Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:33



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Nieuwe bushings veerplaten 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
bestel die Elephant bussen nou maar...
neem er meteen een setje verstelbare stabi's bij :idea:

welke maat torsies heb je gekozen?
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


11 maart 2009 23:56
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Bericht 
20 mm vooraan, 26 mm achteraan. Het moet nog enigzins aangenaam rijden op Belgische wegen en we weten allemaal dat die over het algemeen niet zo geweldig zijn..

Verder zitten er 22mm(voor) en 21mm(achter) stabi's onder op aanraden van Renntech. Ik hoef geen rondetijden te breken maar wou gewoon een iets strakker rijgedrag. Schokdempers zijn trouwens bilsteins, ook afkomstig v Renntech.


12 maart 2009 0:08
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Mijn ervaring met de elephant bussen op een 1973-er 911 was niet geweldig. Zowel voor als achter vrij snel problemen met kraken en knak-geluiden. Bij demontage kwam ik nogal wat beschadiging in de messing bussen tegen. Oorzaak hiervan is blijkbaar het binnendringen van zand en stof. In mijn geval veroorzaakt door het rijden van klassieker rally's waar soms nogal wat onverhard in zit. Heel regelmatig doorsmeren (interval <1000km) hielp ook niet waardoor ik ze er maar weer onderuit gehaald heb.

Ga je wel voor polybronze, koop er dan ook gelijk de montage kit bij. Zonder die kit is het vrij moeilijk om de draagarmen aan de voorzijde te monteren. Ze moeten namelijk precies in elkaars verlengde liggen om goed te kunnen werken.

Inmiddels biedt elephant racing ook vervanging in rubber bussen voor de voorzijde aan die overeen zouden moeten komen met OEM.

Aan de voorzijde heb ik nu door mittelmotor ververste draagarmen. Deze werken zonder problemen. Aan de achterzijde gebruik ik rubber bussen van Elephant. Deze zijn harder dan neatrix en willen ook wel kraken (met name als je net weg rijdt).

Op een andere auto (1970 911s) heb ik een tijd lang polygraphite bussen van Weltmeister gehad en dat was ook een drama van kraken en piepen.


23 maart 2009 14:34
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Bericht 
Ik ga alleszins geen offroad rally rijden dus misschien word ik niet met dezelfde problemen geconfronteerd.

Ze zijn alleszins besteld en we zullen zien wat het geeft, nietwaar ? :-)


23 maart 2009 15:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Die speciale 'low friction mount' van Elephant heb je in principe niet nodig...
Je moet gewoon even opletten met monteren
Voordat je de boel helemaal vast draait op het chassis moet je de draag-arm even een paar keer helemaal op- en neer bewegen
Op die manier kan e.e.a. zich even 'zetten'

Normaal gesproken heb je alleen een 'low friction mount' nodig als er iets krom is... (kan, het blijft tenslotte ouwe meuk :mrgreen: )
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


23 maart 2009 17:24
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
'75 911 S targa
Bericht Re: Nieuwe bushings veerplaten
tvanbroekhoven schreef:
Nu zijn er een aantal meningsverschillen mbt het lijmen of smeren van die dingen. Wat denken jullie ? Vastlijmen op de veerplaten (zoals in de fabriek gedaan werd) en de buitenste diameter smeren ? Of niks lijmen, alles smeren. Alles lijmen (lijkt mij een slecht idee)? Niks lijmen, niks smeren...

Er zijn mensen die zeggen dat de metalen onderdelen moeten kunnen bewegen onafhankelijk van de rubbers, anderen zeggen dat de rubbers moeten vervormen bij het in/uitgaan van de ophanging.


Leuk dat deze thread nu loopt. Ik heb gisteren de hele front suspension van de targa uit elkaar gehaald en wil dus ook die bushings vervangen.

Nou ben ik zelf natuurkundige en geen werktuigbouwer maar ik kan me voorstellen dat het lijmen van het binnenoppervlak weldegelijk gunstig is. Zal hieronder even toelichten wat ik bedoel:

Als het rubber vrij is kan hij bewegen(afschuiven) over het binnen oppervlak en het buitenoppervlak. Hij zal gaan afschuiven over het oppervlak waar de weerstand het kleinste is. (als het goed is)
De frictie coefficient van rubbers daalt bij toenemende normaalkracht. Dat betekent dat als dezelfde kracht wordt verdeeld over 2 maal een verschillend oppervlak dat het rubber gaat afschuiven op het kleinste oppervlak (lees de binnenkant, waar de druk het hoogste is) échter. hier slijt het rubber dan ook het snelste. Dat kun je dan dus voorkomen door het kleinste oppervlak te lijmen waardoor het rubber beweegt over het oppervlak met de laagste druk (en dus slijt het rubber minder snel)

En wat betreft het zo soepel mogelijk bewegen:
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de toegevoegde veerstijfheid en de stictie.
Stictie is wat mij betreft onwenselijk in de ophanging maar een veerstijfheid toevoegen is op zich niet zo erg. (het netto effect is gewoon dat je veer wat stijver wordt en de stijfheid van je gewone veer is dan toch dominant.)


23 apr 2009 11:14
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Bericht Re: Nieuwe bushings veerplaten
Ik heb de binnenkant gelijmd en de buitenkant gewoon gelaten voor wat ie was.

Heb er nog niet mee gereden, maar als ik wat gewicht op de achterbumper zet en de wagen veert in voelt alles strak aan zonder onaangename piepende geluidjes. Er is ook geen sprake van stictie.

De polybronze bussen vooraan waren erg makkelijk te installeren en de armen bewegen vlot op en neer. Ben wel erg benieuwd naar mijn eerste testrit :)

Hopelijk kan ik spoedig naar de Porsche specialist om de hoek om te laten uitwegen/lijnen en dan de baan op !
_________________________________________
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they'll kill you.


23 apr 2009 11:21
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.