Auteur |
Bericht |
dennis-b
Porsche design waterkoker en stofzuigerDrenthe
|
witte smurrie/slack in vulpijp 996
zit toch ff met een vraagje. Heb al lopen zoeken, maar kan niet echt een goed antwoord vinden.
Met een vriend gekeken naar een porsche om aan te schaffen.
Op licht zweten van het blokkie na zag alles er netjes uit, alleen de vulpijp zit behoorlijk vol met de witte smurrie. Gevraagd of de man veel korte stukkies reed en dat was niet het geval. Nu is die vriend en de verkoper naar Porsche rotterdam geweest, en het oordeel was dat de auto teveel korte stukkies reed.
(natuurlijk is dat wel 1 van de reden waadoor het kan komen, maar zou hier niet ooknog wat anders achterweg kunnen komen?)
Vond het antwoord van de Porsche wel heel erg kortaf.
Staat dit blok bekend om die witte smurrie?
3.4 blokkie met 130.000 op de tellert.
_________________________________________ 535PS
|
12 maart 2009 23:18 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Of korte stukkies of bekende probleem met afbrokkelende cilinders. Gevolg is dan vermenging olie en koelvloeistof...
linkje
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
Laatst bijgewerkt door Maarten op 12 maart 2009 23:32, in totaal 1 keer bewerkt.
|
12 maart 2009 23:24 |
|
|
dennis-b
Porsche design waterkoker en stofzuigerDrenthe
|
Zit me toch ff af te vragen. Hoe zie je aan het onderste filter of er een (haar) scheurtje zit?
Neem aan dat de conditie van een blok(wanden) niet echt door een AKK kan worden bepaald. Meten ze uberhaubt compressie als je er niet om vraagt?
_________________________________________ 535PS
|
12 maart 2009 23:30 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Haarscheurtje noemt ie dat
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
12 maart 2009 23:30 |
|
|
dennis-b
Porsche design waterkoker en stofzuigerDrenthe
|
_________________________________________ 535PS
|
12 maart 2009 23:41 |
|
|
dennis-b
Porsche design waterkoker en stofzuigerDrenthe
|
en Do nog steeds geen 3.4 blokkies op de plank liggen?
_________________________________________ 535PS
|
12 maart 2009 23:41 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Een ander probleem dat veel aannemelijker is kan een defecte warmtewisselaar zijn. Om de enorme hoeveelheid olie snel op te warmen gebruiken alle 996'en een warmtewisselaar waarbij het koelwater de olie mee verwarmt. In de vroegere modellen hebben die nog wel voor wat problemen gezorgd door het lekken van water naar de olie.
Anders zou ik ook korte ritjes aanmerken (alles onder de 25km is kort voor een 911). Keertje is niet erg maar als je 20 km woon werk verkeer doet zal de olie nooit volledig op temperatuur komen (behalve in de zomermaanden).
Haarscheurtjes in de cylinderwand zorgen voor olieresidu in het koelwater bij de 996 motoren.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
13 maart 2009 0:14 |
|
|
horn
PF #57
|
een watergekoelde 911 warmt toch veel sneller op dan een luchtgekoelde? Is 25 km voor een watergekoelde dan ook 'de grens voor een kort ritje'?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 maart 2009 8:46 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
zo heb ik ze alleen maar gezien, allemaal die vorm, zou ze zo onderling kunnen wisselen.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
13 maart 2009 9:27 |
|
|
christianvanloon
|
In dat geval het systeem doorspoelen met Forte motorreiniger, zou de klus moeten klaren..
|
13 maart 2009 11:28 |
|
|
Marc-911
991Sex 996, ex 997S
|
Wat veel voorkomt is dat er een sludge onstaat in de vulpijp door een paar kortere ritjes achter elkaar. Normaal verdwijnt deze waneer de motor een keer goed warm wordt gereden. Echter de olievulpijp zit ver van het carter gemonteerd en is van plastic ( niet warmtegeleidend ) en hierdoor wordt de temperatuur vaak niet hoog genoeg om het vocht te laten verdampen.
_________________________________________ "Think big, start small and be practical" (Peter Senge)
Laatst bijgewerkt door Marc-911 op 13 maart 2009 15:49, in totaal 1 keer bewerkt.
|
13 maart 2009 12:07 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Wat weer een paniekmakerij, een beetje mayo in de vulpijp van een 996, de luchtgekoelde mafia komt weer in stelling en de foto's van gescheurde cilinders vliegen je weer om de oren. Allemaal zeer voorbarig. Veel 996'en hebben hier last van, de verklaring van Marc-911 is zeer waarschijnlijk de juiste. Wil je het zeker weten, olie eruit en filter bekijken.
|
13 maart 2009 12:34 |
|
|
R.F.M.
987Belgie
|
Aanslag in de olie vulpijp van een M96 motor is geen probleem, gewoon condensatie vorming op de koudste plaats v.d. motor. Olie residus in het expansievat daarentegen wijzen met grote zekerheid, en in de meeste gevallen, op gebarsten/gebroken cylinder bus(sen).
|
25 maart 2009 18:32 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Klein beetje mayo hoeft inderdaad niet zo heel veel te betekenen, behalve dat de olie niet altijd goed warm wordt.
Als ik mijn vulpijp bekijk dan is die helemaal schoon. Geen spoor van vocht of mayo te bekennen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
25 maart 2009 23:15 |
|
|
dennis-b
Porsche design waterkoker en stofzuigerDrenthe
|
Re: witte smurrie/slack in vulpijp 996
en witte smurrie in je koelwater?
Zou dat ook niet de warmte wisselaar kunnen zijn?
_________________________________________ 535PS
|
31 maart 2009 14:05 |
|
|