Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 4:23

Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
schakelen (944) bij hoeveel toeren 

Hoe schakel jij (met warme motor)?
Altijd voor 3000 toeren 2%  2%  [ 1 ]
Tussen 3000 - 4000 toeren 23%  23%  [ 10 ]
Tuseen 4000 - 6000 toeren 27%  27%  [ 12 ]
Meestal voor 3000 toeren en soms tot tot 6000 toeren 20%  20%  [ 9 ]
Ga soms tot ver boven de 6000 toeren 27%  27%  [ 12 ]
Totaal aantal stemmen : 44

schakelen (944) bij hoeveel toeren 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Olaf schreef:
Schakelen - net voordat de toerenbegrenser in komt

+1

de begrenser is toch meestal (altijd :roll:) ingesteld voorbij het maximale vermogen/koppel dus waarom zo ver door trekken?

corect me if i'm wrong

dus shift light instaleren en schakel op dat moment of gewoon onthouden natuurlijk.

22 feb 2009 13:55
Profiel WWW Facebook 
Groningen
Bericht 
Omdat een kortere versnelling ook voorbij optimum toerentallen kan betekenen: meer trekkracht aan de wielen (dan in een hoger verzet). Verschilt van auto tot auto.

22 feb 2009 15:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Niet meer trekkracht aan de wielen, maar meer trekkracht aan de wielen dan wanneer je opschakelt en je een andere overbrenging hebt.
Laten we niet verzanden in een vermogen - koppel verhaal :shock:
Het snelst optrekken doe je wanneer je niet achteruit gaat in koppel aan de wielen wanneer je schakelt, en vaak komt dat neer op maximaal door raggen.

22 feb 2009 16:03
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
Groningen
Bericht 
944 guy schreef:
Niet meer trekkracht aan de wielen, maar meer trekkracht aan de wielen dan wanneer je opschakelt en je een andere overbrenging hebt.

Dat schreef ik dus..

22 feb 2009 16:07
Profiel
Bericht 
HV schreef:
.. automaat .. rem je natuurlijk nauwelijks nog op de motor :( ).

Die ervaring heb ik ook met mijn BMW 525 i. Wel lekker soepel en ook wel aparte ervaring dat niet remmen op de motor.

HV schreef:
is dat terug laten remmen op de motor overigens ook te ervaren in een 944?

Bij een afrit van de snelweg van 5 naar 3 regelmatig en dan wat tussengas geven. Met mijn Kawa rem ik nog veel meer op de motor.

Bertroex schreef:
Mmmmjaaaa well, dit is toch een ongewone vraag.

Eerstens: over welke 944 hebben we het? Een S2- veel torque: je kan rijden als een diesel-, of een 2,5litre 16 ventiler, de 944S, die niets had in de bodem en alles gaf vanaf 5500 rpm?
Bert

Mijn wagen is een P944 K6 met 150 pk

Bertroex schreef:
Tweedens: wat is de staat van onderhoud van de motor. Compressie, riemen, tensioners, rollers, laatste onderhoud, olie/filters enz
Bert

Onderhoud lijkt me wel in orde. Olie en filter pas 5000 km geleden vervangen en over 5000 een grote beurt uitvoeren.

Bertroex schreef:
Derdens: hoe "voelt" de motor aan. Oud heertje altijd op 3000 rpm geschakelt of is de motor erg vlot, willing to rev, goede trekkracht in alle toeren enz?
Bert

Moet het karakter van de P944 nog een beetje leren kennen. Heb de afgelopen jaren in automaat gereden en moet nog wat wennen aan versnellingen/schakelen. Ook mijn voeten zijn redelijk groot en zit soms tegen de zijkant gedrukt.

Bertroex schreef:
Vierdens: ik laat een porsche motor nooit stationair "warm draaien". De oudere porsches liepen te rijk ingesteld in de koude start fase en de potentiele schade die dat toebracht is niet goed. Ik start, wacht een minuutje of zo en dan niet boven de 3500 rpm en lichte gas totdat de temperatuur volledig warm is.
Bert

Tegenwoordig altijd pas bij warme motor boven de 3000-4000 toeren. En warmdraaien alleen als ik moet krabben anders rij ik gewoon gelijk weg.

Bertroex schreef:
Laatstens: Ik probeer iedere Porsche waar ik mee rijd "hun eigen verhaal" te laten vertellen. De versnellings bak, de koppeling, de motor laten je voelen wanneer het okay is om door te trekken, mits de technische staat helemaal in orde is.

Ik ga echt niet proberen om truukjes uit te halen indien er geen zekerheid is betreffende de toestand van de riemen, rollen etc.
Bert

Zoals al gezecht moet ik mijn P dus nog leren kennen en ben ik de mogelijkheden met optrekken en sturen aan het ontdekken. Kan hard de bocht in de 944 maar er zijn natuurlijk grenzen en daar wil ik liever niet overheen. Met de BMW heb ik al een keer achterstevooren gestaan

Bertroex schreef:
Ik kom de eerste 1000 km vaak niet boven de 5500 wanneer warm, maar schakel veel om te veranderen van toerental. Tussen 1000 en 1800 km trek ik vaak in tweede en derde op de motorweg door. Van 3200 rpm in 5, naar 4600 rpm in 4, naar 5500 rpm in drie en gas erop tot 6200 rpm en doorschakelen. Zeg maar, elke 10 km hetzelfde regime voor 200 km of zo. (afstanden zijn wel wat langer hier).
..
Maar de vraag is: hoe zit het met jouw wagen?
Bert
:!:
Alle vragen wel zo'n betje beantwoord dacht ik :roll:

22 feb 2009 19:19
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
ah Clemento, een ex USA dus, jouw 944? (weet overigens niet wat dit voor gevolgen heeft voor vermogens- en koppelkromme t.o.v. standaard 163pk versie).

22 feb 2009 21:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Compressie is wat lager (zitten uitsparingen in de zuigers). Bij een 928S US/ROW weet ik dat ook de koppen en nokkenassen verschillend zijn, maar dat lijkt hier volgens PET niet het geval.
Als je je 944 op wil fokken moet je dus ROW zuigers erin fleppen en deze knaap installeren: http://www.sdsefi.com/ Voor 2000 euro heb je dan 200pk :D (meer aan een ongeblazen 944 aanpassen is zonde :P)

23 feb 2009 0:11
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
foxtrot / oscar
Bericht 
volgens de uitslag van de poll is 27% van de stemmers heaumeau en kan eigenlijk beter weer in een Opel Vectra gaan rijden :mrgreen:

23 feb 2009 0:28
Profiel WWW
Bericht 
Code:
Tussen 3000 - 4000 toeren   25%
Tuseen 4000 - 6000 toeren   31%
Meestal voor 3000 toeren en soms tot tot 6000 toeren  21%
Ga soms tot ver boven de 6000 toeren   21%

Dus 25% is aardig brave rijder en zal weinig extra onderhoud nodig hebben ivm overmatige stijtage zoals uitgeblazen koppakkingen en verbrande kleppen.
De boven de 6000 toeren liefhebbers hebben mi weinig respect voor de techniek of zie ik dat verkeerd. Kan een P944 of P911 motor die hoge toeren verdragen? Altijd wel over verwonderd dat je met motorfiets motoren veel hogere toeren mag maken dan met automotoren dus wellicht zit er wel veiligheidsmarge in :?:
Overigens lijkt me boven de 6000 toeren wel fun voor even.

HV schreef:
ah Clemento, een ex USA dus, jouw 944? (weet overigens niet wat dit voor gevolgen heeft voor vermogens- en koppelkromme t.o.v. standaard 163pk versie).

Komt niet uit USA maar rest van de wereld. Heb geen ervaring hoe andere P dus kan niet vergelijken.

944 guy schreef:
Compressie is wat lager (zitten uitsparingen in de zuigers). Bij een 928S US/ROW weet ik dat ook de koppen en nokkenassen verschillend zijn, maar dat lijkt hier volgens PET niet het geval.
Als je je 944 op wil fokken moet je dus ROW zuigers erin fleppen en deze knaap installeren: http://www.sdsefi.com/ Voor 2000 euro heb je dan 200pk :D (meer aan een ongeblazen 944 aanpassen is zonde :P)

@Guy heb jij die modificatie met je 944 uitgevoerd. Lijkt me dat het wel meer zal kosten omdat het blok uit elkaar moet en weer geplaatst. Zelf ben ik daar niet handig genoeg voor dus moet monteur inhuren. Zou het eventueel wel overwegen tzt maar geld denk ik liever stoppen in een oltimer 911 want dat type spreekt mij meer aan gevoelsmatig. Ben wel blij met de P944K6 maar als ik geld over heb toch eerder een P911kopen denk ik.

