Auteur |
Bericht |
jonizz
|
motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
Hallo beste mensen, Ik heb afgelopen weekend een enginedrop uitgevoerd bij mijn 911 sc targa uit 1982 omdat ik wat olielekkages moet verhelpen (oliethermostaat,sensor e.d). Het was een aardige klus maar alles ging zonder al te veel moeite Nu de motor eruit is wil ik alles vervangen wat enig teken van veroudering vertoont of aan vervanging toe is. Nieuwe sensoren, olie thermostaat, uitgeharde olieslangen, rubbers van de oliekoeler en olieleidingen staan al op het lijstje. Alleen weet ik niet of de koppeling al aan vervanging toe is. Nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen of en hoe ik kan zien of mijn koppelingsplaat/drukgroep/druklager aan vervanging toe is. Voordat de motor eruit ging reed de auto als een zonnetje dus er is geen directe aanleiding voor, maar als ik nu al weet dat de koppeling nog maar een kort leven heeft dan kan ik deze maar beter direct meepakken. wie kan mij dit vertellen??? alvast erg bedankt voor de reacties. mvg Jonas
|
21 apr 2009 21:31 |
|
|
jonizz
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
PS: de motor is los van de versnellingsbak, deze zit nog in de auto...
|
21 apr 2009 21:32 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
je schijnt dat wel te kunnen zien...aan de plaat...
_________________________________________ oud is beter
|
21 apr 2009 21:34 |
|
|
bully
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
persoonlijk zou ik dat wel doen..weet je zeker dat alles vers is...
|
21 apr 2009 21:35 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
Welke KM stand en enig idee of de koppeling ooit vervangen is?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
21 apr 2009 21:35 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
een foto van de plaat kan helpen om een idee te krijgen.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
21 apr 2009 21:38 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
tja de koppeling zelf zijn de kosten niet,volgens mij.ik zou het zeker doen.
anton964
|
21 apr 2009 21:44 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
Afwegen: Hoeveel uur kost het eruit halen, wat reken je daarvoor per uur en wat kost de reparatie! Waarom reparaties uitvoeren die niet nodig zijn??
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
21 apr 2009 21:46 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
als je zelf de moteur kunt droppen kun je 1. sowieso koppeling doen 2. voor de gein nog es de moteur droppen over ? km. wat ik zeg is dat als je zo handig bent het niet de wereld uitmaakt.
_________________________________________ oud is beter
|
21 apr 2009 21:49 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
Wat zou je vervangen? Platen & drukgroep en wat losse rommel? Kosten paar honderd euri versus over een jaar complete blok eruit schroeven?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
21 apr 2009 21:51 |
|
|
bully
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
hij doet het zelf...
|
21 apr 2009 22:37 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
weet ik, maar je moet jezelf ook belonen!
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
21 apr 2009 22:43 |
|
|
bully
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
wat had je zelf gedaan als je net zo handig was????
|
21 apr 2009 22:45 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
Versnellingsbak nog in de auto ?? Ging het motorblok er dan wel makkelijk uit ?? Doorgaans haalt men bak en blok er in 1x uit omdat dit het gemakkelijkst is. Laat je koppelingsplaat en drukgroep anders even door iemand beoordelen met kennis van zaken (t'is gewoon een koppelingsplaat, niks bijzonders alleen dat 'tie van een 911 is...). Let ook even op je vliegwiel; als hier groeven in zitten dan is het verstandig om deze ook te vervangen door een nieuw, glad exemplaar om een jutterende koppeling in de toekomst te voorkomen. Oh ja, niet geheel onbelangrijk: mocht je het vliegwiel vervangen, gebruik dan ook nieuwe vliegwielbouten. Succes, Dick
|
22 apr 2009 8:59 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
Sluit me aan bij het verhaal van Dick, Bouten absoluut vernieuwen bij demontage vliegwiel, bak even demonteren, is met inbouwen veel gemakkelijker om dit als 1 geheel te doen.
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
22 apr 2009 9:10 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
Ik zou meteen de koppeling, drukgroep en lager(s) vervangen indien ik niet van plan ben om binnen afzienbare tijd te verkopen. Een complete set koop je al voor 269 Engelse Pond bij Design911UK. http://www.design911.co.uk/fu/pt376_378_-cma81-cmo104-ct359/Porsche/911-1965-1989/911-1974-83/Transmission-Parts/Clutch-Kits/
|
22 apr 2009 9:17 |
|
|
jonizz
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
Als ik deze week tijd heb dan demonteer ik de koppeling om de boel te inspecteren, maar waarschijnlijk ga ik m gewoon vervangen uit voorzorg. Voorkomen is immers beter dan genezen. Dat van die nieuwe bouten dat wist ik al, maar in ieder geval bedankt voor de tip. @Dick: De motor is idd uit te bouwen zonder bak. Voor meer info check www.pelicanparts.com tech articles (appeltje eitje ) Hebben er mensen ervaring met de link die Alfred hierboven geeft; www.design911.co.uk???
|
22 apr 2009 22:12 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
Mee eens. Bovendien is de vraag nog niet beantwoord. (hoe kun je zien of de koppeling op is) Heb je een historie van de wagen? Is de koppeling al eens vervangen?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
25 apr 2009 1:37 |
|
|
saya
Snoopy 3.8Madurodam
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
Ik zou er gelijk een RS vliegwiel inzetten!! zijn ook de kosten niet en de auto wordt er een stuk pittiger van. bovendien is een RS koppelingsplaat voordeliger.
_________________________________________ het genie wees naar de maan en de zot keek naar zijn vinger........
|
26 apr 2009 12:18 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
Heel makkelijk, de boel ff inbouwen, en de bekende "koppeling aangrijptest" uitvoeren. Geintje.... je kunt de voeringsdinkte opmeten, meestal de afstand van klinknagel tot wrijvingsvlak voering, met de achterkant van een schuifmaat. De maten weet ik niet maar zullen misschien ook wel per merk en type plaat verschillen. Ik zou ook een complete set nemen als je toch de boel los hebt (opportunistisch onderhoud). Let ook iid goed op vliegwiel en denk om de keerring(en).
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
26 apr 2009 13:10 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
als je drukgroep en lager niet vervangt zou ik iig de plaat van nieuwe voering laten voorzien, heb je weer de standaard dikte plaat voor pakweg €100
_________________________________________ _____________________ racen? > http://www.raceforfun.nl RACEN! omdat je voor andere sporten maar 1 bal nodig hebt...
|
26 apr 2009 13:27 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
26 apr 2009 13:32 |
|
|
saya
Snoopy 3.8Madurodam
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
_________________________________________ het genie wees naar de maan en de zot keek naar zijn vinger........
|
26 apr 2009 17:51 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
Vanmiddag bij het verkeerslicht op willen trekken en kadeng .mijn koppelingspedaal tegen het tapijt nu de vraag of de kabel is gebroken ,hij liet 3 minuten ervoor al wat "herrie"horen (aanlopend geluid icm geluid van een snaar ) het maakte verschil of ik de koppeling indrukte of niet. wat is nu handig .ik lees iets over rs set ? wat stellen jullie voor ,gelijk sowieso maar preventief alles vernieuwen ?
|
08 feb 2011 20:31 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?
Alles als in hele nieuwe auto kopen of alles als in koppeling plus aanverwanten?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
08 feb 2011 22:13 |
|
|