Auteur |
Bericht |
PeterDorr
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltrSoest
|
Blauwe rook, en niet zo'n beetje ook
Grrrr.
Dit weekend weer even een lekker stukje getourd met mijn elfje maar tot mijn grote schrik zag ik na een paar stevige accelleraties weer een enorme blauwe wolk achter me (zie ook mijn eerdere post.) Na even doortrekken in zijn 3 tot 7,500 toeren schakelde de automatische bak door naar de 4 en een dik stinkend rookgordijn was het resultaat. Daarna de auto even gewassen (dat heeft op zich verder niets met dit verhaal te maken) maar toen ik hem opnieuw startte kwam er wederom een nare stinkende blauwe walm uit de uitlaten. En elke keer als de auto nu een half uurtje stil heeft gestaan komt er blauwe rook uit als ik hem weer start. Weliswaar minder dan de eerste keer, maar nog steeds voldoende voor een meewarige blik hier in de hele straat.
Zou dit iets te maken hebben met de carter ventilatie die terug het verbrandings proces wordt ingeleid en waar dan een "slokje" olie meekomt vanwege het vaccum zuigen? (zie ook deze post.) En zo ja, wat kan ik daar dan aan doen?
Als ik normaal rij heb ik er verder geen last mee .
Iemand een idee of ervaring?
Thanks,
Peter
_________________________________________ Mijn vader zei altijd: Het hebben van de zaak, is 't einde van t vermaak!
Nou, sinds mijn 911 weet ik het, hij had het mooi fout.........
|
22 maart 2009 21:56 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Dit doet mij denken aan een BMW 316 (uit '82) die ik ooit had waar de klepsteelrubbers van waren versleten (werd mij verteld).
Als ik vanuit volgas bij 140 kmh het gas los liet liet ik een grote rookwolk achter. De olie liep dan zó langs de klepstelen de cilinders in.
Ik zou er iig niet mee blijven scheuren want jouw elfje is geen roestige 3-serie.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
22 maart 2009 22:18 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Hoe is je oliepeil???
en is het echt blauwe rook, niet zwart?
_________________________________________ Make the most of now!
|
22 maart 2009 22:36 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
oliepeil>max?
_________________________________________ oud is beter
|
22 maart 2009 22:37 |
|
|
PeterDorr
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltrSoest
|
bedankt voor jullie antwoorden.
> Ja, het is echt blauw.
> Olie is net weer ververst. Stond op max, maar hebben we een kwart litertje uitgehaald zodat ie nu op 70% staat tussen min en max.
Enne die klepstelen heb ik al een paar keer eerder voorbij horen komen.
Laat me raden....$$$$ zeker weer ?
_________________________________________ Mijn vader zei altijd: Het hebben van de zaak, is 't einde van t vermaak!
Nou, sinds mijn 911 weet ik het, hij had het mooi fout.........
|
22 maart 2009 22:47 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
ik denk niet je klepstelen. is 3.2 kwaaltje. is koprevisie. is $$$.
je had het al eerder, lang weggebleven, is geen slijtagekwaal. my guess oil overfill.
_________________________________________ oud is beter
|
22 maart 2009 22:49 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Maar dan zou het nu dus weg moeten zijn. En overfill? Wie heeft dat dan gedaan?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
22 maart 2009 22:57 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
wellicht nog een vet luchtfilter als er na een overfill al eea is terug gegaan ?
_________________________________________ Make the most of now!
|
22 maart 2009 22:58 |
|
|
horn
PF #57
|
Degene die de olie heeft ververst?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
22 maart 2009 22:59 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Sorry: hier moet alles altijd HEEL duidelijk
Welke chimpansee van welke garage heeft teveel olie in dat ding gedondert?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
22 maart 2009 23:04 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
lijkt me typisch iets voor de off. dealer jongste bediende...
_________________________________________ oud is beter
|
22 maart 2009 23:05 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Voor dat er iemand aan het schandblok wordt genageld, is het verstandig eerst te kijken of dit de juiste diagnose is
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
22 maart 2009 23:11 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Een 996 heeft geen dry-sump zoals een luchtgekoelde 911 maar gewoon een carter. Te veel olie kan ook hier altijd. Maar als de meter aangeeft dat er niet te veel in zit zal ik niet direct de oorzaak zoeken in teveel olie. Een 996 moet ertegen kunnen dat het carter vol zit.
|
22 maart 2009 23:18 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Agreed. Ik twijfel bij nader inzien ook aan het eventuele teveel aan olie als oorzaak. Op zich is dat overigens geen goed nieuws. Google maar eens op de sypmtomen (blue smoke + porsche 996)....
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
22 maart 2009 23:21 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
2 jaar terug ook tijdelijk blauwe rook bij fors in de toeren. lijkt mij dan geen structureel defect. ook net olie bijgevuld. wsch te veel. my guess blijft olie in de luchtinlaat.
_________________________________________ oud is beter
|
22 maart 2009 23:27 |
|
|
PeterDorr
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltrSoest
|
Kom op zeg, niet zo heftig en voorbarig please.
Ik heb nl de olie zelf nog gecheckt voor ik ermee ging rijden en hij stond gewoon keurig tegen het max. aan, zeker niet erboven. We hebben er imiddels voor de zekerheid wel al iets uit laten lopen zodat ie op 70% staat, maar helaas vanmiddag blies ik weer een ferm wolkje.
_________________________________________ Mijn vader zei altijd: Het hebben van de zaak, is 't einde van t vermaak!
Nou, sinds mijn 911 weet ik het, hij had het mooi fout.........
|
22 maart 2009 23:34 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Als je op blue "smoke + porsche 996" googled kom je al snel bij de klaagzang over geplofte M96 motoren. Maar daar geloof ik weinig van want dan had je er niet nog mee kunnen rijden.
Een te hoog olipeil zou dit goed kunnen veklaren maar ook een oliekering die niet helemaal lekker meer is. Overigens betekend een kwart liter olie aftappen niet dat je oliepeil ineens op 70% staat. Daar moet je echt wel wat meer voor weg laten lopen.
Eigenlijk kun je er weinig zinnigs over zeggen zo. Ik zou er serieus snel eens naar laten kijken en zeker niet mee door rijden.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
23 maart 2009 0:03 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
en hoe is je koelwater peil?
gr anton964
|
23 maart 2009 0:40 |
|
|
E.T.
500E, Challenge Stradale
|
Olieafscheider laten checken/vervangen.
|
23 maart 2009 18:57 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Tja, wat verwacht je dan als je het op het PF zo post .
Aangezien jouw 996 het al lang(er) blijkt te hebben lijkt het me niet dat het te maken heeft met de recente olieverversing of dat je hier direct iets aan moet laten doen . Bagataliseren moet je het uiteraard ook niet, dus ik zou iemand met verstand ervan het serieus uit laten zoeken al is het maar voor je gemoedsrust.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
23 maart 2009 19:56 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Dat is volgens mij een goede tip. Carter ventilatie sowieso laten checken.
|
24 maart 2009 9:09 |
|
|
miquel
|
Re: Blauwe rook, en niet zo'n beetje ook
Hi. Ik kijk nu net voor het eerst op dit forum en ben direct lid geworden. Ik heb nml precies hetzelfde probleem met mijn 996 uit 2002.{3.6L} Heb me ook laten vertellen dat het met de carterventilatieklep te maken heeft. Ben benieuwd of je er al achter bent wat het nou is want ik ben er goed flauw van om steeds die pluim achter mijn auto uit te zien komen en wil er wat aan doen. Bij porsche kost zon nieuwe klep met wat slangen 700 e maar dan moet de motor er wel uit. Reken maar uit. Zit er nu aan te denken om het zelf te doen en ben dus op zoek naar een cdrom met alle info over mijn auto.
|
05 apr 2009 13:15 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Blauwe rook, en niet zo'n beetje ook
|
05 apr 2009 13:57 |
|
|