23 feb 2009 10:09
foxtrot / oscar
Bericht 
Clemento schreef:
Dus 25% is aardig brave rijder en zal weinig extra onderhoud nodig hebben ivm overmatige stijtage zoals uitgeblazen koppakkingen en verbrande kleppen.
Heeft niks met onderhoud te maken... 25% is een stumper die z'n auto alleen heeft voor de looks en/of status...

Citaat:
De boven de 6000 toeren liefhebbers hebben mi weinig respect voor de techniek of zie ik dat verkeerd.
ja, dat zie je verkeerd
het heet niet voor niks een SPORT auto
Juist als je respect hebt voor de techniek hou je 'm gewoon lekker in z'n toeren :idea:

23 feb 2009 15:21
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Weinig respect voor techniek :roll: ... of voor m'n portemonee :?: :lol:

Jeroen914 schreef:
ja, dat zie je verkeerd

Inderdaad ... anders zouden we wel in zo'n oerdegelijke Toyota rijden. :lol:

23 feb 2009 15:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
vind boven de 6000 rpm ook best wel stevig in mijn '87 er, maar heb 'm desondanks al paar maal tot de 6800 doorgetrokken, en 1x (ongepland) in de toerbegrenzer. Als ik iets meer oplet schakel ik, als ik dus in sportieve bui ben, zo om en nabij (en over 8) ) de 6.000 rpm. Bij semisportief, dus niet tot de limit, steeds tussen de 3.000 en 5.500 rpm.

23 feb 2009 20:57
Profiel
Nissan 370Z roadster Ex-BWM Z4 3.0 Ex-350Z 313pk grijs Ex-350z in 't zwart (kort) Ex-944, 1984 Ex-968 targa ex-944 S2 Cabrio
Krimpen aan den IJssel
Bericht 
Toen ik de S2 net had, kwam ik erachter dat ie zo veel koppel heeft dat je hem als een diesel kan rijden. (50-60 in de 4 zonder een krimp of kreun) Ben door de week ook een dielelrijder, maar die rijd ik weer als een benzine auto :twisted:.

Met de Porsche is het normaal met warmrijden tot 3000 -3200 toeren en rustig naartoe werken. Warm trek ik wel eens door, boven de 3000-3500 toeren is het een hele andere en zeer snelle auto, zeker wanneer je doorgaat richting rood in het toerengebied. (in rood kom ik niet, blijf er iets onder)

NU alleen nog ff iets warmer en droog en we kunnen dit eindelijk met open dak doen :)

24 feb 2009 12:56
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Vanmorgen was het droog hoor. Ik heb al lekker met het dakje open gereden. :)

24 feb 2009 15:27
Profiel WWW
Nissan 370Z roadster Ex-BWM Z4 3.0 Ex-350Z 313pk grijs Ex-350z in 't zwart (kort) Ex-944, 1984 Ex-968 targa ex-944 S2 Cabrio
Krimpen aan den IJssel
Bericht 
Te druk om weg te gaan :( hoop deze week wel even open te rijden. Tis de komende dagen vast wel warm genoeg om geen raam (plastic :wink: ) schade op te lopen, dus ik ga zeker nog even.

On topic: Dan ga ik eerst rustig warmrijden en dan pas een beetje gas erop zoals altijd! (ben benieuwd naar het geluid met open rijden :))

24 feb 2009 17:29
Profiel
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Bericht 
Gewoon ook tot aan de toerenbegrenser :twisted: Daar heb ik dat ding toch ook voor... Onder de 4000 komt 'ie sowieso niet erg voorruit :roll: Dat Jeckyll and Hyde karakter maakt hem wel lekker bruikbaar in het dagelijkse verkeer :!:

24 feb 2009 17:40
Profiel
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Juist als je respect hebt voor de techniek hou je 'm gewoon lekker in z'n toeren :idea:

Zal ongemerkt wel eens wat boven de 6500 kunnen komen in 1 of 2 maar niet structureel. Heb trouwens niet altijd scheur kriebbels en dan schakel ik zelfs in de 5 bij 60. Ook als ik niet harder kan of mag ga ik gewoon naar hoogte versnelling.

27 feb 2009 14:47
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2