Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 12:35

Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Nieuwe lak beschermen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 T Targa 930 Turbo 991.2 Targa
Breda
Bericht Nieuwe lak beschermen
Volgende week komt mijn 911 na 3 maanden bodyrestauratie terug van de spuiter. Helemaal kaal geweest, strakgemaakt en nu weer dik in de nieuwe lak! Helemaal super, maar mijn vraag is hoe ik dit het beste kan conserveren. Gezien de topics over poetsen, vraag ik me af of het in de was zetten van de lak volstaat? Graag jullie mening!

03 apr 2009 15:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
foxtrot / oscar
Bericht Re: Nieuwe lak beschermen
niet meer mee rijden :idea:

03 apr 2009 16:51
Profiel WWW
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
gat in knippen en rijden

:wink: Afbeelding

03 apr 2009 16:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Valkenburg aan de Geul (Lb)
De lak mag tot 6 weken na het spuiten niet afgesloten worden met een wax / sealant, niet om uit te harden, maar omdat de lak moet 'ademen'. Na deze periode is het zeker belangrijk om zo snel mogelijk een goede wax aan te brengen ter bescherming. Let op, een wax voorkomt niets definitief, maar het biedt wel iets langer weerstand tegen bepaalde invloeden van buitenaf.

Eens per jaar met een polish (laten) behandelen is aan te raden. Oxidatie vormt zich namelijk ook op nieuwe lakken en dit proces kun je niet tegenhouden. Belangrijk om dit goed bij te houden en regelmatig (hangt af van stalling / kilometers etc) de beschermlaag te updaten.

03 apr 2009 17:43
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
En welke wax Bart? (merk/type)

03 apr 2009 20:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Mmmm kan ik je twee richtingen op sturen, namelijk in het premium segment en gewone consumenten segment.

Wil je voor een premiumwax gaan zou ik Swissvax willen adviseren en dan met name de Concourso wax. Een heerlijke natuurlijke wax met een hoog percentage aan zuivere Carnauba. Aangezien Swissvax een twee componentensysteem hanteert dien je wel vooraf de pré wax aan te brengen. Wax (200ml) plus pré wax komt op een dikke 200 euro. Effectieve bescherming (gemiddeld genomen) een 5 maanden.

Nadeel is dat het dus meer werk en inzet kost om hem nauwkeurig en goed op te zetten. Ook dien je hem na het curen nogmaals af te nemen met een detailspray aangezien dit soort waxen gaan zweten. Maar ik ben van mening dat de ondergrond het allerbelangrijkste is als je met dit soort waxen gaat werken, dus is het lakwerk niet helemaal jofel is, gaat een dure wax niet zo goed uit de verf komen als dat de ondergrond perfect geprepareerd is.

Een wax wat ik veel als aftercare koop aan mensen die hun auto simpel en met gemak willen bijhouden, is SmartWAX. De meeste mensen denken bij waxen nog aan zweten, een zaterdagmiddag opofferen, veel wrijven met als gevolg spierpijn de dag erna :wink: Deze wax heb je binnen een 30min opgebracht en afgenomen, kinderlijk eenvoudig. Carnauba basis, mooie wetlook en je kunt eigenlijk niets fout doen. Zelfs als er nog ergens water uit een kier loopt (een Porsche heeft nogal wat kiertjes) wordt je niet gestraft door donkere vlekken e.d. Effectieve bescherming ligt iets boven de andere consumentenwaxen, effectief gemiddeld een 6 - 8 weken, maar de prijs van € 29,50 voor 473ml klinkt ook anders.

Ik weet niet of je in de buurt woont, maar je mag hem altijd eens komen uitproberen :thumleft:

03 apr 2009 21:48
Profiel WWW
M140i
BartCCC schreef:
Wil je voor een premiumwax gaan zou ik Swissvax willen adviseren en dan met name de Concourso wax. Een heerlijke natuurlijke wax met een hoog percentage aan zuivere Carnauba. Aangezien Swissvax een twee componentensysteem hanteert dien je wel vooraf de pré wax aan te brengen. Wax (200ml) plus pré wax komt op een dikke 200 euro. Effectieve bescherming (gemiddeld genomen) een 5 maanden.

Volgens een verkoper van poetsproducten die ik over Swissvax Concorso sprak, is de Concorso een echte "show-wax" (in tegenstelling tot een sealant) en zou de effectieve bescherming iets van 3 of 4 weken zijn. Wellicht hield zijn uitspraak ermee verband dat hij Swissvax niet zelf verkocht :scratch:

Citaat:
Een wax wat ik veel als aftercare koop aan mensen die hun auto simpel en met gemak willen bijhouden, is SmartWAX.

SmartWax schijnt identiek aan Chemical Guys te zijn, maar dan in een duurdere verpakking.

http://forum.carclean.nl/Default.aspx?g=posts&t=180

Ik heb overigens goede ervaringen met Meguiars (3-stappen systeem). Ik heb nu producten van Wolfgang gekocht, de Pre-wax Polish Enhancer en de Paint Sealant. Wolfgang schijnt ook héél goed te zijn, in sommige (of alle) gevallen schijnt het te gaan om Menzerna producten maar dan in een een andere (Wolfgang) verpakking.

03 apr 2009 22:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Beide stellingen zijn onjuist Piet ;)

03 apr 2009 22:59
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Breda
Dank voor de antwoorden. Mijn 911 is Indisch Rot van kleur, maar nu wel met blanke lak afgewerkt, in tegenstelling tot af fabriek. Zymöl is een fabrikant van poetsmiddelen die o.a. "Rouge Wax" aanbiedt, speciaal voor auto's die rood van kleur zijn. Nuttig, of onzin?

04 apr 2009 0:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Zo zijn er meerdere merken die op basis van de kleur een wax leveren, zelfs op merk en / of laksoort, maar na verschillende tests ben ik er voor mezelf 100% uit dat ik het niet zie ;)

Wel is het in het algemeen zo dat een carnaubawax op een donkere lak meer teweeg brengt (carnauba is kleurversterkend), en synthetische waxen op lichtere kleuren beter tot hun recht komen. Voor een rode kleur blijf ik bij m'n twee aanbevelingen.

04 apr 2009 7:07
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Breda
Duidelijk! Is er goede literatuur te verkrijgen over dit soort zaken? Met alle respect: In iedere 'speciaalzaak' of op elke willekeurige internetpagina krijg je een ander advies. Laatst een folder meegekregen van Meguiar's, maar dat maakt het ook niet transparanter wanneer je welk product moet gebruiken :?

04 apr 2009 8:07
Profiel
M140i
horch schreef:
Duidelijk! Is er goede literatuur te verkrijgen over dit soort zaken? Met alle respect: In iedere 'speciaalzaak' of op elke willekeurige internetpagina krijg je een ander advies. Laatst een folder meegekregen van Meguiar's, maar dat maakt het ook niet transparanter wanneer je welk product moet gebruiken :?

Met de volgende stappen blinkt je auto als nooit tevoren:

1. Wassen met een goede shampoo
2. Kleien met detailing clay en detailing spray
3. Cleaner/polijstmiddel (bijv. de Meguiars Deep Chrystal Paint Cleaner)
4. Glaze (bijv. de Meguiars Deep Chrystal Polish)
5. Wax of sealant (bijv. de Meguiars NXT sealant).

Check voor heldere informatie: www.carclean.nl en forum.carclean.nl

04 apr 2009 10:08
Profiel
In december heb ik mijn 'dikke billen' met Swissvax laten behandelen bij Bart. Ondanks dat de lak niet echt slecht was, is het resultaat echt super! Bart heeft wel een fotootje van het resultaat.

04 apr 2009 10:12
PorscheForum Rakker
Cayenne S 2006
071
Drie jaar geleden heb ik de nieuwe lak in de Protech laten zetten ...en hij ziet nog als nieuw uit.

04 apr 2009 10:14
Profiel
M140i
Piet schreef:
horch schreef:

Met de volgende stappen blinkt je auto als nooit tevoren:

1. Wassen met een goede shampoo
2. Kleien met detailing clay en detailing spray
3. Cleaner/polijstmiddel (bijv. de Meguiars Deep Chrystal Paint Cleaner)
4. Glaze (bijv. de Meguiars Deep Chrystal Polish)
5. Wax of sealant (bijv. de Meguiars NXT sealant).

Check voor heldere informatie: http://www.carclean.nl en forum.carclean.nl

Bij nieuwe lak kun je de cleaner/polijstmiddel weglaten, hoewel er ook milde paint cleaners zijn die op nieuwe auto's worden gebruikt.

04 apr 2009 10:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Breda
Ik kan aan de slag! :)

04 apr 2009 12:00
Profiel
PorscheForum Rakker
500E, Challenge Stradale
Gisteren P opgehaald bij Swissvax. Vier dagen werk, uitgebreid theoretisch verhaal over wat ze hebben gedaan. Zuffenhausenwax voor Porsches en Concorsowax heb ik onthouden, wat de rest betreft was ik een beetje afgeleid door mijn auto... Bijzonder fraai resultaat, kan me zomaar voorstellen dat ie er beter uitziet dan nieuw! Kortom, een aanradertje dus. Nu ff rijden.

04 apr 2009 12:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Lydia schreef:
In december heb ik mijn 'dikke billen' met Swissvax laten behandelen bij Bart. Ondanks dat de lak niet echt slecht was, is het resultaat echt super! Bart heeft wel een fotootje van het resultaat.

De glimmende billen van Lydia ;)

Afbeelding

Afbeelding

Heb nog even in m'n portfolio gezocht naar rode auto's die afgewerkt zijn met een goede carnaubawax:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op een zwarte auto kun je nog meer diepte en reflectie creëren:

Afbeelding

05 apr 2009 22:59
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Breda
Ziet er klasse uit! Vandaag in Essen geweest en me enorm verbaasd over hoeveel slecht gepoetste auto's daar staan (ondanks de forse prijzen). Dan zullen je handen wel jeuken denk ik (was bij mij al het geval) :D

05 apr 2009 23:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Begin me er niet over....

Een tijdje geleden was ik bij een Ferrari dealer samen met een klant van me. Zijn splinternieuwe F-430 Scuderia Spider 16M stond op de afleverplek onder de spots, 'wat ik er van vond'. Binnenkort staat hij hier voor een volledige detail! Ongelooflijk, heb er nog een foto van getrokken en ben toen snel koffie gaan halen !

Afbeelding

Maakt niet of in welk segment je een auto koopt, niemand kan toveren, ik ook niet, maar zeker bij een nieuwe auto mag je gewoon perfectie verwachten. Polo of Porsche, maakt niet uit. Toen ik bij Lamborghini was zakte me toch echt de broek volledig tot op de enkels af (....geen fraai gezicht overigens). De wagens worden daar onder het pand in de kelder showroom klaar gemaakt. Daar hing één TL lamp aan het plafond en stond één emmer met vuil waswater en een knul met een vieze spons een nieuwe Murciélago af te soppen. Of ze staan met een rotary met woolpad (woolpad = voor zware lakcorrectie!!) op het hoogste toerental een wax aan te brengen (BMW dealer). 'Glimt goed eh!' roepen ze vol trots........bekeek daarna de auto's die buiten stonden, volledig onder de hologrammen en trails, ben maar weg gegaan, m'n handen begonnen inderdaad te jeuken.....en niet enkel om de auto's aan te pakken :evil:

Mocht je eens in de buurt zijn Horch, laat me zeker iets weten, dan kan ik je persoonlijk een en ander uitleggen / adviseren en laten zien.

05 apr 2009 23:40
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Breda
Thanks! Ben tegenwoordig regelmatig in Valkenburg bij een klant, dus wellicht een keer met de Porsche naar het zuiden koersen ipv de leasebak.....

06 apr 2009 8:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Top !

Laat me wel op voorhand iets weten zodat ik er ook wat tijd voor uit kan trekken, en ik ben ook vaker buitenshuis aan het werk.
Zet eventuele vragen op papier zodat die sowieso beantwoord zijn als je hier de poort uit loopt :wink:

06 apr 2009 9:37
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ]