Auteur |
Bericht |
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
eerder werd aangegeven dat dit absoluut een schijntje was; ik reageerde door aan te geven dat dit, netto, helemaal niet slech is. Geen vetpot is inderdaad wellicht zelfs nog wat pedant uitgedrukt wellicht... Maar ik wil maar aangeven dat je, als je niet al te exorbitant leeft, je best al zou kunnen rentenieren van 2 mio. (dan koop je bijvoorbeeld een leuk 3.2 tje en rijd je daarmee tevreden lachend langs de Porsche schowroom vol blinkende, lonkende 997's ).
|
17 feb 2009 22:51 |
|
|
plh
Voorlopig niet !Friesland
|
Okeeeeeee, ik zou me er i.i.g. goed mee kunnen redden.
_________________________________________ Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !
|
17 feb 2009 22:57 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
@HV: Ik ga van de beleggingswaarde uit (die dus hopelijk lijkt op wat je er daadwerkelijk voor betaalt)
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
17 feb 2009 22:58 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
4% minus 1,2% belasting en 2,8% inflatie = 0,0.
Echt, met 2 mio rentenieren is niet logisch en zeker niet een betere optie dan met 2 mio e.v. een goede onderneming draaien.
|
17 feb 2009 23:03 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Devils Son, je eindconclusie klopt wellicht (ik onderneem de komende tijd ook lekker door ), maar je berekening niet. Die 56.000 wordt elk jaar inderdaad minder waard. Ervan uitgaande dat je alles opmaakt (dus geen vermogensgroei), vertegenwoordigt die 56.000 Euro 10 jaar later nog maar een koopkracht van zo'n 40.000,-. Maar wie zuinig is, zou hiervan nog altijd goed kunnen leven; het is niet zo dat het netoo rendement terstond verdampt puur door de inflatie. Dan ga ik er wel even van uit dat de recessie ons uiteindelijk niet zal opzadelen met woeker-inflatie .
|
17 feb 2009 23:07 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik moet nog zeker 40 jaar (hoop ik), dus moet ik op het eind met 18K netto rond komen na inflatie...
Dat nog afgezien van het feit dat rendemenden niet constant zijn. Je zal op 1-1-2008 maar zijn begonnen. Is die 2 mio ineens nog maar 1 mio en dan moeten de uitgaven er nog vanaf.
Ik vind het niet realistisch om van 2 mio te rentenieren. Of je moet verhuizen naar Tsjaad, want daar is je gulden een daalder waard en nog wel meer ook.
|
17 feb 2009 23:11 |
|
|
Jort
Groningen
|
Volgens bovenstaande berekening is rentenieren vrijwel nooit logisch, de realiteit anders.
Voorlopig ligt overigens deflatie op de loer.
_________________________________________ Tjolk.
|
17 feb 2009 23:11 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
@ Devils Son: bij passief rentenieren ga ik wel uit van een vrij constant rendement, namelijk gewoon op de bank plaatsen. Wellicht een bancaire of staatsdeposito, maar in principe gewoon spaarrekening. Hierboven werd eerder al 4% genoemd, een spaardersrendement dus. En dan heb je, gelukkig, even niet te maken met 2 miljoen die ineens 1 waard is...
Maar mee eens, beter wat langer doorwerken alvorens te rentenieren. Maar zeg, je bent 55, en je hebt die 2 miljoen, dan is dat best een optie: wat voorzichtiger met de grote uitgaven, 2e hands campertje voor de avontuurlijke reizen en genieten van het leven!
|
17 feb 2009 23:17 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Er speelt natuurlijk meer dan deze platte berekening. Je moet gewoon meer rendement halen, maar daarmee moet je meer risico lopen. Dat moet zich dan ook vertalen in een startkapitaal waarmee een slechte start geen probleem is.
En aandelenverliezen...
|
17 feb 2009 23:21 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Nu is 4% geen enkel probleem. Maar of dat over een jaar nog zo is, is een tweede. Nog afgezien van het feit dat Icesave debacles duidelijk hebben gemaakt dat ook volledige veiligheid niet bestaat.
Dat noem ik dan ook vroegpensioen. Je hebt gelijk, op latere leeftijd kan het voldoende zijn.
|
17 feb 2009 23:23 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Particulier
Maarten, ook voor particulieren geld dit. Echter zijn er altijd uitzonderingen. Kan zijn dat men een inschrijving doet op prive en belegd onroerend goed. Dan kan men eventueel meer financieren.
Echter bij belegd onroerend goed is het gewoon moeilijk een huurder eruit te zetten dus een lager krediet dan eigen gebruik.
Daarnaast ben ik benieuwd bij welke bank dit was waar je meer kan financieren in prive.
|
17 feb 2009 23:40 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Prive meetekenen helpt altijd ja!
Bij beleggingsvastgoed heb ik liever niet dat jij de huurder eruit trapt....
Locale Rabo's etc. Ik denk dat het nu even lastig is ook maar iets te financieren maar normaal gesproken moet dit echt te doen zijn!
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
17 feb 2009 23:44 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Nop
Kan je 1 ding vertellen die tijd komt de eerste 10 a 20 jr niet meer terug. Rabo gaat je zeker weten dit niet meer verstrekken.
|
17 feb 2009 23:46 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Geheugen van de markt is jaar of 7. En weet zeker dat er nog locale Rabo's zijn die het doen!
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
17 feb 2009 23:48 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Meer
Dit doen ze alleen als ze meer zekerheid hebben en dan doet bijna ieder bank het gezien afgedekte zekerheid. Ik weet niet of jij realiseert hoe slecht het afgelopen ophaal rondje Rabo obligaties is geweest, ga ervan uit dat ze gemiddeld met 80% zijn gedaald.
|
17 feb 2009 23:51 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Denk dat die het van alle Europese grootbanken het beste doen.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
18 feb 2009 0:21 |
|
|
Yoda
964 C2C (1991) Oak GreenNoordwijk ZH
|
on topic; Ik bedoelde dat als je 2 mio hebt, je dat beter niet in een autodealer als enige investering moet stoppen.
Feit blijft dat het op dit moment pompen of verzuipen is voor de autodealers.
Echt on topic; ja, de prijzen van gebruikte en nieuwe voorraadauto's zullen als gevolg hier van en van de lagere vraag dalen. Ik denk zelf in lijn met eerdere posts, dat de waterkoelers hier meer last van zullen hebben dan de luchtgekoelde brigade.
PS. Dit was niet de belangrijkste reden dat ik mijn ingeruilde Boxster na 5 weken heb omgeruild voor een 964 Cabrio, dat was 2 zitplaatsen meer en meer ruimte voor mijn eigen 1,92m.
_________________________________________ "Do or do not... there is no try."
|
18 feb 2009 9:58 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Juist een goed moment om ze over te nemen...
Dealerschappen zijn conjunctuurgevoelig. Het punt is dat sommigen (mede door de importeurs) niet gehandeld hebben conform die wetenschap.
|
18 feb 2009 10:08 |
|
|
Clemento
|
Lijkt me wel een aardige aanname. De oer 911 blijft toch echt de P die altijd gewild blijft.
Puur tijdloos zoals het plaatje hierboven al aangeeft.
Zal nog wel een jaartje in 944 rond karren maar als ik een goede kans zie wordt het 911 in de betaalbare prijsklasse van 25 jaar of ouder.
|
18 feb 2009 11:32 |
|
|
Yoda
964 C2C (1991) Oak GreenNoordwijk ZH
|
Op het eerste gezicht wel, maar wat is de juiste prijs. Een dealerschap heeft toch nog wel wat ketenafhankelijkheden naar importeur en fabriek. Hier gaat het ook niet lekker mee, dus zullen banken niet staan te springen om te financieren. Wel leuk natuurlijk een lading P's kopen tegelijk tegen een zeer scherpe prijs....met een leuke garage er bij.
Misschien kunnen we een opkoop consortium vormen op het forum....
_________________________________________ "Do or do not... there is no try."
|
18 feb 2009 11:45 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Een kennis van me heeft zijn zaak verkocht en koopt en verkoopt wat Porsche's voor zijn hobby
Heeft er nu stuk of 5, waarvan een paar 356's en klassieke 911's, zet ze ook wel hier en daar neer bij garage's
Niet verkeeeerd dacht ik zo
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
18 feb 2009 11:50 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dat je zelf een zak geld mee moet brengen is duidelijk... Je moet natuurlijk ook maar die kant op willen en het lijkt mij logisch dat de importeur bepalingen in het contract heeft waardoor ze niet iedereen als dealer hoeven te accepteren.
Goed idee! Maar dan wel een garage met veel 996 turbo's en GT3's, want daar is hier de meeste belangstelling voor...
|
18 feb 2009 12:16 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Doe mij maar een GT3
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
18 feb 2009 12:18 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Inderdaad, weet niet hoe het in Nederland zit. Maar toen Verellen Geel ermee ging stoppen heeft de invoerder (D'Ieteren) de zaak overgenomen. Heb de indruk dat ze niet zomaar iedereen als uitbater van een dealership wensen en liefst zelf meer vat krijgen op de dealers.
|
18 feb 2009 12:22 |
|
|
Carrera4s
997SBelgische kust
|
Onzin : je hoeft op 't einde van je leven toch geen 2 mio over te houden ? Stel dat je nog 50 jaar te gaan hebt, dan heb je sowieso 40.000 euro per jaar te besteden, ruim voldoende lijkt mij (zeker als je een eigen woonst hebt) !
|
18 feb 2009 13:33 |
|
|