Allereerst, nog de beste wensen voor het komende jaar !!
Één ding weet ik zeker: Porsche en detailing zijn twee woorden geworden die ik graag in één zin combineer ! De rondingen van de 911, de toegankelijkheid van de auto en de, in vergelijking met andere sportauto’s, makkelijke vormen bezorgen me veel plezier tijdens het werken aan de 911. Eenmaal klaar en in het zonnetje, en dan afgewerkt met een premiumwax met een hoog percentage aan carnauba…..geweldig !
Lydia arriveerde afgelopen dinsdag tijdens een fraai winterzonnetje. De rit vanuit het Noorden had er wel voor gezorgd dat de auto bedekt was met pekel en andere winterse ongemakken. Ze had me gevraagd om foto’s te maken tijdens de detail, dus bij deze. Tijd om de auto te inspecteren:
Allereerst begonnen met het ontvetten van de wielkasten en de banden. In een later stadium wordt namelijk een voedend product op de banden aangebracht. Wil dit product goed zijn werk doen is het van belang dat de banden helemaal schoon zijn. De meeste ‘bandenzwart’ middelen zijn op basis van silicone. Silicone blijft op het oppervlak liggen en trekt dus niet in het materiaal, met als gevolg dat het totaal geen meerwaarde biedt aan het onderhoud van het rubber. UV straling zorgt namelijk al snel voor een vale look en natuurlijk ook uitdroging. Een goede bandengel trekt in het materiaal en doet daar zijn werk.
De velgen worden gereinigd met een zuurvrije reiniger. Het is heel belangrijk om voor een zuurvrije velgenreiniger te kiezen. De meeste goedkope velgenreinigers reinigen weliswaar perfect, maar dit resultaat wordt grotendeels veroorzaakt door de agressieve zuren die in het product verwerkt zijn. Fijn om remstof los te halen, minder fijn voor het lakwerk van de velgen. Geen optie dus. Uiteraard wordt ook de binnenkant en de remklauw niet vergeten.
Na de wielen worden de uitlaat sierstukken goed ontvet en gereinigd. De uitlaten zijn vaak de puntjes op de i van menigeen sportauto. Belangrijk om ook deze details grondig aan te pakken:
Op naar de carrosserie. Allereerst worden alle kieren / naden / scharnieren, plus de volledige onderste strook van de auto ingespoten met een citrus ontvetter. Deze delen zijn namelijk doorgaans zwaarder vervuild dan de rest van de wagen en vergen meer aandacht. De rest van de wagen wordt ingespoten met een pre wash op 60 graden. Dit alles om er voor te zorgen dat zo veel mogelijk vuil los weekt voordat überhaupt het lakwerk aangeraakt wordt. Minder vuil op de lak is natuurlijk minder kans op microkrasjes.
Na een paar minuten wordt de auto volledig en zorgvuldig afgespoten, om aansluitend met een PH neutrale shampoo en een microfiber washmitt de auto te wassen en te drogen. Daarna kan de auto naar binnen om het meer geavanceerde reinigingsprocedé voort te zetten.
Nu de alledaagse en grotendeels ‘losse’ vervuiling is verwijderd, wordt het tijd om de zwaardere contaminaties te verwijderen. Bijv. boomhars / industriële fijnstoffen / teer / uitwerpselen van insecten e.d. zijn zo agressief dat ze zich als het ware vastbijten aan de laklaag. Deze worden veilig verwijderd met behulp van een speciaal ontwikkelde klei en glijmiddel. Tevens haal je hiermee alle oude restanten wax weg zodat de nieuwe waxlaag veel beter kan hechten.
Aansluitend wordt de gehele auto nagelopen met perslucht om zo alle naden en kieren goed droog te maken. Een gekend probleem bij deze 911 is bijv. dat water onder de raamrubbers blijft staan. Belangrijk om dit dus goed droog te maken.
Een laklaag is niet dicht en afgesloten zoals vele mensen denken, je kunt deze het beste vergelijken met de huid. De lak beschikt namelijk ook over poriën en hierin nestelt zich vervuiling. Ook heeft de lak te maken met oxidatie, een natuurlijk proces doordat de zuurstof in de lucht een chemisch proces met de lak aangaat en zodoende gaat oxideren. Wij zien dit als een melkachtige sluier welke zich over de lak hult. Deze laag houdt de glans en kleur ontzettend tegen. Dit wordt machinaal verwijderd met een paintcleaner.
Na deze grondige reiniging kunnen we de ware aard van de laklaag tentoonstellen. Dit doen we met behulp van diverse halogeen,- en xenonlampen. Zij zijn als het ware een kunstmatige zon waardoor die vervelende poetskringen en (micro)krasjes verschijnen. Om precies te weten waarmee we te maken hebben, wordt de volledige laklaag uitgemeten met behulp van een lakdiktemeter. Met het blote oog kun je namelijk niet zien hoe dik de lak precies is, of er plamuur onder zit, of er schade is geweest, concreet: de mate bepalen in hoeverre je veilig kunt gaan corrigeren.
