Auteur |
Bericht |
917
3.0 SC 1983 Coupe
|
matching numbers
Je ziet af en toe in advertenties staan...."matching numbers". wat is dat voor bijzonders?
|
21 jan 2009 23:05 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Chassisnummer, motornummer en versnellingsbaknummer horen af-fabriek bij elkaar.
_________________________________________ NPC 0577
|
21 jan 2009 23:08 |
|
|
917
3.0 SC 1983 Coupe
|
Dankjewel. Dacht ik al...... is dus niet echt iets bijzonders.
|
21 jan 2009 23:11 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
voor de een wel de ander vind het wat minder belangrijk.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
21 jan 2009 23:14 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Juist wel, omdat hierdoor de kilometerstand, mits er niet met de teller is gerommeld, leidend is voor alle componenten.
_________________________________________ NPC 0577
|
21 jan 2009 23:19 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Matching numbers zal voor een 911 SC met zo'n 200.000 km minder interessant zijn dan voor bijvoorbeeld een 2.7 RS met een ton op de klok.
Voor de laatste zal het een wereld van verschil uitmaken
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
21 jan 2009 23:33 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ja maar het komt nu steeds vaker voor dat een ruil motor/bak word gemonteerd ivm met de kosten.
maar je ziet voor de een heel belangrijk voor de ander wat minder.
_________________________________________ remmen is angst
|
21 jan 2009 23:34 |
|
|
917
3.0 SC 1983 Coupe
|
Maar met een ton op de teller , of minder, is het toch niet meer dan normaal dat alles nog orgineel is?
|
21 jan 2009 23:40 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
OK, maar een ruilmotor kan een gereviseerd exemplaar zijn met 0 km, maar net zo goed een uit een sloper met meer dan 2 ton. Een wereld van verschil met de te verwachten onderhouds en reparatiekosten.
_________________________________________ NPC 0577
|
21 jan 2009 23:40 |
|
|
horn
PF #57
|
met matching numbers weet je gewoon dat bak, chassis en motor origineel bij elkaar horen. Voor unieke exemplaren en/of verzamelaarsobjecten een belangrijk verschil. Voor een alledaagse auto veel minder. Maar je weet in ieder geval dat er niet gekloot is met bak, chassis en motor.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
21 jan 2009 23:50 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ook een matching number kan slecht of maar een deel revisie zijn,
ik denk dat dit idd wel belangrijk is voor verzamel stukken, voor de rest is het leuk/prettig om te weten maar zegt nog niks.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
21 jan 2009 23:58 |
|
|
horn
PF #57
|
Ik bedoelde ook niet dat matching numbers ook maar iets over de kwaliteit van chassis, bak of motor zegt overigens. Alleen dat er nooit een ruilbak of - motor in gezet is.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
22 jan 2009 9:28 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Nou ..... dat geldt niet voor elk type 911 ;) .
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
22 jan 2009 10:34 |
|
|
917
3.0 SC 1983 Coupe
|
Met "niet iets bijzonders" bedoelde ik eigenlijk te zeggen dat het niet iets anders was dan bak/motor/chassis-verbintenis. Dus dat het niet een speciaal type oid is...... Heb soms wat moeite om het duidelijk te verwoorden Maar persoonlijk vind ik het wel heel belangrijk dat een P matching numbers heeft. Gevoelsmatig zegt het iets over de auto en zeker als het een oudere is.
|
22 jan 2009 18:32 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
la-k-zegge: liever wel "mn" dan niet. maar daarentegen weer liever een goeie "non-mn" dan een ranzige wel "mn". duidelijk?
_________________________________________ oud is beter
|
22 jan 2009 18:39 |
|
|
917
3.0 SC 1983 Coupe
|
Yes sir !
|
22 jan 2009 18:42 |
|
|
horn
PF #57
|
Ach, voor een broodje-van-de-bakker als die auto van mij zou ik het niet belangrijk vinden. Als de vervanging maar goed gedocumenteerd is. In mijn vorige '90 964 coupe zat een andere motor ('93) met veel minder kilometers (met foto's en documenten vastgelegd) en dat interesseert me dus niets. Als de kenners roepen dat het een goede motor is, ben ik blij. Ik kan me voorstellen dat als je een volledig gerestaureerde of sterker nog - helemaal originele hebt (al dan niet in concoursstaat) matching numbers van 'levensbelang' zijn.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
22 jan 2009 20:06 |
|
|
Targa911S1967
"Porsche's zijn om op te vreten..."
|
_________________________________________ Porsche's zijn om op te vreten....
|
22 jan 2009 21:38 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Tja, je weet wel hoe veel van die Porsche COA (Certificate of Authenticity) formulieren een keer terug moeten omdat er fouten instaan....
Verder is het maar net de vraag wanneer iets nog origineel is en wanneer niet. Ik ken verhalen van (waardevolle) historische Porsches waar bij een vervanging van een cruciaal deel een nieuwe code in 't metaal (motorsteun of plaatwerk voor) is geslagen.
Er is zelfs een bepaalde RSR waarvan er 2 (!!) rondrijden die beiden (terecht) aanspraak kunnen maken op 'originaliteit.
