Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 5:49

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Koplampsproeiers 993 doen het niet 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Vleuten
Bericht Koplampsproeiers 993 doen het niet
Mijn koplampsproeiers werken slecht. Heel af en toe doen ze het maar meestal niet. De zekering is goed (dezelfde als de voorruitsproeiers meen ik uit mijn hoofd) dus zou het relais kapot kunnen zijn? Hoe kan ik dat testen?

Ik weet dat ze het alleen zouden moeten doen bij ingeschakelde verlichting, dat heb ik getest dus daar kan het niet aan liggen. Ruitenwissers aan/uit ook geprobeerd maar dat maakt ook niet uit.

18 apr 2009 12:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex: 986 3.2S Tiptronic
Randstad
Bericht Re: Koplampsproeiers 993 doen het niet
Kijk of het een mechanisch probleem is: verstopte leiding of pomp of iets electrisch. Probeer te luisteren of het relais klikt als je de sproeier bedient. Als deze elke keer goed werkt (=klikt) dan is dit het niet. Zoek dan verder: pomp of ergens een verstopping...

Success!

18 apr 2009 12:05
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Topic over ruiten- en koplamp- sproeiers van o.a. de 993 zijn hier al eerder voorbij gekomen :idea:

... aangezien de zoekfunctie nog niet 100% werkt geef ik je het voordeel van de twijfel - en laat ik dit topic ongemoeid :wink:

18 apr 2009 12:07
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Wanneer je de linker koplamp verwijderd dan zie je het sproeier pompje voorop de vloeistoftank zitten. Er zitten er twee, één voor de ruiten en één voor de lampen. Volgens mij is de buitenste voor de koplampen (weet ik niet zeker). Je kunt het stekkertje eraf halen en meten met een lampje of multimeter of er wel spanning op het pompje staat. Zo nee dan is de stuurschakelaar, bedrading of relais stuk (relais 43). Je kunt ook nog bij het relais gaan meten.

18 apr 2009 12:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Gok op de pomp: verwijder de linker koplamp en de electr. aansluiting van de pomp, welke van de 2 weet ik niet zeker 8)
Test voeding...
Indien ok, aansluiten, sproeier afdekken :mrgreen: en voelen of pomp draait/trilt :idea: :P

Na plaatsing pas de hele goede beschrijving van Peter gezien :D

18 apr 2009 12:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Vleuten
Ik had gezocht, maar idd vond de zoekfunctie niets. Zowel op sproeier als op sproeiers niet.

Ik ga aan de slag met de tips! Alvast bedankt.

18 apr 2009 12:43
Profiel
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Sproeierpompjes die niet zo vaak gebruikt worden, willen nog wel eens vast gaan zitten. Nou kun je zomaar een nieuwe kopen, maar in veel gevallen is de oude uitstekend tot leven te wekken door 'm te demonteren en er een paar tikken mee tegen een stoeprand te geven.
In tientallen gevallen heb ik pas één pompje echt moeten vervangen, de rest deed het weer prima na wat 'percussive maintenance'. :mrgreen:

19 apr 2009 12:44
Profiel
PorscheForum Rakker
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)
030
PentAr schreef:
Ik had gezocht, maar idd vond de zoekfunctie niets. Zowel op sproeier als op sproeiers niet.

Dit topic denk ik http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=21657

19 apr 2009 13:32
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Laatst ook zo'n pompje opengewrikt, het asje een zwengel gegeven met de waterpomptang en hij doet het weer perfekt.

20 apr 2009 20:25
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
PentAR=> Mocht je alles gaan demonteren, zou je dan wat foto's kunnen posten? Van die How to's zijn altijd leuk om te lezen/bekijken etc :lol:

20 apr 2009 21:27
Profiel
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bij mij werken ze ook niet,als er weinig vloeistof in het reservoir zit! De ruitensproeiers,werken dan nog wel :roll: Bijvullen et voila :wink:

21 apr 2009 0:47
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Vleuten
Ik heb van de week de koplamp er even afgehaald, aan de stekker op het pompje gewiebeld, en hij deed het weer. En daarna helemaal niet meer :-(

Denk dat Visser sneller de diagnose heeft gesteld... sorry, geen foto's dus.

21 apr 2009 8:21
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]