Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 4:51

Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
PCM Bluetooth telefoon met SAP (nu) helemaal perfect!! 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht PCM Bluetooth telefoon met SAP (nu) helemaal perfect!!
Heeft iemand ervaring met gebruik van Bluetooth en het Sim Access Profile?

De PCM in de 997 MKII kent, indien voorzien van de optie Telefoon, twee mogelijkheden om te telefoneren via de PCM installatie:

1. met een duo SIM kaart in de PCM alles via dit apparaat (met een echt verbazingwekkende super geluidskwaliteit :P )
2. via Bluetooth een koppeling opzetten met de GSM welke het BT profiel SAP ondersteunt. In dit geval wordt de SIM kaart via BT benaderd uitsluitend voor de netwerk/provider aanmeld gegevens (en voor adressen). Het gesprek wordt opgebouwd op de PCM (ingebouwde tel met duo kaart UIT!) en via de externe antenne. SAP biedt de mogelijkheid om de SIM te benaderen.

Het aanmelden tussen GSM en PCM gaat probleemloos. Er worden 2 apparaten geregistreerd in PCM: een telefoon en een data apparataat voor adresboek overdracht.
Het opzetten van de verbinding lijkt ook goed te gaan maar wordt dan toch verbroken. Melding op GSM geeft aan dat externe SIM toegang (door PCM dus) moet worden uitgeschakeld! Maar daar gaat het nu juist om bij SAP :idea: :roll:

Mijn Nokia 6131 ondersteunt SAP maar staat niet in de lijst van Porsche met werkende apparaten.

Uiteraard wijst Nokia naar de carkit leverancier en gaat ook niet in op algemene vragen :evil:

Overigens is voor benadering van het telefoonboek in de GSM (niet de adressen op de SIM) nog het PABP (Phone Book Acces Profile) nodig wat nog geen enkele Nokia ondersteunt (alleen een carkit van Nokia).

De BT wereld is nog beetje in ontwikkeling :shock: :wink:

Laatst bijgewerkt door Paul II op 28 okt 2009 10:26, in totaal 3 keer bewerkt.

05 maart 2009 12:32
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-993 C2, 2.4T
Leidschendam
Bericht 
Met Porsche en Bluetooth niet bekend, maar mijn Audi heeft ook Bluetooth.

Ik heb met mijn telefoon (Nokia) in het bluetooth menu gezocht naar nieuwe apparaten. Vervolgens herkende deze de Audi, deze verbinding gemaakt en aangegeven dat deze automatisch mag (wanneer BT van de telefoon aanstaat zal deze automatisch verbinding maken met de Audi).

Bediening blijft via telefoon, maar gesprekken gaan via de auto. Binnenkomende gesprekken worden ook gesignaleerd door de auto.

Succes

05 maart 2009 13:44
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Junkie
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht 
In mijn Becker 7944 zit ook SAP.
Dat werkt niet in combinatie met mijn iPhone.

Uiteraard werkt alles wel via de 'normale' Bluetooth waarbij de auto
een soort headset wordt, zoals bij strak (en de rest van de wereld).

Misschien hebben andere Becker eigenaren ervaringen met Nokia's en SAP.

05 maart 2009 13:57
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-993 C2, 2.4T
Leidschendam
Bericht 
Ik heb zojuist de Externe SIM modus van mijn telefoon aangezet, vanmiddag bij het naar huis rijden kijken wat de Audi voor melding geeft.
Mijn SAP kennis houd helaas ook op...

05 maart 2009 14:11
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Dat is dus een optie, die externe sim modus. In welk menu zit dat op je gsm en welke type is dat?

Je verbinding zal mogelijk niet werken vanmiddag. De Audi ondersteunt zeer waarschijnlijk SAP niet.

Momenteel wordt de carkit zoals Paulus ook aangeeft, uitsluitend gebruikt als 'headset' maar dan via luidspreker. Je Audi installatie gebruikt HFP (Hands Free Profile) en de GSM is de gateway naar het telefoonnetwerk.
Het gesprek verloopt volledig via de gsm en ook de antenne daarvan.
Volgens Porsche is dat laatste om gezondsredenen af te raden.
In geval van SAP wordt de carkit echt volledig gebruikt.

05 maart 2009 15:21
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-993 C2, 2.4T
Leidschendam
Bericht 
Ik heb een Nokia 6120 en bij staat die functie in het eerste basis Bluetooth menu. Je zou bij jou telefoon ook nog kijken met de specifieke instellingen van je de verbinding.

Bij de Audi werkt het inderdaad niet, de GSM is een aparte module die je in de midden arm steun kan koppelen, kabels, antenne etc liggen wel klaar.

06 maart 2009 8:52
Bericht 
De kern van het probleem (b)lijkt te zijn dat een bepaald Bluetooth profiel niet altijd gelijk is. In dit geval is het 'SIM access profile' van beide apparaten niet 'gelijk'.

Fijn als je een telefoon uitzoekt op basis van het ondersteunen van een bepaald BT profiel. Wil nog niet zeggen dat het ook gaat werken :idea: :x

Doorslaggevend daarvoor is de lijst met compatibele apparaten die wordt geleverd door de fabrikant van het 'andere' apparaat!

11 maart 2009 15:02
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
de combinatie met Bluetooth en SIM kaart blijkt niet te werken. Ik heb de keuze moeten maken voor het een of het ander. Dit is via de softare aan te sturen. Bij het gebruik van de SIM kaart lijkt het alsof je ook een bleutooth verbinding kunt maken, echter op het laatste moment wordt deze toch afgebroken. Nadat de software was aangepast werkte de bleutooth prima, echter SIM niet meer ! :!: :!:

23 maart 2009 18:56
Profiel
Bericht 
Dank voor je reactie.

Welke configuratie heb je, zowel de auto als de GSM?

Wat bedoel je met SIM kaart gebruiken?

23 maart 2009 20:10
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 997 4S -ex 993C2-ex Cayenne S
0165
Bericht 
[quote="PaulusdB"]In mijn Becker 7944 zit ook SAP.
Dat werkt niet in combinatie met mijn iPhone.

Uiteraard werkt alles wel via de 'normale' Bluetooth waarbij de auto
een soort headset wordt, zoals bij strak (en de rest van de wereld).

[quote]

Ik ben ook op zoek naar een beckertje voor in de 993, waarmee in mijn (1e generatie) Iphone kan gebruiken.

Bluetooth werkt dus wel met de Cascade, maar bediening moet op de Iphone? Dat zou voor mij al voldoende zijn, maar ik weet het graag zeker!

Alvast bedankt voor de tip!

26 maart 2009 11:09
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
eerst gewoon uittesten, mijn nokia deed het helemaal perfect met de cascade; mijn htc en de becker lusten elkaar niet

26 maart 2009 11:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Grootenbosch
Bericht 
cees schreef:
Ik ben ook op zoek naar een beckertje voor in de 993, waarmee in mijn (1e generatie) Iphone kan gebruiken.

Bluetooth werkt dus wel met de Cascade, maar bediening moet op de Iphone? Dat zou voor mij al voldoende zijn, maar ik weet het graag zeker!

Alvast bedankt voor de tip!

Mijn iPhone is ook een oud beestje zonder 3G en slechts 8 GB geheugen, Cees.
Werkt uitstekend via Bluetooth op de Becker Cascade 7944.

Bedienen is zowel mogelijk op de iPhone als op de Cascade. In de laatste
situatie kun je een telefoonlijst aanmaken in de Cascade. Dat is natuurlijk
wat dubbelop, maar geeft je weer de mogelijkheid om met stemcommando's
te werken.

Voor het afspelen van muziek op de Cascade heb je nog het iPod kabeltje
van Becker à ca. 100 pop nodig. Staat los van de telefoonfunctionaliteit, maar
zorgt ook voor het opladen tijdens de rit. Is wel nodig, want de batterij is niet
het sterkste punt van de iPhone en Bluetooth put 'm behoorlijk snel uit.

Succes ermee!

26 maart 2009 11:55
Profiel
PorscheForum Rakker
0165
Bericht 
Bedankt Paulus!

Ga nu ook maar met een gerust hart een Cascade kopen. Ik laat 't weten als-ie erin hangt!

Cees

26 maart 2009 12:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Grootenbosch
Bericht 
Mooi, Cees. (BTW welkom hierzo)

De mijne kon ik nog gebruikt aan komen voor een redelijke prijs. Als
het een nieuwe had moeten worden, was de retro Mexico mijn alternatief.
Nog duurder, maar super looks en vergelijkbare functionaliteit.

Zoals altijd; wie betaalt, bepaalt.

26 maart 2009 12:05
Profiel
PorscheForum Rakker
0165
Bericht Re: PCM-Telefoon, Bluetooth en SAP, probleem
De 7944 werkt dus met een 1e generatie Iphone, maar weet iemand ook of een van de Beckers werkt met een Iphone 3G? Bediening via de radio hoeft niet van mij, als ik maar gesprekken handsfree over de speakers kan voeren.

Alvast bedankt!

05 mei 2009 11:42
Profiel
PorscheForum Rakker
0165
Bericht Re: PCM-Telefoon, Bluetooth en SAP, probleem
Voor de liefhebbers: de "handsfree" functie van de Cascade Pro werkt ook met de 3G S. Heb hem er net aangehangen en dat gaat prima. Bediening dus via de Iphone, maar geluid over de autospeakers en praten via het microfoontje op je stuurkolom (als-ie daar geplakt is)

26 jun 2009 17:45
Profiel
Bericht Re: PCM Bluetooth telefoon met SAP helemaal perfect!!
Het heeft even geduurd maar het lek is boven :P
(De afgelopen maanden een 2e SIM kaart gebruikt in de PCM).

Onze beide Nokia's blijken gewoon te werken en wel perfect :lol:
Je stapt in de P. met je GSM 'ergens' verstopt en de verbinding wordt gemaakt, het actuele adresboek overgedragen en je belt via de PCM - dus met externe antenne waardoor heel goede dekking, gesprekskwaliteit en geen ongezonde (?) straling - met van de GSM alleen de SIM gegevens via het SAP profiel.
In de praktijk dus gewoon super, top geluidskwaliteit, kortom dan blijkt weer waar je geld voor zo'n optie is gebleven :mrgreen:

28 okt 2009 10:26
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht Re: PCM Bluetooth telefoon met SAP (nu) helemaal perfect!!
top, dus nu navi/BT etc zoals het zou moeten werken. In de Audi werkt het ook zo. Handig! :thumleft:

28 okt 2009 10:33
Profiel
Navi was vanaf het begin al super (snel!).

Loopt een gesprek in de Audi ook helemaal niet meer via de GSM, of is het eigenlijk een vaste handsfreeset die via Bluetooth gebruik maakt van de GSM?

28 okt 2009 11:20
Profiel
Moderator
PF #57
oei... overvraagd. Maar ik heb strakke dekking, geen ruis en geen storing en mijn gsm vaak achter in de kofferbak liggen.

28 okt 2009 18:08
Profiel
:wink:

Jip en Janneke vraag: ziet het display er net zo uit als normaal, als de GSM 'in de kofferbak' ligt?

Bij die van mij staat er dan namelijk iets van Externe Toegang ...
M.a.w. de telefoon is nu niet te gebruiken omdat deze dus door de PCM wordt gebruikt :idea: :P
Dit gebruik moet je eerst stoppen, of op de GSM of op/door de PCM voordat de tel. weer gewoon is te gebruiken. Gaat dus aut. bij verlaten van de P. doordat contact uit en dus BT uit.

28 okt 2009 22:31
Profiel
Moderator
PF #57
Paul II schreef:
Jip en Janneke vraag: ziet het display er net zo uit als normaal, als de GSM 'in de kofferbak' ligt?

Ja. Bij contact uit blijft BT verbinding gewoon bestaan, bij sleutel uit contact niet meer.

28 okt 2009 23:35
Profiel
Dat lijkt dan op een handsfree installatie in de A. waarbij gesprekken verlopen via de GSM.

29 okt 2009 20:37
Profiel
Moderator
PF #57
oke, zou goed kunnen. wel sterke antenne dan want nooit geruis of uitval, itt de bt installatie icm navi in de S-max en mini.

29 okt 2009 20:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ]