Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 07 apr 2025 1:01

Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Carrera 3.0 vs. 3.0 SC 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Geen idee (heb nooit een ander configuratie gehad) maar die droge rochelroffel is heerlijk. Zeker hoog in de toeren!

26 jan 2009 23:22
Profiel
‘64 Kever
Bericht 
Geluid kun je met een standaard demper en standaard warmtewisselaars onder een SC3.0 ook krijgen ;)... Kwestie van een klein gaatje branden tussen in- en uitlaatkanaal.... "demper by Renntech" zegmaar...

Ietsje harder dan normaal, en boven de 5000rpm gaat ie gillen als een echte oude ;).... Geweldig geluid in alle tunnels ;)....

(terzijde, standaard demper in Zeeburger doet het ook goed :cheesy: )

Anyhow, SC3.0 en C3.0 zijn niet te vergelijken. Een C3.0 is een "verzamelaarsobject" aan het worden. Qua techniek verschillende auto's, qua rijden zal het mekaar niet heel veel maken denk ik? (op het hoge koppel in een SC onderin na!)

27 jan 2009 0:44
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Bericht 
Stop eens mannen! Ik ben èrg gevoelig voor dit soort liefdes verhalen!!! :oops: :oops:

Ooit, komt er een classic!

27 jan 2009 1:41
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonder
kort by Newark-on-Trent, U.K
Bericht 
Je voelt meteen of je in een stillere, beter geluids gedempte, meer solide SC zit of in een tin colablikje a la Carrera 3. De extra kilo's vanaf de SC maken echt het verschil...
Zoals eerder gezegd: het motor geluid dat erg turbine klinkt, is een combinatie van de 5 bladige fan en de C3 motor die erg eager opspint naar de redline.

Okay, effe disclaimer hier. Dit gebakje is the love of my life. Het was mijn 30ste verjaardag, en ik moest en zou een Carrera 3.o targa hebben. Maar, nu ik door de ogen van de redelijkheid kijk, was het gewoon een ketel van jewelste en had ik moeten rennen:

Ducktail hangt er half op, roest op de bumpers voor/achter, 95% incorrect dankzij een stel beunhazen (side repeaters in de vleugels (>81), latere knopjes op dashboard, achter reflector van een G50 3.2 carrera, 6 en 7 x 16 fuchs ipv 7 en 8 x 15 fuchs, voorspoiler van een 3.2 carrera maar met een :shock: massey ferguson tractor licht als links voor mistlicht -i'm not kidding, u leest het goed-, achter valance ingedeukt doordat ik op het hoogste punt in Engeland (tarn hill pub, tijdens een DDK Yorkshire tour) een 360 graden slip deed en 30 kilo moorland onder de voorspoiler had en een konijn vond tussen de achtervalance en de uitlaat :shock:, geen periscoopjes in de voorbumper, interieur zonder binnentapijtjes ... kortom, ze ging dus echt niet een concours winnen op de Porsche Club GB stand.

Afbeelding

Afbeelding

Maar... nadat ik dus eerder de motor opblies, en weer helemaal perfek hep laten maken, liep het ding dus als een trein.

Afbeelding

Omdat de wagen gewoon een run-down ouwe hond van een 911 was, had ik geen probleem om ze te gebruiken. Often and good!

Jammer genoeg kost het dus wel 3 x je (altijd te dure) aankoop prijs om de wagen cosmetisch en factually correct te krijgen, laat staan ook nog roestvrij, maar dat wist ik toen nog niet.

Ik zal later wel eens een draadje posten over roest op de C3, zowel coupe sunroof als targa modellen.....

Goed, het geluid dus....

http://s91.photobucket.com/albums/k282/bertroex/?action=view&current=MVI_1106.flv

http://s91.photobucket.com/albums/k282/bertroex/?action=view&current=MVI_1142.flv

;)

bert

27 jan 2009 1:48
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
mooi passievol verslag hoor. En in het filpje een heuse Permagrin op het gezicht vastgelegd :wink: .

27 jan 2009 8:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Bericht 
Ik geloof dat je tijdens het opnemen van het filmpje, het alle geld wel waard is geweest! ;)

27 jan 2009 10:51
Profiel Facebook 
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Bert: wel vanity plates maar ik heb wat moeite om ze aan jou te koppelen of mis ik wat.

Mooi verhaal (en filmpjes) weer. Ouwe C3 junk :mrgreen:

27 jan 2009 12:58
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
paSCal schreef:
Een SC3.0 204pk heeft in elk geval een heel hoog koppel bij lage toeren, waardoor hij "als een diesel" te rijden is (dat verwijt krijg ik dan ook vaak). Een C3.0 is volgens mij juist net een hoog-toeren motor toch? (niet uit ervaring).

Overigens, een SC3.0 204pk is uiteraard ook in hoge toeren aanwezig en erg fijn om te luisteren. ;)

Ik vind mn 3.2 ook erg lekkr trekken al vanaf 1500 rpm, zeker in bebouwde kom. Heb wel van div kanten gehoord dat het voor de smering van de bak beter is om niet te hard te trekken bij lage toeren.

27 jan 2009 13:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Maarten schreef:
Bert: wel vanity plates maar ik heb wat moeite om ze aan jou te koppelen of mis ik wat.

Hey Maarten,

Dit zijn geen Vanity Plates... maar relatief goedkope platen om de ouderdom van je wagen te maskeren.

Vanity plates zijn voor de show, type "M44rten" indien je naam Maarten is. Ik ben niet de man om geld uitgeven om zeg maar 8 ERT aan te kopen, maar sommige mensen doen dat dus wel.

De vorige eigenaar, type jazzbeard/expat in Midden oosten voor verschillende jaren/exotische jongere vrouw/labrador/rooie wijn neus en "very english indeed" hing de platen erop.

Ze zijn origineel van Noord Ierland (type ABC 1234) terwijl in de UK het formaat voor 1976 was type ABC 123 P, waarvan de laatste letter als "jaarcode" gold.

Onze man had twee platen: VIB 990 of Jaz 1744.
Ik vroeg hem: als je dan toch de ouderdom van je wagen wilt maskeren, waarom dan geen ageless UK plaat op de wagen (VIB990) ipv een ageless Northern Irish plate (minder "prestige".)

Zijn respons: "I'm a jazz man and my car is Jazzy".

The rest is history. :roll:

Bert

Laatst bijgewerkt door Bertroex op 27 jan 2009 19:51, in totaal 3 keer bewerkt.

27 jan 2009 16:37
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Mooi verhaal. Mooi leven ook jongere vrouw en lab. En dan toch je Porker verpatsen ;-)

27 jan 2009 17:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
I know... de reden voor de porker te verpatsen was

1. Zijn vrouw vond de wagen te luid

2. Hij gebruikte de wagen weinig

3. Hij wou een comfortable Golf 2.8 Quattro of zoiets hebben

Intussen heb ik best wel wat Porsche bezocht, en de excuses.... nou, ik kan er een boek over schrijven.

Groetjes,

Bert

27 jan 2009 19:49
Profiel
PorscheForum Rakker
cms
020
Bericht 
mijn eerste porsche was een sc met een 3.2 motor, en de 2e was een c3.0 uit 1976.
met name door de bilsteins lag de c3.0 als een plank op de weg, echt geweldig, maaja hij was ook verlaagd en turbo breed, dus dat hielp ook mee, de sc ging vergeleken hiermee als een boot door de bocht, zelfs na uitlijnen en nieuwe schokbrekers, niet zijnde bilstein nog niet op het niveau van de c3.0. Ik zou dus ook altijd bilsteins laten monteren onder een sc, 3.2 e.d. dan maar stuiteren ipv comfort, trouwens voor comfort koop je zo'n auto zowiezo niet.
Wat mij ook opviel was dat de c3.0 nog spartaanser was dan de sc.
Doordat mijn sc gelukkig een 3.2 motor had was deze aanzienlijk sneller dan de c3.0. ik vond de kracht van die motor dan ook wat tegenvallen, en inderdaad moest ik wat hoger in de toeren klimmen.
ik herinner me ook dat het onderhoud aan de c3.0 wat hoger lag, door duurdere onderdelen, bougie kabels bijv.
een fluitende fan heb ik helaas nog nooit zelf gehoord.

29 jan 2009 21:11
Profiel
carrera 3.0 1977
Asperen
Bericht 
Bilsteins zijn inderdaad super, over een drempel, 1x uitveren en weer stil, impressive. En ik vind het niet eens te hard/oncomfortabel, zelfs niet op onze tripjes door Italy.

De fan kan ik wel bevestigen, behoorlijke "huil" , had je wel de orig. 5 blades?

29 jan 2009 23:27
Profiel
PorscheForum Rakker
cms
020
Bericht 
ik heb hem vrij snel vervangen voor een 11 blads, voor de betere koeling.

30 jan 2009 0:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Ach, dat hele gedoe met die betere koeling met de 11 bladige fan, dat is weer zo een typisch probleem dat de 911 2.7 van model jaar 75 (en alleen dat jaar had) omdat de EGR (exhaust gas recirculation) system maakte dat de te hete uitlaatgassen werden gerecycleerd. Dat resulteerde in de motoren die te warm werden en uitzetten. De kop bouten werden uit de magnesium crankases getrokken. De Model Year '76 2.7 had alu cases, en de Model year '74 911 2.7 had geen EGR.

De europese 2.7 en ook de C3 hadden er minder last van door de lagere ambiente temperaturen,en laten we dus ook effe niet vergeten dat de C3 een oliekoeler heeft in het voorspatbord (is dat het nederlandse woord voor Front inner wing?)

De carrera 3, met zijn alu crankases, heeft daar nooit problemen gehad met de koeling en de 5 bladige fan.

Wat de carrera 3 WEL had, is dat door een onzorgvuldige assembly van de motoren in de periode 76 en mei 77 er te veel speling was op de valves en dit resulteerde in "piston Slap".

Bovendien heeft men ook problemen gehad met de veren van de hydraulische kettingspanners die braken door slechte metaal legeringen. Porsche heeft een document -vertrouwelijk- uitgebracht waarbij de porsche dealers de kop eraf moesten gooien + de kettingspanners reviseren en daarna de dealer nummer inslaan naast het motornummer om aan te geven dat de werken werden uitgevoerd. Porsche Cars Great Brittain stelde voor dat de klant de werkuren betaalde, en dat Porsche Cars GB de onderdelen betaalde, en dat het ideaal moest worden "ingebouwd" tijdens een jaarlijkse/12000 miles service zodat het minder opviel.

Mike Bainbridge, die in '69 bij Porsche Kendall begon, gaf me een copy van het document. Ook vertelde hij me dat iedereen eigenlijk ontgoocheld was met de C3 omwille van de k-jet (die techniekers gingen proefritjes maken de carrera 2.7 zonder airbox :shock: om effe meer dat inductie effect van de MFI te horen-) en ook omwille dat die C3's vele extra werk nodig hadden om goed te krijgen.

Voor vele jaren waren de C3's ondergewaardeerd tov de SC; dezer dagen, nu de meeste C3's zijn gereviseerd enz, komt pas de werkelijke potentieel los van zo'n wagen.

Groetjes,

Bert

Laatst bijgewerkt door Bertroex op 30 jan 2009 10:36, in totaal 1 keer bewerkt.

30 jan 2009 2:43
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
interessant verhaal Bertroex. Wellicht verklasart dit voor een klein deel mede de vermogensterugstap die destijds werd gemaakt met de SC (180pk bij introductie), naast de hoofdverklaring, het terugdringen van emissies om te voldeon aan de strengere eisen (als ik dit althans zo goed memoreer). Wellicht waren er ook onderdelen die nog bestudering nodig hadden alvorens men de 200pk grens weer durfde op te zoeken.

