Auteur |
Bericht |
B-@rt
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Net zoals Snatch is de optie "hardtop" een vereiste, bij ons staat de wagen wel binnen, maar dan nog... altijd handig in de winter een lekker metalen dak te hebben. Anton : puntje 2 ivm budget / afschrijving.... wel, als het als 3de wagen is, dan heb je natuurlijk wel 3 wagens die all the time in waarde verliezen en om de X jaar moeten vervangen worden. En dan moet je toch wel beetje een rekensommetje beginnen maken als niet rijke-industrieel (ik weet dat de meeste Porsche rijders zo welstellende 45 a 55 jarige succesvolle zakenmannen of hardwerkende zelfstandigen zijn , maar als gewone hard werkende werknemer is een 3de wagen toch iets wat je best op voorhand kan berekenen) Vandaar... wij hadden er ook al aan gedacht die gewoon als 2de wagen te nemen en die andere van de hand te doen. On the other side krijg je dan 2x het afgunstprofiel, één keer in de wijk waar we wonen en een tweede keer op werk waar je daarmee toekomt. Zeg nu zelf, wie gaat er naar zijn werk met een Porsche? (als gewone werknemer) Ik had trouwens verwacht dat hier een aantal echte Boxster-kenners zouden zitten die me op mijn initiële topic-opener zouden antwoorden wat zowat de verschillinde boxster-modellen/restyling-models zijn met welke specifieke eigenschappen/Veranderingen. Iemand?
|
08 apr 2009 0:11 |
|
|
roenkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02.
Cayenne: ex 958-10, 9YA-18Dirksland
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Heb ervaring met een 97' boxster met tip en een my 2003 boxster S handgeschakeld. Belangrijkste bevindingen zijn dat de kap van de laatste idd stiller is, dat de afwerking van het interieur op een hoger niveau ligt en dat de 2,5 met tip een erg fijne auto is tot je meer vermogen en de handbak geprobeert heb. Aan de andere kant...het is wel een serieuze upgrade t.o.v. mx 5 dus tis maar hoe je t bekijkt. Zou wel serieus de 2.7 overwegen, dat prijsverschil is inmiddels te overzien. Om dingen als verbruik en prestaties te vergelijken is de database van Autoweek erg handig: overzicht verschillende boxsters
_________________________________________ gang is alles, roak is power!
|
08 apr 2009 15:04 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Ex forummer "Zuugnap" had een heel mooi epistel geschreven over alle in en outs van de diverse Boxsters. Ik kan dit niet meer vinden daar zijn account niet meer bestaat Misschien iemand van dit forum dit weet te vinden
|
08 apr 2009 15:35 |
|
|
Joannes
Boxster 2.5Vaals
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Hier een "Boxster-kenner" (wat is dat eigenlijk?). Sinds 2 jaar rij ik in zo'n "goedkope ouwe 2.5" en de auto heeft op het moment "al" 154000 km gereden. Er zijn altijd mensen die zeggen dat je beter een jongere, snellere met max 50000 km moet kopen. Persoonlijk zijn mij de afgelopen 2 jaar uitstekend bevallen. Ik denk dat het uitermate belangrijk is een GOED exemplaar te kopen, of je nu 15000 of 20000 of 25000 Euro wil uitgeven. Laatst las ik in het Duitse Autobild een Gebrauchtwagenartikel over de Boxster. Men was op zoek gegaan naar een "goedkoop" exemplaar en er ook een gevonden. Echter deze "goedkope" Boxster bleek dermate vele gebreken te hebben dat het herstellen ervan nog eens ettelijke duizenden Euri zou hebben gekost. Uiteindelijk was de conclusie dat een GOEDE Boxster in Duitsland niet voor onder de Eur 16500 te vinden zal zijn........... De verhalen over kinderziektes e.d. kun je gerust vergeten : die zijn er in het begin geweest maar inmiddels heeft toch wel elke Boxster de benodigde updates gekregen. Ook aan de lekkende oliekeerring moet niet teveel waarde gehecht worden. Bij mijn motor is al 3 (!) keer een oliekeerring vervangen door Porsche maar sinds 5 jaren is de motor kurkdroog. Als je op je zoektocht eentje tegenkomt die lekt, dan zoek je toch gewoon verder ? Vergeet niet dat bij de Duitse TüV de Boxster al jarenlang op 1 staat in zijn klasse wat betreft betrouwbaarheid. En dan zijn we dus aangekomen bij het belangrijkste : ga gewoon proefrijden in de verschillende versie's en maak dan pas je keuze. Natuurlijk kun je igv twijfel een aankoopkeuring laten doen, persoonlijk hecht ik daar niet zoveel waarde aan (heb ik ook nog nooit laten doen). Zelf kijk ik natuurlijk ook wel eens naar een S met 3.2 liter motor en heb deze ook wel eens proefgereden. Of het de meerprijs waard is moet iedereen voor zich zelf beslissen. Feit is dat een GOEDE Boxster geweldig rijdt, of het een 2.5, 2.7 of 3.2 is maakt eigenlijk niet zoveel uit. Momenteel heb ik voor een collega een MG TF uit 2004 te koop staan. Nou is mijn Boxstertje uit 1997 maar zou voor geen goud willen ruilen............ Over de kosten is al zoveel geschreven : ik kan alleen maar bevestigen dat het reuze meevalt. De grootste kostenpost zijn de achterbanden . Groet, Joannes
|
08 apr 2009 15:36 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Zeker die achterbanden ja... die zijn het duurst! Ik moet binnenkort 2 nieuwe hebben... van 19" Prijs? moet ik nog even rond voor informeren
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
08 apr 2009 17:49 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
|
08 apr 2009 19:32 |
|
|
wathr
BoxsterBetuwe
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Wat verschillende tussen de verschillende MY's, niet volledig maar dit weet ik zo snel
1998: Verbeterde stijfheid waardoor 18" velgen een optie werden. Side airbags
1999: Grotere brandstoftank (van 57 naar 64) Litronic als optie
2000: 2.7 vervangt de 2.5 introductie van de 3.2 s uitvoering
2001: Verbeterde dakbekleding (isolatie) driespaaks stuur electrische ontgrendeling van voor en achter klep PSM als optie (ipv TC)
2002: gemateerde knopjes verbeterde geluidsinstallatie
2003: motor verbeterd (+8pk en iets zuiniger) door variocam plus nieuwe voor en achter pumpers helder lampen ipv oranje knippers nieuwe spoiler glazen achterruit
|
08 apr 2009 19:47 |
|
|
B-@rt
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Hebben deze verschillende types ok allemaal een andere nr-reeks? De eerste is de 986 las ik al. Vanaf 2004 is het de 987 had ik teruggevonden. ... maar hoe weet ik nu van welk jaar hij is? (want je hebt "bouwjaar" en "inschrijvingsjaar" ...)
|
08 apr 2009 20:25 |
|
|
wathr
BoxsterBetuwe
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Het model jaar kun je afleiden uit het 10e getal van het VIN.
V 1997, w 1998, x 1999, y 2000, 1 2001, 2 2002 3 2003 etc.
|
09 apr 2009 21:59 |
|
|
B-@rt
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Ik heb nu al twee boxsters gevonden die mogelijks in aanmerking komen.
Een 2003 met 80.000km en een 2002 met 50.000km.
Beide met hun voordelen... éne is veel recenter qua gebruik en andere recenter qua model met een aantal eerder vernoemde voordelen. (o.a. glazen ruitje, en die variocam plus etc)
iemand daar wat over op te merken waarom hij voorkeur aan welk van de twee zou geven?
|
09 apr 2009 22:09 |
|
|
roenkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02.
Cayenne: ex 958-10, 9YA-18Dirksland
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Zijn denk ik te weinig gegevens om een oordeel te geven. In principe zou ik voor de nieuwere gaan met het glazen ruitje en handschoenenvakje maar ff serieus veel hangt af van de staat van de auto heb liever 80.000 snelwegkm's dan 50.000 die vooral heen en terug naar de bakker zijn gereden. Ooit eens in een 97'er gereden waarvan de handbak helemaal afgeragd was en da's geen pretje. Kortom als de keuze tot 2 is teruggebracht gewoon eens gaan kijken, rijden etc.
_________________________________________ gang is alles, roak is power!
|
09 apr 2009 22:21 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Beiden zijn in mijn beleving lage KM standen. Alleen als je van plan bent om heel weinig (minder dan 5000 KM o.i.d.) per jaar te gaan rijden zou je voor de 50.000 KM stand auto kunnen gaan want dan blijft het een lage KM stand bij een volgende verkoop.
Maar eigenlijk denk ik dat je op andere argumenten een keuze moet maken. Zoals: net interieur, net exterieur, voldoende opties, juiste kleur, (recente) onderhoudshistorie, eventueel achterstallig onderhoud/directe reparaties (remschijven/blokken? want die mogen elke 40.000 KM), eventuele schadehistorie maar VOORAL het gevoel dat de auto je geeft bij een proefrit.
Glazen achterruit in de softtop is zeker een voordeel.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
09 apr 2009 22:38 |
|
|
B-@rt
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Komt zo'n plastic ruitje ook dubbel te plooien bij neerklappen van het dak? (dan komt daar ook iedere keer zo'n plooi in en komt ruitje lelijk I suppose?) Glazen achterruitje is met of zonder verwarmingdraadjes in?
|
09 apr 2009 23:30 |
|
|
bully
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
|
09 apr 2009 23:32 |
|
|
Patrick
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Het is verstandig om even een beetje te helpen om te voorkomen dat er een plooi in het ruitje komt. Even een duwtje is voldoende. Wel even uitstappen dus.
|
09 apr 2009 23:37 |
|
|
B-@rt
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
OK, ... dus zonder helpen na enkele jaren een dikke kreuk in 't midden van het ruitje wat dan begint hard te worden, niet meer doorzichtig, breekt dan enz?
|
10 apr 2009 8:27 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Plastic ruitje moet je ELKE keer als je de top omlaag doet helpen de vouw alvast te vormen (klein duwtje naar binnen). Dit als de top ongeveer halverwege is. Als je dit niet doet komt er met grote waarschijnlijkheid een knak/misvorming in en die blijft dan vaak zichtbaar. Ik heb er ook een kleintje inzitten van de vorige eigenaar (en)... Verder doet 1 tot 2 keer per jaar polijsten met een speciaal middel wonderen voor de helderheid. Spul kun je b.v. bij een Porsche Centrum kopen. Bij te koud weer mag je de top niet bewegen omdat het plastic ruitje dan hard is geworden en kan scheuren. Mocht dit toch gebeuren of gebeurd zijn, zijn er specifieke bedrijven die er een nieuw ruitje in kunnen naaien. Ook als het te dof geworden is kun je dit laten doen. Maar natuurlijk kan een Porsche Centrum je ook aan een nieuwe kap helpen. Verder zijn er after market tops met een klein glazen ruitje (heeft ooit in 911 and Porsche World gestaan maar kan ik ff niet vinden). Op oude kapmechanisme voor top met plastic ruitje kun je geen originele nieuwe kap met glazen ruitje laten zetten; alleen als ook het kapmechanisme wordt veranderd. En dat is duur. Erg duur.
Ook hier geldt, gebruik de zoekfunctie op dit forum. Er is al het een en ander aan de orde geweest in Boxster topics.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
10 apr 2009 8:51 |
|
|
boxi
997 GT3 Mk1
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Over dat ruitje is al veel geschreven idd, glas is handiger. Maar het is overdreven om te zeggen dat de plasticruit een slechte oplossing is. Wat een ramp zeg om ELKE keer bij het openen even uit te stappen en te zorgen dat de plastic ruit zichzelf goed opvouwd. We zijn gewoon te verwend Heb zelf 2x Boxster gehad met plastic achterruit en 1x996 cabrio met plastic achterruit. En zie, ik heb er geen complex aan overgehouden, integendeel haha! Gtz. Boxi
_________________________________________ Fahrspass Pur
|
10 apr 2009 12:46 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
wilde vandaag gaan toeren vanwege het mooie weer maar ja, dat ruitje he.... .
|
13 apr 2009 18:01 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Of je hebt zo snel geen hulpje kunnen vinden om de hardtop eraf te halen... Ook dat kan
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
14 apr 2009 12:35 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Het voordeel van een handbediende kap is dat je niet uit hoeft te stappen voor het ruitje.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
14 apr 2009 16:48 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Re: Porsche Boxster / budget ?
Bij 996 cabrio blijkt het eenzelfde verhaal. PLASTIC softtop achterruitje tot 2002. En ik maar denken dat Porsche plastic-fantastic voor de Boxster had gereserveerd... P.S. Is het bij 996 dan ook even uitstappen om het plastic ruitje mee te vouwen bij kap omlaag?
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
17 apr 2009 17:25 |
|
|