Re: Nieuwe bushings veerplaten
Leuk dat deze thread nu loopt. Ik heb gisteren de hele front suspension van de targa uit elkaar gehaald en wil dus ook die bushings vervangen.
Nou ben ik zelf natuurkundige en geen werktuigbouwer maar ik kan me voorstellen dat het lijmen van het binnenoppervlak weldegelijk gunstig is. Zal hieronder even toelichten wat ik bedoel:
Als het rubber vrij is kan hij bewegen(afschuiven) over het binnen oppervlak en het buitenoppervlak. Hij zal gaan afschuiven over het oppervlak waar de weerstand het kleinste is. (als het goed is)
De frictie coefficient van rubbers daalt bij toenemende normaalkracht. Dat betekent dat als dezelfde kracht wordt verdeeld over 2 maal een verschillend oppervlak dat het rubber gaat afschuiven op het kleinste oppervlak (lees de binnenkant, waar de druk het hoogste is) échter. hier slijt het rubber dan ook het snelste. Dat kun je dan dus voorkomen door het kleinste oppervlak te lijmen waardoor het rubber beweegt over het oppervlak met de laagste druk (en dus slijt het rubber minder snel)
En wat betreft het zo soepel mogelijk bewegen:
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de toegevoegde veerstijfheid en de stictie.
Stictie is wat mij betreft onwenselijk in de ophanging maar een veerstijfheid toevoegen is op zich niet zo erg. (het netto effect is gewoon dat je veer wat stijver wordt en de stijfheid van je gewone veer is dan toch dominant.)