Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 23:28



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Welke olie in 3.2 "86 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
porsche 911 carrera 1986 mosgroen
twisk
Bericht Welke olie in 3.2 "86
Welke olie in 3.2 "86 ?

En hoe moet ik em precies peilen?
Staat wel in de boekjes maar me duits is niet zo best.


25 jan 2009 17:38
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
als je de zoekfunctie gebruikt op olie en peilen (soms ook pijlen :cheesy: maar daar mag ik niks van zeggen) krijg je een hoop info. :idea: Maar zoals Elven hierboven al uitgebreid :wink: beschrijft is het helemaal.
Eén aandachtspunt. Je oliehoeveelheidsmeter 'móet' in het rood staan als je rijdt, dat betekent niet dat je moet bijvullen!!!!
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


25 jan 2009 18:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
halfsyntheet.
_________________________________________
oud is beter


25 jan 2009 18:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2
Utrecht
Bericht 
niet peilen met een stropdas om.... :lol:


25 jan 2009 20:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
West-Vlaanderen (België)
Bericht 
Elven schreef:
Een normale 10W40 doet het werk....peilen bij draaiende motor en 80 graden olietemperatuur...that's all!


idem


25 jan 2009 22:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
In ieder geval niet van die hele dunne 0W40 of 0W50.

Goede 10W40 of 15W40 halfsysntheet is prima
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


26 jan 2009 15:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
porsche 911 carrera 1986 mosgroen
twisk
Bericht 
danke , komt goed!


26 jan 2009 16:57
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
jack-in-the-box schreef:
Elven schreef:
Een normale 10W40 doet het werk....peilen bij draaiende motor en 80 graden olietemperatuur...that's all!


idem

+1
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


26 jan 2009 18:40
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Wat is mis met 0W40?
Als je blok droog is?
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


31 jan 2009 3:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Bij officiele Porsche dealer doen ze er OW-40 in. Gewoon van het grote vat... Zij beweren dat het het beste is. Ook al confronteer ik ze met wat er hier gezegd wordt...
We zullen het maar geloven zeker..
P.S. Motor rijdt al 3 jaar op deze olie; 1 liter verbruik op 3000 km.
Toch niet slecht.


31 jan 2009 19:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
porsche 911 carrera 1986 mosgroen
twisk
Bericht 
ik heb ook niet een helemaal froge motor dus word 10w 40 denk ik
:D


31 jan 2009 21:00
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Froge :o
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


01 feb 2009 11:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 Carrera 3.2 1988
Bericht 
Enne uitkijken met olie bijvullen.
Ik had laats de bril niet op en gooide de helft ernaast :-(
Dat vulhalsje zit ook niet op de meest handige plaats.....
_________________________________________
Het wordt steeds leuker op de weg!


01 feb 2009 11:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
In eerste instantie moet je weten dat die 15W50, 10W40 en 5W40 aanduidingen ENKEL slaan op de vloeibaarheid van de olie. Niets meer en niets minder. Het zijn dus GEEN kwaliteits aanduidingen.

Het eerste getal slaat op de vloeibaarheid bij koude temperaturen (belangrijk dus voor de koude start). Een 15W kan gebruikt worden tot -15°c, een 10W tot -20°c en een 5W tot -25°c. Het getal na de W (40 of 50) is de dikte van de olie bij 100°c (zeg maar warme motor). Een 50 is beduidend dikker dan een 40.

Dat wil zeggen dat een 5W bij extreme koude veel vlotter zal starten, en ook beduidend minder grandstofverbruik zal geven bij koude start. Een 50 olie wordt zo goed als nergens gebruikt (wegens het dikke karakter gaat de wagen meer verbruiken wegens energieverliezen om die dikke olie rond te pompen). 50 oliën zul je alleen nog aantreffen in motorfietsen of race toepassingen waar het motorblok warmer wordt dan "normale" toepassingen, en men dit gaat compenseren met een dikkere olie (50 of 60). 50 oliën worden ook wel eens gebruikt op oldtimers om de lekken wat tegen te gaan.

Nu de discussie wat te gebruiken. De oorspronkeijke specificaties van auto X raden inderdaad een mineraal (Helix super) of halfsyntheet (Helix plus) aan. Persoonlijk verkies ik een Helix plus : kwalitatief beter, betere oxydatie stabiliteit en kan langer op de motor blijven.

