Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 12:34

Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Cayman 2.9 PDK 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
997 GTS C2 cabrio '11 zwart ex 964 Jubi #445 '93 viola ex 996TT '03 zwart ex 993 TT '98 ex 993 cabrio '94 ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
Bericht 
Heb 2 jaar geleden toen ik mijn eerste P ging kopen nog langdurig gewtwijfeld of ik niet een nieuwe Cayman S zou kopen, heb toen uiteindelijk toch voor een jong gebruikte 911 gekozen, simpel omdat een Cayman fantastisch rijdt, maar geen 911 is... (maar hij rijdt eigenlijk wel net zo leuk, misschien eigenlijk wel beter!!!)

16 feb 2009 1:00
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Ik las ergens (ik meen in de autoweek) dat van de nieuwe 911's die nu worden geproduceerd 98% met PDK bak zijn. :shock: Ik heb met een vriendelijke forummer met 911-PDK mogen meerijden, en het is echt verbluffend. 8)

16 feb 2009 1:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Veen
Bericht 
Met Erik (Roger That!) heb ik zo'n anderhalf uur met de Porsche Cayman 2.9 PDK gereden. Ik vind het een topauto! Ook vanuit PCE.
Geweldige acceleratie en wegligging. Schakelen werkt supersnel in deze bolide. Binnenkort een proefrit met de 997 PDK.

16 feb 2009 3:08
Profiel Facebook 
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
Olaf schreef:
Rad911 schreef:
PDK schijnt sneller te schakelen dan een handbak, dus een logische evolutie imho.

... is 'n soort "handbak" - flippers aan je stuur en geen koppeling :arrow: sneller kan bijna niet :twisted:

Precies. Maar met handbak bedoelde ik de bak die de puristen graag behouden. Dus zelf de tandwielen van de versnellingen op de juiste plaats schuiven ipv hydraulisch.
Je kan ook met het pookje tippen. Lijkt het nog een beetje ouderwets. PDK lijkt mij ultiem!

16 feb 2009 8:44
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Arie Timmermans schreef:
Met Erik (Roger That!) heb ik zo'n anderhalf uur met de Porsche Cayman 2.9 PDK gereden.

Aha ... dus dat was jij :lol: Rodger That schreef het al eerder ...

Arie Timmermans schreef:
Binnenkort een proefrit met de 997 PDK.

... gaat de Rari het veld ruimen :?: .. of komt de 997 erbij :?:

Rad911 schreef:
Je kan ook met het pookje tippen.

Dat lijkt helemaal nergens naar ... :evil: ... met de oude Tip had je nog 'n beetje het idee dat je aan het schakelen was - met de PDK is die pook IMO alleen maar onhandig :idea:

16 feb 2009 10:19
Profiel WWW Facebook 
Timeless
Bericht 
Pookje is best fijn , geen ervaring met de tip maar het pienter pookje is best pienter :wink:

16 feb 2009 11:25
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
MS964 schreef:
Ik las ergens (ik meen in de autoweek) dat van de nieuwe 911's die nu worden geproduceerd 98% met PDK bak zijn. :shock:

Dat zal Porsche graag zien, dat dit soort cijfers bekend worden 8)

Omdat de meeste mensen zich aansluiten bij de meerderheid.
En Porsche moet ongetwijfeld hoge ontwikkelingskosten terugverdienen, en is uiteraard blij met extra omzet van 3500 Euro (excl. BPM, per 911).

Tenslotte zullen er de laatste maanden ook echt wel veel auto´s met PDK geleverd zijn, bijna alle demo auto´s zijn er van voorzien.

16 feb 2009 11:49
Profiel
Timeless
Bericht 
MS964 schreef:
Ik las ergens (ik meen in de autoweek) dat van de nieuwe 911's die nu worden geproduceerd 98% met PDK bak zijn. :shock: Ik heb met een vriendelijke forummer met 911-PDK mogen meerijden, en het is echt verbluffend. 8)

Bij Ferarri de laatste 2 jaar idem , fomule 1 volgens mij inmiddels al 10 jaar geen handgeschakelde bak . Wel rally auto's handgeschakeld .... :twisted:

16 feb 2009 12:14
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht 
Leuk Olaf. Ben benieuwd naar een uitgebrieder rijverslag trouwens ;).

Ik vind de nieuwe Cayman echt geweldig. Sowieso ben ik een enorme Cayman-fan. Het vorige model kon mij al enorm bekoren en zorgde echt iedere keer dat ik er in reed voor een enorme lach op mijn gezicht. Ik vind hem niet slechter dan de 997, zeker niet. Ik snap echter wel dat jij vindt dat hij wat te licht is, die 2.9. dat is ie voor mijn gevoel ook. ik denk dat een Cayman S met lsd en natuurlijk een handbak, gewoon de beste keuze is.

Die 3.4 ben ik trouwens erg benieuwd naar. Binnenkort ga ik op pad met een nieuwe Boxster S met PDK. Ben heel benieuwd!

16 feb 2009 12:30
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
997 mk2 cabrio
veluwe
Bericht 
Tussenacceleratie (80 - 120 km/h) handbak 6,6 s pdk 7,0 s

Kijk daar hoor je niemand over :langzamer in tussen acceleratie...... je rijdt bij 70 km/uur in z'n 7 (!!)
Dat is fantastisch als je energie wilt besparen, niet als je het porsche gevoel wilt. Dit zegt (voor mij ) eigenlijk alles. Als je met die PDK rijdt denk je omdat alle autoweek's het schrijven, dat het ook leuk is.......
Maar dan ga je weer nadenken wat vind IK er eigenlijk zelf van..
Mijn mening is dat het een hele goede automaat is , maar wel voor in een benz..... maar niet voor in een sportwagen, veel te gevoelloos....

kijk hier word het nog eens uitgelegt :
http://www.drivers-republic.com/dr_tv/index.cfm?videoid=b81b7711222a45d0b7ff94c70969641a&area=videos

http://magazines.drivers-republic.com/driversrepublic/theenemywithin033/?fm=2

16 feb 2009 18:57
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
gast schreef:
Blijft leuk die discussie handbak versus PDK. :popcorn:

Ik vraag me wel af hoeveel mensen met een voorkeur voor de handbak daadwerkelijk een keer met PDK hebben gereden? :?: :roll:

sir marco schreef:
Tussenacceleratie (80 - 120 km/h) handbak 6,6 s pdk 7,0 s

Kijk daar hoor je niemand over :langzamer in tussen acceleratie...... je rijdt bij 70 km/uur in z'n 7 (!!)

Maar hij blijft niet in z'n 7 staan, zo veel koppel heeft hij nu ook weer niet :wink:
Of de kickdown schakelt 3 versnellingen terug bij gas geven voor een tussensprint, of je doet dat gewoon zelf met het pookje...

16 feb 2009 19:53
Profiel
Timeless
Bericht 
Het is toch fijn dat we altijd weten wie nr 1 is in elke strijd , we weten ook altijd wie nr1 is op de 100mtr . We weten ook altijd wat de snelste auto is en wat de snelste Porsche is ....Nooit fijn is het bij een stoplicht tot stoplicht race als je naar links of rechts moet kijken en weten dat je 2e was , en eigenlijk moet je de winnaar ook nog feliciteren of knikje geven "ja je was sneller ".......nooit fijn is dat . Helemaal nooit fijn als je tot overmaat van ramp nog misschakeld ook, dat is al helemaal niet fijn .Daarom wel altijd fijn als je wint en de felicitaties in ontvangst mag nemen .... :wink:

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door amandus op 16 feb 2009 22:16, in totaal 1 keer bewerkt.

16 feb 2009 21:23
Profiel
PorscheForum Rakker
997 mk2 cabrio
veluwe
Bericht 
Citaat:
Maar hij blijft niet in z'n 7 staan, zo veel koppel heeft hij nu ook weer niet Wink
Of de kickdown schakelt 3 versnellingen terug bij gas geven voor een tussensprint, of je doet dat gewoon zelf met het pookje...

leuk maar met een handbak zat je al in de juiste versnelling, die automaat moet drie trappen terug en dat duurt even.
En dat voelt niet zoals het hoort......tenminste als je je Porsche niet alleen gebruikt om met een petje op langs dijkjes te tuffen.

En waarom heeft de nieuwe GT3 geen PDK ? Het is dan de enigste Porsche die niet in automaat leverbaar is.....l

16 feb 2009 21:29
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
MS964 schreef:
Ik las ergens (ik meen in de autoweek) dat van de nieuwe 911's die nu worden geproduceerd 98% met PDK bak zijn. :shock:

Dat zal Porsche graag zien, dat dit soort cijfers bekend worden 8)

Omdat de meeste mensen zich aansluiten bij de meerderheid.
En Porsche moet ongetwijfeld hoge ontwikkelingskosten terugverdienen, en is uiteraard blij met extra omzet van 3500 Euro (excl. BPM, per 911).

Tenslotte zullen er de laatste maanden ook echt wel veel auto´s met PDK geleverd zijn, bijna alle demo auto´s zijn er van voorzien.

En Paul, volgens mij had Porsche (althans voorafgaand aan overname VW) het bijzonder hard nodig dat een groot aandeel van de verkoper met PDK zou worden uitgevoerd, om hiermee beter uit te komen met de emissiewaarden gemeten over totaal aan verkochte auto's.
Ik kan mij jouw - en Olaf's - conclusie toch wel voorstellen. Is denk ik meer gevoel dan ratio.
Ik kan er niet over meepraten, heb nu alleen receltelijk een XC60 T6 met -verplichte- automaat. Ik weet het, da's zeker geen PDK natuurlijk. Maar toch: het is zeker heel snel, ik denk niet dat ik als amateur hier tegenaan kan schakelen, maar het betekent ook wel heel weinig actie: pedaaltje intrappen, armpje op de raamrand, linkervoet wat rusteloos links onder de stoel, wat minimale stuurbewegingen, dat is het wel. De snelheidskick is gaaf, maar mijn V70 D5 voelde door de handback sportiever. Nogmaals, ik weet het, geen vergelijk, maar ik denk toch dat de essentie vergelijkbaar is: de PDK is vermoedelijk bloedsnel, maar wat draag je daar nou zelf nog aan bij?

16 feb 2009 21:40
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Opletten dat je op tijd remt met al die snelheid! :idea: :wink:

16 feb 2009 22:15
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
sir marco schreef:
En waarom heeft de nieuwe GT3 geen PDK ? Het is dan de enigste Porsche die niet in automaat leverbaar is.....l

Waarom heeft een formule 1 geen conventionele handbak?

16 feb 2009 22:58
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
sir marco schreef:

Check even de geschiedenis van Porsche en de PDK. Porsche heeft het PDK systeem al in de tachtiger jaren toegepast op de 956 en 962. :!: :idea:
Dus om er nu zo heel denigrerend over te doen vind ik ook wat te.
PDK is een geweldige bak en ik kan me bijzonder goed voorstellen dat die voor veel mensen de voorkeur heeft boven de handbak. Zeker in de acceleratie schakel je daar echt niet tegen op.
Een handgeschakelde auto heeft gewoon een heel andere beleving. Heeft ook absoluut mijn voorkeur maar als ik de Porsche voor dagelijks verkeer in moest zetten zou ik toch ernstig gaan twijfelen.

17 feb 2009 0:00
Profiel WWW
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
+1

17 feb 2009 0:06
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
maurice schreef:
.. als ik de Porsche voor dagelijks verkeer in moest zetten zou ik toch ernstig gaan twijfelen.

:wink:

17 feb 2009 0:06
Profiel WWW Facebook 
Timeless
Bericht 
maurice schreef:
sir marco schreef:

Check even de geschiedenis van Porsche en de PDK. Porsche heeft het PDK systeem al in de tachtiger jaren toegepast op de 956 en 962. :!: :idea:
Dus om er nu zo heel denigrerend over te doen vind ik ook wat te.
PDK is een geweldige bak en ik kan me bijzonder goed voorstellen dat die voor veel mensen de voorkeur heeft boven de handbak. Zeker in de acceleratie schakel je daar echt niet tegen op.
Een handgeschakelde auto heeft gewoon een heel andere beleving. Heeft ook absoluut mijn voorkeur maar als ik de Porsche voor dagelijks verkeer in moest zetten zou ik toch ernstig gaan twijfelen.

Cool beschreven zoals het is Afbeelding

17 feb 2009 17:06
Profiel
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
Bericht 
plus fonz

17 feb 2009 17:55
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
maurice schreef:
Een handgeschakelde auto heeft gewoon een heel andere beleving. Heeft ook absoluut mijn voorkeur

maar als ik de Porsche voor dagelijks verkeer in moest zetten zou ik toch ernstig gaan twijfelen.

Precies dat schreef ik ook over de motivatie achter de uitvoering van onze 997 :wink:

18 feb 2009 14:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Zevenbergen
Bericht 
Dit schreef ik zelf eerder over de PDK, toen ik met de 997 Carrera S PDK reed:
Citaat:
Dan de conclusie. Is de PDK geslaagd…..ik zeg ja. Een dikke ja. Zeker wanneer we hem vergelijken met de Tiptronic dan is het echt een enorme verbetering. Tel daar nog eens bij dat hij echt enorm veel gemak biedt (in D) en heel veel fun (in M) en het is echt een hele goede en bovenal supersnelle versnellingsbak. Dat de knoppen verkeerd om zitten…..dat nemen we dan maar voor lief, daar ben je na een complete dag sturen toch aan gewend. Nooit zou ik zelf in een sportauto een automaat kopen, maar Porsche heeft mij anders doen besluiten, of ik het zou doen weet ik nog niet, maar de optie is in ieder geval open gezet, want de bak is echt heel goed.

Zo is het in mijn ogen nog steeds. Het is gewoon een erg erg goede bak, zou je de auto als daily driver gebruiken, dan zou ik zeker ook een PDK overwegen. Maar als vrijetijds-wagen zou ik absoluut een handbak kiezen.

En ook nog eens het verschil tussen de Cayman en de 997. Ik heb toch de Cayman iets meer als gooi en smijt kar in mijn hoofd, daar zou ik sneller voor een handbak gaan. Denk dat ik een Boxster, waar je ook meer mee cruist, eerder voor een PDK in aanmerking zou komen. We gaan het zien binnenkort.

18 feb 2009 17:46
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
wel leuk die opmerking over de gt3, maar kijk eens naar een cup-uitvoering of een rsr; daar zit echt geen handbak meer in :wink:

18 feb 2009 18:11
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Zevenbergen
Bericht 
Zit natuurlijk wel een behoorlijk verschil tussen een PDK-bak en een sequentiele versnellingsbak.

Meen dat het ergens te maken had met de krachten die vrijkwamen op de bak bij de GT3, de Turbo en de Gt2, waardoor die er nu nog niet zijn. Maar daar zal vast en zeker een oplossing voor komen, en ik twijfel er niet aan dat we in die modellen dan ook de PDK wel zien verschijnen.

18 feb 2009 18:23
Antwoord op onderwerp   [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende