Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:24

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Wat rest er nog van het vermogen? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Belgie
Bericht Wat rest er nog van het vermogen?
Ik vraag me steeds af wat er nog overblijft van het vermogen van wagens ouder dan 10 jaar of meer? Dit is lang niet hetzelfde voor elke wagen en hangt af van onderhoud en aantal Km's dat weet ik ook wel. Stel het gaat over een 968, ongeveer 160 000Km en steeds onderhouden zoals het hoort. Wat blijft er na 14jaar ONGEVEER nog over van de 240pk? Ik veracht geen exacte waarde maar had wel eens willen weten hoeveel zoiets kan verliezen?

Kan je met een motorrevisie (niewe zuigers, cilinders behandelen, ...) opnieuw aan je oorspronkelijke vermogen geraken?

30 maart 2009 10:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bericht Re: Wat rest er nog van het vermogen?
Moeilijk in te schatten, want nieuw zitten er al verschillen in. Porsche roept altijd dat de specificaties de minimale specificaties zijn die elke auto moet halen. Indien goed onderhouden en goed bereden zal er mijn inziens niet heel veel verloren gaan. Door slijtage van o.a. zuigeveren e.a. schat ik in na de gegeven km's ca 5 %, die geheel terug te vinden zijn na een motorrevisie.

Maar goed, dit onderwerp zal vele meningen tellen. Zet de auto op een vermogensbank, dan weet je het zeker!

30 maart 2009 10:14
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Dat hangt volgens mij van veel te veel factoren af om zo een antwoord op te geven.

Als je t echt wil weten => vermogensbank (kan bij VAB of touring)

30 maart 2009 10:15
Profiel
Moderator
PF #57
herky04 schreef:
Kan je met een motorrevisie (niewe zuigers, cilinders behandelen, ...) opnieuw aan je oorspronkelijke vermogen geraken?

Moet je wel je oorspronkelijke vermogen weten :idea: - ik heb hier al vaker verhalen en staatjes gezien van mensen die auto's hadden die een duidelijk hoger vermogen gaven dan wat de fabriekswaarden zouden moeten zijn. Inderdaad zoals hierboven al wordt geschreven - Porsche houdt de fabrieksopgaven aan als minimum waarden.

Maar een leuke forumochtend op de rollenbank zou best eens een idee zijn. Bij het miniforum werd dat elk jaar wel een keer of twee gedaan. Ik meen bij Beek Racing.

30 maart 2009 10:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Automotive professional
Ede
een vermogensmeting is leuk, maar ook een rollenbank heeft een afwijking, bovendien weet je niet hoeveel jou Porsche uit de fabriek (na inrijden) had op die rollenbank... het blijft dus enigzins gissen.

Over het algemeen gaan auto's die kwalitatief goed bekend staan en enigzins netjes bereden zijn pas vermogen verliezen na VEEEl kilometers... het is vaak zelfs zo dat een auto tussen 25.000-100.000 meer vermogen heeft dan na 2500km (omdat de motor toch nog verder ingereden wordt.

Mijn vaders Porsche is bij Beek op de rollenbank geweest en haalde omgerekend 285pk aan de motor (auto stond op winterbanden die iets doroslipten, dus waarschijnlijk zou het nog iets hoger liggen.
(de bank kan geen verliezen 'meten' vanwege het type bank, dus er wordt terug gerekend vanaf de wielen)

specs auto:
103.000km... pas beurt gehad, nette staat van onderhoud, netjes/sportief bereden
Dit is een 993 zonder varioram die orgineel 272pk zou moeten hebben
aanpassingen:
- andere luchtfilter (K&N inlegfilter)
- andere einddempers
- rs-vliegwiel (= niet meer pk)
- andere software + rev-limiter omhoog)

Mijn race BMW (e30 325i) van 1989 van een oude man geweest... met 220.000km
met aanpassingen:
- K&N open-luchtfilter met hiite scherm
- kat leeg gehaald
- supersprint einddemper

haalde met bovenstaande aanpassingen 170pk (171pk orginele waarde, volgens de testman van Beek was dit overgens wel erg netjes voor deze auto/kilometerstand/leeftijd)
na chiptuning aangepast op lege uitlaat werd er 11 pk extra uitgehaald bij 6000rpm

... om een idee te geven

trouwens: met een groep kan een rollenbank dag vrij goedkoop, en Beek dat inderdaad... ook RICA wateringen heeft een goede AWD bank en doet groepen...

