Auteur |
Bericht |
EvDijk
964 C2 '90
|
Piepend en schurend geluid
Sinds enige tijd hoor ik onder uit de motorruimte een moeilijk te omschrijven geluid. Het geluid van iets dat aanloopt. Beetje piepend/slijpend, schurend en soms zagend geluid. Lijkt te komen van onderuit te motor c.q. onderste snaar.
Het geluid is er alleen bij stationair loop en is niet toerenafhankelijk. Kan dus zijn dat er niet weggaat bij rijden, maar dan hoor je het nier meer.
Alles werkt prima en de motor loopt als een zonnetje.
Natuurlijk al bij de specialist geweest, maar....dan doet hij het natuurlijk net niet en dan is er geen beginnen aan voor een monteur. Het is er dus niet altijd, maar de laatste tijd wel steeds vaker.
Koude of warme motor maakt niet uit.
Ik heb de zoekfunctie uitgebreid gebruikt, maar kom niets soortegelijks tegen.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
_________________________________________ Mooi groen is niet lelijk
|
25 jan 2009 18:42 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
als het meestal met koude motor is en je het hoort na het starten dan kan je volgende keer dat wieltje testen wat tegen de snaar loopt.
je kan deze ervan af duwen is het geluid dan weg kan je gemakkelijk een nieuwe monteren.
20 min werk.
Of eventueel smeren maar dat is maar een tijdelijke oplossing.
_________________________________________ remmen is angst
|
25 jan 2009 18:47 |
|
|
EvDijk
964 C2 '90
|
Dank Rob voor je reactie. Ik heb net een stuk gereden en de motor was goed warm. Toen was het geluid duidelijk aanwezig, je hoort het ook in het interieur. Heb zelf ook wel even aan een snaar gedacht, maar het geluid klinkt mechanisch.
Stomme vraag misschien, maar wat is het onderdeel wat wordt aangedreven door de onderste snaar ? Heb net wel gezien dat er wat speling zit op het onderste vliegwiel.
Het is overigens wel typisch het geluid van een onderdeel dat niet goed is gesmeerd.
Ga zowiezo even kijken naar dat wieltje.
_________________________________________ Mooi groen is niet lelijk
|
25 jan 2009 19:02 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Drooglopende compressor van het hydraulisch systeem klink ook ongeveer
zo. Kijk even naar het niveau in het reservoirtje rechts naast de olievuldop.
|
25 jan 2009 19:06 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
dat wieltje maakte bij mij echt een vervelend geluid dat ook binnen te horen was, hoe kouder hoe erger.
maar speling op het onderste poelie mag echt niet
de onderste is de aandrijving van de ventilator met daarin het dynamo en eventueel de airco pomp rechts.
het olie reservoir waar PaulusdB het over heeft is van de stuurbekrachtiging, even goed kijken met een lamp.
_________________________________________ remmen is angst
|
25 jan 2009 19:44 |
|
|
EvDijk
964 C2 '90
|
Dit ben ik tijdens mijn zoektocht op het forum wel tegengekomen, maar meestal in combinatie met problemen met de stuurbekrachtiging en dat werkt bij mij prima. Ook geen geluiden tijdens het sturen of zo.
Op de garagevloer ook geen sporen van lekkage.
Zou het dan toch het hydraulische systeem kunnen zijn ?
_________________________________________ Mooi groen is niet lelijk
|
25 jan 2009 19:47 |
|
|
EvDijk
964 C2 '90
|
Rob, is dat wieljte waar jij het over hebt op jouw foto te zien ?
_________________________________________ Mooi groen is niet lelijk
|
25 jan 2009 19:52 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
nee staat hier niet op zal een andere foto zoeken.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
25 jan 2009 20:03 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
geen 964 maar wel dat wieltje
_________________________________________ remmen is angst
|
25 jan 2009 20:05 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Bij mij was dat ook het geval eerst schurend zagend /slijpend geluid en niet lang daarna gaf de stuurbekrachtiger de geest. :
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
30 jan 2009 18:42 |
|
|
EvDijk
964 C2 '90
|
Gisteren heb ik een monteur van een garagebedrijf bij mij om de hoek er even naar laten kijken en hij wist zeker dat het de V snaar is die het geluid veroorzaakt.
Straks rij ik naar ERPA. Kijken wat zij er van zeggen. Nu maar hopen dat het geluid dan te horen is......
Wordt vervolgd.
_________________________________________ Mooi groen is niet lelijk
|
31 jan 2009 11:52 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Als dit echt zo is,en dat betwijfel ik, dan moet je geen meter meer rijden. Speling op de poelie betekent speling op de krukas en dat loopt niet zo lekker meer.
|
31 jan 2009 12:22 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Dat 'wieltje' heet toch: sensor die signaleert of je snaar nog heel is?