Oh, en dan is er dat verhaal nog van die 64-er 911 van Seinfeld....
De mijne heeft trouwens ook matching numbers, voor wat dat waard is.
|
23 jan 2009 1:27 |
|
|
Targa911S1967
"Porsche's zijn om op te vreten..."
|
_________________________________________ Porsche's zijn om op te vreten....
|
23 jan 2009 14:30 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Mijn 'COA' had er in eerste instantie er een radio opstaan die pas in 1986 leverbaar was. Nu staat er nog steeds op dat ik een 4 bak heb i.p.v 5 versnellingen Als je dan toch 180 dollar moet betalen voor zo'n papiertje en de Porsche-community er zo veel waarde aan hecht, dan moet het m.i. ook wel vaker dan nu het geval is kloppen wat er in staat: voorbeeld 1: to 'S' or not to 'S'voorbeeld 2: 1972er T met Turbolook?voorbeeld 3: 3 van de 5 fout plus wat reactiesvoorbeeld 4: Als het niet klopt, passen we 't gewoon aanvoorbeeld 5: lees vooral de 4e post even en nummer 9 M.a.w: alleen de ' kardex' informatie (database destijds gebruikt voor informatie als chassis/motor/baknummer, produktiedatum, opties, etc) lijkt betrouwbaar. Dus, Porsche kan het een potentiele koper alleen mbv deze kardex vertellen. In alle andere documentatie staan alleen ranges van codes: 1973 911T: 9113500001 - 9113501875 met motornummer xxxxx tot yyyyy Dus als ik een willekeurige 911T motor vind uit modeljaar 1972 en die inbouw nadat mijn originele motor ploft, dan is mijn auto welliswaar geen matching numbers meer, maar is er buiten de kardex gegevens niemand die dat aan zou kunnen tonen wanneer ik 'm als 'matching numbers' te koop zet.
Dus zonder matching numbers is 't "meuk"...?
Ik begrijp je standpunt wel, en in het geval van een zeldzame softwindow targa is het al helemaal goed om dat zwart op wit te hebben, maar buiten het eerder gestelde: waar trek je de lijn met vervangen? Wanneer is het geen 'matching numbers' auto meer?
|
23 jan 2009 15:42 |
|
|
horn
PF #57
|
Hoe lang kom jij hier nou al. "Ieder z'n meuk" is de humoristische afgeleide van "ieder z'n meug" als in "iedereen moet zelf bepalen wat hij wil". Als het dan over auto's gaat is het humoristisch (humor is in the eye of the beholder ) om meug te veranderen in meuk.
Weer up to date, tegenvoeter?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 jan 2009 21:44 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Om even in te haken op het matching nummers principe. Vorig jaar kreeg ik een onprettig telefoontje van Erwin (Renntech), dat het schrapende geluid in mijn bak de eerste versnelling was, die aan mootjes lag
De optie was: reviseren, of vervangen door een andere bak. Hij had al even rondgebeld (service-gericht he ), en meneer-tupperware (DSP) had een ruilbak liggen, met iets van 50-60.000km op de teller. Anyway, lang verhaal kort, gunstige prijs gemaakt en de ruil bak erin.
Daar gingen mijn matching nummers dus. Wel een SC met meer dan 2 ton op de teller, maar toch
Prijsvoordeel was flink, de bak schakelt WAY beter (zelfs "als nieuw"), dus eigenlijk alleen maar voordelen toch? En de jaartal/bak relatie klopt, dus het is niet een bak uit een 3.2 ofzo
|
23 jan 2009 21:54 |
|
|
horn
PF #57
|
Zelfs dan zou het me roesten (als het een verbetering is dan). Als ik ooit nog eens een mooie 993 blok met 6-bak in een 964 kan (laten!) lepelen, zal ik het niet laten
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 jan 2009 22:00 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Dat begrijp ik zelfs als Limburger inmiddels , maar ik stoor me aan het feit dat men hier soms 'n (sterke) mening of uitspraak denkt milder te maken door er een aantal smilies achter te zetten.
Alsof je dan ineens niet meer bedoelt zoals het er staat....
Ik wilde aangegeven dat naar mijn mening het begrip 'matching numbers' overschat wordt en in die context vond ik de gevleugelde uitspraak "ieder z'n meuk" niet passend en iets anders insinuerend, zelfs met smilies.
Verder kan het me persoonlijk niet zo veel schelen, want zoals eerder vermeld is mijn gebakje wel (nog) 'matching', maar ik heb de afgelopen jaren vaak gelezen dat iets niet origineel zou zijn, terwijl later bleek dat het wel klopte, of dat Porsche destijds gewoon maar onderdelen gebruikte die nog in hun voorraadbakken zaten (rond spiegeltje op een 73er, dat soort dingen).
Maar ja, 'iedere sjaak z'n smaak' en 'opinions are like...' en zo.
Snel verder met zaken in het leven die wel belangrijk zijn.
@paSCal: Daar ga je over 50 jaar spijt van hebben joh!
|
24 jan 2009 2:57 |
|
|