30 maart 2009 11:10
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
993 Carrera Ex 968
Dordrecht
Wat mijn auto origineel heeft geleverd weet ik natuurlijk niet. Een forumdag op een rollenbank ben ik echter zeer in geinteresseerd en zal je in iig een antwoord opleveren voor een 968 waar nu 185 k kilometer op staat :).

Ik kan me een artikel in de 911&pw herinneren waarin een aantal 3.2 rijders hun trots op de rollenbank hadden geplaats. Er was gevraagd naar hun verwachting vooraf, met daarnaast de uiteindelijke uitslag (op die rollenbank). Dat leverde leuke reacties op!

30 maart 2009 11:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
herky04 schreef:
Wat blijft er na 14jaar ONGEVEER nog over van de 240pk?

Vraag is niet te beantwoorden maar ik denk 239,2 :lol:

30 maart 2009 11:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Belgie
Jje kan er uiteraard geen waarde op kleven maar misschien zijn er mensen op het forum die praktijk ervaring hadden hier om trent.

30 maart 2009 13:04
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Porsche niet, maar een BMW 323i van '99 uit mijn omgeving had nog netjes het dr de fabriek opgegeven aantal pk's na 120 000km

30 maart 2009 13:12
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Er stond een paar weken terug in de autoweek een test waarbij ze oudere auto's van verschillende merken op de rollenbank hadden gezet. De enige auto die AL z'n paardjes nog had was een 993! 8)
Dit kan te maken hebben met het feit dat Porsche een minimum vermogen garandeert bij aankoop, en de auto dus misschien ooit een hoger vermogen had. Maar dan nog, het blijft een nette waarde.

30 maart 2009 15:29
Profiel
PorscheForum Rakker
944 S2 en 944 N/A Sky Limit 2.5 liter klasse racer
Nijmegen
Een revisie kan zeker helpen, zelfs een standaard onderhoudsbeurtje doet veel voor je vermogen.
Olie en luchtfilter hebben veel invloed op je wrijvingsweerstand en je luchttoevoer. En als je zuiger en schraapveren gaar zijn verlies je ook veel compressie, dus vermogen (overigens vooral in een bepaald toerengebied) Daarnaast kun je ook aardig wat vermogen kwijt raken in de aandrijflijn (oude lagers etc.)
Een auto die zijn originele vermogen niet haalt zegt eigenlijk heel veel over de manier waarop hij gebruikt en onderhouden is.
Bij goed onderhoud en verstandig gebruik zou hij erg lang z'n originele vermogen moeten kunnen vasthouden

31 maart 2009 17:03
Profiel
PorscheForum Rakker
944 S2 en 944 N/A Sky Limit 2.5 liter klasse racer
Nijmegen
haha, klopt ja. Was een erg grappige aflevering! Volgens mij begon er eentje na verloop van tijd zelfs metaaldeeltjes via de uitlaat uit te hoesten...
Die hadden ook inderdaad al lang geen garage meer van binnen gezien.

31 maart 2009 17:22
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Ewout schreef:
Er stond een paar weken terug in de autoweek een test waarbij ze oudere auto's van verschillende merken op de rollenbank hadden gezet. De enige auto die AL z'n paardjes nog had was een 993! 8)
Dit kan te maken hebben met het feit dat Porsche een minimum vermogen garandeert bij aankoop, en de auto dus misschien ooit een hoger vermogen had. Maar dan nog, het blijft een nette waarde.

Had ik een paar weken geleden nog een draadje over geplaatst, kan 'm niet meer vinden. :cry: Grote schoonmaak?

31 maart 2009 17:26
Profiel
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Ik kocht in 1998 een 944 uit 1983. In een autovisie uit die tijd hadden zij hem op de rollenbank gehad en maten 103.8kW aan de wielen. Ik heb de mijne in 1998 op de rollenbank gehad en kwam toen uit op 104.5kW. De auto had toen waarschijnlijk al 204.000km gelopen, ik had namelijk geen boekjes en de teller begint bij 100000 terug op 0. Dus het zal per auto verschillen omdat er van nieuws af aan al verschillen in de motor zitten. Elke 944 die in 1983 gebouwd was had minimaal 120kW, maar wie weet zaten er ook wel tussen die in de buurt van de 130kW kwamen. Een merk als Lamborghini bijvoorbeeld legt deze uitschieters tussen de motoren in de LP modellen dacht ik.

31 maart 2009 20:59
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]