Een vraagje voor de scheikunde kenners, ofwel voor de restaurateurs onder ons met ervaring... De koets van een Porsche is veelal verzinkt, uitgaande van de P. van na aug. 1976, zo ook de mijne. Als ik onderdelen monteer, kan ik dan gebruik maken van RVS carrosserieringen, boutjes en borgmoertjes, etc. of vreet dit m'n koets op na verloop van tijd (plaatselijk)? Of moet ik verkoperde items gebruiken? Even uitgaande van niet originele boutjes....
_________________________________________ IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
30 maart 2009 23:42
Peter
Geen Boxster 981 S meer
Re: RVS en verzinkt...?
Het proces wat hier een rol speelt heet galvanische corrosie linkje
RVS zal, wanneer in contact met aluminium, zink, magnesium, STAAL, etc.., dergelijke onedele metalen NOG sneller laten oxideren.
31 maart 2009 8:16
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
het weg vreten van materiaal is afhankelijk van het redoxpotentiaal van het metaal elke metaaln kan als reductor of als oxidator optreden. dit is afhankelijk van het standaard elektrodepotentiaal.
Dit houd concreet in dat het ene metaal zich op offert voor het andere metaal. Door toepassig van bv RVS (is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom, nikkel en koolstof). zal aluminium of staal zich op offeren door electronen af te staan en zo doende dus te oxideren.
het resultaat, het boutje blijft heel maar er ontstaat een gat in bv het alluminium onderdeel of de caroserie
Met andere woorden; het is NIET slim om RVS onderdelen te gebruiken op een stalen carrosserie. Gewoon mooie geel gepassifeerde ringetjes, boutjes en moertjes gebruiken. Origineel is nog niet zo gek hoor
31 maart 2009 8:48
maurice
Turbo S - 542pk
Friesland
Koper zou ik ook niet doen in dit geval. Koper Zink geeft een behoorlijk spanningsverschil (thermoelectriciteit) die naarmate de temperatuur stijgt ook nog eens op loopt. Dit bevordert het korrosie effect nog eens extra.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum