Auteur |
Bericht |
Graaf
NB
|
onderstel 996 Turbo
Een vraagje voor de heren technici : Ik wil mijn 996Turbo opnieuw laten uitlijnen en uitwegen (met name niet helemaal tevreden over de stabiliteit in lange bochten) : Is dit net zo goed instelbaar en gevoelig als bij mijn (ex) 993 of zijn er minder mogelijkheden, of heeft dit weinig invloed en moet ik het ergens anders in zoeken ?
|
07 apr 2009 9:41 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: onderstel 996 Turbo
Ook al kan bij een 996 niet zoveel worden afgesteld als bij een oudere Porsche, er zijn nog genoeg afstelpunten die verkeerd gezet kunnen worden. De 996 heeft aan de achteras één afstelmogelijkheid minder en de hoogte is niet zoals bij de oudere Porsche's afstelbaar.
Uitwegen kan zin hebben, maar het afstellen van verkeerde waardes komt eigenlijk nooit voor. Eventueel kan aan de vooras (door de shims te wijzigen) de wieldrukken beïnvloed worden, maar in de praktijk gebeurd dat nooit.
Wel weet ik dat een 996 Turbo veel baat heeft bij een stel goede schokdempers. Wat er standaard onder zit is wel een redelijke tijd goed, maar boven de 100.000 km is het nieuwe eraf en brengt een set Bilsteins een positieve verbetering.
Erwin
_________________________________________ Rebel engineering
|
07 apr 2009 10:01 |
|
|
Graaf
NB
|
Re: onderstel 996 Turbo
Bedankt Erwin ! Hij heeft net 100.000 op de teller dus het zou kunnen maar hoe weet ik of het aan de schokbrekers ligt ?
|
07 apr 2009 10:15 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: onderstel 996 Turbo
100.000 km... Doe jezelf een plezier en zet er een nieuwe set veren en dempers op. Dat gaat sowieso positief resultaat opleveren. Daarna moet de boel toch worden uitgelijnd.
|
07 apr 2009 14:44 |
|
|
Graaf
NB
|
Re: onderstel 996 Turbo
ben bang dat je gelijk hebt....
|
07 apr 2009 15:10 |
|
|
Wimpie77
|
Re: onderstel 996 Turbo
Wat kost dat bang zijn?
_________________________________________ * * *
|
07 apr 2009 15:44 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: onderstel 996 Turbo
Evenveel als een gemiddelde spits uit 010
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
07 apr 2009 16:05 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: onderstel 996 Turbo
Rond de 5K voor een leuke set incl. montage/uitlijnen.
|
07 apr 2009 16:21 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: onderstel 996 Turbo
|
07 apr 2009 16:22 |
|
|
Graaf
NB
|
Re: onderstel 996 Turbo
5K !? pff gelukkig niet hoor er blijft nog wel wat over voor een tuninkje hier en daar
|
07 apr 2009 16:24 |
|
|
Wimpie77
|
Re: onderstel 996 Turbo
Dus en een nieuw setje + afstellen en geld toe! Briljant!
_________________________________________ * * *
|
07 apr 2009 17:50 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: onderstel 996 Turbo
Ik had het over een leuk setje. Geen idee waar je naar zit te kijken, maar ik baseer mijn 5K op basis van de set waar ik naar zit te kijken... Het zal best ook goedkoper kunnen, zeker als je alleen de dempers vervangt voor nieuwe dempers.
|
07 apr 2009 20:58 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Re: onderstel 996 Turbo
Lijkt mij geen verkeerd setje (H&R met Bilstein): http://www.carnewal-europe.com/cpx_p96028.htm
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
07 apr 2009 21:19 |
|
|
Graaf
NB
|
Re: onderstel 996 Turbo
en :
De 996TT komt standaard met de M030 sport vering. Een set nieuwe dempers bij Porsche kost 1192,78 Euro ex btw. Alternatief van Bilstein is 890 Euro excl btw.
|
07 apr 2009 21:48 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: onderstel 996 Turbo
Is dat incl. BTW? Want vaak is dat niet bij websites. Tel er vervolgens bij op montage, uitlijnen, uitwegen...
|
08 apr 2009 9:08 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: onderstel 996 Turbo
De 996 heeft een sportiever afgesteld onderstel, maar geen "M030". Sterker nog, je kan niet eens opteren voor M030. Wel voor X73. Het sportonderstel voor de turbo af fabriek.
|
08 apr 2009 9:10 |
|
|
Graaf
NB
|
Re: onderstel 996 Turbo
Tuurlijk kan je bij de Turbo niet opteren voor M030 sportvering : Het zit er al op van fabriek af. In vergelijking met een gewone 996 met std vering is de turbo 10mm lager en heeft dikkere stabilisatoren.
Sommige componenten (bvb de voorste stabilo) van een 996C4 met M030 is zelfs 100% hetzelfde onderdeel als wat er standaard op de 996TT zit.
De "X73" is het verlaagd sportonderstel. Dit zijn 4 andere veerpoten en hardere motor-mounts maar de stabilo's zijn dezelfde (omdat de 996TT al de dikkere stabilisatoren heeft).
|
08 apr 2009 10:10 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: onderstel 996 Turbo
Als een Porsche een M030 gemonteerd heeft, dan staat dat op de sticker. Ik heb het nog nooit gezien... Dat er onderdelen overeen komen met het M030 onderstel van de gewone 996 zegt niets over dat het M030 onderstel op de turbo zit. Het onderstel van de turbo is voor zover mij bekend niet eens uitwisselbaar met het onderstel van de gewone 996 (maar wel met de 4S). Overigens, wat daar ook van moge zijn: het onderstel van de turbo is weldegelijk voor verbetering (tav wegligging, ten koste van comfort) vatbaar. X73 schijnt al een stuk beter te rijden (en nauwelijks te verlagen, voor die 10 mm hoef je het niet te doen) en aftermarket is er veel (goede) keuze. Ben je tevreden met het standaardonderstel van de turbo is vervanging van alleen de dempers zonder meer de beste optie. Wil je een betere wegligging en neem je verminderd comfort voor lief: dan staat de deur van de snoepwinkel voor je open.
|
08 apr 2009 18:31 |
|
|