Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 13:44



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Autoweek vermogenstest: 993 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Autoweek vermogenstest: 993
Er stond laatst in de Autoweek een vermogenstest van wat oudere auto's: BMW, Alfa, en nog wat auto's en een 993. De meeste hadden best wel wat vermogen verloren in de loop der jaren, zoals dat gaat. De 993 uit 1993 met meer dan 2 ton op de teller kwam uit op een verlies van 4,5%, op zich niet slecht voor een 16 jaar oude auto. Hij kwam uit op....272 PK en had er volgens Autoweek 285 moeten hebbben.

De oplettende lezer ziet het al: een 993 uit 1993 heeft volgens fabrieksopgave precies 272 PK's, dus....geen vermogensverlies! :lol: Ik had er eerlijk gezegd overheen gelezen, maar dmv een ingezonden briefje heeft Autoweek dit alsnog rechtgezet, en de 993 tot winnaar van de vermogenstest uitgeroepen! 8)


28 feb 2009 1:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Het verbaast mij niets. Al wat langer geleden heb ik met de performancebox de prestaties van mijn 964 gemeten met toen zo'n 250K op de teller. Deze bleek zelfs betere prestaties te hebben dan 964's indertijd scoorden bij tests. Nou zit er een wat vrijer ademende uitlaat onder, dus dat deze sneller is, is daarmee te verklaren. En daarmee blijkt dus dat ook de 964 ook bij hoge kilometerstanden vol vermogen heeft.


28 feb 2009 1:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Hoeksche Waard
Bericht 
Hoeveel pk's leverde jou 964 nog ongeveer dan? Bij mij zelf niet het gevoel dat de 964 last heeft van vermogensverlies. Eerder verbaas ik me wel eens hoe makkelijk een "oude" 964 nog zo makkelijk met het nieuwe spul mee kan.

Toevallig heeft de NPC vandaag een technische dag in Wateringen en wordt een 911 op de rollerbank gezet. Voor de aardigheid zou het wel leuk zijn als daar een 964 of 993 op de bank zou worden gezet. Misschien horen we dat nog wel hier van één van onze nestors van het forum.
:wink:


28 feb 2009 9:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Als de auto niet eerder op de rollerbank heeft gestaan kun je geen vergelijking maken. Het is aannemelijk dat de auto nieuw iets meer PKs heeft gehad dan door Porsche opgegeven. Dit doet overigens niets af aan de goede score.
Toen ik eergisteren de Autoweek las bij de friseur heb ik even kort een test gezien over vermogen en koppel bij nieuwe auto's. De Golf GTI scoorde flink in de plus maar er waren ook auto's die in de min zaten.


28 feb 2009 10:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
ruud964 schreef:
Hoeveel pk's leverde jou 964 nog ongeveer dan?


Ik doe mijn uitspraken obv de acceleratiecijfers (zoekfunctie gebruiken, ik heb er een draadje over gemaakt). Vermogens meten met de PB is een beetje natte vingerwerk natuurlijk.


28 feb 2009 11:16
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Bericht 
Mijn broer heeft een 323i uit '99. 100k op de teller. Op de rollenbank nog steeds 170pk (op lpg en benzine. Wel minder koppel op lpg).

Deutsche Grundlichkeit zeker ? :)


28 feb 2009 11:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Patrick schreef:
Als de auto niet eerder op de rollerbank heeft gestaan kun je geen vergelijking maken. Het is aannemelijk dat de auto nieuw iets meer PKs heeft gehad dan door Porsche opgegeven. Dit doet overigens niets af aan de goede score.
Toen ik eergisteren de Autoweek las bij de friseur heb ik even kort een test gezien over vermogen en koppel bij nieuwe auto's. De Golf GTI scoorde flink in de plus maar er waren ook auto's die in de min zaten.


Het is algemeen bekend dat P's weleens wat meer PK's meekrijgen af-fabriek. Je kunt imho echter nog steeds de vergelijking maken omdat het criterium is: wat geeft de fabriek op aan PK's? Met dit uitgangspunt kun je dus een prima vergelijking maken.


28 feb 2009 11:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
Alleen de kreet : geen vermogensverlies klopt niet helemaal.


28 feb 2009 11:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Mooi dat de 993 zo goed scoort. Voorwaarde zal dan wel zijn dat er regelmatig en goed onderhoud gepleegd wordt, getuige mijn ervaring.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


28 feb 2009 11:41
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Geen vermogensverlies tov fabrieksopgave. :wink:


28 feb 2009 11:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Verbaast me helemaal niks. Zet maar eens een nieuwe 911 op de rollenbank en er komt zeer waarschijnlijk meer uit dan opgegeven. Porsche blijft het enige merk dat zijn waardes als minimale waarden opgeeft. Mijn 996 heeft enkele maanden geleden op een officiele rollenbank gestaan en daar zat ook 316 pk in terwijl het er volgens het boekje 302 moeten zijn.
Wel mooi want zo'n 5 % verlies na 200k is zeer aannemenlijk en dus zit je met een Porsche dan nog steeds rondom de fabrieks opgave.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


28 feb 2009 12:49
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
maurice schreef:
Porsche blijft het enige merk dat zijn waardes als minimale waarden opgeeft.


O, dus mijn 944 gaat in minimaal 8 seconden naar de 100? ;) Hangt er vanaf hoeveel gas ik geef :P
Maareh, de fabrieksopgave voor 0-100 is bij een 944 ruim 8 seconden, iets wat ik een paar jaar terug nog ruimschoots kon verbeteren (7.5 ongeveer).
Nu ben ik bijna net zo snel op de 100 als een honda S2000 (die ~6.5 nodig heeft), maar mijn waggel is ook zeker niet origineel meer :D
Dat zijn dan ook de enige launches die ik ooit heb gedaan met de 944, ik koester mijn versnellingsbak!


28 feb 2009 14:48
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 cabrio 3.2 Cayenne S
Helmond
Bericht 
Is balen als het andersom is;

mijn vorige leae auto was een Peugeot 407 V6. (215pk)
Claimde in 8 sec naar de 100 en top van 240.

0-100 was eerder 10 sec en verder als 225 op de duitse autobahn nooit gekregen (op de GPS en langer als 1 minuut plankgas). maakte wel een mooie roffel :roll:

Mark
_________________________________________
Waarom hip doen als je limburger kan zijn?


28 feb 2009 17:43
Profiel
Bericht 
Had deze autoweek test ook gezien, maar had er wel wat vraagtekens bij. Op de tesbank werden zowel voorwiel, achterwiel als vierwiel aangedreven auto's getest. Waarna na er een op de pk nauwkeurige uitspraak over winst of verlies gedaan werd. Een vermogens testbank meet toch de pk's aan de wielen en niet aan de krukas terwijl fabrikanten alleen krukas vermogen opgeven. Neem aan dat de verliezen in de aandrijflijn voor elke (type) auto weer anders zijn, dus hoe kun je dan zo'n nauwkeurige uitspraak doen?

Jaap


28 feb 2009 18:03
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
maurice schreef:
Verbaast me helemaal niks. Zet maar eens een nieuwe 911 op de rollenbank en er komt zeer waarschijnlijk meer uit dan opgegeven. Porsche blijft het enige merk dat zijn waardes als minimale waarden opgeeft. Mijn 996 heeft enkele maanden geleden op een officiele rollenbank gestaan en daar zat ook 316 pk in terwijl het er volgens het boekje 302 moeten zijn.
Wel mooi want zo'n 5 % verlies na 200k is zeer aannemenlijk en dus zit je met een Porsche dan nog steeds rondom de fabrieks opgave.

Vandaag met de 996GT3 Mk1 op de rollenbank geweest bij Rica in Wateringen.
Volgens fabrieksopgave 360pk. Gemeten 391.7.... 8) De enige mod die de auto heeft is een andere uitlaat.
Zal er straks een topicje over posten.
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


28 feb 2009 18:58
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
:shock: Da's een mooi verschil! 8)


28 feb 2009 19:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht 
En met een andere uitlaat heb je maximaal 10 pk winst ofzo?

Wel vet van Porsche 8)
_________________________________________
Schilder nodig? -> http://www.destudentschilders.nl


28 feb 2009 19:25
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
@ Jaap, afhankelijk van het type rollenbank kunnen ze de verliezen in de aandrijflijnen "meten" (nauwkeurig benaderen) of ruwweg schatten. Dat wordt bijvoorbeeld gedaan door tijdens uitrollen (direct na gas los) de remmende werking van de aandrijflijn te meten.
_________________________________________
Tjolk.


28 feb 2009 20:27
Profiel
Bericht 
Jort schreef:
@ Jaap, afhankelijk van het type rollenbank kunnen ze de verliezen in de aandrijflijnen "meten" (nauwkeurig benaderen) of ruwweg schatten. Dat wordt bijvoorbeeld gedaan door tijdens uitrollen (direct na gas los) de remmende werking van de aandrijflijn te meten.


Ok dat wist ik niet, meestal zie je de resultaten van een vermogenstest als vermogen aan de wielen.


28 feb 2009 21:17
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Heb ook veel uitdraaien gezien waarop ze beide staan.
_________________________________________
Tjolk.


28 feb 2009 22:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Harley schreef:
Zal er straks een topicje over posten.


:arrow: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=559776#559776
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


28 feb 2009 23:30
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
ik had ook al een berichtje gestuurd aan Autoweek, maar Jan Heemskerk was mij blijkbaar voor!


02 maart 2009 23:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Timeless
Bericht 
Overigens geeft Porsche bijna altijd een vermogen op die een de lage kant zit , oftwel een procent of 2 te laag . Dit voor wat het waard mag zijn :wink:
_________________________________________
Timeless objects


02 maart 2009 23:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Ik heb een 3.2 en ik heb de laatste tijd toch behoorlijk wat vermogensverlies.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


Laatst bijgewerkt door Nicolò op 03 maart 2009 1:06, in totaal 1 keer bewerkt.



02 maart 2009 23:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993tt, 993 cabrio TOTMBO:964
Bericht 
Nicolò schreef:
Ik heb een 3.2 en ik de laatste tijd toch behoorlijk wat vermogensverlies.


:D Fortis, ING ??
_________________________________________
http://www.dstt.fr


02 maart 2009 23:47
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.