30 jan 2009 8:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Bericht 
Dit zijn nou echt de posts waarvoor ik me op dit forum ooit aanmeldde :)

30 jan 2009 20:19
Profiel Facebook 
carrera 3.0 1977
Asperen
Bericht 
Mooi verhaal Bert! Weer veel geleerd! :thumleft:

31 jan 2009 0:16
Profiel
PorscheForum Rakker
3.0 SC 1983 Coupe
Bericht 
Zou Carlo van Kreij dit forum soms ook lezen? Hij heeft al een tijd een Carrera 3.o te koop staan uit 1976 (blauw) met cupvelgen :( Vraagprijs al maanden lang 19.900,- Ik zag net dat er nu (sinds heel kort) 15" Fuchsen onder zitten en ........ omdat hij zo exclusief is, is de vraagprijs even gestegen naar 29.000,- :!:

31 jan 2009 0:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Bericht 
Is het wel dezelfde ;)?

31 jan 2009 1:34
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
3.0 SC 1983 Coupe
Bericht 
Het is exact dezelfde advertentie, met dezelfde tekst, km.stand en leeftijd. Interieurfoto is ook helemaal hetzelfde (met brandblusser onder het dashboard). En de kleur ook...... dus geen twijfel mogelijk. Hij heeft ook twee bruine SC's staan en daarvan is er een vorige maand ook al verhoogd in prijs. In dit geval met 2000,-

31 jan 2009 11:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Bericht 
Kredietcrisis!! :lol:

31 jan 2009 15:03
Profiel Facebook 
carrera 3.0 1977
Asperen
Bericht 
Klopt, die C3.0 heeft ie al een tijdje. Als die 29K waard is, wat moet die van mij dan wel niet waard zijn! :lol: :wink:

01 feb 2009 1:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Cayman R - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Bericht 
Hallo, mooie verhalen hier :wink:

Citaat:
Ik dacht dat de SC het eerste model was met rembekrachtiging, wel zo prettig

heeft de '77 C-3.0 ook !

wat gewicht betreft, vraag ik me nog steeds af wat hetverschil in gewicht zou zijn tussen een SC en een '77 C-3.0. Tussen '76 en '77 zijn er enkele aanpassingen gebeurd, waardoor het verschil tussen '77 en SC visueel heel klein is. Ik heb ooit horen zeggen dat het de motor is + extra geluidsisolatie die de SC zwaarder maken, maar weet niet of dat zo is.

Mijn C-3.0 heeft vorig jaar een complete motorrevisie gehad bij Erpa : de gevolgen van (ooit slecht herstelde) kapotte kettingspanners waren nog steeds zichtbaar, dus mijne heeft zeker nooit de fabrieks aangeraden reparatie gehad :roll:
Revisie was nodig omwille van 6 (zes !) afgebroken cilinderkopbouten ! Auto had slechts 75.000km toen ik hem kocht, maar dus wel een kapotte motor : te veel stilgestaan, te weinig onderhoud, roest op de cilinderkopbouten........

Mijne heeft early SSI's met dus dubbel in/enkel uit (Dansk) uitlaat : klinkt best hard en helemaal anders dan met de standaard ww's en uitlaat. echt discreet is het dus niet 8)

01 feb 2009 17:08
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
917 schreef:
Zou Carlo van Kreij dit forum soms ook lezen? Hij heeft al een tijd een Carrera 3.o te koop staan uit 1976 (blauw) met cupvelgen :( Vraagprijs al maanden lang 19.900,- Ik zag net dat er nu (sinds heel kort) 15" Fuchsen onder zitten en ........ omdat hij zo exclusief is, is de vraagprijs even gestegen naar 29.000,- :!:

Fuchsen worden écht steeds meer waard :lol:

01 feb 2009 17:17
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende