Auteur |
Bericht |
porscheke
|
Velgenmaat 964
Had graag geweten of volgende maat onder een 964 kan:
265/35 ZR18 ET40
Ik weet dat de ET waarde's van een 964 (Non turbo) tussen de 52&55 ligt.
Maar komt bovenstaande velg buiten de kas?
|
05 maart 2009 10:44 |
|
|
porscheke
|
ET40 zal dus niet op een 964 passen (tenzij het een widebody of turbo is)
ET 55 & 59 zouden normaal eventueel nog kunnen (volgens de velgenboer)??
Iemand hier op z'n 964 een ET waarde van 55 of 59 zitten?
Mvg
Porscheke
|
08 maart 2009 21:59 |
|
|
porscheke
|
Niemand hier iets meer info?
|
09 maart 2009 13:22 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Wat wil je precies weten dan, joh?
Voor een 964 is ET 55 de standaard offset, ongeacht velgdiameter of -breedte.
(Bij 17" diameter is de velgbreedte voor 7" en achter 9".)
De halve wereld rijdt probleemloos met 17" Mille Miglia imitaties:
- 7,5" ET 52 voor
- 9" ET 47 achter
Met deze cursus toegepaste ET-kunde op POCG kun je zelf kijken wat er nog meer past.
http://news.pocg.de/pocg.eu/pages/technik/allgemein/s_911_felgenkunde_01.htm
In dat kader: ET 59 is een vreemde maat, kijk zelfs eens wat er allemaal
te koop is/was op: http://www.944racing.de/felgengewichte.html
Succes
|
09 maart 2009 15:20 |
|
|
porscheke
|
Wat wil ik weten
Vriend van me heeft een 964 C2.
Momenteel weet hij een setje RH (speedline look ->3delig) velgen liggen die op een 944 turbo liggen.
Echter de maten zijn:
Voor 8,5Jx18 225/40ZR18 ET59
Achter 10Jx18 265/35ZR18 ET55
Ik weet ondertussen ook wel dat de standaard waarde ET55 is.
Alleen kan ik niet zeggen of bovenstaande velgen ook passen.
Als je de link bekijkt die jij opgeeft zou ik zeggen de velgen gaan passen maar achtreraan gaan ze 4mm dieper liggen (wat geen probleem is denk ik maar ik ben dus niet zeker)
Wou het hier effe controleren, daar we hier toch met de specialisten zitten hé
|
09 maart 2009 17:02 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Als je dezelfde breedte van de band hanteert, dan komt met een ET40 velg het geheel 15 mm verder naar buiten tov een ET55 velg.
Of je die ruimte hebt kun je toch makkelijk nameten ?
Desnoods plak je 2 blokjes karton of piepschuim van 15mm met ducttape op de zijwang van je band, en ga je rustig een stukje rijden; even lekker laten veren op een verkeersdrempel en je weet het ....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
09 maart 2009 17:24 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Hier kunnen anderen hun ervaringen wel op afgeven; er rijden er genoeg
met 18" RH's of RUF's.
Achter lijkt het me met 4 mm dieper in de wielbak ook niet direct een probleem.
Voor gaat het over 7 (59-52) + 12 (een halve inch) ~= 19 mm dieper dan mijn
imi's en dat is toch wat veel. Maar met spacertjes en wat uitrollen van
de wielbakken is natuurlijk veel te regelen.
Dit is het velgenverhaal, lindemans haalt ET en de band hoogte/breedte verhouding door elkaar. ET 40 was al een gepasseerd station, dacht ik.
_________________________________________ =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= Only dead fish go with the flow =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
|
09 maart 2009 17:29 |
|
|
porscheke
|
Hoi Paulus
Bedankt voor de feedback. Het blijft toch een moeilijk onderwerp vind ik die velgen en ET waarde's.
Ik heb me gisteren ook nog eens verdiept in deze materie en ben tot volgende gekomen
Om nu te weten hoeveel cm "velg" er over blijft na de montage tegen de schijf moet je eigenlijk: De helft van de breedte - de ET waarde doen.
VOORZIJDE
Mille Miglia set-up:
7,5J ET52 dit is een velgbreedte van 19,05cm
Centimeters na de schijf: 19,05/2 - 5,2 =4,325cm
Voor RH set-up:
8,5J ET59 dit is een velgbreedte van 21,6 cm
Centimeters na de schijf: 21,6/2 - 5,9 = 4,9 cm
Dus verschil tussen MM en RH is 4,9-4.325= 0.6cm meer !!
ACHTERZIJDE
Mille Miglia set-up:
9J ET47 dit is een velgbreedte van 22,86 cm
Centimeters na de schijf: 22,86/2 - 4,7= 6,73 cm
De RH set-up
10J ET 54 dit is een velgbreedte van 25,4 cm
Centimeters na de schijf: 25,4/2 - 5,4 = 7,3 cm
Dus verschil tussen MM en RH is 7,3 - 6,73 = 0,57cm meer !!
Dit is enkel op velgniveau bekeken. ALs er nog eens banden op komen denk ik dat je er nog ene cm bij mag tellen.
|
10 maart 2009 9:33 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Ja, leuk hè, die rekenarij.
Ik denk dat je je vergist met de offset. Bij een positieve offset moet
je die waarde bij de halve velgbreedte optellen om de afstand naar
binnen toe te berekenen.
Ik kijk er in de koffiepauze nog wel eens naar.
_________________________________________ =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= Only dead fish go with the flow =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
|
10 maart 2009 9:44 |
|
|
porscheke
|
Om gek van te worden die rekenarij
In ieder geval als ik Et waarde OPTEL met de helft van de velgbreedte kom ik op een verschil van 1,4 cm voor en achter
Als ik goed redeneer komt de velg dus 1,4cm verder naar buiten dan??
Is toch wat veel denk ik hé
|
10 maart 2009 10:05 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Volgens mij niet hoor !
dat inderdaad wel ja.....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
10 maart 2009 10:34 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
| | | | porscheke schreef: Hoi Paulus Bedankt voor de feedback. Het blijft toch een moeilijk onderwerp vind ik die velgen en ET waarde's. Ik heb me gisteren ook nog eens verdiept in deze materie en ben tot volgende gekomen Om nu te weten hoeveel cm "velg" er over blijft na de montage tegen de schijf moet je eigenlijk: De helft van de breedte - de ET waarde doen. VOORZIJDEMille Miglia set-up:7,5J ET52 dit is een velgbreedte van 19,05cm Centimeters na de schijf: 19,05/2 - 5,2 =4,325cm Voor RH set-up:8,5J ET59 dit is een velgbreedte van 21,6 cm Centimeters na de schijf: 21,6/2 - 5,9 = 4,9 cm Dus verschil tussen MM en RH is 4,9-4.325= 0.6cm meer !!ACHTERZIJDEMille Miglia set-up:9J ET47 dit is een velgbreedte van 22,86 cm Centimeters na de schijf: 22,86/2 - 4,7= 6,73 cm De RH set-up10J ET 54 dit is een velgbreedte van 25,4 cm Centimeters na de schijf: 25,4/2 - 5,4 = 7,3 cm Dus verschil tussen MM en RH is 7,3 - 6,73 = 0,57cm meer !!Dit is enkel op velgniveau bekeken. ALs er nog eens banden op komen denk ik dat je er nog ene cm bij mag tellen. | | | | |
Op die manier bereken je inderdaad waar de buitenrand van de velg uitkomt; niet de buitenrand van je band.
Als je wil weten hoever de buitenrand van je band uitsteekt ten opzichte van "de schijf" zoals je dat noemt, dan moet je de velgbreedte vervangen door de breedte van je band.....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
10 maart 2009 10:38 |
|
|
porscheke
|
Blijft toch een interessant onderwerp hé
Maar we gaan er komen
Heb de oefening nog eens gedaan met de bandenmaten
Voor een verschil van 0.7cm
Achter geen verschil
dus dit set velgen zou wel eens kunnen passen op een 964
|
10 maart 2009 11:44 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Ik vrees van niet, Porscheke.
Ik kom tot deze cijfers (remschijf: lees montagevlak velg):
M.a.w. bijna 2 cm verder naar binnen aan de voor- en achterzijde en
0,6 cm meer naar buiten aan voor- en achterzijde. Gaat niet werken, aan
de binnenzijde, zeker omdat de bandbreedte nog meer dan de velgbreedte is.
Ik vond ET 59 een raar getal, maar het is wel de ET die er precies voor
zorgt dat het verschil tov origneel aan voor- en achterzijde precies gelijk is.
Daar heeft toch iemand over nagedacht, zou je zeggen.
_________________________________________ =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= Only dead fish go with the flow =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
|
10 maart 2009 12:03 |
|
|
porscheke
|
Oeps
Binnenzijde had ik niet bekeken
Verschil in buitenzijde zou nog kunnen werken.
Binnenzijde is inderdaad een ander verhaal
Voor de binnenzijde aan de achterzijde zou het misschien nog kunnen, maar voor de voorzijde zal de band al snel tegen het binnenspatbord schuren vrees ik (uitgaande van de getallen)??
|
10 maart 2009 12:51 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Mijn conclusie:
Op alle wielen 15 mm spacers + uitbollen van de wielbakken en het gaat net passen, lijkt me.
Neemt je spoorbreedte met minder dan 2% toe, dus is nog legaal ook.
Legaal is tot 3%, begreep ik.
Waarmee je dus weer terug bent op een ET van ongeveer 40. En daarmee
de cirkel weer rond maakt...
Succes.
_________________________________________ =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= Only dead fish go with the flow =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
|
10 maart 2009 13:57 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Jongens jullie maken nog een kleine denkfout hier.
Jullie berekenen hierboven de plaats van de velgrand, niet de plaats van de zijwang van de band. Hierdoor lijkt het alsof je met een bredere velg minder ruimte hebt in je wielkasten dan met een smalle velg. Dat is niet zo.
Een wiel met een band op een 8J velg is net zo breed als diezelfde band op een 10J velg.
Je ziet over het hoofd dat de zijwang van een 265 band op een 10J velg slechts 7 mm uitsteekt voorbij de velgranden; terwijl diezelfde band op een 8J velg 32 mm uitstekt over beide velgranden.....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
10 maart 2009 15:13 |
|
|
porscheke
|
Ok
Gek wordt ik van deze materie
Opnieuw nu met de bandenmaten gerekend
Voorzijde
binnen- en buitenzijde een verschil van 7mm: Dus ok
Achterzijde
binnenzijde: 2mm
buitenzijde: 1cm
Als je op deze manier rekent zou het dus moeten kunnen ......ik weet het niet meer ...
|
10 maart 2009 15:40 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Welke setjes wil je nu precies met elkaar vergelijken (bandenmaat, velgbreedte en ET waarde) ?
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
10 maart 2009 15:51 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Dick heeft natuurlijk gelijk. Maar de wielbak is ter hoogte van het rubber
al dieper dan ter hoogte van de velg.
Mijn redenering was: als de velg al niet past, hoef je over de banden niet
na te denken. (Ik heb op de zomervelgen voor ook al 225 dus dat gaat wel
en achter is 265 maar 10 meer dan de standaard 255, dus ook niet zo schokkend.)
Naar ik begrijp loopt bij een 964 het metaal van een te brede velg tegen
wat leidinkjes enzo aan, als je niet oppast.
Altijd eerst proberen voordat je iets koopt lijkt me.
_________________________________________ =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= Only dead fish go with the flow =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
|
10 maart 2009 15:54 |
|
|
porscheke
|
Kwam gisterenavond nog op het idee om de mensen van RH-alurad te contacteren.
Heb effe het verhaal gedaan.
Voor een 964 schrijven zij voor:
Voorzijde ET46
Achterzijde ET47
In ieder geval wisten ze me dadelijk te vertellen dat deze velgen moeten passen mits spoorverbreders te plaatsen
Voorzijde:13mm
Achterzijde: 7mm
Tot hier Velgen en ET waardes
|
11 maart 2009 9:55 |
|
|