_________________________________________ Make the most of now!
|
31 jan 2009 21:30 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
jazeker,
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
31 jan 2009 22:25 |
|
|
EvDijk
964 C2 '90
|
Vanmiddag bij Erpa geweest en veel is duidelijk geworden. De snaren zijn wat uitgedroogd en na wat W40 er op was het geluid weg. Op zich zijn de snaren nog in goede conditie en hoeven niet vervangen te worden. Zoals al eerder gebeurd, was het geluid eenmaal bij Erpa aangekomen bijna weg en het is dus even afwachten of het smeren de (blijvende) oplossing is.
Ik kreeg nog het advies om de zijkanten van de snaren in te smeren met talkpoeder, schijnt ook te helpen.
Het wieltje is het niet en ook de stuurbekrachtingshydrauliek werkt nog goed.
Onderste poelie heeft geen speling. Met mijn lekenverstand had ik het dus mis.
Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat ik weinig met de auto rij en dat de auto weliswaar droog in de garage staat, maar wel vochtig.
Bedankt allen voor het meedenken !
_________________________________________ Mooi groen is niet lelijk
|
31 jan 2009 22:27 |
|
|
Hielkema993S
911 993 CarreraS
Ex 911 997 Coupe, Ex 911 993 TargaNuenen / N-Brabent
|
Het kan ook de aircopomp zijn. Heb hier ook problemen mee gehad, opgelost door een revisie pomp te laten monteren.
Was zeer onverstandig om hier mee door te rijden aangezien er anders vervuiling in de leidingen kan komen en dus ook de overige delen van het airco systeem.
_________________________________________ "There is no substitude"
|
31 jan 2009 23:21 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Bij de 993 giert/huilt/schuurt ook regelmatig iets in de motorruimte: even met teflon spray op snaar van aircocompressor en het stopt onmiddellijk.
Dus net als met de WD40 door Erpa.
Maar de oplossing is dit zeker niet.
Wat het wel is
Heb de snaar wel eens vervangen en toen was het maanden stil, niet dagen zoals met de spray-oplossing...
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
01 feb 2009 18:33 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Ik zou gewoon de snaren vervangen,vooral omdat je zegt,dat ze een beetje uitgedroogt zijn! Toen ik vorig zomer in Ned.was,had ik ook een gierend geluid van de snaren! Dacht,zal wel meevallen,maar nee dus! In het donker onderweg,knapt de snaar,dus de dynamo werkt ook niet meer! De laatste 3KM,zonder verlichting naar huis gereden,omdat de motor anders afsloeg. Net voordeur gehaald,toen de motor afsloeg
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
01 feb 2009 19:04 |
|
|
EvDijk
964 C2 '90
|
Tsja, dat is misschien nog niet zo gek om de boel preventief te laten vervangen. Altijd lastig als de specialist zegt dat het nog niet hoeft, maar vreemd blijft het natuurlijk wel dat je af en toe met de spuitbus aan de slag moet.
Gisteren stuk gereden naar de forumbrunch in Baarn en helemaal niets meer te horen. Echt helemaal geen mechanische geluiden meer. Alleen nog maar genieten van het geroffel en gegorgel.
Im april is het weer APK tijd en dat is een mooi moment om de snaartjes te laten vervangen.
_________________________________________ Mooi groen is niet lelijk
|
02 feb 2009 21:13 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
| | | | arenarood schreef: Ik zou gewoon de snaren vervangen,vooral omdat je zegt,dat ze een beetje uitgedroogt zijn! Toen ik vorig zomer in Ned.was,had ik ook een gierend geluid van de snaren! Dacht,zal wel meevallen,maar nee dus! In het donker onderweg,knapt de snaar,dus de dynamo werkt ook niet meer! De laatste 3KM,zonder verlichting naar huis gereden,omdat de motor anders afsloeg. Net voordeur gehaald,toen de motor afsloeg | | | | |
mmm, hadden je cilinderkoppen dus ook geen koeling die 3 km...
_________________________________________ oud is beter
|
02 feb 2009 21:30 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Jawel,er zitten in totaal 3 snaren op! Voor de airco,voor de koeling en de derde voor de dynamo. En het was die,die knapte Dus had wel koeling
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
02 feb 2009 22:43 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
ah. ik heb maar 1 snaar. evolutie.
_________________________________________ oud is beter
|
02 feb 2009 23:07 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Kijk maar eens op de bovenstaande foto's van rob964.4c,dan zie je 2 snaren! De airco zit er daar niet op(nog niet?)
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
02 feb 2009 23:28 |
|
|