Het is altijd en overal met alles het zelfde.
Als je een SC zoekt heb je dure en goedkope exemplaren. Zullen de goedkope van rond de Euro 8000,- net zo goed zijn als de zelfde type's voor twee keer dat bedrag?
Zo gaat dat ook met de onderdelen.
Iedereen zoekt altijd het goedkoopste uit dat er is. En fabrikanten spelen daar leuk op in. Bijvoorbeeld door met mindere kwaliteit grondstoffen of in oostbloklanden of Taiwan of waar dan ook produkten te laten maken die lijken op de originele.
Zo zijn er ook webshop's die het goedkoopste willen zijn. Die kijken alleen naar de laagste inkoop, niet naar kwaliteit.
Zij verkopen liever 100 keer een onderdeel waar ze 5,- aan kunnen winnen dan dat ze het originele onderdeel 3x keer verkopen met 15,- winst.
Twintig jaar geleden werkte ik bij een Kever bedrijf. In die tijd waren er maar een paar van dat soort bedrijven en er kwam steeds meer concurentie. Concurentie door handelaren, die zelf niet sleutelden maar alleen onderdelen wilden verkopen.
Kleine bedrijfjes, opgericht door handige jongens die hadden gezien dat de amerikanen ook kever onderdelen gebruikten die uit brazilië kwamen en goedkoper waren dan de duiste VW onderdelen.
Deze bedrijven concureerden dus met een andere prijs, maar ook met een andere kwaliteit. Later kwam er ook steeds meer Taiwan rommel op de markt. De kwaliteit was om te huilen, maar de prijs erg laag. En daar ging het om...
Ook mijn werkgever moest mindere kwaliteit gaan aanbieden omdat de concurentie dat ook deed. Het was of stoppen met het bedrijf, of meedoen.
Want de klanten kon je wel vertellen dat de brazilianen en taiwanesen er een andere kwaliteits eis op nahielden maar dat kreeg je de klanten niet aan hun verstand.
Zelf probeerden we ook de Taiwan kwaliteit uit in de werkplaats. En of dat nu motoronderdelen waren, plaatwerk of rubberwerk, alles was even slecht. Jaren later kwam er ook een duitse B-kwaliteit op de markt. Oa. de duitse en deense fabrikanten hadden blijkbaar in de gaten dat ze markt verloren en zochten naar goedkopere grondstoffen en produktie methodes.
Op een gegeven moment verkochten we van één artikel soms wel vier kwaliteiten.
De originele VW kwaliteit, de goede aftermarket kwaliteit van duitse toeleveranciers ( A-kwaliteit) , de duitse B-kwaliteit en de 'Taiwan' kwaliteit.
Het leuke was dat de mensen die bijvoorbeeld een duitse B-kwaliteit of een Taiwan kwaliteit kochten, na een jaar terug kwamen voor de originele kwaliteit.
Zo gek was het het dus niet, nu verkocht je één klant twee dezelfde onderdelen.
Mijn baas zei regelmatig tegen de klanten die bewust voor een Taiwan of B-kwaliteit bumper kozen: "Laat wel na het monteren de verpakking om de bumper, zodat de bumper niet nat kan worden"! De klant snapte niet dat het geen gein was.
Nu zijn we jaren verder en ik zie dat alles zich weer herhaalt, maar dan bij de Porsche's.
De keverklanten kennen ondertussen de reputatie van de slechte onderdelen en vragen tegenwoordig steeds meer naar origineel of A-kwaliteit.
Hoelang zal het duren voordat de Porsche rijder weer naar kwaliteit gaat vragen?