Auteur |
Bericht |
koebel
993 targa, ex 964 targaN-Brabant
|
vreemd gevoel in stuur bij uiterste stuuruitslag 964
Als ik (bijv. bij uitrijden van een parkeerplaats) met volledige stuuruitslag weg rijdt, dan voel ik een trilling in het stuur alsof ik over een wasbord rijdt. Dit is alleen bij sturen naar rechts. Bij normaal rijden voel ik niets vreemds aan het stuurgedrag. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, inclusief de mogelijke ernst?
thx
_________________________________________ air supremacy
|
05 feb 2009 13:22 |
|
|
cabrio wim
|
Wringen van de banden door huidige kou, is normaal.
|
05 feb 2009 13:31 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Is helemaal normaal door de grote stuuruitslag in combinatie met je brede banden.
De binnenrand van je wiel zit op een kleinere draacirkel dan de buitenrand van je wiel. Daardoor zouden de wielen eigenlijk met een iets verschillende omwentelingssnelheid draaien, maar dat kan niet omdat de band één geheel is.
Het resultaat is opbouw van mechanische spanning in je loopvlak op de plaats waar de band op de weg staat, die zich met schokkende bewegingen steeds "ontlaadt".
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 feb 2009 13:31 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ja ... is Koebel niet d(i)e man van d(i)e Sumitomo banden
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
05 feb 2009 14:28 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Als ik dat had geweten had ik een ander antwoord getikt hierboven ...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 feb 2009 17:02 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Is het dan niet raar dat het alleen bij sturen naar 1 kant gaat? Zou het ook een homokineet kunnen zijn?
_________________________________________ Make the most of now!
|
05 feb 2009 17:11 |
|
|
Yer986S
Porsche Boxster S (986)Rotterdam
|
Grappig, ik heb hetzelfde probleem
Bij koud weer hoor ik hetzelfde rare geluid als ik mijn stuur volledig naar rechts heb gedraaid. Onder mijn auto heb ik de 18 inch turbo look velgen met Pirelli Zero's eronder.
Het lijkt of er "kiezeltjes" onder mijn banden ligt waardoor het lijkt alsof de band "verspringt". Ik wilde eigenlijk al een afspraak maken bij de Porsche dealer om er naar te laten kijken.
Kan het niet iets anders zijn? Mijn wagen heeft nu 60.000km gedraaid lijkt me een beetje weinig om eraan te denken dat mijn ophanging nu al aan vervanging toe is...
Grtz Yer
_________________________________________ YIIIIIIIHHHHHHHHAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!
|
05 feb 2009 17:33 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Het is wat Lindemans schrijft. Het voelt als verspringen van de band en dat doet deze ook.
Met winterbanden zal je het nu niet merken.
Ken het van de 993 en idem van de 997
Na de winter is het weg
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
05 feb 2009 17:38 |
|
|
Yer986S
Porsche Boxster S (986)Rotterdam
|
Bedankt voor je snelle reactie Paul!
Ik had al geld gereserveerd om mijn speeltje weer in topconditie te krijgen
...Het is ook geen weer om met de Porsche te rijden maar het kriebelt zo vaak om haar toch even uit te laten
_________________________________________ YIIIIIIIHHHHHHHHAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!
|
05 feb 2009 17:48 |
|
|
koebel
993 targa, ex 964 targaN-Brabant
|
He Olaf, een vraagje stellen mag: zelfs over funky banden.
Het huidige schoeisel van de P. zijn keurige N2 Conti's......
Allen bedankt voor de geruststellende woorden...
_________________________________________ air supremacy
|
05 feb 2009 21:32 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Lees nou even gewoon mijn eerdere stukkie hierboven; het is normaal en natuurkundig geheel logisch verklaarbaar .... delen van de band schuren/springen inderdaad over het wegdek hierdoor ...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 feb 2009 22:31 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Grappig, heb het hier afgelopen zondag nog met Paul over gehad. Komt bij mij ook voor.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
05 feb 2009 23:29 |
|
|
V-8
997 GT3RS, 964RS, 911R, 934 (project ?), 73RS (op zoek)Den Haag
|
Het kan ook liggen aan de beperkers van je draaicircel - als je bij de limiet komt en er staat kracht op de band/het wiel krijg je een soort raspend geluid. In mijn ervaring klinkt dat toch wel anders dan de "kruipende" band in een gladde parkeergarage. Het schijnt typisch iets van de 964 te zijn overigens..
|
05 feb 2009 23:53 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Dat geluid herinner ik me inderdaad ook, maar dan van de 3.2.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
06 feb 2009 11:22 |
|
|
HansA
1989 911 Carrera 2 (964)Baarn, NL
|
ik heb het inderdaad ook bij 987, vooral 'smorgens als ik de garage uitdraai. En ik Californie had ik er nooit last van maar daar kwam de temperatuur ook nooit onder zeg 12gr
_________________________________________ Life's too short to drive boring cars.....
|
06 feb 2009 15:31 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ik herken dit ook wel. Heeft volgens mij inderdaad ook te maken met het feit dat, door de brede banden, het rubber gaat "wringen". Bij warm weer komt het bij mij nauwelijks voor, waarschijnlijk omdat het rubber dan soepeler is.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
06 feb 2009 15:59 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
07 feb 2009 14:36 |
|
|
koebel
993 targa, ex 964 targaN-Brabant
|
Vandaag even een experimentje gedaan met de leaseauto. Hoewel er bredere banden op de lease auto liggen (225 ipv 205 op de P.) heeft deze er geen last van bij maximale stuuruitslag. een ontkrachting van de theorie......?
_________________________________________ air supremacy
|
07 feb 2009 19:30 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Voorwielaandrijving? Meer gewicht op de voortrein? Dat scheelt allebei.
Ook het camber van de wiel is m.i. van invloed.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
08 feb 2009 0:17 |
|
|
koebel
993 targa, ex 964 targaN-Brabant
|
Nee, leaser heeft achterwielaandrijving en beide auto hebben Conti Sportcontact 2 banden. Ik zou zelf ook denken dat het aan de camber instelling zou kunnen liggen...
_________________________________________ air supremacy
|
08 feb 2009 9:24 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
rij je in een C2 of C4 , dat kan ook een verschil uitmaken
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
08 feb 2009 13:41 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
dat is toch geen vergelijking!
totaal andere auto, wielophanging, gewicht, bandenmaat.
Maar wees gerucht ik heb een c4 en die heeft het ook wel eens.
wel is bij mij een een stuuruitslag beperking gemonteerd omdat ik met 18"
rij en anders de band aan de binnekant aan zou kunnen lopen.
tevens kan een andere (verkeerde) afstelling het erger of minder maken.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
08 feb 2009 13:51 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Is de draaicirkel bij maximale stuuruitlsag vergelijkbaar ..... ?
Die van een 911 is erg klein hoor, waardoor het effect groter is.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
08 feb 2009 14:23 |
|
|
koebel
993 targa, ex 964 targaN-Brabant
|
die draaicirkel van de leaseauto is zelfs kleiner, dus m.i. een grotere stuuruitslag.....
Mijn 964 is een C2...
_________________________________________ air supremacy
|
08 feb 2009 14:26 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
hoe zit het met eventuele speling op de fuseekogel en of stuurkogels ?
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
08 feb 2009 14:41 |
|
|