Niets weerhoudt je ervan om naar een volstyntheet als de Helix Ultra over te stappen. Integendeel : je gaat er op alle karakteristieken op vooruit.

Qua mengbaarheid is er geen énkel probleem : minerale en syntheten zijn perfect mengbaar (anders zou je geen half-syntheet kunnen maken......).

Qua reiniging hoef je je geen enkele zorgen te maken. Het verhaal klopt

Op mijn 3,2 gebruik ik HELIX-ULTRA 5W40 (vol syntheet)


01 feb 2009 17:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
porsche 911 carrera 1986 mosgroen
twisk
Bericht 
dus shell helix 10w 40 is ook een goede olie voor de auto?


01 feb 2009 18:35
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
En wat blijft er dan over van de verhalen over lekkende auto's als je van mineraal naar synthetisch overgaat?
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


02 feb 2009 17:12
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
Klopt het maakt niets uit, het lekken blijft gelijk! en gaat ook niet lekken als er voorheen ook geen lekkage was! 10W40 zal ook geen probleem zijn.
Maar ik gebruik 5W40 daar ik die ook op mijn BMW gebruik daar schreef de fabriek ook 15W50 voor terwijl ik 5W40 gebruik.

Eerst gebruikte ik op de BMW 5W40 half syntheet en nu de ultra dus voll.
Maar omdat ik voor een vat voll het zelfde moet betalen als voor half syntheet ben ik overgestapt (ben nu 30.000km verder zonder problemen en kurkdroog!)

Hier info betreffende oldtimers

Het klopt dat op oldtimers, die door de jaren heen altijd op niet gedopeerde oliën gereden hebben, men geen hedendaagse technologie mag gebruiken (losstaand van het feit als het een mineraal of syntheet is. Dat doet er niet toe. Het gaat hier over de detergente additieven. Deze additieven kunnen op oude motoren (>40 jaar oud !!) plots veel vuil losmaken, zodat de motor plots meer olie en brandstof gaat verbruiken). Sinds de jaren 60 zijn alle motoroliën reinigend, dus in deze discussie niet relevant.

Hedendaagse motoren hebben in hun hele bestaan die detergente additieven meegemaakt, dus in regel zou er geen of weinig afzetting mogen zijn. In ieder geval is het de bedoeling om die afzettingen zo laag mogelijk te houden, dus overschakelen naar de nieuwe generatie Helixen met een hoog detergentie niveau is geen enkel probleem. Integendeel.


02 feb 2009 20:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Klinkt plausibel, maar ik waag me er toch maar niet aan.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


02 feb 2009 20:20
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
Mijn 3.2 loopt zijn hele leven al op 0W40 Mobil 1. Dat blijft er dus ook in gaan...
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


02 feb 2009 20:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
niets mis mee!!!!


02 feb 2009 20:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Voordeel van een 0W40 tov een 15W40 is wel dat de slijtage agv een koude start (veel) minder is.
De olie is koud gewoon veel dunner en zal na de start sneller overal in voldoende mate aanwezig zijn.
Bij een auto met 10,5 l olie die zo traag opwarmt nogal belangrijk lijkt me.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


04 feb 2009 0:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Is er ook een nadeel anders kunnen we gewoon de 5/10/15W40 uit de handel laten nemen, ik verheug me op het antwoord. oja je hebt ook motoren met hydraulische klepstoters! of warmere landen!


04 feb 2009 21:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
WdePundert schreef:
Klinkt plausibel, maar ik waag me er toch maar niet aan.

Je brengt me nu wel weer aan het twijfelen. :cry:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


06 feb 2009 15:55
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
jammer dat NordRack 2 nu staakt, als de motor op bedrijfstemperatuur is maakt het niet meer uit of er nu een 0/5/10/15W40 wordt gebruikt daar de visco dan van elke olie het zelfde is! en 0W kan ik me voorstellen als je in Canada s'winters moet starten ik die zou gebruiken, maar we wonen toch in Nederland!


07 feb 2009 0:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
alfa schreef:
niets mis mee!!!!

Maar er kan dus net zo goed 5W40 volsyntheet in in NL?
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


07 feb 2009 0:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.