Auteur |
Bericht |
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Hallo, Ik heb vanavond mijn gereviseerde motor op olie druk gebracht (zonder benzine pomp & kabel tussen bobine & verdeler los) maar tijdens dit zag ik witte rook onder het dashboard vandaan komen. Blijk nu dat bepaalde draden achter 3 klokken gesmolten zijn (benzine meter, olie druk meter & toerenteller) Het zijn blauw/gele draden en zijn allemaal met elkaar gelinkt. Andere draden zijn ok. Raar is wel dat ook 2 min draden van de aansteker en handschoenenkast lampje gesmolten zijn. Ik had de 2 akku's aangesloten en een akku lader/druppelaar erop. Wat kan hiervan de oorzaak van zijn? waar zijn die blauw/gele draden van? Hier wat foto's:
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
20 apr 2009 22:45 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Niet per ongeluk e.e.a. in serie geschakeld? Wel erg heftig dit
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
20 apr 2009 22:54 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Als de twee massa/min draden ook gesmolten zijn lijkt het er op dat je een fikse sluiting hebt. Wees blij dat je het op tijd ontdekt hebt. Dat kan heel snel in vlammen overgaan zo.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
20 apr 2009 23:05 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Ik heb niets aan deze draden gedaan, was al zo. Wellicht de vorige eigenaar.
Iemand een idee hoe ik dit het beste verder kan analyseren? Draden kan ik vervangen, zijn er maar een paar.
Maar ik vind het wel vreemd dat het al die blauw/gele draden zijn EN dan die 2 massa draden.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
20 apr 2009 23:22 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Nog even zitten nadenken. Ik denk dat alle draden die gesmolten zijn, aarde draden zijn. Namelijk de draden die ook op de lampjes zitten waar de draden zijn gesmolten, zijn bijvoorbeeld de olie druk sensor. Dit moet wel een plus zijn. Maakt het ook wat gemakkelijker om te verklaren waarom de aarde bij schakelaars verderop ook gesmolten zijn.
Als dit alles aarde is, wat kan dan de oorzaak zijn dat dit zo heet wordt dat het smelt. Geen goede aarde???
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
21 apr 2009 0:15 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Heb je de dikke massakabel van je motor naar je chassis soms vergeten ?
Dan zoekt de hoge stroom van de startmotor zn weg via dunnere draden als deze en gaat het mis.....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
21 apr 2009 1:01 |
|
|
912
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Klinkt goed!!! Ben benieuwd...
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
21 apr 2009 3:58 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Gisteren avond tot laat bedradingsschema's zitten lezen en het zijn geen aarde draden, die blauw/gele. De kleur klopt niet, moet rood/zwart zijn en zijn verbonden via het kontaktslot op de klokken. Geeft + stroom.
Ik heb het vermoeden dat er toch achter de klokken deze + draden de auto of min draden hebben gevonden en dus kortsluiting hebben gemaakt. Het is alleen deze string draden en geen andere. Als het min was geweest, dan had ik meer aarde draden gehad die gesmolten waren.
De aarde strip van de motor op de carroserie is in order, maakt prima kontakt, dus kan het ook niet echt zijn. Als wel, dan zouden ook meer - draden achter in de boom kapot moeten zijn.
Dus ik ga 2 dingen doen:
1. gesmolten draden vervangen en goed isoleren 2. aarde punt op de auto waar in principe alle aarde van het dashboard op komt opnieuw op het chassis vast zetten. wellicht dat dit het probleem is geweest met de aarde draden bij de aansteker.
Daarna maar weer proberen en in de gaten houden of er weer draden warm worden.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
21 apr 2009 8:49 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Aarde startmotor vergeten of niet goed aangesloten, zeker weten. De schade aan de bedrading kan wel eens tegenvallen, meet zoveel mogelijk door.
|
21 apr 2009 11:57 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
heb anders nog wel de orginele werkplaats handboeken hier liggen met de orginele bedradingstekeningen voor een 2.2
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
21 apr 2009 12:22 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
OK, gevonden!!! Iemand had de 12v+ draad op een aarde pool van de bezine meter gezet. Logisch dat dit dan sluiting geeft...
Heb het kontakt aan gehad en geen warme draden meer... Super!!
Dus zaterdag kan ik de motor starten!!
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
21 apr 2009 23:53 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
|
22 apr 2009 9:39 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
weet helaas niet wie dit was. Mijn 911 heeft tot 2001 in italie gereden, dus.....
Maar goed, gevonden. We kunnen weer verder.
Thx Hessel
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
22 apr 2009 12:23 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Goed man !
Wel gek dat er dan geen zekering uit knalt; zou ik ook nog even nalopen waarom dat zo is.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
22 apr 2009 13:18 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Rare jongens die Romeinen.........
|
22 apr 2009 13:36 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Zoals ik al eerder schreef, wees blij dat je het op tijd ontdekt hebt en nu opgelost hebt. Is toch zuur als je auto in vlammen op gaat.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
22 apr 2009 13:48 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Heeft ie 8 jaar stil gestaan dan? Zo niet dan is het zeer opvallend dat het probleem zich nu opeens laat zien. Er moet dan een andere verklaring zijn. Ik zou het maar tot de bodem uitzoeken of een hele goede verzekering tegen brand afsluiten
|
22 apr 2009 17:46 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Mijn 911 is in 2001 in NL geimporteerd uit italie. De NLeigenaar heeft er 3 jaar mee geredenen en er niets aan gedaan (lees verwaarloosd), waardoor de auto er in 2004 mee ophield en de kosten hem te veel werd. Ik heb hem toen voor een zacht prijsje kunnen kopen. Hij is dus vanaf 2004 van de weg geweest en gerestaureerd (motor & body) Dus ik heb hem nooit gereden en heb zeker niet aan de klokken gezeten. Weet dus niet hoe dit gekomen is. Wat betreft de zekering, deze 12 volt draad die vanaf de kontakt schakelaar alle klokken van stroom voorziet is niet gezekerd. Ook denk ik dat er geen zekering is gesprongen om dat alle klokken in rubber hangen en dus de enige aarde de aarde draden zijn. Deze worden bij sluiting eerst heet en dan zal er ongetwijfeld iets springen. Maar goed, alles weer ok. Vanavond de zeniths afgesteld (vlotter kamer volume, etc) en kan dus zaterdag de motor starten na 4 jaar!! Mijn project:
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
23 apr 2009 0:56 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
23 apr 2009 16:31 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Ik vind starten na 2 weken al spannend............
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
23 apr 2009 19:06 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Mooie kar!
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
23 apr 2009 19:07 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Ik lees dit een beetje laat maar toch voor de volgende keer: Dit kan niet: quote="lindemans"]Heb je de dikke massakabel van je motor naar je chassis soms vergeten ? Dan zoekt de hoge stroom van de startmotor zn weg via dunnere draden als deze en gaat het mis.....[/quote] En dit kan ook niet de oorzaak van zoiets zijn: Overal is de voeding 12v en de stroom wordt door de verbruikers (weerstand) bepaald. Als je de stroom door een draad wilt verhogen moet of de spanning omhoog of de weerstand die in serie staat omlaag (in dit geval kortsluiting -->klopt). Je kunt (helaas) niet een hogere stroom krijgen door een parallel circuit te onderbreken (bijv de massa van de startmotor). Dit zou dan inhouden dat er ergens anders (bijvoorbeeld in dit geval over de lampjes) een hogere spanning zou onstaan om een hogere stroom te krijgen, en dat kan niet. Als je dit lukt moet je er gelijk patent op aanvragen. Enne..... Capacitieve en inductieve invloeden spelen hier ook niet, bovendien zou dat alleen een korte piek geven.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
24 apr 2009 3:20 |
|
|
Pepijn
2x 964 C4 en 911 2.4 EWaalre
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Beste Dynamic,
Ik denk toch dat Lindemans gelijk heeft: Stel je legt van de accupluspool een dikke (normale) draad naar de startmotor en dan van de startmotor naar de minpool van de accu een hele dunne draad (BV. 0.5mm kwadraat), op het moment dat je probeert te starten wordt de dunne draad heet, wellicht zo heet dat hij smelt of doorbrand. Mocht er een zekering zijn die afgestemd is op de startmotor dan blijft deze waarschijnlijk nog heel ook.
My 2 penny’s, Pepijn.
|
24 apr 2009 4:39 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
Oké, heb je gelijk in. Klopt helemaal. Maar nu gaan wij de dunne - loshalen bij de accu. Dan heeft de startmotor geen massa meer en doet hij het dus gewoon niet. Het verhaal van lindemans zal pas kloppen als jij de - van de startmotor gaat aansluiten op jou klokken. Normaal gezien staat dit nooit en te nimmer in verbinding met elkaar.
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
24 apr 2009 10:58 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Gesmolten draden achter klokken bij cranken motor. WTF!!!!
dynamic en 911 Carrera 3.2 hebben een correcte conclusie. Als het al zo zou zijn dat de stroom over het circuit van het dashboard naar massa zou lopen zouden lampjes en metertjes die hoge stroom niet overleven en zoals dynamic schrijft, ik zou er dan patent op aanvragen. In dat geval zal de startmotor nooit iets gaan doen omdat deze de laagste weerstand heeft met als gevolg dat er allerlei meters en lampjes oplichten. Inductie en capaciteit hebben er ook niets mee van doen wat we hebben het over een gelijkstroomsysteem.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
24 apr 2009 11:54 |
|
|