Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:01

Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
matching numbers 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
3.0 SC 1983 Coupe
Bericht matching numbers
Je ziet af en toe in advertenties staan...."matching numbers". wat is dat voor bijzonders?

21 jan 2009 23:05
Profiel
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Chassisnummer, motornummer en versnellingsbaknummer horen af-fabriek bij elkaar.

21 jan 2009 23:08
Profiel
PorscheForum Rakker
3.0 SC 1983 Coupe
Bericht 
Dankjewel. Dacht ik al...... is dus niet echt iets bijzonders.

21 jan 2009 23:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Bericht 
voor de een wel de ander vind het wat minder belangrijk.

robert

21 jan 2009 23:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
:shock: Juist wel, omdat hierdoor de kilometerstand, mits er niet met de teller is gerommeld, leidend is voor alle componenten.

21 jan 2009 23:19
Profiel
981 Boxster GTS
Bericht 
Matching numbers zal voor een 911 SC met zo'n 200.000 km minder interessant zijn dan voor bijvoorbeeld een 2.7 RS met een ton op de klok.
Voor de laatste zal het een wereld van verschil uitmaken :wink:

21 jan 2009 23:33
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
ja maar het komt nu steeds vaker voor dat een ruil motor/bak word gemonteerd ivm met de kosten.

maar je ziet voor de een heel belangrijk voor de ander wat minder.

21 jan 2009 23:34
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
3.0 SC 1983 Coupe
Bericht 
Maar met een ton op de teller , of minder, is het toch niet meer dan normaal dat alles nog orgineel is?

21 jan 2009 23:40
Profiel
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
OK, maar een ruilmotor kan een gereviseerd exemplaar zijn met 0 km, maar net zo goed een uit een sloper met meer dan 2 ton. Een wereld van verschil met de te verwachten onderhouds en reparatiekosten.

21 jan 2009 23:40
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
met matching numbers weet je gewoon dat bak, chassis en motor origineel bij elkaar horen. Voor unieke exemplaren en/of verzamelaarsobjecten een belangrijk verschil. Voor een alledaagse auto veel minder. Maar je weet in ieder geval dat er niet gekloot is met bak, chassis en motor.

21 jan 2009 23:50
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
ook een matching number kan slecht of maar een deel revisie zijn,

ik denk dat dit idd wel belangrijk is voor verzamel stukken, voor de rest is het leuk/prettig om te weten maar zegt nog niks.

robert

21 jan 2009 23:58
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
Bericht 
rob964.c4 schreef:
ook een matching number kan slecht of maar een deel revisie zijn,

Ik bedoelde ook niet dat matching numbers ook maar iets over de kwaliteit van chassis, bak of motor zegt overigens. Alleen dat er nooit een ruilbak of - motor in gezet is.

22 jan 2009 9:28
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
917 schreef:
...... is dus niet echt iets bijzonders.

Nou ..... dat geldt niet voor elk type 911 ;) . :^: :lol:

22 jan 2009 10:34
Profiel
PorscheForum Rakker
3.0 SC 1983 Coupe
Bericht 
Met "niet iets bijzonders" bedoelde ik eigenlijk te zeggen dat het niet iets anders was dan bak/motor/chassis-verbintenis. Dus dat het niet een speciaal type oid is...... Heb soms wat moeite om het duidelijk te verwoorden :oops: Maar persoonlijk vind ik het wel heel belangrijk dat een P matching numbers heeft. Gevoelsmatig zegt het iets over de auto en zeker als het een oudere is.

22 jan 2009 18:32
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
la-k-zegge: liever wel "mn" dan niet. maar daarentegen weer liever een goeie "non-mn" dan een ranzige wel "mn". duidelijk? 8)

22 jan 2009 18:39
Profiel
PorscheForum Rakker
3.0 SC 1983 Coupe
Bericht 
Yes sir !

22 jan 2009 18:42
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Ach, voor een broodje-van-de-bakker als die auto van mij zou ik het niet belangrijk vinden. Als de vervanging maar goed gedocumenteerd is. In mijn vorige '90 964 coupe zat een andere motor ('93) met veel minder kilometers (met foto's en documenten vastgelegd) en dat interesseert me dus niets. Als de kenners roepen dat het een goede motor is, ben ik blij. Ik kan me voorstellen dat als je een volledig gerestaureerde of sterker nog - helemaal originele hebt (al dan niet in concoursstaat) matching numbers van 'levensbelang' zijn.

22 jan 2009 20:06
Profiel
PorscheForum Rakker
"Porsche's zijn om op te vreten..."
Bericht 
horn schreef:
Ik kan me voorstellen dat als je een volledig gerestaureerde of sterker nog - helemaal originele hebt (al dan niet in concoursstaat) matching numbers van 'levensbelang' zijn.

Idd, voor mij, ongerestaureerd danwel van "levensbelang" matching-numbers (met Porsche certificaat), ik heb de mijne erop uitgezocht....just my 2-cents... :wink: :wink: :wink:

22 jan 2009 21:38
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Targa911S1967 schreef:
(met Porsche certificaat)

Tja, je weet wel hoe veel van die Porsche COA (Certificate of Authenticity) formulieren een keer terug moeten omdat er fouten instaan.... :wink:

Verder is het maar net de vraag wanneer iets nog origineel is en wanneer niet. Ik ken verhalen van (waardevolle) historische Porsches waar bij een vervanging van een cruciaal deel een nieuwe code in 't metaal (motorsteun of plaatwerk voor) is geslagen. :? :roll:

Er is zelfs een bepaalde RSR waarvan er 2 (!!) rondrijden die beiden (terecht) aanspraak kunnen maken op 'originaliteit.

Oh, en dan is er dat verhaal nog van die 64-er 911 van Seinfeld....

De mijne heeft trouwens ook matching numbers, voor wat dat waard is.

23 jan 2009 1:27
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
"Porsche's zijn om op te vreten..."
Bericht 
patrick911 schreef:
Tja, je weet wel hoe veel van die Porsche COA (Certificate of Authenticity) formulieren een keer terug moeten omdat er fouten instaan.... :wink:

Verder is het maar net de vraag wanneer iets nog origineel is en wanneer niet. Ik ken verhalen van (waardevolle) historische Porsches waar bij een vervanging van een cruciaal deel een nieuwe code in 't metaal (motorsteun of plaatwerk voor) is geslagen. :? :roll:

Er is zelfs een bepaalde RSR waarvan er 2 (!!) rondrijden die beiden (terecht) aanspraak kunnen maken op 'originaliteit.

Oh, en dan is er dat verhaal nog van die 64-er 911 van Seinfeld....

Geen enkel systeem zal foutloos danwel "waterdicht" zijn, maar het helpt wel.... :cry: :cry: :cry:
Ik heb tot nu toe goede ervaring met het verkrijgen van het COA en zoals ik al zei voor mijn (ongerestaureerde) Porsche(s) vind ik matching nummers erg belangrijk, maar ieder zijn meuk.... 8) 8) 8)

23 jan 2009 14:30
Profiel
Melbourne
Bericht 
Targa911S1967 schreef:
Geen enkel systeem zal foutloos danwel "waterdicht" zijn, maar het helpt wel.... :cry: :cry: :cry:

Mijn 'COA' had er in eerste instantie er een radio opstaan die pas in 1986 leverbaar was. :roll: :lol:
Nu staat er nog steeds op dat ik een 4 bak heb i.p.v 5 versnellingen :(

Als je dan toch 180 dollar moet betalen voor zo'n papiertje en de Porsche-community er zo veel waarde aan hecht, dan moet het m.i. ook wel vaker dan nu het geval is kloppen wat er in staat:

voorbeeld 1: to 'S' or not to 'S'

voorbeeld 2: 1972er T met Turbolook?

voorbeeld 3: 3 van de 5 fout plus wat reacties

voorbeeld 4: Als het niet klopt, passen we 't gewoon aan

voorbeeld 5: lees vooral de 4e post even :shock: :shock: en nummer 9 8)

M.a.w: alleen de 'kardex' informatie (database destijds gebruikt voor informatie als chassis/motor/baknummer, produktiedatum, opties, etc) lijkt betrouwbaar.

Dus, Porsche kan het een potentiele koper alleen mbv deze kardex vertellen. In alle andere documentatie staan alleen ranges van codes:

1973 911T: 9113500001 - 9113501875 met motornummer xxxxx tot yyyyy

Dus als ik een willekeurige 911T motor vind uit modeljaar 1972 en die inbouw nadat mijn originele motor ploft, dan is mijn auto welliswaar geen matching numbers meer, maar is er buiten de kardex gegevens niemand die dat aan zou kunnen tonen wanneer ik 'm als 'matching numbers' te koop zet. :twisted:

Targa911S1967 schreef:
(...) voor mijn (ongerestaureerde) Porsche(s) vind ik matching nummers erg belangrijk, maar ieder zijn meuk.... 8) 8) 8)

Dus zonder matching numbers is 't "meuk"...? :roll:
Ik begrijp je standpunt wel, en in het geval van een zeldzame softwindow targa 8) is het al helemaal goed om dat zwart op wit te hebben, maar buiten het eerder gestelde: waar trek je de lijn met vervangen? Wanneer is het geen 'matching numbers' auto meer?

23 jan 2009 15:42
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
patrick911 schreef:
Targa911S1967 schreef:
maar ieder zijn meuk.... 8) 8) 8)

Dus zonder matching numbers is 't "meuk"...? :roll:

Hoe lang kom jij hier nou al. "Ieder z'n meuk" is de humoristische afgeleide van "ieder z'n meug" als in "iedereen moet zelf bepalen wat hij wil". Als het dan over auto's gaat is het humoristisch (humor is in the eye of the beholder :wink: ) om meug te veranderen in meuk.

Weer up to date, tegenvoeter? :mrgreen:

23 jan 2009 21:44
Profiel
‘64 Kever
Bericht 
Om even in te haken op het matching nummers principe. Vorig jaar kreeg ik een onprettig telefoontje van Erwin (Renntech), dat het schrapende geluid in mijn bak de eerste versnelling was, die aan mootjes lag :cry:
De optie was: reviseren, of vervangen door een andere bak. Hij had al even rondgebeld (service-gericht he ;) ), en meneer-tupperware (DSP) had een ruilbak liggen, met iets van 50-60.000km op de teller. Anyway, lang verhaal kort, gunstige prijs gemaakt en de ruil bak erin.

Daar gingen mijn matching nummers dus. Wel een SC met meer dan 2 ton op de teller, maar toch :cheesy:

Prijsvoordeel was flink, de bak schakelt WAY beter (zelfs "als nieuw"), dus eigenlijk alleen maar voordelen toch? En de jaartal/bak relatie klopt, dus het is niet een bak uit een 3.2 ofzo ;)

23 jan 2009 21:54
Profiel Facebook 
Moderator
PF #57
Bericht 
paSCal schreef:
En de jaartal/bak relatie klopt, dus het is niet een bak uit een 3.2 ofzo ;)

Zelfs dan zou het me roesten (als het een verbetering is dan). Als ik ooit nog eens een mooie 993 blok met 6-bak in een 964 kan (laten!) lepelen, zal ik het niet laten :idea:

23 jan 2009 22:00
Profiel
Melbourne
Bericht 
horn schreef:
"Ieder z'n meuk" is de humoristische afgeleide van "ieder z'n meug" (...)

Dat begrijp ik zelfs als Limburger inmiddels :mrgreen: , maar ik stoor me aan het feit dat men hier soms 'n (sterke) mening of uitspraak denkt milder te maken door er een aantal smilies achter te zetten.
Alsof je dan ineens niet meer bedoelt zoals het er staat.... :?

Ik wilde aangegeven dat naar mijn mening het begrip 'matching numbers' overschat wordt en in die context vond ik de gevleugelde uitspraak "ieder z'n meuk" niet passend en iets anders insinuerend, zelfs met smilies.

Verder kan het me persoonlijk niet zo veel schelen, want zoals eerder vermeld is mijn gebakje wel (nog) 'matching', maar ik heb de afgelopen jaren vaak gelezen dat iets niet origineel zou zijn, terwijl later bleek dat het wel klopte, of dat Porsche destijds gewoon maar onderdelen gebruikte die nog in hun voorraadbakken zaten (rond spiegeltje op een 73er, dat soort dingen).

Maar ja, 'iedere sjaak z'n smaak' en 'opinions are like...' en zo.
Snel verder met zaken in het leven die wel belangrijk zijn.

@paSCal: Daar ga je over 50 jaar spijt van hebben joh! :mrgreen: :lol:

24 jan 2009 2:57
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende