Re: Warmloopregeling SC 1980
Omdat je al pb-de, sorry voor de late reactie, maar ik moest eerst wat motoren uitbouwen om een beetje geschikte foto's te kunnen maken.
Ik kan niet aangeven wanneer de koudloopregeling begint oid, want ik ben niet op de hoogte van het bestaan van deze regeling. Hele grote kans zelfs dat dit niet eens bestaat.
Wel van de warmloop of warmdraairegeling.
Als een motor koud is heeft de motor voor een verbranding nagenoeg dezelfde verhouding lucht - benzine mengsel nodig als bij een warme motor. Toch moet je bij een koude motor er voor zorgen dat ( in dit geval) de injectie veel meer inspuit.
Meer benzine is nodig doordat een gedeelte van de benzine bij een koude motor tegen de cilinderwand aan condenseerd en dus niet meer meedoet in het verbrandingsproces zoals het bedoeld is. Oa. om deze reden moet er meer ingespoten worden.
Bij een constant aangezogen hoeveelheid lucht zoals bij stationair draaiende motor kan toch het mengsel verrijkt worden door door de stuurdruk te verlagen. Hoe dat met die stuurdruk zit zal ik je niet mee lastig vallen, wel is het belangrijk om te weten dat de warmdraairegelaar voor de verlaagde stuurdruk zorgt.
De warmdraairegelaar is temperatuur afhankelijk en verlaagt (ruime schatting) tot een eigen temeratuur van onder de 60 graden de stuurdruk.
Bij een koude motor, of dit nu heel koud is zoals in de winter , of bij een 'koude' start tijdens een warme zomer altijd beinvloed de warmdraairegelaar de ingespoten hoeveelheid benzine totdat de motor redelijk op temperatuur is.
Warmdraairegelaar:
In de eerste plaats rij je na een koude start zo snel mogelijk weg om de motor zo snel mogelijk op temperatuur te laten komen. Tijdens het rijden maak je vrij snel al meer toeren dan die 2000 omw/min.
De extra luchtschuif zorg voor luchtverrijking bij koude motor om het stationair toerental tijdelijk wat hoger te laten zijn. Normaal is ongeveer 1400 -1800 omw/min en niet instelbaar.
Bijna altijd is dit toerental goed bij een goed afgestelde motor.
Extra luchtschuif:
Hoe zeggen ze dat ook alweer, soms zegt een plaatje meer dan duizend woorden
Toerenterugvalklep:
Trek het bovenste slangetje er maar af, dan zie je de contramoer en een platte kant op het pijpje dat te verstellen is met sleuteltje 7.