|
Auteur |
Bericht |
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Help Audi A6
Ik weet het dit is een Porsche forum maar ik heb jullie autointelligentie nodig om misschien een einde te maken aan een probleem dat ik met mijn A6 heb en aangezien Audi, VW en Porsche toch allemaal aan elkaar gelieerd zijn....
OM maar met de deur in huis te vallen, bij de Audi Dealer en de Audi specialist weten ze het ook niet meer en ik ben nu al zo ver dat ik op het punt sta de A6 er uit te doen omdat het behoorlijk mijn rijplezier vergalt, terwijl het eigenlijk een hele fijne reiswagen is.
Ok, dan nu het probleem:
- Ik rijd een A6 quattro avant 3.0 tdi 2005 met luchtvering. - vorig jaar is de versnellingsbak vervangen door een nieuwe dorr de audi specialist. - Na ongeveer 1 week bemerkte ik in de 3e en 4e versnelling tussen de 1000-1200 toeren en kloenk, alsof er mechanische speling in de aandrijflijn zit. - ook merkte ik ongeveer tegelijkertijd een moeilijk definieerbare trilling in de wagen alsof deze op houten wielen rijdt. Het is geen onbalans of hoogteslag in de banden, daar ik dit onderscheid wel weet te maken. Dit euvel is eigenlijk nog het beste te omschrijven voor de frankofielen onder ons die ervaring hebben met het hydraulische systeem van Citroen als je deze in de hoogste stand zet. Daar behoor je eigenlijk niet mee te rijden omdat de wagen dan eigenlijk geen vering meer heeft. - als ik de stand naar dynamisch zet wordt het nog erger. - het geeft een continue gevoel dat de auto vooral voor te hard geveerd is kleine stootjes weergeeft en erg oncomfortabel. - zelfs mijn verlaagde Porsche (993) rijdt beter. Wel harder maar wel correct. - gisteren naar terugreis uit den haag, het laatste stuk behoorlijk hard gereden (>200), dan lijkt het allemaal minder te worden, maar alles daar onder, en zeker in de bebouwde kom is het alsof de voorwielophanging zo verschrikkleijk hard is alsof je bij elk richeltje over een de rand van een wegdek rijdt waarvan ze een stuk afgehaald hebben
- ik ben er ook mee bij de audi dealer geweest (niet diegene die de bak heeft vervangen), daar stelden ze inderdaad ook vast dat het niet is zoals het hoort. Een mogelijkheid die werd geopperd is dat tijdens het vervangen van automaat misschien de afstelling/instelling van automaat (op luchtvering) niet of niet goed is uitgevoerd. - Het zijn dus eigenlijk 2 verschijnselen waarvan de vering/demping me echt het meeste irriteeert. - de cardan as en de homokineten zijn vervangen (tot nu to kosteloos) maar beide verschijnselen zijn nog aanwezig. - Dit speelt al sinds juli afgelopen jaar. De mechanische kloenk is niet echt erger geworden, het trillen/klapperen wel, maar zekere weten dioe ik het niet meer. Ik heb sindsdien bijna 20,000 km gereden. - Ik ben bij de audidealer geweest, daar heb ze er mee gereden, inderdaad bevestigd dat het "niet hoort", de bak is "uitgelezen" maar geen storing gevonden. Dit bezoek aan de Audi dealer is allemaal in overleg met de Audi specialist als een soort "second" opinion. - De specialist (die de bak er in gehangen heeft), hebben de versnellingsbak bij een dealer in duitsland gehaald daar zij zelf geen officiele dealer zijn, maar wel erkend specialist. Ik heb dus ook gewoon garantie etc, de bak is ook netjes aangemeld in het service systeem va Audi. Donkers is met de auto trug gegaan naar de dealer in duitsland maar die stellen dat er niks mis is. - Afgelopen week hebben ze bij de audi specialisst er ander wielen opgelegd (16"), om proberen of dit het trillen zou opheffen. Het was wel anders, maar niet minder. Ik rijd normaal gesproken op 18" originele Audi velgen met Michelin Pilot Sports. Een paar weken geleden zijn er voor andere banden opgekomen. Allemaal geen resultaat.
Ik hoop dat jullie het kunnen volgen, trillen en een mechanische kloenk, beide na vervangen versnellingsbak.
Nou als iemand een gouden idee heeft houd ik me aanbevolen.
M.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
01 apr 2009 7:34 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: Help Audi A6
Ik zou het proberen op www.audiforum.nl, daar zitten de echte kenners van het merk. Ik weet wel dat er af en toe eens een klacht over de luchtvering is, maar da's op zich geen problematisch systeem. Je schrijft dat de bak vervangen is, wat voor bak? Handgeschakeld, tip?
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
01 apr 2009 8:48 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Help Audi A6
Stand naar 'dynamisch', is dat van onderstel of de bak? En inderdaad: automaat of handbak?
Lijkt me direct te maken te hebben met vervanging van de bak. Omdat men het niet weet/niet kan vinden, betekent dat ze maar 'van alles' gaan proberen - aandrijfassen, wielen, ... - en uiteraard helpt dat allemaal niets.
I.g.v. van een automaat denk ik aan de bijbehorende computer. In het algemeen aan electronica - het onderwerp waarmee men in de garages het slechtste raad weet! - en dan ongewenste beinvloeding van de onderstelkarakteristiek. Is het onderstel regelbaar, is dat de stand 'dynamisch'?
Bak vervangen, is dat compleet met differentieel? Een kloenk geluid kan heel goed door een slecht afgesteld diff. komen. Bij een automaat is dit mogelijk niet eenvoudig zo maar vast te stellen omdat je de motorkant van de aandrijving niet vast kunt zetten door de koppeling die niet koppelt (vloeistofkoppeling, ...). Is het een nieuwe of als nieuw/gereviseerde?
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
01 apr 2009 9:45 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Re: Help Audi A6
Volgens mij klopt er iets niet. AudiParts is een gerenommeerd bedrijf; gaat er mee naar een Duitse dealer en die zegt dat er niks mis is! Wat zeggen ze dan zelf? Ze hebben er toch ook mee gereden?
Voel wel met je mee, hoor. Heb 3 jaar in een slecht rijdende nieuwe A4 diesel gereden; bij elke beurt geklaagt over gebrek aan vermogen, inhouden, etc. Pas bij de eerste APK vervangt men de brandstofinjectie, omdat-ie anders niet aan de emissie-eisen kon voldoen! Daarna nog bijna een jaar tadeloos mee gereden, dat wel. Het betroft een lease-auto in onderhoud bij de dealer in Den Bosch. Waarmee ik maar wil zeggen dat daar ook fouten gemaakt worden.
|
01 apr 2009 10:15 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: Help Audi A6
Bak is een automaat tip tronic, die regelbaar is: comfort, automotisch, dynamisch. Dit lijkt goed te werken in dat de auto inderdaad van hoogte verandert. Hij lijkt ook wel goed te veren (luchtvering), ie geen enkel probleem om over een drempel heen te jakkeren, maar hij dempt niet goed (schokbrekers?), echt oncomfortabel als je <140km/uur rijdt en nog erger als je in stadsverkeer rijdt. Het lijkt alsof het onderstel continue aangestoten wordt, zelfs op een perfecte weg (vvor de kenenrs, de nieuwe A50 Nijmegen - Eindhoven).
Kloenk geluid lijkt echt uit de bak te komen, dit is ook onafhankelijk door de dealer vastgesteld als zijnde de meest voor de hand liggende plaats.
Alhoewel het allemaal gekomen is na bak vervanging en het dus voor de hand ligt dat de problemen aan elkaar gerelateerd zijn kan ik zelf de kloenk en de slechte onderstel karakterestiek niet met elkaar logisch in verband brengen.
De bak is een nieuwe bak af fabriek met de betreffende vervangingsbak code (gecontroleerd).
Op he audiforum ben ik ook la geweest met weinig resultaat, en de kennis valt daar ook wel mee....(ie tegen)
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
01 apr 2009 10:41 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Re: Help Audi A6
Misschien een dom idee, maar wat het oncomfortabel rijden betreft, ze hebben toch je wielen niet gewisseld met als gevolg dat de rijrichting van de banden verkeerd staat. Heb ik laatst nog gehad na het balanceren van de wielen was precies of je constant op een weg reed met golfjes in en de wagen over de weg hobbelde.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
01 apr 2009 11:06 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: Help Audi A6
Coen Donkers weet inderdaad doorgaans wel waar hij het over heeft. Misschien nog eens overleggen daar? Werkt overigens beter als je daar staat dan aan de telefoon...
Overigens heeft een bekende van me een tijd lang met hetzelfde probleem gereden met een A4 quattro, toen bleek dat de verkeerde (ook originele) wielen eronder zaten.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
01 apr 2009 11:07 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: Help Audi A6
@Paul: ik heb al van alles geprobeerd met wielen, andersom etc etc, maakt niks uit. Voor mijn gevoel zit het niet in de wielen maar ophanging (iig het oncomfortable rijden probleem). Het zijn ook geen "golfjes" maar meer onrgelematige maar wel voortdurende "stoten". @ Tom: ik en mijn auto zijn al 5 keer met dit probleem bij Coen geweest. Morgen gaat ie me bellen hoe hij het gaat regelen om de bak te vervangen..... Als je "gerommel" in je onderstel hebt, waar kan het aan liggen: - banden: niet rond, hoogteslag - wielen: krom etc - lagers: geen bijgeluiden - homokineet, nooit geen probleem meegehad, maar zijn vervangen - luchtvering: hij veert goed en de verschillende instellingen werken goed. Hij staat wel wat hoog in de "comfort" stand - schokbrekers: hij dempt goed met grote uitslagen, maar irritant als er niks op de weg lijkt te zijn, zie eerdere omschrijving - computer, niet zeker hoe deze de schokbrekers (if at all) en de luchtvering aanstuurt. Een ena nder is uitgelezen maar geen fout melding Dan de kloenk die voelbaar vanuit volgens mij de versnellingsbak wanneer je typisch file rijdt, in 3/4, toeren vanuit 1000 naar 1200, beetje gas en dan meteen los, kloenk. Je moet het een beetje opzoeken, maar dan kan je het ook neit meer missen, alsof er speling op de aandrijflijn zit, mechanisch.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
01 apr 2009 11:20 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: Help Audi A6
Ik zou het ook in de aandrijving zoeken, meer specifiek in de bak. Het kan ook gewoon dat de velgen niet netjes centreren op de naven, maar dat zou dan bij twee sets velgen het geval zijn geweest.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
01 apr 2009 11:47 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: Help Audi A6
IK heb met deze velgen 30,000 km probleem loos gereden, en ook met ander velgen voel ik hetzelfde. Als de velgen niet zouden centreren zou dit met 200 km/uur wel te voelen zijn denk ik, maar dus niet.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
01 apr 2009 12:31 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: Help Audi A6
Ik zou het zoeken in het differentieel? Kan gebeurd zijn bij het vervangen van de bak, aandrijflijn los geweest. Kan ook het gekloenk vandaan komen.
Anders de importeur benaderen en vragen om specialistisch onderzoek door de fabriek.
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
01 apr 2009 13:21 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Help Audi A6
+1. Rubbertje vergeten of zo?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
01 apr 2009 22:04 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: Help Audi A6
kloenk in aanddrijflijn alleen in 3/4, niet in 1/2 en 5/6 en niet van voor naar achteruit en visa versa. Denk niet dat een rubbertje zo kieskeurig is....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
01 apr 2009 23:15 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: Help Audi A6
Iemand schreef in een reactie op "Zakenauto.nl":
automatische versnellingsbak is enkel goed als ie werkt. vanaf dat er problemen mee zijn kast het een hoop geld, alleen al aan werkuren. er zit in de eerste multitronics een fabrieksfout (te weinig lamellen, 6 ipv 7) dit zorgt voor snellere slijtage met schokkende bewegingen als gevolg.
Het zou misschien kunnen zijn dat jouw nieuwe bak er 1 van die eerste serie is? Of zit ik er nu helemaal naast...?
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
01 apr 2009 23:28 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: Help Audi A6
ken het verhaal, volgens mij heb ik geen multitronic maar een tiptronic, en die kloenk zat er al in 1 week nadat de nieuwe bak eronder hing. bak schakelt verder goed en de kloenk is de laatste 22000 km ook niet erger geworden, maar wel aanwezig.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
01 apr 2009 23:35 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: Help Audi A6
Multitronics zijn alleen geleverd in de voorwielaandrijvers, dat kan het -gelukkig- niet zijn. Ik vermoed ook dat er speling op het diff of een probleem in de bak zit.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
02 apr 2009 0:30 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: Help Audi A6
als er speling op het diff zit, waarom treedt het dan alleen op in 3/4 en niet in andere versnellingen, of nog beter, als ik van vooruit naar achteruit en andersom rijdt hoor ik niks...Toen ik in eerste instantie het geluid waarnam, (in Jul-08), leek het in eerste instantie aslof de bak niet goed was vastgezet en "kantelde" in de ophanging, of motorsteun of zo, maar dat hebben ze allemaal nagekeken....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
02 apr 2009 7:16 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Re: Help Audi A6
Hebben ze het goed nagekeken?
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
02 apr 2009 7:57 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: Help Audi A6
dat mag ik toch hopen als ze nu van plan zijn om er een andere bak in te hangen....en al kostenloos de homokineten en de cardanas hebben vervangen....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
02 apr 2009 8:19 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: Help Audi A6
Hoi Marcel. Wij rijden naast de P ook een A6 3,2 Q tip(2005). Het probleem ligt zeer waarschijnlijk aan de banden. Wij hadden eerst Pirellis toen Dunlop etc.(van Audi gekregen en steeds gewisseld na aankoop)en daar zeer veel schokkerige problemen mee. Na conti's op de standaard 17 inch velgen geen problemen meer. De kloenk in de aandrijving hebben wij ook als je gas loslaat en in de automaat rijdt. Uiterst irritant gevoel. Dit heeft met de Quattro aandrijving te maken en de combi met Tip. Naarmate de auto meer km heeft gereden schijnt er ruimte/speling te komen in de Quattro aandrijfas/versnbak. Heb het soms ook met handmatig opschakelen en terug schakelen. Niet zo extreem als jij het beschrijft. Hier in NL snappen ze het ook niet. In Duitsland (helaas door kapotte bobine kennis gemaakt) zijn beide problemen bekend. Dus banden met Conti sportcontact 2 op 17 inch doen en ja de combi met aandr. Quattro is minder geslaagd. Vandaar dat deze combi niet meer gemaakt wordt. De A6 staat bekend op zijn nerveuze gedrag bij bobbeltjes op de weg. Het zgn stuiteren(overdreven natuurlijk) bij wegen waar vaak files staan. Dus waar veel kuiltjes in zitten. We kregen bij aankoop van Pon in Leusden het dringende advies geen 18 inch te nemen vanwege het reageren van de A6 hierop. Succes Ernest
_________________________________________ Last Rat standing
|
02 apr 2009 13:33 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Help Audi A6
Mijn stelling als techneut: Als je iets verandert aan een auto, en vervolgens spontaan een probleem hebt dat je nog nooit eerder daarvoor het gehad, dan is de kans wel heel erg groot dat daar een oorzakelijk verband zit. Ik zou het dus niet zoeken in algemeenheden zoals wielen, banden, remmen etc.
Het moet met de bak te maken hebben of met delen die los zijn geweest om te bak te kunnen wisselen. Zou ook nog te maken kunnen hebben met de steunen waar motor en bak op vast zitten; als daar een rubber defect is krijg je ook kabaal en trillingen die van de aandrijving op je chassis worden overgebracht.
Ik ben geneigd om de bak nogmaals te wisselen, bijvoorbeeld voor een bak uit een schade auto; kijken wat er dan gebeurt. trouwens: hoe kun je aan de code op een bak zien dat die nog nooit eerder is gebruikt of uit elkaar is geweest ?
Al het geprobeer van de garage en de oplossing zoeken in het vervangen van andere zaken die hier niets mee te maken hebben jaagt jou alleen maar onterecht op kosten.
Je zou ook kunnen vragen om een opinion van een specialist bij Pon ?
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
Laatst bijgewerkt door lindemans op 03 apr 2009 9:27, in totaal 1 keer bewerkt.
|
02 apr 2009 14:03 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: Help Audi A6
@ soepkip,
Ten eerste bednakt voor de moeite van je antwoord, stel ik op prijs. Echter
- ik heb 30,000 km met dezelfde wielen en banden gereden en ooit deze problemen gehad, de wagen reed formidabel. - de meeste/vele A6 die ik zie rijden toch echt met 18" en ibij de specialist/dealer hebben ze nog nooit van mijn probleem gehoord. - zelfs als ik stapvoets rijd kan ik het voelen en ook op pefec gladde wegen.
@ Lindemans het nummer van de bak heeft een prefix (ben even vergeten wat) die aanduidt dat het een vervangende bak is. Dit heb ik gecontroleerd. De bak is ook netjes in het Audisysteem ddor de duitse dealer aangemeld, dit heb ik ook onafhankelijk (bij de dealer) bevestigd gekregen, dit vanweg garantie op de bak.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
Laatst bijgewerkt door Marcel op 02 apr 2009 14:13, in totaal 2 keer bewerkt.
|
02 apr 2009 14:09 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Help Audi A6
Doet hij het ook als je in zijn 3 of 4 probeert op te trekken?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
02 apr 2009 14:11 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: Help Audi A6
hoe doe je dat met een automaat?
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
02 apr 2009 14:14 |
|
|
John
Cayenne
|
Re: Help Audi A6
zal ik me ook is mengen in deze discussie, maar dan als leek.............. Op het eerste zou je denken een losse aandrijving.....vooral bij een achterwielaandrijver (cardan) kloenkt ie ook als er speling ergens of versleten of losse rubbers. Maarja tis een voorwielaandrijver die A6... (btw heerlijke auto's). Maarrrrrrrr ik heb wel is gehoord dat je een automatische versnellingsbak kan spoelen (olie eruit laten lopen en dan met een reinigingsmiddel ala wasbenzine ofso) terwijl ie onder de auto blijft hangen.. alle kanaaltjes (daar barst het van in een automaat) spoelen schoon alsmede de tandwielen etc. etc., als er maar 1 verstopping in het systeem zit hebbie ellende. Maar zou zomaar iets in je motormanagement kunnen zitten, als ik me niet vergis is er aan de A6 van Marcel iets gechipped...het management communicieerd ook met de aandrijving (d8 ik)...ga je daar iets aanpassen/vernieuwen dan weet het management het ff niet. en kloenkt erop los. Een paar weken geleden een NPC evenement geweest bij Rica, en daar kregen we uitleg dat sommige managements (Audi) tijdelijk waren afgesteld op emissie eisen, maar ze liepen op elk gebied als een drama, ff ander chippie en hij liep weer als een tierelier..voor de consument.. die nood managementen zijn voor een beetje garagist er zo in te uploaden. John Leek 1e klas.
|
02 apr 2009 15:53 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|