbrenging.
Bij een GT3 heeft de cup/versie een kortere eindoverbrenging. Op de foto ben ik daar ook mee bezig.
Aan de onderste as, de pignon/as, kun je zien dat deze niet zomaar even te vervangen is.
De hele bak moet uit elkaar. Het differentieel met kroonwiel is hier nog niet gemonteerd. Het differentieel kan een gewoon of sperdifferentieel zijn. Bij een GT3 is dat natuurlijk áltijd al een sperdifferentieel.
Het voordeel van een kortere eindoverbrenging is dat je meer koppel overbrengt aan de wielen en daardoor sneller bent. De topsnelheid zal lager liggen, maar op de meeste circuits is 240 kilometer per uur al erg hard en zul je dus nooit in de hogere versnellingen kunnen rijden.
Met een kortere eindoverbrenging wel. Het nadeel is dat ook de eerste en tweede versnelling korter zijn, misschien wel té kort.
Een andere optie is om de diverse versnellingen afzonderlijk aan te passen, bijvoorbeeld de eerste en tweede versnelling origineel te laten en de volgende vier versnellingen korter te maken waardoor deze nog beter op elkaar aansluiten, maar of dat echt nodig is
_________________________________________ http://www.renntech.nl
Laatst bijgewerkt door Renntech op 09 jan 2009 0:16, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 jan 2009 0:12 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
je hebt gelijk... het sperdifferentieel
soort van kubus met 2 stangen eraan
_________________________________________ Got coffee?
|
09 jan 2009 0:14 |
|
|
John
Cayenne
|
kijk dit lees ik graag......mooie uitleg
|
09 jan 2009 10:34 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
ik had op m'n GT3 RS de keuze tussen gewoon diff en cup diff...heb uiteindelijk besloten het gewone diff eronder te laten. Ok, cup diff trekt harder en waarschijnlijk leuker op circuit...maar als je veel autostrade rijdt, gaat het toch al gauw vermoeien. Je moet rekenen op +1000rpm in 6de versnelling...dus nu 150km/u aan 3500rpm wordt dan 150km/u aan 4500rpm...toch wel een verschil.
Topspeed op GT3 met korter diff zou 270-275km/u zijn hetgeen, nog steeds ruim voldoende is
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
09 jan 2009 10:41 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
hier nog wat plaatjes en achtergrond informatie
http://www.performancegearing.com/
_________________________________________ Got coffee?
|
09 jan 2009 11:02 |
|
|
max du sab
Zeeland
|
dank voor de reactie's
tsja echt nodig, waarom heeft elke opvolger meer vermogen? niet omdat het nodig is...tenslotte willen we maar een ding (ik in ieder geval) en dat is sneller. harder is totaal niet interessant als je het mij vraagt in ons kleine Nederlandje.
voordeel van een korte overbrenging lijkt mij, relatief goedkoop......
chiptuning; 1000 euro met mogelijke risico's (ik ben nog steeds een beetje bang voor chiptuning)
uitlaat; tig duizend (geluidsnorm?)
inlaatsysteem zonder luchtmassameter;.....?euro
echt gemeten pk winst van bovenstaande 35?? pk met als nadeel voor de verkoop, je blok is niet meer "origineel"
eindoverbrenging nieuw €1800,- gelijk vervangen met de versleten koppeling (plus lichtgewicht vliegwiel) en de versleten sperr plaatjes lijkt mij een "relatief" veilige en goedkope oplossing.
nadeel is idd dat de toeren hoger zullen liggen en de slijtage in je blok hoger zal zijn.
Plan twee (versnellingen aanpassen) zoals Renntech aangeeft kan zeker ook interessant zijn en is misschien nog beter en mogelijk ook nog goedkoper?
zie ik iets over het hoofd / zit ik er helemaal naast?
vr gr Max
|
09 jan 2009 21:34 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Ik heb eens met een Porschespecialist (deed ook veel voor de race wereld) zitten praten over een P die bij hem stond , om de overbrenging juist weer TERUG te zetten .
De eigenaar vondt het onberijdbaar , zij had niet genoeg tractie (grip) voor het vermogen , op de openbare weg .
Voor snelle rondetijden zou ik zeggen doen , maar voor openbare wegen , zal ik bij div specialisten navraag doen .
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
09 jan 2009 23:37 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
korter
Denk dat bij een 964 de 3 veels te lang is. Dus zou inderdaad kiezen voor verkorten vanaf de 3e versnelling.
|
10 jan 2009 0:49 |
|
|
max du sab
Zeeland
|
probleem is natuurlijk dat versnellingen op elkaar afgestemd zijn, zomaar je drie aanpassen geeft mijns inziens zeker problemen met het oppakken van de vierde versnelling.
grip kan volgens mij moeilijk een issue zijn met GT3, ja in de eerste mischien met korte overbrenging. maar er zijn toch ook GT3en met 600pk (turbokit) ja als die over grip praten kan ik me daar iets mee voorstellen.
|
10 jan 2009 9:33 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
vanaf
Ik schreef ook maar misschien niet duidelijk genoeg vanaf de 3e versnelling verkorten dus een andere verhouding toepassen.
|
10 jan 2009 11:02 |
|
|
boxi
997 GT3 Mk1
|
In Duitse fora wordt regelmatig gesproken over een Kegeltellerrad 8/32 voor de GT3. Dit gaat dan ook om kortere overbrenging. Schijnt daar een populaire optie te zijn. Anders moet je eens bellen met Manthey in Duitsland.
Gr. Boxi
_________________________________________ Fahrspass Pur
|
13 jan 2009 11:36 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
1800 eur?? van Playmobil dan toch!
...doe gerust x3...niet alleen kost het pignon veel geld, het is ook nog es een hennig werkje voor het inbouwen van de overbrenging (nauwe speling pignon/kroonwiel) en het monteren van dit alles
succes met de mod, maar zou het enkel doorvoeren bij een track-only GT3
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
13 jan 2009 12:07 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Ik had het ook gelezen en dacht er ook het mijne van
Als je het op die manier bekijkt valt het vervangen van een hoofdlager van een GT3 ook wel mee.
Een hoofdlager kost maar Euro 60,00
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
13 jan 2009 12:44 |
|
|
max du sab
Zeeland
|
FVD; Ring and Pinion GT3(8:32)=4,095030291180 950 302 911 80 1.645 €
Carnewal; Price : 1.695 Euro.
heb dus nog iets overdreven..... maar jullie hebben 100% gelijk.
|
13 jan 2009 21:07 |
|
|
boxi
997 GT3 Mk1
|
_________________________________________ Fahrspass Pur
|
14 jan 2009 15:44 |
|
|