Auteur |
Bericht |
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Dyno run GT3
Vandaag via de NPC bij Rica, Wateringen op de rollenbank geweest. Leuke ervaring, voor mij de eerste keer.
Behalve dat de koffie en het gebak prima verzorgd waren, ook interessant door de -zeer technische- uitleg van Roel over motormanagement, 4,16,32 bits DME's, koppelkrommen, volgasbelastinggrafieken...
Daarna een aantal vrijwilligers (van te voren aanmelden) op de (pijn)bank.
FILMPJE http://www.youtube.com/watch?v=IDo5pWRNdc4
M'n GT3 (volgens het boekje 360pk/265kW/370Nm) leverde maar liefst 391.7pk/288kW/378Nm .
Enige mod is een niet-standaard uitlaat...
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
Laatst bijgewerkt door Harley op 28 feb 2009 23:34, in totaal 1 keer bewerkt.
|
28 feb 2009 23:30 |
|
|
roenkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02.
Cayenne: ex 958-10, 9YA-18Dirksland
|
Lijkt me een gave en leerzame ervaring!
_________________________________________ gang is alles, roak is power!
|
28 feb 2009 23:33 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Waar krijg je dat nog: 10% extragraties
Misschien stomme vraag: maar ik zou mijn gebakkie toch niet zo graag op volle kracht laten draaien op zo'n testbank. Reeel of onzin?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
28 feb 2009 23:35 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
28 feb 2009 23:38 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Zou ook niet weten waarom niet. Motor is warm, koellucht wordt aan de voorkant ingeblazen, auto wordt vastgesnoerd. Duurt maar heel ff trouwens die vollast.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
28 feb 2009 23:43 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ok. Dan wil ik het ook wel eens. Gisteren met Andre (200k op blok en dezelfde uitlaat) bleek toch dat hij iets meer vermogen heeft dan ik heb (met 15k op blok). Nou loopt de mijne niet helemaal jofel maar het steekt wel (iets met cm's maar dan anders )
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
28 feb 2009 23:49 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
cool
wel lekker om te weten, zou er alleen wel stress van krijgen als blijkt dat je 20 pk mist.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
28 feb 2009 23:58 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Erg gaaf om even te zien (en vooral te horen!!) zo
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
01 maart 2009 0:16 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Nogal ja! Vrouwlief (zit tegenover me) vroeg zich af waarom ik naar een filmpje van een cirkelzaag aan het kijken was
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
01 maart 2009 0:23 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
ROFL
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
01 maart 2009 0:27 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Karin vroeg zich af of je je auto zat was...
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
01 maart 2009 0:31 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Als ze een goed bod doet kan ik 'm heel snel zat zijn...
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
01 maart 2009 0:35 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
inmasseren.... goede strategie.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
01 maart 2009 0:36 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ik heb een nieuwe Youtube fetish: dynoruns. Zinlozer kan bijna niet maar wel errug lekker.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
01 maart 2009 0:38 |
|
|
Overlord
987.2 S, PDK, Sportchrono 2010
|
Toch altijd ontnuchterend zo'n dyno run (bij de meeste tenminste) meestal komt men erachter dat er niet het vermogen meer in de wagen zit dan dat zij gehoopt hadden
|
01 maart 2009 0:45 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
(meestal) niet bij een P. Ook de 944 S2 die vandaag voor een run ging wist er een respectabele 216pk uit te persen - volgens het boekje 211 aanwezig.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
01 maart 2009 1:15 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
392 pk waar 360 'verwacht' was Stephan
Wat betreft de belasting van de edele Porsche, zoals Maarten schreef, dat gevoel had ik ook.
Had me aangemeld om maar eens te kijken of de 385 inderdaad 385... was.
Maar o.a.(..) vanwege de belasting en vooral koeling van de motorruimte heb ik afgezien van een aanbod om met de 997 op de rollenbank te verschijnen. Heb er geen spijt van omdat blijkt dat vrijwel alle Porsches MINSTENS voldoen aan het opgegeven vermogen, dus weinig nieuws, meestal
De test is inderdaad heel kort: één maal maximaal belasten en direct terug vallen van de belasting, de koeling slaat dan stevig aan, alles bij elkaar had ik ter plaatse niet het gevoel dat dat ongezond is voor het mechaniek
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
01 maart 2009 1:47 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
opgevoerde testbank
_________________________________________ _____________________ racen? > http://www.raceforfun.nl RACEN! omdat je voor andere sporten maar 1 bal nodig hebt...
|
01 maart 2009 2:11 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Zou je zeggen... 997 GT3 levert echter wel precies de 415pk zoals verwacht op de testbank...
Edit: testte 416,5
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
Laatst bijgewerkt door Harley op 01 maart 2009 2:48, in totaal 2 keer bewerkt.
|
01 maart 2009 2:38 |
|
|
Jort
Groningen
|
Netjes hoor.
Harley, hoeveel km heeft de S2 ongeveer op de klok staan?
_________________________________________ Tjolk.
|
01 maart 2009 2:38 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Ik meen 275,000. Of en wat er aan gebeurd is weet ik niet.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
01 maart 2009 2:46 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Dat zijn mooie waardes en zeker niet gek. Normaal verliest een auto vermogen op den duur.... maar winst Ziet er perfect uit!
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
01 maart 2009 8:55 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dat is heel mooi. Als dat bij elke P. zo is...
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
01 maart 2009 10:47 |
|
|
John
Cayenne
|
tja was een leuke dag, de presentatie (Op de beamer) van hoe het motormanagement van een 996 turbo er hexadecimaal uitzag was voor sommige taai, maar wel is interessant.
Idd. zoals Paul melde, vaak niks nieuws onder de zon...
Boxster s op de bank 249.5 pk
en de 944 216 pk.....zeer mooie waarden..
Ook de 993's gaven mooie waarden door, nergens verlies..
En de 997 GT3 van Gerard (ook al geen onbekende hier) gaf een winst van 1,5 PK...maar een geluid bbbrrrrrrr
De vermogensrun bestaat heel simpel uit 1 klim in de 4e of 5e versnelling tot de toerenbegrenzer en uitrollen tot stilstand, mwah daar moet een beetje Porsche toch tegen kunnen.
Interesant was om te horen als dat je een Porsche onbelast (in zijn vrij) deze klim laat maken het management ingrijpt en de timing van de nokkenassen anders zet om sloop te voorkomen.
was ook de rode draad door de dag, Porsche bouwt keiharde motoren.
|
01 maart 2009 11:55 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ik had altijd het idee dat het veel langer duurde maar dit zou ik wel aan durven!
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
01 maart 2009 12:02 |
|
|