Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:32

Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Turbo koelen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
NB
Bericht Turbo koelen
Ik heb nu van ongeveer 5 man advies gekregen om mijn auto na een rit nog even stationair te laten draaien "ivm het afkoelen van de turbo" net zo goed hebben ongeveer 5 man beweert dat dit onzin is...ik hoorde tot voor kort bij de laatste groep maar begin nu te twijfelen.

Ben benieuwd naar jullie (technisch onderbouwde) meningen :!:

02 maart 2009 13:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Bericht 
mij is verteld dat op het moment dat je de auto uitzet en de turbo's nog lekker na draaien(heel veel toeren) meteen de olie koeling stopt en dat niet bevordelijk is voor de levensduur.

robert

02 maart 2009 13:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
ik laat de turbo altijd even afkoelen, of door nog even stationair te laten draaien, of de laatste paar km's rustig te rijden met zo weinig mogelijk boost.

02 maart 2009 14:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Als je flink aan het blazen bent geweest dan zullen de turbo's letterlijk roodgloeiend zijn. Zet je de motor direct stil dan zal de olie in de turbo verbranden. Bij de volgende keer starten zal de turbo even zonder goede olie draaien. Dat is het verhaal, het is wel een oud verhaal, vraag me af in hoeverre moderne turbo's hier nog last van hebben.

02 maart 2009 14:17
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
in de racerij mogen turbo motoren doorlopen tijdens een pitstop... zal een reden hebben

02 maart 2009 14:31
Profiel WWW Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Turbo koelen
Turbo's draaien op vrij fikse snelheden. Als je vol aan komt blazen, dan is even stationair laten lopen wel een goed idee, want de turbo's hebben wel even nodig om weer tot stilstand te komen. Als je het laatste stuk rustig rijdt en de turbo dus helemaal niet op volle toeren draait, dan is het zeker met moderne turbo's niet nodig.

Het kan ook weer geen kwaad...

02 maart 2009 14:39
Profiel
PorscheForum Rakker
NB
Bericht 
maar als ik flink heb gereden dan slaat mijn koeling aan na het rijden dus dan wordt er toch genoeg extra gekoeld zonder stationar te draaien ? of heeft dit niets met de turbo koeling te maken

02 maart 2009 14:49
Profiel
Forum Admin
Cayenne
Bericht 
er is idd. mij ook geleerd om de laatste paar KM's ff rustig aan te doen met mijn toenmalige 964 turbo.

Als je is wist wat een toeren die maakt, krijg ik het nu al weer warm..

dus de laatste paar km onder de 3000 toeren blijven....

oja doe ik eigenlijk met iedere Porsche, ook de GT3.

02 maart 2009 15:03
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
Graaf schreef:
maar als ik flink heb gereden dan slaat mijn koeling aan na het rijden dus dan wordt er toch genoeg extra gekoeld zonder stationar te draaien ? of heeft dit niets met de turbo koeling te maken

helaas niet de olie circuleerd niet meer

02 maart 2009 15:12
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
928,911 targa
Destelbergen
Bericht 
klopt, de turbo blijft nog even draaien zonder olie als je de wagen direct stillegt.
dus een kleine minuut laten draaien voordat je uitstapt :wink:
Doe dit trouwens maar bij alle turbo's ook TDI ed.

02 maart 2009 15:21
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
NB
Bericht 
ik ben overtuigd nu...

bedankt allemaal voor de waardevolle input !

02 maart 2009 16:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
zeker de motor even laten nadraaien,turbo's halen toerentallen van 20000 tpm en worden gekoeld maar ook gesmeerd door de olie.
wanneer je onmiddelijk de motor afzet is er geen smering met als gevolg op langere termijn speling,ook zal de turbo nog verder opwarmen en daarna afkoelen met als gevolg haar fijn scheurtjes.
natuurlijk zal dit niet gebeuren van een enkele keer maar beter voorkomen dan genezen.

