Auteur |
Bericht |
tvanbroekhoven
911 SC '82Antwerpen, Belgie
|
Nieuwe bushings veerplaten
Ik ga de rubberen bussen vervangen die op de veerplaten achteraan zitten. De mijne zijn behoorlijk ingesleten en aangezien ik toch mijn ophanging aan het vernieuwen ben leek me dat een goeie zet.
Dit zijn ze:
Nu zijn er een aantal meningsverschillen mbt het lijmen of smeren van die dingen. Wat denken jullie ? Vastlijmen op de veerplaten (zoals in de fabriek gedaan werd) en de buitenste diameter smeren ? Of niks lijmen, alles smeren. Alles lijmen (lijkt mij een slecht idee)? Niks lijmen, niks smeren...
Er zijn mensen die zeggen dat de metalen onderdelen moeten kunnen bewegen onafhankelijk van de rubbers, anderen zeggen dat de rubbers moeten vervormen bij het in/uitgaan van de ophanging.
tips welkom
|
10 maart 2009 17:47 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Origineel zitten de rubber bussen vast aan de draagarm, zo zou het dus moeten zijn. Het rubber moet vervormen, niet draaien tov het metaal.
|
10 maart 2009 18:08 |
|
|
cabrio wim
|
Ik heb de mijne binnenin vastgelijmd, en de buitenkant lekker in goed vettig spul gezet.
|
10 maart 2009 19:17 |
|
|
tvanbroekhoven
911 SC '82Antwerpen, Belgie
|
hmm. 2 replies, 2 meningen
dju toch
|
10 maart 2009 20:40 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Origineel wel, omdat de bussen dan aan de veerplaat (of draag arm) zit gevulcaniseerd
Bij aftermarket bussen dus NIET... Het is van belang dat alles zo vrij mogelijk kan bewegen zonder dat er speling in zit
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
10 maart 2009 21:00 |
|
|
cabrio wim
|
Uit een oud Porsche boek.
Coat the outside support of the torsion rubber with rubber preserving glycerine pasta suhs as "Conti-fix Asmbly pasta"
Dus dit is de reden waarom ik het gedaan heb.
|
10 maart 2009 21:03 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
las je een lager ook aan één kant vast?
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
10 maart 2009 21:09 |
|
|
cabrio wim
|
Ja, weet ik zeker dat het aan de buitenkant niet meedraait.
|
10 maart 2009 21:10 |
|
|
tvanbroekhoven
911 SC '82Antwerpen, Belgie
|
Ik neig naar het insmeren van het ganse boeltje met (niet op oliebasis) drukbestendig vet.
Al worden de bussen wél geleverd met een beetje lijm...
|
10 maart 2009 23:17 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Dat is vast bedoeld om je stiekum te foppen ....
Bestaat niet het gevaar dat ze van hun plek gaan lopen als ze over beide vlakken kunnen schuiven ? De rubber exemplaren zitten gevulcaniseerd en vast op hun plaats; deze bussen niet.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
11 maart 2009 1:40 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Ik kreeg laatst de tip om ze door teflon bussen te laten vervangen. Is dat geen optie?
|
11 maart 2009 7:39 |
|
|
horn
PF #57
|
en moet je die teflon bussen dan lijmen of smeren...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 maart 2009 7:57 |
|
|
912
|
Er zijn tegenwoordig 4 mogelijkheden:
1. Origineel Porsche rubber
2. Aftermarket rubber
3. Teflon/plastic bussen
4. Elephant Racing Bushes
ad 1. Schijnen beter te zijn dan aftermarket rubber, maar geen ervaring mee.
ad 2. Rubbers zakken in de kortste keren weer in, weinig resultaat
ad 3. Harder rijgedrag, kunnen gaan piepen ondanks smering, maar zakken niet in.
ad 4. Waarschijnlijk de beste oplossing vanwege smeernippels. Maar niet helemaal originele look dus en hogere prijsklasse.
In de 912 wereld ken ik niemand die welke variant dan ook geplakt heeft. Smering wordt altijd aanbevolen....
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
11 maart 2009 8:15 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
De vervangingsrubbers (zowel van Porsche als aftermarket) "zakken" niet in, maar slijten uit (dit in tegenstelling tot de originele rubbers die aan de veerplaat vast gevulkaniseerd zijn, die zakken wel in, maar dat duurt een jaar of 10) Die bussen zuigen kont! Maakt niet uit welke hardheid je neemt Zelfs met allerlei ingenieuze aanpassingen (smeernippels, groeven, etc.) werken ze gewoon NIET Het 'harde' rij-gedrag komt niet door de hardheid van de bussen, maar omdat de ophanging niet meer vrij kan bewegen, of zelfs helemaal vast komt te zitten (piepen = wrijving). Ze zakken idd niet in, maar slijten even goed wel uit
De PolyBronze bussen van Elephant werken goed (ik heb ze zowel voor als achter onder m'n 911 gehad)
Delrin bussen: Volgens sommigen kunnen die werken, MITS je ze EXACT op maat maakt (geen eenvoudig klusje)
Neatrix bussen (de bussen waar tvanbroekhoven het over heeft):
Schijnen redelijk te werken, niet te piepen en niet al te snel uit te slijten
Dus als het persé plastic/rubber moet zijn, de beste keus...
Mooiste oplossing komt van WEVO en werkt met kogellagers.
Maar dan moet je een komplete veerplaat kopen (met als tweede voordeel dat die beter verstelbaar zijn dan de standaard veerplaten)
Er is ook nog de optie om nieuwe rubbers in je veerplaten te laten vulkaniseren (op ruilbasis)
Zoals altijd... You get what you pay for
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 maart 2009 15:51 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
zijn er geen bussen met naaldlagers te krijgen; die zitten in die BMW van mij hebben ze me weleens verteld
lijkt goed te werken, hoor nooit dat ze kapot zijn iig
_________________________________________ Got coffee?
|
11 maart 2009 16:05 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
voor wel, achter niet (hoewel... die van WEVO werken met kogellagers, dus is in principe het zelfde)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 maart 2009 16:09 |
|
|
912
|
Ik heb een aantal keren verschillende mogelijkheden gebruikt op mijn 912's. De "rubberen rubbers" hebben wel degelijk problemen. Zelf gezien ook bij andere 912's (maar zal wel aan het type Porsche liggen...). Je zal wel verschillende batches hebben want sommige waren gewoon al te zacht voordat ze op de wagen gingen... (en die kwamen toch van Stoddard VS...)
Die bedoelde ik dus met "plastic". En die piepen ook.... (zitten nu op mijn Targa....)
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
11 maart 2009 16:29 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Met 'plastic' bussen worden meestal de polygrafiet bussen bedoeld (en zelfs de zachte compound daarvan is harder dan de neatrix), maar is duidelijk zo. Was er eigenlijk al bang voor, maar had over het algemeen goede berichten gehoord over de neatrix bussen...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 maart 2009 16:38 |
|
|
912
|
Ik vind ze nog steeds redelijk hard.
Denk dat de zachtheid/hardheid in al die 'plastics' wel een beetje relatief is...
Daarnaast waren ze ook niet makkelijk te installeren.
Heb er nog wel wat vanaf moeten schuren....
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
11 maart 2009 17:14 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Klopt... die dingen passen nooit
De "truuk" is om eerst de buiten diameter zo goed mogelijk pas te maken
Daarna de bussen in te persen en vervolgens de binnen diameter passend maken
(doe je het andersom, dan verandert de binnen diameter weer als je de bussen in perst)
Bij de veerplaten is dat vanwege de constructie erg lastig
Ik heb toen zowel de hardste polygrafiet bussen als de neatrix bussen geprobeerd te monteren op de draagarmen voor (nog het makkelijkst te doen)
Vond het allebei naatje (heb er niet eens mee gereden) en heb toen de Elephant polybronze bussen/lagers gekocht
Die prop je er redelijk eenvoudig onder en werken verder zonder problemen (geen gepiep, gerammel, gekraak of gestuiter)
Dat die wel werken begrijp je meteen bij de montage al
Je kan de draagarmen (zonder veer/demper) gewoon soepeltjes heen en weer bewegen. Probeer dat maar eens met een rubber of plastic bus
Voor de 914 heb ik naaldlagers liggen (werken nog wat soepeler dan de Elephant bussen)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 maart 2009 18:22 |
|
|
tvanbroekhoven
911 SC '82Antwerpen, Belgie
|
Ik ben alleszins benieuwd naar de installatie... Ik heb inderdaad rubberen Neatrix bussen gekocht achter en polybronze van Elephant Racing vooraan.
Zodra ik een poging tot installatie gedaan heb post ik een update... Naar het schijnt gaat het makkelijker als je de stukken eerst in de frigo legt. We zullen zien. Zal wel pas binnen een paar weekjes zijn want heb ze nog maar net besteld en er zijn vissoorten die sneller pootjes gekregen hebben dan onze douane pakjes uitklaart
|
11 maart 2009 23:22 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
het monteren op zich is het probleem niet
alleen past het niet (alles is te krap)
daardoor gaat de boel klem lopen (piepen, kraken en een slecht bewegende ophanging)
snap eigenlijk niet dat je voor en achter wat anders monteert...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 maart 2009 23:30 |
|
|
tvanbroekhoven
911 SC '82Antwerpen, Belgie
|
Op pelicanparts zijn er toch een heel aantal mensen die tevreden zijn van hun Neatrix bussen. Ik hoop dat ik er een van kan zijn binnen een paar weken. Indien niet gaan er achteraan ook Elephants onder, steek ik de bussen op mijn huidige veerplaten en zet ik ze te koop op t forum
|
11 maart 2009 23:35 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
had maar gezegd... ik heb nog een paar setjes van die neatrix bussen liggen (nieuw in de verpakking)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 maart 2009 23:43 |
|
|
tvanbroekhoven
911 SC '82Antwerpen, Belgie
|
Je mag ze altijd opsturen. In mijn pakje zitten nl ook QuickChange veerplaten (omwille van makkelijke verstelbaarheid) van Elephant Racing. Dus ik heb een origineel setje op overschot waar ik nog geen doel voor heb...
|
11 maart 2009 23:49 |
|
|