zo zo ... Heren ... "Final Chapter" over het verwarmingsprobleem ...
De verwarming is dus GEREPAREERD
Vandaag dus de servo van de mixingflap vervangen en de RearBlower een revisie gegeven en uitvoerig getest ...
De rearblower maakte dus opeens een scherp tjierpend geluid ... Vervangen zou je zegge ... hmzz ... niet nodig hoor.
Je kan die volledig uit elkaar schroeven en zo testen en zoeken waar de oorzaak zit. Bespaard je al snel 200€ ...
Het testen van zo'n blower doe ja als volgt :
Het is belangrijk hier dat je een regelbare bron van 12volt hebt die minstens 20Amp kan verwerken. Gelukkig heb ik een zware omvormer die tot dik 35Amp kan gaan. De rearblower verbruikt
18Amp.
op full throttle ... en das nie nix ...
Het is niet voldoende gewoon 12volt erop te zetten daar de blower in 2 fases werk ... als hij als aanvullende motorkoeling functioneerd als het contact is uitgeschakeld gaat hij namelijk terug naar 9 volt via een interne schakeling. Bij mij deed ie het dus perfekt.
Dan ben ik heel voorzichtig met lagervet de bewegende delen gaan inspuiten. Het beste doe je dit met een grote injectienaald en je verdund het lagervet een beetje met bv. WD40 ... zo wordt het een stuk makkelijker om ertussen te injecteren. Dan laat je de blower dik 15 a 20min. testdraaien op variable voltages. Terug monteren en klaar ben je.
Mijn verwarmingsprobleem is hierbij dus volledig opgelost.
Zoals ik eerder vermelde ... de aanhouder wint.
Uitgevoerde werken:
Alle flapservo's gedemonteerd en gereviseerd op 1tje na die volledig "leeg" was. uit de afbraak voor 15€ 1tje gehaald
Alle contacten uitgemeten van de controle-unit in het dash en schoongemaakt.
Heatexchangerflaps gecontroleerd.
Voorschakelweerstand vervangen 18€
Rearblower "revisie" gegeven.
Totale kostprijs : 33€ en ong. 12u sleutel en testwerk.
Bij Porsche kosten 5 sevo's ong 400€ en de rearblower dik 200€, tel daar nog de werkuren bovenop ... ik schat ong. 750€ alles bij elkaar ...
Greetz
Dirkie
ps. graag had ik van andere 964 rijders geweten hoe lang hun rearblower nog blijft nablazen met warme motor