Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 15:36

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2475 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 99  Volgende
Beurs/Kredietcrisis/Prijzen huizen, auto's, ... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
Bericht 
Ook de banken zijn er nu niet om de markt te stimuleren, Euribor voor 5 jaar schommelt nu rond de 2,6%, kennis van me kreeg een verlengingsvoorstel van de bank 5 jaar 5,6% (op een hypotheekbedrag van 70% van de WOZ waarde) - dus de banken gaan nu rekenen met marges van 2,5-3,0% dat is 3 x zoveel als een 2 jaar geleden. Zou de hypotheekrente voor een 10 jarige weer naar 4% gaan dan zal het wel vast weer gaan lopen.

18 jan 2009 11:57
Profiel
Bericht 
Dat is ook een aspect waar we de gevolgen van merken. De makelaars. We krijgen af en toe 'erg verdrietige' mensen hier die de wanhoop nabij zijn. Voelt dan altijd weer goed als je ze kunt helpen. Ik hoor af en toe verhalen ... :cry:

18 jan 2009 12:14
PorscheForum Super Junkie
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Bericht 
Nu de regering afgelopen vrijdag niets heeft ondernomen om de overdrachtsbelasting te verlagen en tevens de grens voor de nationale hypotheekgarantie niet heeft verhoogd, is de weg open voor verdere dalingen.

Velen hadden gehoopt dat hier afgelopen vrijdag verandering in was gekomen.

18 jan 2009 12:21
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
thomas993 schreef:
Ook de banken zijn er nu niet om de markt te stimuleren, Euribor voor 5 jaar schommelt nu rond de 2,6%, kennis van me kreeg een verlengingsvoorstel van de bank 5 jaar 5,6% (op een hypotheekbedrag van 70% van de WOZ waarde) - dus de banken gaan nu rekenen met marges van 2,5-3,0% dat is 3 x zoveel als een 2 jaar geleden. Zou de hypotheekrente voor een 10 jarige weer naar 4% gaan dan zal het wel vast weer gaan lopen.

Euribor gaat maar tot 12 maanden. Meeste hypotheken met variabele rente zijn volgens mij gebaseerd op 3 maands Euribor: nu 2,45%. Variable hypotheekrente ligt rond 3,85%. Dus ongeveer 1,4% verschil. De 10 jaars rente is gebaseerd op de swap curve. De 10 jaars euro swap is nu 3,58% (zie: klik). 10 jaars hypotheekrente ligt nu rond de 5,3% (zie: klik). Marge voor de bank ligt dus op ca. 1,7%.
Ergo: 30 basispunten (0,3%) verschil in marge voor 10 jaars risico. Valt allemaal wel mee dus. In het verleden was de marge voor variabele hypotheken overigens ca. 80 bps. Dus marge is voor banken fors omhoog gegaan maar ik denk dat die 80 bps historisch gezien zeer laag was.

18 jan 2009 12:26
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
Bericht 
Lydia schreef:
De makelaars. We krijgen af en toe 'erg verdrietige' mensen hier die de wanhoop nabij zijn. :cry:

Lydia is het al zo erg met de makelaars dat verdienen ze nu ook niet

@Maarten erg verhelderend, dus het valt nog wel mee - zie in je overzichtje dat die 5,6% ergins in het gemiddelde ligt, overgaan naar een andere aanbieder dus niet zo veel zin heeft ivm nieuwe afsluitkosten :idea:

18 jan 2009 12:38
Profiel
Bericht 
Ik geef toe, het kan verkeerd geïnterpreteerd worden. Maar niet de makelaars zijn de verdrietige mensen. Maar de mensen die het slachtoffer (ik weet even geen ander woord) van makelaars-met-wat-minder-goede-bedoelingen geworden zijn.

18 jan 2009 14:03
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
makelaars hebben de laatste jaren wellicht wat makkelijk centen verdiend, maar wie zou dat vervelend vinden?
zij zijn niet debet aan de huizenprijzen of de huidige situatie; dat is puur de markt. hoe ver gaat de koper en de verkoper en hoe schat de geldverstrekker het risico in.

18 jan 2009 14:10
Profiel WWW Facebook 
Timeless
Bericht 
Gaat niet om dat het vervelend is om veel geld te verdienen , maar de arrogantie en de gemakzucht hoe de makelaars zich manifesteerde was een doorn in het oog van vele vekopende en aankomende huiseigenaren :wink:

18 jan 2009 15:08
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
thomas993 schreef:
overgaan naar een andere aanbieder dus niet zo veel zin heeft ivm nieuwe afsluitkosten :idea:

Kijk rond. Benader banken rechtstreeks (dus zonder tussenpersoon), onderhandel en speel de relatiekaart!!!

18 jan 2009 16:43
Profiel
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Marco schreef:
makelaars hebben de laatste jaren wellicht wat makkelijk centen verdiend, maar wie zou dat vervelend vinden?
zij zijn niet debet aan de huizenprijzen of de huidige situatie; dat is puur de markt. hoe ver gaat de koper en de verkoper en hoe schat de geldverstrekker het risico in.

Keep on dreaming!
:lol:

18 jan 2009 18:43
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
waarom door-dromen Nicolo? Ook naar mijn idee is de stagnatie op de hizenmarkt gevolg van kredietcrisis en de daarmee samenhangende terugval in het vertrouwen van potentiele kopers; de positie van de makelaar heeft hier naar mijn idee weinig mee van doen..

18 jan 2009 22:16
Profiel
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Het ging hier om het eerdere opjagen van de prijzen; niet om de huidige malaise. Zie ook de eerdere opmerkingen in dit draadje.

18 jan 2009 22:21
Profiel
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht rente / banken
Kleine aanvulling voor de rente en euribor en banken met betrekking tot het uitlenen van het geld. men vergeet ook het risico aspect wat een bank moet indekken.

18 jan 2009 22:28
Profiel WWW
Timeless
Bericht 
Beurs / Kredietcrisis / Huizenprijzen is toch de naam van dit Topic of benne ik abuis / seniel geworden :?

18 jan 2009 22:28
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
beide wellicht? :mrgreen:

18 jan 2009 22:34
Profiel
Timeless
Bericht 
Heb er lang over na moeten denken ..... denk beide :!:

18 jan 2009 23:09
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: rente / banken
Gizmo schreef:
Kleine aanvulling voor de rente en euribor en banken met betrekking tot het uitlenen van het geld. men vergeet ook het risico aspect wat een bank moet indekken.

Waar exact ben ik dat vergeten?

18 jan 2009 23:19
Profiel
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht geld / banken
Dat men ook onderling nog eens een opslag berekend voor risico, welke niet terug komt in de euribor maar er bovenop komt.

18 jan 2009 23:47
Profiel WWW
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Je bedoelt dus in de funding van de banken: correct. En deze fundingmarge (om het zo maar even te noemen) was in het verleden 0 of max. een paar basispunten. Nu is de marge (soms) fors. En dat betekent dus ook dat de banken minder marge maken dan de eerder genoemde (bruto) marges. Ik denk echt dat de banken minder marge maken dan veel mensen denken. En dat de financiering nu minder een reden is voor de malaise in de huizenmarkt dan iedereen roept. Ik denk dat je nu een keer of 5x je brutoinkomen kan krijgen aan hypotheek. T.o.v. de soms 7+x uit het recente verleden is dat een vermindering maar of dat nou zo slecht is?

19 jan 2009 0:04
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
Maarten schreef:
Ik denk dat je nu een keer of 5x je brutoinkomen kan krijgen aan hypotheek. T.o.v. de soms 7+x uit het recente verleden is dat een vermindering maar of dat nou zo slecht is?

En dat is ook niet echt van de laatste maanden. Geldt al enkele jaren...

19 jan 2009 0:06
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de markt voor woninghypotheken niet heel erg van dichtbij volg maar zou zeggen een jaar of 2?

19 jan 2009 0:09
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
weet ook dat het in de begin 90'er jaren heel normaal was dat banken 3x jouw salaris deden en als je een partner had mocht dat salaris voor 50% ook meetellen :roll: en de Postbank 4x. Mijn ex-vrouw is bij de ING gestopt omdat ze op de hypotheken afdeling het gevoel niet wegkreeg dat ze mensen (starters voornamelijk) in het ongeluk stortte. Is daarom echt wat anders gaan doen...

19 jan 2009 0:14
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Daarmee kun je dus ook een groot deel van de prijsstijging van huizen verklaren. 3x1,5 inkomen v.s. 6x 2 inkomens maakt nogal wat uit!

19 jan 2009 0:25
Profiel
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht inkomen
Ik zat gelukkig achteraf bij een organisatie die altijd de braafste jongetje van de klas wilde zijn qua regels etc. etc.. max was 5 in bijzondere situaties, en heel soms 6x maar dan moet je uitgaan van top funcites in de basis voor jan modaal gewoon NHG norm.

Natuurlijk kan het wel eens zo zijn dat een starter € 10/m te kort kwam maar als aannemelijk was dat men een groei zou maken dan was er een kans extra financiering.

En wat je zegt vroeger deed men eigenlijk wat. Nu berekend men daadwerkelijk de kosten, althans dat geld wel voor mijn bank. Dit allemaal als gevolg van Basel II.

19 jan 2009 1:15
Profiel WWW
Bericht 
Banken maar dan anders...

Afgelopen weekend wezen kijken voor een nieuw bankstel. Na vele winkels en vele bankstellen, staan we bij degene die wij het mooiste vinden. Komt er een verkoper en die komt met ons babbelen. Uiteindelijk over de prijs... (Wilde dit weekend absoluut nog niet kopen, want eerst oude banken kwijt raken...) Dus die maakt een optelsom wat dat bankstel moet kosten, 3000 euro! Dus ik zeg dat ik vandaag toch niet wil kopen en als we willen kopen dat ons budget niet meer is dan 1250 euro.
Zegt ze als je toch vandaag wil kopen, doe je het dan voor 1250 euro? We hebben deze week nog niet veel verkocht, dus mijn baas wil er wel wat afhalen... Maandag begint er weer een nieuwe week dus dan is de korting niet zo hoog! Bizar in mijn ogen!

Trouwens er werken meer verkopers dan er bankstellen staan in die winkels! Allemaal jong en strak in pak met fel gekleurde stropjes! Bah...

19 jan 2009 14:02
Profiel
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 2475 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 99  Volgende