Op deze Porsche zien we slechts hele fijne lakdefecten. Deze gaan we zo goed als mogelijk verwijderen, dus niet tijdelijk camoufleren, met behulp van een intensief machinaal polijstproces. Polijsten is in feite niets meer dan beetje bij beetje blanke lak weghalen om zo het hoogteverschil tussen het oppervlak en het dieptepunt van een kras gelijk te maken. In hoeverre dit mogelijk is hangt af van diverse factoren, de belangrijkste zijn natuurlijk de diepte van de kras en de hardheid + dikte van de vernislaag. Het is belangrijk om zo weinig mogelijk blanke lak weg te halen, maar hiermee wel een zo groot mogelijke correctie te behalen. Te veel blanke lak weghalen gaat op langere termijn een minder goede keuze zijn. De lak wordt dan namelijk dunner = zwakker = sneller kans op nieuwe krasjes. In de praktijk betekent dit een gezond evenwicht vinden in de te verwachten correctie en resultaat.
Gezien de gezonde lak is er gekozen om met de lichtste combinatie van polijstmiddel en polijstpads aan de slag te gaan. Na het polijsten hebben we een aanzienlijke progressie geboekt qua glans en diepte van de kleur. Dit komt omdat het licht voorheen namelijk terugkaatste op de randen van de krasjes waardoor de kleur een stuk lichter leek dan deze in werkelijkheid was.
Bij de meeste conventionele poetsbehandelingen wordt enkel het lakoppervlak tot hoogglans gepoetst en daarmee is de kous af. Inmiddels weten we dat de laklaag niet hermetisch is afgesloten en dat deze beschikt over poriën. UV straling en zuren in vogelpoep dringen door tot diep in de lak, met als gevolg verkleuring en droogte. Om over een langdurig resultaat te kunnen spreken is het belangrijk om de totale lakdikte aan te pakken en te verfrissen.
Met behulp van voedende oliën wordt dit resultaat bereikt. Deze oliën worden tot diep in de laklaag ingewerkt om zo de oorspronkelijk reflectie en natte glans terug te krijgen. Glans en reflectie mogen namelijk niet enkel worden behaald uit een tijdelijk eindproduct (de wax), maar wel door een gezonde en frisse laklaag !
Het intrekken van de oliën:
Na dit proces is het tijd om de laklaag verder af te werken. Door het polijsten en de voedende oliën is de laklaag vettig. In polijstmiddelen zitten namelijk ook oliën die er voor zorgen dat het product te verwerken is en de polijstpad over de lak kan ‘glijden’. Enkel, géén één product gaat hechten op een slecht geprepareerde en vette ondergrond.
Met behulp van een zuiver alcohol mengsel wordt de laklaag opnieuw grondig gereinigd:
Daarna is het tijd om de bescherming, en tevens de kers op de taart, aan te brengen. De auto wordt afgewerkt met een van de fijnste premiumwaxen die op de markt zijn. In dit geval is gekozen voor de Concourso wax van Swissvax. Dit is een twee componentenwax, waarbij allereerst de pre wax wordt gebruikt en daarop komt de waxlaag. Gezien het hoog percentage aan 1e klas zuivere Braziliaanse carnauba wordt deze hand met de blote hand aangebracht. Carnauba, een glansversterkende stof, is van origine namelijk ontzettend hard. Echte goede waxen bevatten geen krijt en fillers, maar zuivere oliën gemengd met pure witte of gele carnauba. Voordat je deze wax kunt gebruiken moet je hem eerst laten smelten (door wrijving tussen je handen), en daarna kun je hem als het ware inmasseren.
Na applicatie wordt het lakwerk een 3 uur met rust gelaten zodat de oliën in de wax goed kunnen inwerken. De wax gaat in deze kuurtijd enigszins zweten en het is dus nodig om het lakwerk naderhand na te lopen met een detailingspray.
In de tussentijd worden het lakwerk op de wielen ook gereinigd met de clay en in een speciale wheelwax gezet. Zo krijgt het remstof niet meer zo snel de kans om te hechten, iets waar de vruchten van worden geplukt tijdens de volgende wasbeurt(en). Vaak voldoet een gewone shampoo dan om de velgen te reinigen, en kunnen de agressieve velgenreinigers in de kast blijven. Dit zelfde gebeurd ook met de eindstukken van de uitlaten.
Binnen wordt het raf lederen interieur eerst goed ontvet zodat het vuil los komt. Daarna wordt een cleaner gebruikt om het leder tot in de poriën goed te reinigen. Aansluitend, heel belangrijk, wordt het leder opnieuw gevoed met een conditioner zodat het soepel en zacht blijft.
Bij deze behandeling worden slijtage plekken dus niet opnieuw gevuld / geplamuurd / geschuurd en geverfd, enkel gereinigd en daarna opnieuw gevoed met een conditioner. Slijtage plekken verdwijnen dus niet. Leder renovatie (leren en beheersen) staat echter wel gepland voor dit jaar.
Aansluitend worden de ramen van binnen en buiten behandeld en wordt alles nogmaals grondig gestofzuigd. Helaas werkte het weer buiten (alweer) niet mee, dus we moeten het eindresultaat binnen in de garage bekijken:
Wederom bedankt voor jullie aandacht !
Groetjes Bart
Custom Car Cleaning