Auteur |
Bericht |
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Is (inderdaad) geen koeling - maar "verwarming"
... de RS heeft die koffiemolen overigens niet
|
03 maart 2009 23:19 |
|
|
gassen
964 C4 Jubi 793uit Uithoorn
|
aha.
_________________________________________ Het is er een van 911
|
03 maart 2009 23:38 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dient ook ter koeling...
|
04 maart 2009 0:19 |
|
|
gassen
964 C4 Jubi 793uit Uithoorn
|
ahaa. Ik heb alleen geen turbo's dus ben weer weg uit dit draadje.
_________________________________________ Het is er een van 911
|
04 maart 2009 1:15 |
|
|
KEV-911
928,911 targaDestelbergen
|
de koelschroef die jullie horen is wss de schroef voor de radiator. Dit werkt meestal met een bimetaal en kan nog een tijdje nakoelen
|
04 maart 2009 8:46 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Koeling komt van twee kanten:
- de olie die circuleert door de motor / turbo
- water of lucht rond de cilinders / cilinderkoppen
De electrische fan die soms blijft doordraaien of nog gaat draaien nadat de motor is uitgezet koelt de radiator van het koelwatercircuit; de koelende werking op de cilinders en cilinderkoppen daarvan zal echter beperkt zijn omdat de waterpomp niet meer draait. Koeling van de turbo staat helemaal los hiervan.
Op het moment dat de motor uit staat komt de smerende en koelende werking van de olie direct to stilstand; daar zit het probleem met de turbo; als de turbo nog hard nadraait krijgt deze geen smering meer.
Bovendien valt de koeling van de rijwind en van de luchtstroom door de turbo weg als de auto stil en de motor uit staat. Als de turbo op dat moment nog erg heet is van flink doortrappen, dan krijgt de stilstaande olie het daar hard voor zn kiezen en kan gaan koken/vaste bestanddelen achterlaten. Dat verhindert goede smering wanneer de auto weer wordt gestart.
Dus: op de Autobahn even rustig uitrijden voor een stop, of nog even stationair laten draaien.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 maart 2009 14:03 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
06 maart 2009 1:06 |
|
|
Yoda
964 C2C (1991) Oak GreenNoordwijk ZH
|
ja, dat is standaard op 964-en en 993-en ook na contact af.
De temperatuurvoeler die voor de blower zit meet de temperatuur van de lucht. Als die hoger is dan 40 graden, dan slaat de blower aan in de eerste 20 minuten na contact af.
_________________________________________ "Do or do not... there is no try."
|
06 maart 2009 20:36 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Hmmm
Ik heb mijn 964 nog nooit horen "na-koelen".....hoe is de voeler te controleren?
Ik weet nog wel dat mijn 944 Turbo S altijd 30 seconden de koelvloeistof rond bleef pompen na het uitschakelen van de motor. Vreemd dat de nieuwere modellen dit niet meer zouden hebben (met het oog op de levensduur van de turbo`s)
|
20 maart 2009 10:44 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Ik weet niet in hoeverre dat plaatje klopt...
Iig staat daar dat de sleutel op 'contact' moet staan.
Koelvloeistof rondpompen heeft denk ik te maken met het nakoelen van je cilinderkop voordat die uit zijn voegen barst.
Of heb jij watergekoelde turbo's?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
20 maart 2009 18:25 |
|
|
951@Norg
944 Turbo '90, Cayenne '08, 964 C4 '92.uut...
|
Een 944 Turbo/Turbo S heeft een watergekoelde turbo. En bij mij word de koelvloeistof na contact UIT nog 30 seconden lang rondgepompt.
_________________________________________ 944 Turbo, '90, 250pk versie, Pon geleverd. Opties: 030, 220, 490, 533, 573, 593, 650. Nieuwe foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=ZLZJM4QT
|
20 maart 2009 19:41 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
@ 951@norg: +1
|
21 maart 2009 2:53 |
|
|