02 maart 2009 16:32
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
flm900 schreef:
turbo's halen toerentallen van 20000 tpm

Doe maar factor 10... :wink:

02 maart 2009 16:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Doe maar factor 10... :wink:[/quote]
u heeft gelijk de nieuwere turbo's acceleren van 20000tpm naar 170000tpm www.turbochargers.nl
kijken bij wist u dat

02 maart 2009 16:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Cayman S Speedgelb voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.
Noord Holland
Bericht 
Het is sowieso verstandig om bij een watergekoelde auto na zware langdurige belasting (Autobahn rasen) even stationair te laten draaien.
Door het stopzetten van de motor gaat de circulatie op slot. Heb het zelf met een Audi aan de hand gehad die een aantal uren op top had gedraaid. Even stoppen om te tanken en later ging een bobine(bougiehouder) in vlammen op. Door het stoppen was de temperatuur nog even opgelopen. Und gesmolten.

02 maart 2009 17:56
Profiel
Groningen
Bericht 
Hebben de huidige Porsches niet meer een systeem zoals de 944 Turbo, waarbij na uitzetten van de motor, de turbo altijd nog een tijdje wordt gekoeld middels een electrische pomp?

Hier een uitleg:
http://www.clarks-garage.com/pdf-manual/cool-10.pdf

02 maart 2009 18:23
Profiel
PorscheForum Junkie
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht 
Uit de tijd dat ik me verdiepte in Japanners met HUGE turbo's (straatracers en dragracers) weet ik dat de meesten in hun dash een turbotimer gemonteerd hadden. Hiermee kun je gewoon je motor uitgooien, en de timer zorgt ervoor dat je turbo nog een tijdje wordt gekoeld.

The number one cause of turbo failure is oil "coking". Oil "coking" occurs when a turbocharger is not properly cooled down and the oil that normally lubricates the center cartridge heats up and forms solidified oil deposits. A turbo timer allows an engine to idle for a preset time after the ignition key has been turned to the off position and removed. --- By allowing a turbocharged engine to idle, oil continues to pass through the turbo until it has cooled down to the point where oil "coking" will not occur. In 1982 HKS was the first company to offer a commercially available turbo timer, and has since been the leader in turbo timer technology.

*HKS systems are compatible with most OE and aftermarket security systems and will allow the engine to run ONLY if the parking brake is engaged.

Afbeelding

03 maart 2009 1:26
Profiel
PorscheForum Rakker
N-H
Bericht 
Zo'n Turbo timer werkt perfect.

Op mijn voormalige Audi TT met BI-Turbo kit van MTM had ik er ook een op.

gewoon de auto vergrendelen en de motor blijft nog een 3 minuten (zelf in te stellen ) na draaien. Je hoeft er dus niet in te wachten per se.

03 maart 2009 12:34
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Graaf schreef:
maar als ik flink heb gereden dan slaat mijn koeling aan na het rijden...

... nog zo'n nadeel van d(i)e waterkokers :lol:

... is net als bij je luxe-wagen Graaf :idea:

03 maart 2009 17:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
NB
Bericht 
oei daar hebben we de luchtgekoelde-mafia weer :)

mijn buren zullen blij zijn met al de nalopende auto's op de oprit :wink:

03 maart 2009 21:58
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
Ik rijd sowieso de laatste kilometers rustig met al mijn wagens om even op adem te laten komen. Wanneer ik langs de snelweg en vooral de autobahn tank dan laat ik de motor nog even draaien tijdens het tanken en laat dan de passagier na een minuut of 2 de motor uit zetten.
In mijn 850 T5 had ik ook zo'n turbo timer ingebouwd. Na een druk op de knop van de afstandbediening liep de motor nog 1 minuut door waarna hij afsloeg en op alarm ging. Erg makkelijk.

03 maart 2009 22:08
Profiel
Bericht 
Graaf schreef:
oei daar hebben we de luchtgekoelde-mafia weer :)

Een echte Porsche heeft luchtkoeling, onthoud dat nou...

03 maart 2009 22:50
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Graaf schreef:
.. mijn buren zullen blij zijn met al de nalopende auto's op de oprit :wink:

Nee ... die 993 met max-flo's hadden ze graag zeker :?: :shock: :lol:

03 maart 2009 22:54
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
Misschien maak ik wel een heel stomme opmerking maar ik heb mijn auto ook wel eens horen koelen nadat ik hem uitgezet heb. Kon het goed horen omdat ik er zo achter kwam dat het lager van de fan stuk was.

Of is dit een ander soort koeling? Het was de fan links boven de motor, is ook voor de verwarming heb ik begrepen.

03 maart 2009 23:13
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
Stond het contact toen uit??

03 maart 2009 23:15
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende