Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 18:30

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Verwijderen Navigation Unit in een 986 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porschûh
Bericht Verwijderen Navigation Unit in een 986
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het eruit halen van de PCM navigation unit (de cd-rom lezer) in een 986. Ik ben namelijk van plan deze navigatie cd-rom lezer eens te verwijderen, om te proberen hem schoon te krijgen omdat hij alleen nog werkt met mijn originele navigatie cd van Duitsland en niet meer met mijn gekopieerde cd van Nederland.

Nu heb ik zitten kijken in de workshop manual (986 Group 8-9 AC-Electrics, gedownload via http://www.workshopmanuals.co.uk) en daar staat dat "special tool v 160" nodig is om de unit eruit te krijgen. Er staat verder niet uitgelegd wat deze special tool is. Verder ook niets gevonden op internet.

Afbeelding

Hier is de unit te zien, onder het scherm van de PCM.

07 apr 2009 18:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Verwijderen Navigation Unit in een 986
Porsche Universal Special Tool

Afbeelding

Sorry kan je niet verder helpen maar vond hem wel leuk :mrgreen:
Is niet gewoon de laser unit defect?

07 apr 2009 22:29
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Ex 996 C4 Tip 1999
Eindhoven
Peuter eerst even de twee rechthoekige afdekplaatjes van de zijkant links en rechts direct naast de cd lezer.
Daarna kun je met zo'n autoradio-er-uit-haal-tool de slede er zo uit trekken (dat zullen ze bedoelen met tool v 160)

08 apr 2009 8:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Porschûh
@ Maurice: een koevoet gebruik ik altijd om bij anderen autoradio's te verwijderen.

Het lijkt me trouwens niet dat de laser unit defect is, want hij doet het wel met een originele navigatie cd van Duitsland, zoals je op de foto kunt zien. Het probleem met gekopieerde cd's is, dat deze gebrand zijn, terwijl de originele cd's geperst zijn. Gebrande cd's zijn minder goed afleesbaar en mijn navigatie unit is al op leeftijd en doet het dus niet meer met gebrande exemplaren. Daarom wil ik eens proberen of ik hem eruit kan halen en hem open kan maken om hem schoon te maken oid.

Over een koevoet gesproken, hier een Engels mopje: how do they in Greece separate the men from the boys? With a crowbar.

@ Luckyluke: bedankt voor de tip. Begrijp ik uit jouw opmerking dat je ervaring hebt met het verwijderen van de cd lezer?

08 apr 2009 11:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex 996 C4 Tip 1999
Eindhoven
Jawel daar heb ik ervaring mee, heb 3 weken geleden mijn pcm1 eruit gehaald omdat ik de 8bit had die niet te updaten was.
Heb er vervolgens een Pioneer F900BT voor in de plaats gezet, en op de plek van de navi cdrom een opbergvakje.

08 apr 2009 12:10
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Gerben, ik heb jaren in de service van oa CD en DVD loopwerken gezeten en aan een stuk ontwikkeling mee mogen helpen. Je redenering klopt dat gebrande cdroms 'minder goed' leesbaar zijn. Dat heeft te maken met golflengte van de laser, dye coating van de CDROM en spoorafstand. Daarom zullen die CD's bij een falende laser ook als eerste weigeren. En laser brandt namenlijk net als een gloeilamp langzaam op en gaat steeds minder licht produceren. Schoonmaken van de lens kan zeker helpen en is ook nuttig maar is bij oudere aparaten veelal maar een tijdelijke oplossing. Het infrarood van de laser kan namenlijk behoorlijk goed door 'vuil' heen kijken.

08 apr 2009 12:53
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Ex 996 C4 Tip 1999
Eindhoven
Inhakend op bovenstaand antwoord:
De meeste cd/dvd leeskoppen zijn voorzien van potmeter(s) waarmee je de weerstand van de laser kan aanpassen.
Een lagere weerstand resulteert in een sterkere laser.
Als lapmiddel zou je kunnen proberen de weerstand iets te verlagen waardoor de laser iets krachtiger zal worden.
Let op: dit is niet meer dan een lapmiddel meestal, vervanging van de leeskop is meestal de enige permanente oplossing.

08 apr 2009 13:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Porschûh
@ Maurice: dat komt goed overeen met mijn lezer. In het begin werkte het zonder problemen met een kopie maar dat werd steeds minder en minder. Totdat de kopie helemaal niet meer werkte. Daarom wil ik het eens proberen schoon te maken. Proberen kan geen kwaad, lijkt mij.

Die potmeter-tip is een goede.

Als het allemaal tevergeefse moeite mocht zijn, dan is vervanging van de lees unit of de gehele PCM altijd nog een optie.

08 apr 2009 15:16
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Schoonmaken is altijd het proberen waard. Kost niks (behalve een koevoet :wink: )

Die potmeter voor de stroom door de laserunit kun je proberen maar wees daar heel voorzichtig mee. Markeer eerst de stand waarop die nu staat. Draai dan heel voorzichtig een heel klein stukje en kijk wat het resultaat is. De stroomcurve is expotentieel dus steeds hetzelfde stukje verder draaien betekend ongeveer een verdubbeling van de stroom door de laser.

Zoals LuckyLuke ook al schrijft, het is een lapmiddel en de levensduur van de laser zal er door bekort worden.

Succes

08 apr 2009 15:47
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ]